Auteur Topic: MFA  (gelezen 3102 keer)

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
MFA
« Gepost op: za, 09 sep 2006, 10:13:16 »
Ben maar eens begonnen met MFA op mijn Polo. Tellerbak golf is binnen, helaas is de bak en de folie beschadigt. Maar de bak is toch te groot voor in de Polo.

Stap 1 is alle pinnen op de MFA module beschrijven.

Stap 2, ruimte maken in een tellerbak. Stukje wegzagen aan de zijkant. De (printplaat van de) MFA module is te groot voor een Polo bak en maar hopen dat het past icm een toerenteller. In noodgeval een onbeschadigde golf bak vinden.

Stap 3, Polo folie aanpassen, er moeten een paar gaten in om bv verbruiksmeter aan te sluiten. Of Polo folie vervangen door een eigenbouw in dat geval een paar extra stappen, maar stap 3-a is nooit weg.

Stap 3-a Polo folie op schema zetten. Welke onderdelen zitten direct aan de connector en welke lopen via bv een spanningsregelaar, weerstand of diode.

Stap 3-b eigen 'folie' maken.

Stap 4, MFA inbouwen in tellerbak en Polo onderdelen ook weer inbouwen, aansluiten alle sensoren die ik nu heb.

Stap 5, Stoer kijken en rijden met mijn 1.0 en MFA

Martin



- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
MFA
« Reactie #1 Gepost op: za, 09 sep 2006, 10:13:41 »
stap 1 :

Ik heb na een tijdje meten en zoeken alle aansluitingen kunnen vinden:

01 - Reset
02 - Speicher
O
O
03 - Hall Gever / opnemer KM teller
04 - Massa
05 - aan de ToerenTeller
06 - Pin 15
O
O
07 - Olie temperatuur
08 - Buiten temperatuur
09 - Mode
10 - Pin 30


Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
MFA
« Reactie #2 Gepost op: di, 26 sep 2006, 12:16:50 »
Ik ben momenteel bezig met het installeren van MFA op mijn Polo, maar ik ben me niet zeker van het een en het andere.

De tellerbak komt van een Golf1 cabrio, de hendel van een Golf2 GTI.

Ik heb op diverse fora gezocht naar informatie over het aansluiten hiervan en ben achter de volgende dingen gekomen:

MFA hendel:

Blauw = massa
Wit = mode
Zwart = geheugen
Rood = reset

6 polige stekker schuin onder de snelheidssensor:
(van onder naar boven, zoals op de stekker genummerd)

1 -Ausst.  = buitentemperatuursensor massa
2 Ausst.   = buitentemperatuursensor plus
3 ÖLT      = olietemperatuur
4 SA        = Shiftlight op de verbruiksmeter (massasignaal)
5 Sperre   = ?
6 SSA      = snelheidssignaal

2 polige stekker naast de toerenteller:
(van boven naar beneden)

1 SP = Speicher? = geheugen van MFA?
2 LÖ = Löschen? = reset van MFA?

Op de 14 polige multistekker lijkt alles vrijwel gelijk aan de Polo, behalve 1 aansluiting, in plaats van de handrem/remvloeistof-led aansluiting op pin 8 zit er een aansluiting met de naam "FORTSCH." die naar een pin van de MFA printplaat gaat.

Mijn vragen zijn of mijn aannames in verband met de SP en LÖ aansluiting correct zijn en welke aansluiting de mode van MFA is, de "Sperre" op de 6 polige stekker, of de "FORTSCH." op de multistekker, en wat de andere dan wel is?
Pimp my Polo

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
MFA
« Reactie #3 Gepost op: di, 26 sep 2006, 16:40:07 »
Ik weet het antwoord niet, maar ik wil jullie wel beiden verzoeken foto's en beschrijvingen te maken van jullie conversie, zodat er misschien een mooie how-to uit voortvloeit waarmee anderen zich niet hoeven te stoten aan jullie steen?!  -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
MFA
« Reactie #4 Gepost op: di, 26 sep 2006, 16:57:28 »
Ik weet het antwoord niet, maar ik wil jullie wel beiden verzoeken foto's en beschrijvingen te maken van jullie conversie, zodat er misschien een mooie how-to uit voortvloeit waarmee anderen zich niet hoeven te stoten aan jullie steen?!  -klus-

dat was ik zelf ook van plan, ik heb echter geen batterijen voor mijn camera, dus ik denk dat als ik alles gedaan en getest heb, ik daarna een beschrijving en foto's ga maken, dan weet ik ook dat het goed is.
Pimp my Polo

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
MFA
« Reactie #5 Gepost op: di, 26 sep 2006, 18:12:01 »
-thumbsup-

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
MFA
« Reactie #6 Gepost op: di, 26 sep 2006, 18:36:53 »
Ik zal er ook aan proberen te denken, moet ook nog steeds zin maken om de tacho print folie uit te tekenen. Maar als ik weer wat gedaan heb zal ik er een stukje overschrijven.

Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
MFA
« Reactie #7 Gepost op: di, 26 sep 2006, 21:21:10 »
-hug-  -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
MFA
« Reactie #8 Gepost op: wo, 27 sep 2006, 20:15:03 »
na wat testen ben ik nu zeker dat aansluiting 8 op de 14 polige multistekker op de Golf 1 cabrio tellerbak (FORTSCH.) voor de mode (witte draad) van de MFA hendel is.

Deze cockpit zonder aanpassingen in een polo steken zou dus tot gevolg hebben dat je de mode (knop om naar de volgende functie te gaan) selecteerd, elke keer als je de handrem aantrekt, geen goed idee dus. Ook elke keer als je de auto parkeert, de handrem aantrekt, het contact uitzet en weer aan, de MFA in "check" of "test" modus gaat.

Deze aansluiting moet dus in ieder geval geen contact maken, door de draad in de stekker los te halen, of door een beetje tape over te plakken. Aangezien ik in de cockpit ook een handremledje wil hebben heb ik tape over de aansluiting gedaan, en daaroverheen een stripje koper en daaraan een draadje met weerstandje, die dan naar het ledje gaat, en de andere pool van het ledje met een stukje draad naar een contactgestuurde +12 volt aansluiting (aansluiting 14 op de multistekker, maar ik heb het op een pinnetje op de folie gesoldeerd die hiermee direct in verbinding staat)

Hierna heb ik een draad gesoldeerd aan een pin op de folie die naar de MFA print gaat, die in verbinding staat met de "FORTSCH." aansluiting en daarmee een nieuwe "mode" aansluiting voor de MFA gemaakt.

Hierna heb ik de boel getest en werkte alles na behoren...voor 10 minuten, daarna waren er weer allerlei vreemde problemen. Deze problemen moeten dus nog verholpen worden. Het probleem ligt volgens mij bij de MFA printplaat, of bij het schermpje dat niet goed verbinding maakt nadat ik het vervangen heb.
Pimp my Polo

Offline Charles

  • Non-Register lid
  • Berichten: 204
  • Geslacht: Man
MFA
« Reactie #9 Gepost op: wo, 27 sep 2006, 20:28:51 »
ik heb de hele inbouw met foto's en beschrijving op cd rom staan

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
MFA
« Reactie #10 Gepost op: wo, 27 sep 2006, 21:21:38 »
ahaa. kan die niet op de FTP? Dan hoeven de jongemannen ook niet op zoek naar het wiel wat al uitgevonden bleek te zijn :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
MFA
« Reactie #11 Gepost op: do, 28 sep 2006, 17:21:56 »
Na vandaag weer uitgebreid te hebben getest, kom ik tot de conclusie dat de MFA module niet (goed) werkt.

Ik hoopte eerst dat ik bij het vervangen van het schermpje het schermpje niet goed genoeg had vastgedraaid om goed contact te maken, maar dat lijkt niet zo te zijn, dus blijft alleen de MFA module zelf over.

Mijn MFA plannen moeten dus in de ijskast totdat ik vervangende onderdelen heb.
Pimp my Polo

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
MFA
« Reactie #12 Gepost op: do, 28 sep 2006, 18:59:20 »
motometer heeft vaak problemen met de spannings regelaar las ik op een ander forum.

Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
MFA
« Reactie #13 Gepost op: do, 28 sep 2006, 19:08:42 »
motometer heeft vaak problemen met de spannings regelaar las ik op een ander forum.

Martin

hmm, waar zou die spanningsregelaar zitten, op de MFA printplaat?
Pimp my Polo

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
MFA
« Reactie #14 Gepost op: do, 28 sep 2006, 20:02:50 »
yep, weet zo niet meer waar dat stond. Als ik nog tijd heb zal ik ff google. Maar momenteel is het weer druk aan het worden hier op 't werk.

Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -