Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: Sjon op za, 25 aug 2018, 21:02:03
-
Bij 't slopen van een Polo groeien er welles gekke/domme* ideeën in m'n hoofd -gert-.
*: doorhalen wat niet van toepassing is
Wat nou als ik 2 achterkanten aan mekaar maak? -naughty-
Nou stond er toevallig al een tijdje een kale Classic koets te wachten op wat gebeuren stond.
Slijptol er maar es ingezet en toen hield ik dit over:
-
Laatst bij Mathieu de andere achterkant opgehaald van een sloper.
Een steilheck-achterklep als 'voordeur' was 't idee.
Van tevoren gedacht/gehoopt dat 't misschien nog redelijk zou aansluiten aan mekaar, maar dat valt iets tegen.
Dak komt wel aardig overeen, behalve dat de bolling anders is.
Aan de zijkant is geen enkele lijn hetzelfde eigenlijk.
De oude steilheck raamsponning onderaan heb ik nog wel lager gelast, maar dit viel dusdanig tegen,
dat ik de mooimakerij een beetje heb laten varen en 't meer een ding voor lol wordt.
-
Positie/hoogte trekboom uitgemeten, aanhanger op z'n zij gekanteld en trekboom vastgelast.
Ivm niet omhoog te hoeven lassen, is de aanhanger tussentijds op z'n andere zij gekanteld.
Ging mooi met uitstekende dakdragers en een reservewiel binnenstebuiten met lange wielbouten.
Ter versteviging en afwerking een koker van links naar rechts gemaakt:
zowel onderzijde steilheck als onderzijde classic (klein stukje voetenbak) zit hieraan vast.
-
Leuk freubelen, man!
Hoe kom je aan de trekstang/triangel? Wordt-ie geremd? Met welke as?
-
Trekboom is gewoon een stalen koker 60x60mm. Knott koppeling en neuswiel online gekocht.
Niet geremd. Polo-achteras blijft er gewoon onder.
-
En dat allemaal in een partytent!
-
Eerst gewoon in de open lucht aan 't knutselen, tot +/- 2 weken terug toen de eerste regen werd voorspeld.
Toen de niet zo regenbestendige partytent neergezet met aan de binnenzijde een stuk zeil gespannen:
stond de boel even droog, 'even' want door mijn geslijp kwamen er ook weer gaatjes in 't zeil.....
-
Partytent? Spuitcabine! :D
-
Multifunctioneel demontabel klushok :)
-
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
-
Plamuren / schuren / plamuren / schuren.
En de preview-foto die ik wel op FB had laten zien van kleur: een industrielak in een RAL-kleur die akelig dichtbij LB7A wolkengrijs zit -love-
-
Aanhanger 2x gerold:
-
-love-
-
Van het weekend mee sjon?
-
Dan mot er vanavond en morgen nog een hoop gebeuren, maar ik doe wel een poging ja.
Buitenzijde afbouwen, elektra aanleggen & aansluiten, partytent slopen, schutting demonteren en
hellingbaan aanleggen (nu nog de enige manier om de achtertuin te bereiken, daar mijn zijtuin net te smal is voor een Polo).
Binnenzijde netjes afwerken zal sowieso niet lukken, maar goed: dat is in hoofdzaak het 'steilheck-gedeelte'.
En eigenlijk nat schuren & polijsten & waxen: er zitten hier en daar nog wel wat zakkers, haren en stofjes,
maar ook dat ga ik niet redden, wil ik op 't gemakje doen en de verf goed laten uitharden is ook niet erg.
-
We zien je er hopelijk mee verschijnen.
-
ziet er toch al niet gek uit
-
Da's een mooi uniek aanhangertje!
Benieuwd naar de praktische inrichting (of luxe interieur).
-
Van het weekend mee sjon?
Dat betreft toch 4e Polo Treffen België in Bonheiden (https://allevents.in/antwerpen/polo-treffen-belgium-part-4-international/2186320484928707)?
(Sjon, sorry voor misbruik van jouw topic, maar k zie dat zo gauw niet elders op forum -dunno-)
Ik kom zondag met de G40 - omdat de groene Polo 1 tien dagen geleden een door een ander veroorzaakte forse schade heeft opgelopen.
-
Yep, dat is de correcte info voor komend weekend.
(stom dat er hier op 't forum geen reclame voor gemaakt is...)
Gelukkig is de half miljoen+ km G40 ook bijzonder -ja-
Interieur: gewoon de Classic achterbank met zijpanelen en hoedenplankje terug erin. Mat in de kofferbak en klaar.
Voor de rest geen spannende indeling oid bedacht: wellicht komt dat nog -naughty-
-
Foto's van donderdagavond, toen is ie verhuisd van achtertuin naar voorzijde huis.
-
Noodzakelijke elektra moest nog aangelegd en aangesloten worden, dat is vrijdags gebeurd.
-
-foto-
-
Hij is geinig. -thumbsup-
-
Foto's zondagochtend vroeg
-
Zondag:
-
Knappe foto van de sedan, zo lijkt 't nog wat.
En een foto van de bouwer "Sjon-shot andere stijl" :)
-
Ik vind het een grappig ding! Of ik hem mooi of lelijk vind weet ik nog niet 🤣
Knap werk vind ik het zeker!
-
Afgelopen weekend beetje zitten prutsen:
-Water in de kofferbak (probleem had de Classic al): hoeken onderaan achterruit volgebaggerd met verf
en achterlichten afgekit => afwachten of 't nut heeft.
-4 oranje reflectors aan de zijkanten geplakt.
-Rode reflectors voorzijde afgeplakt en 2 witte reflectors op de voorbumper geschroefd.
-Kabelboom in de voorzijde gemaakt, knipperlichten & kentekenverlichting voorzijde aangesloten en
onderste lampje alvast voorbereid, peertjes eruit gelaten.
-Gister deed Mathieu mij blij maken met een appje: Engels steilheck linkerachterlicht, zodoende kan ik aan de voorzijde
aan beide zijden de oude achterrijlichten misbruiken/vzv een blank lampje. Wordt nog even testen of 5W niet te fel is.
-Kentekenverlichting achteraan in orde gemaakt (was eentje uitgevallen. @polosimba: MASSA -naughty-)
-Her en der wat oude scotchblokjes (van voor mijn tijd: ik gebruik die troep niet) verwijderd, gesoldeerd en vzv krimpkous.
-Dubbele remlichten terug gewijzigd naar enkele remlichten en mistachterlicht aangesloten.
-Nieuwe schokbrekers besteld, huidige komen eigenlijk uit de oudijzerbak en doen weinig tot niks.
Na iedere kuil of drempel deed de aanhanger een dansje => rijdt toch niet zo fijn.
Als ik bouwjaar 1984 of 1988 aanhoudt, begint ie aardig aan de regeltjes te voldoen (in NL althans).
In gebruik genomen na 1997 of 2012 mot er nog meer gebeuren: wil ik niet /
geen zin in / mot wel leuk blijven / "ja maar hij is echt in begin jaren 90 gebouwd, alleen recentelijk opgeknapt" -lijntje-
-
-*Klop klop* afkloppen => lijkt momenteel waterdicht -klappen-
-Engels licht gemonteerd: mooi symmetrisch nu (vooraan beide zijde blank lampje)
-Nieuwe schokbrekers gemonteerd.
-Schuren, polijsten, watergolven + wax in & wax out -cool-
-Alsof 't nog niet duidelijk genoeg was: subtiele stippellijn striping op de lasnaad :)
-Eindelijk alle Polo-meeting-stickers, waar ik geweest ben, teruggevonden en geplakt.
-Bezig geweest om de wisser en sproeier aan de praat te krijgen:
sproeier doet 't, maar de wisser-motor is overleden helaas. Dat laat ik voorlopig even zo.
Combi staat klaar voor morgen: Alles Polo te Melle (D)
-
Dat ziet er gaaf uit zeg!
Zo'n suïcide tankdopklep, mag dat ? :)
-
Tankklepje draait gewoon de juiste kant op -dunno-
Nou je die toevallig noemt: achter 't tankklepje is de wasknijper omgewisseld voor een origineel rubber
( -uitlachen- alleen de vulhals en tankdop ontbreekt)
-
Ik mis een halve schaar op de stippellijn ......
-
Eheh, dat idee werd geopperd in België, maar zag 't niet zitten om die te maken van een rolletje striping
-
Foto's maken kunnen anderen véél beter dan mij:
-
Gistermorgen vertrokken in 't donker: juist 't lampje rechtsvoor deed 't niet,
na wat rommelen met de bedrading wel, maar daarna niet meer..... puntje van aandacht -klus-
5W lampjes zijn gelukkig niet te fel: geen last van gehad. Moet ik er wel bij zeggen dat ze achter
de 2f sedan amper in 't zicht zitten; mogelijk scheelt dat in 't wel of niet hinderlijk zijn.
Heen&terug zowat een tank leeggereden met snelheden tussen de 90 a 95 km/u:
1op13,1 met de G40. Valt niet mee, maar ook niet tegen, denk ik zo.
Aerodynamisch gezien ben ik natuurlijk een blokkendoos tegen de lucht aan 't duwen.... :)
Wel benieuwd wat de aanhanger nu weegt: maar es proberen met een simpele weegschaal.
