Auteur Topic: polo 86c g60  (gelezen 2420 keer)

Offline nielsfeenstra

  • Non-Register lid
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • niels feenstra
polo 86c g60
« Gepost op: zo, 29 mei 2011, 17:16:16 »
ik loop nou al een tijdje over na te denken om 1.8 g60  blok in mijn polo te hangen
(ik weet wat hier de gevolgen van zullen zijn wat betreft hoeveelheid werk en rijgedrag)
maar nou heb ik toch een aantal vraagjes misschien dat iemand mij hier mee kan helpen

als ik een schroefset van een golf 1 er onderzet (zie topic ombouw schroefset in rubriek techniek) past dan een golf 1 as?
past de homokoneet van een polo aan de astap van een g60 bak?
is er ergens een topic op 1 of ander forum waar iemand hier mee bezig is en dus tekst en uitleg geeft/foto's laat zien
het enigste wat ik kan vinden is iemand die zoeen vraag stelt net als ik en dan vervolgends door iederen geadviseerd word het niet te doen

ik ben ervarings deskundige want heb ook een mr2 aw11 1.6 omgebouwd naar een mr2 aw11 2.0 16v (motor uit een nieuw type mr2) van 125 naar 250 (na tuning) weet wat hier bij komt kijken ook bij het rdw:P



« Laatst bewerkt op: ma, 30 mei 2011, 14:45:15 door nielsfeenstra »
Rust is lighter than carbon fibre

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: polo 86c g60
« Reactie #1 Gepost op: zo, 29 mei 2011, 17:49:06 »
Wel ervaring bij de MR2, maar niet bij de Polo dus :)

Aan de achteras kan je poten van een Golf 1 gebruiken, maar daar kom je niet veel verder mee natuurlijk. Aan de voorkant zit er e-norm veel verschil tussen een Polo86c en een Golf. Je kunt beter de aandrijfasssen aanpassen zodat deze aan de ene kant 'polo' spreken, en aan de andere kant 'g60'.

Wat je het beste eens kunt doen, is zoeken naar iemand die het eerder heeft gedaan, en daar een project topic bij zoeken: Niet hier, maar in Duitsland ofzo.
Ik vermoed 1) Salzmann subframe voor big-block in 86c 2) aanpassingen aan langsdragers aan voorkant (links en rechts) 3) Zelfbouw motorsteunen links, rechts, boven onder, 4) Andere versnellingsbak mogelijk met adapterplaat of kunst-en-vliegwiel-werk 5) 1001 andere aanpassingen

Met andere woorden: Nieuwjaar 2012 komt eerder :)  ( Demotivational, sorry :) )

RDW is wel het laatste waar je je zorgen om zou moeten maken bij zo'n ombouw,. Met de bovenstaande vragen geef je duidelijk aan hoe groot je kennis is op het gebied van Polo versus Golf, en ik vermoed dat je er hiermee niet komt: Om zo'n ombouw tot een goed einde te brengen moet je VAG praten zoals een kleuter met LEGO speelt: Van alles moeten passen en proberen en creatief met onderdelen kunnen omgaan. Je moet weten wat er te koop is, wat er gebouwd is en welke no-no's er zijn.

Het plaatsen van een G60 blok in een Polo is waarschijnlijk vergelijkbaar qua hoeveelheid werk van het plaatsen van een G60 blok in een Renault 4 of een MR2: Alle drie de auto's zijn er net goed op voorbereid... Voor de Polo is er dan gelukkig weer wel van alles te koop om het alsnog te kunnen plaatsen ( 1.8 T en de ouderwetse 16v's en zelfs VR6-en heb ik al eens gezien )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: polo 86c g60
« Reactie #2 Gepost op: zo, 29 mei 2011, 18:33:54 »

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: polo 86c g60
« Reactie #3 Gepost op: zo, 29 mei 2011, 18:37:56 »
« Laatst bewerkt op: ma, 30 mei 2011, 07:08:59 door Mark »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 86c g60
« Reactie #4 Gepost op: zo, 29 mei 2011, 22:42:18 »
Waarom staat er PY tussen haakjes in je verhaal? PY is motorcode van Polo G40.
Wat is je doel? G60-blok nog verder tunen?
Er zijn namelijk simpele manieren om 160pk in een polo te leggen -ja-

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: polo 86c g60
« Reactie #5 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 06:36:52 »
allereerst heb je dit nodig om een 1.8iG60 motor goed in je 86c model te kunnen hangen -klus-

http://forum.polomagazin.de/thread.php?threadid=30490

Getriebehalter hinten Golf 1
Motorhalter vorne golf 1
Motorhalter rechts golf 1
2 neue Motorlager
Kupplungsseil
Mechanischer Kupplungsnehemer
ZE Halter für den Innenraum
Halter für Wasserkühler


alles is haalbaar maar of het ook nut heeft is ten 2de -thumbsup-
ik wilde het ooit eens proberen maar werd me toch effe teveel werk om alles te verslijpen en te verlassen voor een motor die heel zwaar is..
poloas zal wel aan de aansluiting van de G60 bak passen maar de maten kloppen natuurlijk niet dan dus zal je de assen opmaat moeten laten maken..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: polo 86c g60
« Reactie #6 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 19:56:17 »

Citaat
   Polo 86C G60

- K&N Filter
- 256°/276° Nockenwelle
- max. Zylinderkopfbearbeitung
- Ansaugbrücke und Drosselklappe bearbeitet
- Fächerkrümmer
- Umbau auf G60 RS Lader mit 72er Zahnriemenantrieb
- 1,5bar Ladedruck
- speziell abgestimmtes Kennfeld

Leistung: 185PS

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 86c g60
« Reactie #7 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 21:21:25 »
Topicstarter reageert niet, maar doet wel 1e bericht wijzigen -dunno-

Offline nielsfeenstra

  • Non-Register lid
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • niels feenstra
Re: polo 86c g60
« Reactie #8 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 21:38:41 »
g40 is een optie maar een g60 is gewoon een leuke uitdaging en niet geheel onmogelijk

het enigste wat ik graag wil weten is welke assen ik moet gebruiken de rest red ik wel  -klus-

 ik vermoed gewoon de assen van een sciroco 1
Rust is lighter than carbon fibre

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: polo 86c g60
« Reactie #9 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 21:45:47 »
pak gewoon de PY en knal daar een G60 lader op dan kom je al een heel eind.
Minder werk en stukke goedkoper.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: polo 86c g60
« Reactie #10 Gepost op: ma, 30 mei 2011, 22:40:34 »
als ex g60 rijder (in een golf) zeg ik, niet doen, zelfs in een golf is het eigenlijk een te zwaar blok.

Als je een bak van een golf 3 16v pakt scheelt je dat veel werk. Vooral omdat je dan met de binnenste homokineten van een golf 1 cabrio van 91 waarschijnlijk af kan. Die zouden en op de as moeten passen en op de bak.
(ben niet meer 100 procent zeker maar dit staat me bij van de ombouw van een maat van me.)
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: polo 86c g60
« Reactie #11 Gepost op: di, 31 mei 2011, 09:26:19 »
Dan nog moet je ( in ieder geval 1 van) de aandrijfassen inkorten, of heel creatief gaan goochelen en mazzel hebben dat er wel assen zijn die precies de juiste lengte hebben.

Scirocco assen zijn volgens mij niet anders dan golf1 assen, daar kom je er ook niet mee.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: polo 86c g60
« Reactie #12 Gepost op: di, 31 mei 2011, 10:23:07 »
hoezo assen inkorten als je alleen de homokineten pakt?

Btw men zei ook dat ik 1 van de assen moest vervangen voor een kortere bij mijn abu ombouw, was niet van toepassing bij mij. Sterker nog de korte as is een groter probleem dan de lange as.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: polo 86c g60
« Reactie #13 Gepost op: di, 31 mei 2011, 10:51:57 »
De flens van een polo2 bak en een ABU bak verschillen zo'n ruime 1,5 cm . Vervang je de as niet, dan gaat je homokineet (eerder) naar de kloten, omdat de spiebanen niet lang genoeg zijn en de kogelgewrichten verkeerd belast worden (die 1,5cm wordt opgevangen ín de homokineten).   Als bij jou de korte as het probleem was en de lange niet, dan zou ik bijna denken dat je blok er niet goed inhangt. De bak is aan de bestuurderszijde exact gelijk aan die van een polo.


Waarom je de assen moet aanpassen? Een 02x- bak komt echt niet op dezelfde plek uit in de motorruimte, zodat je de originele assen zou kunnen gebruiken. Dan zouden de aandrijfassen van een golf met 085 en 02x- bak ook gelijk moeten zijn, en dat zijn ze niet.
misschien kan je goochelen met originele aandrijfassen, zodat het wel past, maar aangezien het al vaak geprobeerd is en er toch gekozen wordt voor custom assen kan je er wel vanuit gaan dat een bestaande setup óf niet bestaat', óf niet gaat werken (te dunne assen, die vervolgens breken?)

Homokineten met geschikte diameter én spiebaanpatronen, aandrijfassen die dan ook nog eens de correcte lengte hebben én de juiste splines aan wielzijde; zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan heb je het nog niet eens over de andere kant van de bak gehad  :)


Volgens mij zijn er 2 opties:
Of je pakt de aandrijfassen en de bak als uitgangspunt en past daar de motorsteunen op aan;
Of je pakt het 'standaard' salzmann frame en gaat voor custom assen.

Je kan er wel vanuit gaan dat Ir. Salzmann ook gezocht heeft of originele assen zouden kunnen passen. Maakt de verkoopbaarheid van zijn setje makkelijker -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: polo 86c g60
« Reactie #14 Gepost op: di, 31 mei 2011, 11:21:32 »
ik snap je.

Duidelijk verhaal. Logisch ook.

Blijf er ook bij dat een g60 te zwaar is zelfs voor een golf. Je kunt dan als je toch aan het bouwen en aanpassen bent een 20v turbo pakken. Meer vermogen bij iets minder gewicht.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.