Auteur Topic: Polo remt en trekt scheef  (gelezen 2199 keer)

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #15 Gepost op: za, 20 jun 2009, 21:01:02 »
ga ik volgende week ook even kijken ! kan inderdaad ook nog is goed zoemen.

wat hij ook nog niet goed doet ,  als ik rem en hij komt op bepaalde snelheden , begint het stuur heen en weer te slaan  :P   dacht eerst de schijven krom , maar ik voel niks in het pedaal!   maar dit kan natuurlijk ook nog de kogels van die stuurstangen zijn die niet goed zijn ?

hij rijdt dus eigenlijk als een dweil , trekt scheef op , remt scheef en stuur slaat met remmen.

kan nog wel iets bedenken , aan de linker kant zit de schijf niet vast met dat ene boutje... deze word dus gewoon met de wielbouten rechtgezet.. volgens mij kan dit geen kwaad , maar ik kan het ook goed fout hebben natuurlijk

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #16 Gepost op: za, 20 jun 2009, 22:53:10 »
kan nog wel iets bedenken , aan de linker kant zit de schijf niet vast met dat ene boutje... deze word dus gewoon met de wielbouten rechtgezet.. volgens mij kan dit geen kwaad , maar ik kan het ook goed fout hebben natuurlijk

maar uhmm steekt het boutje waar je de remschijf mee vast zet niet buiten de naaf, als hij afgebroken is en de schijf zit net op dat boutje te wiebelen dan heb je ook een hoop herrie
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #17 Gepost op: za, 20 jun 2009, 22:56:17 »
remschijf 'schroefje' zorgt er alleen maar voor dat de remschijf d'r niet afflikkert als je een wieltje wisselt ( mocht je de remklauw toevallig ook nog los hebben )
dus dat kleine schroefje zal t niet zijn.

Eerder het wiellager.

nu ik het uitlijnrapport wel enigzins kan lezen, valt mij in iedergeval de naloop op: die staat ver buiten het bereik:  wel netjes gelijk, maar een negatieve naloop.. dat is niet goed: Wellemsblokken nodig!
Camber ( wielvlucht ) staat inderdaad links en rechts buiten bereik. Sleufgat kan iets uitmaken ( aan 1 zijde sleufgat vijlen, zodat pootje weer iets rechter onder de auto staat )

Als de wielvlucht goed staat, zal de rest weer richting normaal gesteld moeten worden: al staat de naloop nu voor beide zijden gelijk; als je de wielvlucht aan 1 kant aanpast, zal daarna de naloop niet meer gelijk staan: rechter stabi steun aanpassen ( is stelbaar) waardoor ook het verschil in wielbasis ( 9mm ) wellicht iets kleiner wordt?

Dus: leuke verlaging, schreeuwt om wellemsblokken.. en vervolgens ook om ofwel verstelbare toplagers of wel een sleufgat rechtsvoor in de draagarmbevestiging.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #18 Gepost op: wo, 29 jul 2009, 19:24:04 »
vandaag pas tijd gehad (slecht hea)

maja slecht nieuws

Wellemsblokken gemonteerd , geen verschil

toen sleufgaten in draagarm bev. rechtsvoor een stuk minder negatief , en linksvoor een stuk meer negatief , allebei ongeveer 2 mm , dus moet voldoende zijn lijkt me ?    geen verschil....

toen naloop ook nog rechts helemaal naar achter (zou hij dus naar rechts moeten gaan) , hielp dus nog niks...

kortom hij rijd nu zo krom als een hoepel , maar dat naar rechts trekken met optrekken blijft... 

Heb ook al mijn oude banden erop gehad (145)  geen verschil...



ik word hopeloos mensen , verder niemand met 80-60 verlaging ofzo die dit ook heeft ? het is na deze verlaging gekomen namelijk...

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #19 Gepost op: do, 30 jul 2009, 01:06:22 »
Genoeg mensen hier met 80-60 verlaging die dit probleem niet hebben. Dus ik zou daar niet te snel met een vinger naar wijzen. Ik bgerijp dat je stabirubbers ed al vervangen zijn? Heb je na het monteren van de wellemsblokken wel weer opnieuw laten uitlijnen?

En als het daar niet in zit... hoe staat het met je wielen? Goed gebalanceerd, rechte velgen, genoeg lucht in je banden? Zijn misschien rare suggesties, maar soms ligt de oplossing meer voor de hand dan je denkt. En de mogelijkheid van het wiellager, is dat al uitgelopen?  -dunno-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #20 Gepost op: do, 30 jul 2009, 09:07:54 »
In 't laatste bericht lees ik ook niks over uitlijnen -dunno-
Want ja, alleen al door 't monteren van wellemsblokken is dat wel noodzaak.

M'n classic is ook 80/60 verlaagd, ook wellemsblokken, ook is volgens
't uitlijnrapport gebleken dat 't ene wiel ietsje naar voren staat dan de andere:
ondanks 't verstellen van rechterstabi-punt (is ook maar slechts een klein beetje
te verstellen), maar dat hok gaat wel gewoon rechtdoor (alhoewel bochten leuker zijn :D)

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #21 Gepost op: do, 30 jul 2009, 09:30:06 »
wat hij ook nog niet goed doet ,  als ik rem en hij komt op bepaalde snelheden , begint het stuur heen en weer te slaan     dacht eerst de schijven krom , maar ik voel niks in het pedaal!   maar dit kan natuurlijk ook nog de kogels van die stuurstangen zijn die niet goed zijn ?


Dit zijn indd de stuurkogels, kijk eens of de stangen nog goed vastzitten, als je hem niet hebt uitgelijnd nadat je van 40-40- naar 80-60 bent gegaan, denk ik ook dat je sporing gewoon compleet verkeerd staat...

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #22 Gepost op: do, 30 jul 2009, 12:11:37 »
na 80-60 wel opnieuw uitgelijnd , na wellemsblokken niet , maar hij deed het ervoor ook al...  heb gister de sporing zelf al goed gezet , en de camber en caster heb ik alle standen al geprobeerd , geen succes... Wil hem best uitlijnen , maar het kost wel iedere keer geld...

Heb er ook al andere banden op gehad , geen verschil...   kan ook geen speling vinden in de stuurkogels

wiellager hoor ik ook niet zingen en ook geen speling

 -boehoe-

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #23 Gepost op: do, 30 jul 2009, 12:17:03 »
Niet misschien dat ergens een remklauw blijft hangen???

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #24 Gepost op: do, 30 jul 2009, 19:11:53 »
zou natuurlijk ook nog kunnen! (denk het niet , paar maand terug nog remmen schoongemaakt)   maar ik ga het zeker even uitsluiten!

Offline Mexje

  • Non-Register lid
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #25 Gepost op: do, 30 jul 2009, 20:12:51 »
Het gezoem kan ook van je banden komen. (goedkope banden of gecupt profiel)
Ik zou idd je remklauwen even na kijken, beste kun je even naar een garage bedrijf gaan en even en remmentest laten doen,
Als polen in polo's achter polen in polo's rijden dan rijden polen in polo's vast naar polen!

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #26 Gepost op: do, 30 jul 2009, 20:23:31 »
zijn nieuwe banden en dunlops , dus dat zit wel snor!

ben zelf monteur in opleiding nog , en werk dus in de garage dus kan hem eens op de remmenbank zetten!     

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #27 Gepost op: vr, 31 jul 2009, 21:48:36 »
remmen zaten niet vast , had ze even terug gedrukt , en remt niet aangeraakt en toen gasgegeven (jaja gevaarlijk , we hebben de handrem  :D)  maar dit hielp niks...

dus even dingen uitsluiten

*Banden en velgen gewisseld
*remmen losgemaakt
*Wellemsblokken gemonteerd
*Camber verstelt
*speling gecontroleerd

Op vwforum kreeg ik te horen dat misschien de aandrijfassen krom zijn , kan iemand dit onderbouwen? kan dat zelf niet logisch beredeneren zeg maar  :)

Ik heb ook wel het gevoel dat het in de aandrijving zit , vooral omdat het gas erop krom is , en gas los keurig rechtdoor!

pfff kheb net even filmpje gemaakt!   (komt zo wil nog niet lukken)


Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #28 Gepost op: za, 01 aug 2009, 01:09:17 »
controleer eerst je wielophanging of alles wel echt inorde is voor je gaat uitlijnen. het probleem bij een ander leggen is wel erg makkelijk, ging alles maar zo :D lagers rubbers kogels, niet 100%, vervangen. altijd beter dan aanpassingen gaan doen zoals je wellemsblokken/sleufgaten, zonder dit kan je polo ook wel netjes uitgelijnd worden zonder scheef te trekken. heb zelf veel ervaring met scheef trekken door slechte stabi stang rubbers (in de draagarmen) en wiellagers. vindt het zelf nogal moeilijk te voelen aangezien de polo nogal veel speling heeft als de wielen "vrij" hangen.

een kromme as laat de auto niet scheef trekken maar trillen..

fusekogels zelfde effect als wielager/rubber. zou eerst de polo maar weer eenst goed laten uitlijnen aangezien je al zoveel veranderd hebt dat de uitlijning al weer totaal van slag is. v/d wielafstelling afblijven en het probleem opzoeken. verlaagd of niet verlaagd, scheeftrekken hoort hier niets mee te maken te hebben
« Laatst bewerkt op: za, 01 aug 2009, 01:21:31 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Polo remt en trekt scheef
« Reactie #29 Gepost op: za, 01 aug 2009, 09:59:37 »
Zit de stabi steun rechts voor wel vast?
(steun nummertje 10, vlak onder de dynamo, bouten 11 en 12, binnenkant wielkast )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken