5W40, dat zal dan ook een volsynthetische olie zijn, vermoed ik.
Hoewel dit geëvolueerde olie is, met navenante verbeterde eigenschappen (én hogere prijs) betekent dit niet dat het ook de betere olie is voor deze motor. Sowieso is 5W40 wel erg vloeibaar/aan de dunne kant. Gebruikte stoters, versleten klepsteelrubbers, slijtage op de oliepomp, mogelijk verstopte kanalen, het helpt allemaal niet om de doorbloeding van je kop OK te houden. Zwaartekracht is nog een extra tegenstander. Als je dan ook nog een erg dunne olie gebruikt, blijft er ook weinig ‘kleven’.
Alles slechts redenerend vanachter een computer, uiteraard.
Meten van oliedruk kan je iets vertellen over de huishouding van je oliecircuit. Vernieuwing van klepsteelrubbers en klepstoters zou een deelrevisie-maatregel kunnen zijn. Daarbij meteen je koppakking meenemen, om uit te sluiten dat je olie vervuild raakt (en smerende werking verliest) door benzine en/of KVS-lekkage.
Alles hangt natuurlijk af van hoe erg je het als probleem ervaart en wil oplossen/in wil investeren, gewoon goedkoop rijden tot het ophoudt is ook een keuze.
Als je besluit er tegenaan te gaan, zou ík in jouw geval ook een flush doen (met Forté of vergelijkbaar, uiteraard vóór je de kop lost, om eventuele verstoppingen teniet te doen. Mogelijk kun je je ook inlezen om je oliepomp te primen (opbrengst verbeteren), maar ik heb daar bij de Polo geen ervaring in. De zeef bij de aanzuigmond schoonmaken zal allicht al helpen...