-
+2 extra bandjes rolweerstand...
-
Aerodynamisch gezien ben ik natuurlijk een blokkendoos tegen de lucht aan 't duwen.... :)
Misschien de dissel "ff" omdraaien? -klus- :D
-
Gruwelijke aanhanger Sjon!
-
Effe de dissel omdraaien, tuurlijk -gert- En wat nog meer, achteras ook omdraaien zodat de sporing weer klopt,
elektra anders aansluiten (das dan een kleinigheidje: bekabeling naar de steilheck-lampen is nog in tact) enz enz...
Nêh, tis goed zo -thumbsup-
Deze week verhuisd de aanhanger terug naar de tuin; denk dat ie pas volgend jaar ofzo weer es tevoorschijn wordt gehaald.
Ondertussen nog wat updaten/veranderen misschien. Wil de handrem werkend maken, tot nu toe steeds blokjes hout
voor & achter de wielen zodat ie niet wegrolt, das nie handig nie.
-
Ding staat ondertussen in de tuin: terug op z'n geboorteplaats :)
Weegschaal maar es gepakt: linkerwiel 116kg, rechterwiel 122kg + neuswiel 33kg = 271kg.
Zwaarder dan m'n reguliere aanhangertje van 180kg, dat had ik wel gedacht,
maar nog ruim onder 't gewicht van wat een 86c mag trekken (2f sedan 392kg ongeremd)
Onderdeeltjes van de handrem uit 't oudijzer geslepen: nog even wat van brouwen -klus-
-
Om een nuttig doel te geven aan de aanhanger, is 't idee geboren om er een mini-camper van te maken,
maar de grote vraag is of ik er überhaupt languit in kan liggen. Voordat ik 't schot ertussenuit slijp,
eerst maar es een beetje opmeten. Hmzz, lengte vloer en tussen de 'achterschorten' +/- 1,75m.
Zelf ben ik ook 1,75m ( -uitlachen- tenminste, dat staat in m'n paspoort), beetje diagonaal gaan liggen,
hoofdkussen in een hoek frutten en dan zou dat kunnen, maar een luchtbed heeft al gauw grotere afmetingen....
Even verder zoeken/kijken.
-
Je kunt ook een matras op maat laten maken.
-
Lamzac?! :D
-
Matras op maat: kolere, tig firma's gevonden die dit doen, ik wist niet dat hier zoveel handel in zat.
Niet de goedkoopste oplossing, maar tis een oplossing -thumbsup-
Denk dat de flex er weer in gaat -klus-
Wanneer? Tsja, geen haast, zal wel voorjaar worden ofzo.
Oh ja: nog steeds water binnen ....grrrrr, loopt 't vanuit de kofferbak richting diepste punt onder de 'achterbank'
(onder de zitting heb ik al afvoergaatjes geboord, maar is natuurlijk niet zoals 't hoort).
Hoekjes links & rechts onderaan achterruit had ik dichtgefrut, ben er redelijk zeker van dat ie daar op dit moment niet lekt.
Classic achterlichten maar es controleren, eventueel afkitten en rubber kofferklep nog es beoordelen.
-
Je gaat er nu een XL van maken?
-
Nee, buiten afmetingen blijven zoals ze zijn: daar zit al genoeg tijd & geld in.
-
Zitbank + plaat en grootste gedeelte van de hoedenplank zijn eruit.
Languit liggen kan prima -thumbsup- , mooi => dan wordt 't een slaapplek -zz-
Ik ga wat versteviging aanbrengen bij 't overgebleven stukje hoedenplank: ben er niet gerust op.
Er kwam nog een rot plekje tevoorschijn bij een veertoren/wielkast: gelijk even meepakken met 't lassen.
(zat voorheen verborgen achter de veertoren, gezien vanuit de kofferbak: bekleding achterbank deed dat mooi afdekken)
Daarna vlak vloertje erin, denk gewoon weer van hout, net zoals ik in de coupe's heb/had.
-
Komt er nog een luifel aan? Kun je er nog droog onder zitten.
-
Droog zitten kan altijd in de auto die de aanhanger trekt :)
Zeg nooit nooit, maar voorlopig wordt 't geen echte caravan, maar multifunctioneel hok.
Idee is h'm ook te gebruiken als opslag op de paddock: alle losse troep in de aanhanger dumpen en hup 't circuit op.
Extra setje velgen, garagekrik, gereedschap, wat reserve onderdelen: kan allemaal mee -dj-
-
En je helm Sjon, je helm!
-
Das wel een item om niet te vergeten..... 1x gedaan; gelukkig kun je bij vrijrijden voor 5 euro een helm huren,
alleen de populaire maten zijn al snel verhuurd.