Auteur Topic: Uitlijnen  (gelezen 2362 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Uitlijnen
« Reactie #15 Gepost op: do, 09 nov 2006, 17:02:36 »
Eh Jaap waar praten we nu over? Toespoor heeft niets met wielvlucht(Camber) te maken. En ik dacht juist dat we het over wielvlucht hadden

Toespoor is het naar binnen of naar buiten staan van de voorwielen.

Nope:

Niet alleen de VOORwielen kunnen toespoor hebben,. ook de achterwielen.

Kijk eens goed naar de achteras van een Polo. Als bij normale stand de wielen op negatief staan, dan wordt dit toespoor door inveren: De achteras veert in, waardoor de hoek veranderd. 't is niet veel, maar 't is toch echt toespoor.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Uitlijnen
« Reactie #16 Gepost op: do, 09 nov 2006, 17:23:36 »
Jaap ik wil je best geloven maar ik snap niet hoe de sporing van de achteras kan wijzigen door inveren. Leg me dat eens uit, kijk dat de wielvlucht wijzigt door belasting van de achteras kan ik volgen maar hoe kan het dan dat de sporing ook wijzigt? De achteras kan toch alleen maar iets buigen waardoor de wielvlucht verandert, voor de rest is het toch gewoon een star geheel?
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Uitlijnen
« Reactie #17 Gepost op: do, 09 nov 2006, 18:12:40 »
edgard heeft het goed, met ringen (shims) stellen wij die gele oliestokers ook altijd. Bij een beetje ijzerwarenwinkel zelfs in verschillende diktes leverbaar.
Door toespoor op de achteras wordt ie juist stabieler, door het ding negatief (camber) te zetten krijg je minder rolweerstand.

De rest mogen jullie zelf bedenken  :P
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Uitlijnen
« Reactie #18 Gepost op: do, 09 nov 2006, 18:14:24 »
Jaap ik wil je best geloven maar ik snap niet hoe de sporing van de achteras kan wijzigen door inveren. Leg me dat eens uit, kijk dat de wielvlucht wijzigt door belasting van de achteras kan ik volgen maar hoe kan het dan dat de sporing ook wijzigt? De achteras kan toch alleen maar iets buigen waardoor de wielvlucht verandert, voor de rest is het toch gewoon een star geheel?

Moet je maar eens goed op de stand van de astap t.o. van de auto zelf  kijken!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Uitlijnen
« Reactie #19 Gepost op: do, 09 nov 2006, 19:17:24 »
Maar als je gewone ringen ertussen duwt, welke dikte moet ik dan ongeveer aan denken?? En die ringen zijn toch gewoon recht dus de bouten grijpen dan toch scheef aan??

van deze site: uitleg:

Toe in          Toe out:


Postief en negatief camber:


Plaatje klopt niet bij uitleg wat erbij staat maja...




Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Uitlijnen
« Reactie #20 Gepost op: do, 09 nov 2006, 19:32:22 »
Dus een polo heeft vanzichzelf iets toespoor op de achteras, en dit word vergroot wanneer de auto belast wordt. Het wiel word dan als het ware nog iets verder naar toespoor gedrukt. Dit effect word dan nog eens versterkt door het een negatieve wielvlucht. Heb ik het nu gesnapt?  :)
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Uitlijnen
« Reactie #21 Gepost op: do, 09 nov 2006, 20:05:33 »
Maar als je gewone ringen ertussen duwt, welke dikte moet ik dan ongeveer aan denken?? En die ringen zijn toch gewoon recht dus de bouten grijpen dan toch scheef aan??

Idd, lijkt mij niet echt een technisch correcte oplossing.

Afgefreesde astappen staan meestal voor een 30-40 euro op ebay.de

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Uitlijnen
« Reactie #22 Gepost op: do, 09 nov 2006, 20:06:35 »
als ik het goed begrijp wordt de toespoor groter als de auto lager komt te liggen vanwege het feit dat de hoek waarmee de armen van de achteras waar de astappen aanzitten ten opzichte van de auto zelf verandert. Als hij standaard negatieve wielvlucht heeft en geen toespoor, en de auto komt lager te liggen, waardoor de armen van de achteras omhoog komen, en de hoek dus verandert, verandert de hoek van de astap ook, waardoor die negatieve wielvlucht en geen toespoor verandert in iets minder negatieve wielvlucht en iets meer toespoor. Als de hoek van de armen van de achteras 90 graden omhoog zouden komen t.o.v. standaard (lijkt mij onmogelijk), dan zou de volledige negatieve wielvlucht veranderen in toespoor. Bij 45 graden zou dat de helft zijn.
Pimp my Polo

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Uitlijnen
« Reactie #23 Gepost op: do, 09 nov 2006, 22:05:18 »
Als de hoek van de armen van de achteras 90 graden omhoog zouden komen t.o.v. standaard (lijkt mij onmogelijk), dan zou de volledige negatieve wielvlucht veranderen in toespoor. Bij 45 graden zou dat de helft zijn.

Exact.

Normaal staat een achteras ongeveer 10 graden naar beneden, maar bij (flinke) verlaging, staat ie al snel een graad of 5 omhoog.

Die verandering in hoek, zorgt ervoor dat de negatief staande wielen tot een verder toespoor lijden.

sjors of 'sjimmys' lijken mij ook niet DE oplossing, omdat het dragende pasvlak vele malen kleiner wordt. Mocht de boel iets TE belast worden, en er breekt wat af,.. dan liefst niet op de openbare weg, zonder kooi. :)

Aan de andere kant: als het in de racerij heel blijft...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Uitlijnen
« Reactie #24 Gepost op: do, 09 nov 2006, 23:02:09 »
Is nog nooit afgebroken bij onze racers, en geloof me dat word vele malen zwaarder balast dan een volgepropte Steilheck op topsnelheid!  :P
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Uitlijnen
« Reactie #25 Gepost op: do, 09 nov 2006, 23:43:24 »
Ik bekijk 't zo:
Of die astap nou wel of niet volledig de achteras raakt,
al 't gewicht/belasting wordt opgevangen door de 4 bouten.

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Uitlijnen
« Reactie #26 Gepost op: di, 14 nov 2006, 15:59:21 »


na de stabi los gehad te hebben en weer gemonteerd...staan mijn (voor)wielen eronder zoals op het plaatje rechtsonder  -gert-

hij is verlaagd...maar zo heeft hij er nooit bij gestaan

 -dunno-




Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Uitlijnen
« Reactie #27 Gepost op: di, 14 nov 2006, 17:45:06 »
Ik bekijk 't zo:
Of die astap nou wel of niet volledig de achteras raakt,
al 't gewicht/belasting wordt opgevangen door de 4 bouten.

withstupid

Juust, en die 4 bouten kunnen echt wel "ietsje" meer verdragen dan alleen het gewicht en bochtenwerk van een polootje.




Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Uitlijnen
« Reactie #28 Gepost op: di, 14 nov 2006, 23:42:16 »


na de stabi los gehad te hebben en weer gemonteerd...staan mijn (voor)wielen eronder zoals op het plaatje rechtsonder  -gert-

hij is verlaagd...maar zo heeft hij er nooit bij gestaan

 -dunno-

kKwestie van uitlijnen en sporing veranderen.

Weet wel dat je sporing iets veranderd door loshalen stabistang.
Je kan namelijk je stang net een paar mm hebben verschoven in de rubbers. Dit is al meer dan genoeg om een verkeerd uitlijn beeld te krijgen.

gr maikel,

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Uitlijnen
« Reactie #29 Gepost op: wo, 15 nov 2006, 11:28:54 »
Citaat
Quote (Sjon @ Nov. 09 2006,23:43)
Ik bekijk 't zo:
Of die astap nou wel of niet volledig de achteras raakt,
al 't gewicht/belasting wordt opgevangen door de 4 bouten.


Dit is niet waar. Als de astap tegen de achteras aangeklemd wordt, zorgt de bout voor het klemmen van de astap tegen de achteras.
De bouten worden op normaalspanning belast, en niet op afschuifspanning. Zie je wielbouten. De velg en naaf hebben een vrij groot klemvlek. De bouten zijn er voor om beide vlakken te klemmen.

Ga je er ringen tussen zetten; dan verandert de situatie. er is veel minder klemoppervlak tussen astap en achteras. Dus worden de bouten veel meer op afschuiving belast.

Alleen pasbouten zijn ontworpen om om afschuiving te worden belast.
De bouten door de astap zijn misschien zo overgedimensioneerd dat ze  dit prima aan kunnen, maar het is geen nette oplossing.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983