Auteur Topic: Stuurhuis 2 coupe  (gelezen 785 keer)

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Stuurhuis 2 coupe
« Gepost op: di, 16 dec 2008, 23:58:30 »
Ik heb speling op mn stuurhuis. Na wat zoeken heb ik gevonden dat de beste dingen te stellen zijn en zo bleek het ook. Helaas loopt het bij het sturen nogal zwaar, maar zit de speling er nogsteeds op. Conclusie: stuurhuis vervangen voor een goede, zeker gezien de naderende apk datum.

Vragen:
- Moet ik nog ergens op letten qua verschillen in bouwjaar enzo als ik een stuurhuis van een 2 haal?
- Passen de stuurhuizen van een 2f ook ivm ruimere keuze op de sloop.
- Heeft er iemand misschien nog wat liggen voor een 2 uit '89?

Alvast bedankt! -thumbsup-
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 dec 2008, 00:07:04 »
2f past ook. Zit de speling 100% zeker in je stuurhuis en niet in de koppeling in de stuurstang? (stuurstang is 2 delig, kijk eens onder je dashboard..)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #2 Gepost op: wo, 17 dec 2008, 00:12:25 »
Wanneer voel/merk je dat er speling op zit?
Stuurkogels in orde?
Rest van de ophanging (draagarmen/stabirubbers) in orde?

Zelf heb ik al eens een stuurhuis voor jan joker vervangen
en later erachter gekomen dat er gewoon een stuurkogel overleden was........

Stuurhuizen vanaf +/- 82 (uitgezonderd hele vroege polo's 2 81/82) zijn
allemaal gelijk, volgens mij.

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #3 Gepost op: wo, 17 dec 2008, 09:34:23 »
Voornamelijk bij het remmen bij hogere snelheden heeft hij last van uitwijken. Bij het strakker stellen van het stuurhuis is het wel minder geworden, maar nog niet weg. Auto op de brug gehad en heen en weer bewegen van spoorstangen resulteerde in een typisch speling geluid(geklik in het stuurhuis). Bij stilstaand en remmend heen en weer bewegen van het stuur klikt het stuurhuis ook, maar zwaarder. Speling zat naar mijn idee niet in mijn stuurstang. Heb er wel naar gekeken. Verder ook geen speling gevonden op kogels of rubbers, dus de conclusie was stuurhuis stellen. Helaas mocht dit niet echt baten. Vandaar...
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #4 Gepost op: wo, 17 dec 2008, 09:57:00 »
Waarschijnlijk kun je dan ook (volledig naar links gestuurd) de beugel waar de beide spoorstangen aan zitten op en neer bewegen.
Uit eigen ervaring geeft bovenstaande vaak de bijgeluiden/speling in de besturing.
2 en 2F stuurhuizen zijn uitwisselbaar.

Offline fishman

  • Non-Register lid
  • Berichten: 620
  • Geslacht: Man
  • Iepe Visser
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #5 Gepost op: wo, 17 dec 2008, 10:04:41 »
Voornamelijk bij het remmen bij hogere snelheden heeft hij last van uitwijken. Bij het strakker stellen van het stuurhuis is het wel minder geworden, maar nog niet weg. Auto op de brug gehad en heen en weer bewegen van spoorstangen resulteerde in een typisch speling geluid(geklik in het stuurhuis). Bij stilstaand en remmend heen en weer bewegen van het stuur klikt het stuurhuis ook, maar zwaarder. Speling zat naar mijn idee niet in mijn stuurstang. Heb er wel naar gekeken. Verder ook geen speling gevonden op kogels of rubbers, dus de conclusie was stuurhuis stellen. Helaas mocht dit niet echt baten. Vandaar...
Had hetzelfde. Was bij bij de klem op de stuurstang die niet goed vast zit. Volg de stuurstang vanaf je stuur naar beneden. Thv je pedalen zie je een klem zitten. Draai deze eerst eens aan.
Lik my de aaien.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #6 Gepost op: wo, 17 dec 2008, 10:12:45 »
Stuurkogel leek bij mij ook in orde, totdat ik toevallig 't stofhoesje moest
vervangen: toen ontdekte ik dat 't binnenwerkje er scheef in zat.
Van buitenaf niks aan te zien of te voelen (ook al meerdere apk's),
maar schijnbaar als er veel kracht (was bij mij ook bij stevig remmen)
op kwam te staan, zat er toch speling op.

Tis maar tip.

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #7 Gepost op: ma, 22 dec 2008, 17:25:58 »
Heb er eentje op de sloop kunnen scoren van een 2f. Volgende week ff eronder hangen en hopen dat het probleem zo opgelost is. Ik laat het nog ff weten :)
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #8 Gepost op: wo, 31 dec 2008, 11:34:06 »
Nou daar was ie weer:
-Stuurhuis vervangen, zat idd speling op.
-Stuurkogel vervangen, zat inmiddels OOK een fikse zichtbare speling op.
-Nog een wiellager links achter. Nu rest alleen rechts voor nog en dan hebben we ze allemaal in 2 jaar gehad:P.
Tadaaa: we kunnen weer een jaartje met een APK-tje.

Verder:
-Brandstoffilter kwam de inhoud van een rokerslong uit, dus vervangen.
-Stalen remslangen achter gemonteerd.
-Verse remvloeistof.
-Schijven en blokken voor. Remt weer als een tiet.
-Olie, oliefilter.
-Bougies, rotor en verdelerkap.
-Kleppendekselontluchting richting carterontluchting vacuum slang ding vernieuwd.

Vast en zeker nog meer, maar het ding is weer even goed.
Jaartje rijden -thumbsup- -sturen-
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #9 Gepost op: wo, 31 dec 2008, 11:37:26 »
 -thumbsup- Gelukkig nieuwjaar! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Stuurhuis 2 coupe
« Reactie #10 Gepost op: ma, 23 feb 2009, 18:45:07 »
Om nog even terug te komen op een ''redelijk jonge oude koe uit de sloot''.

Hebben in goede staat verkerende achterste draagarmrubbers speling? Wat mij laatst opviel was namelijk dat er zowel links als rechts redelijk wat beweging zat in het achterste rubber, maar dat dit wel aan beide kanten (ongeveer) gelijk is.

Mocht deze speling niet horen, dan ga ik ze vervangen.

EDIT:* Sorry, met achterste bedoel ik de binnenste. Daar waar de draagarm aan de auto vast zit.
« Laatst bewerkt op: ma, 23 feb 2009, 18:50:28 door Gamble »
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?