Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Gekke Gerrit op di, 31 jan 2012, 17:57:56
-
Licht vertragend op de motor voor een optrekkende meute bij een verkeerslicht op de A65: reutel, ratel-ratel, sjips, ik moet toch ontkoppelen... Afslaan!
Snel de berm in, maar hij wil niet meer...
Gekke is, de startmotor geeft ook geen sjoege. Slechts een hees elektrisch geluid...
Combinatie van het ratelen, afslaan en startmotor die niet meer wil, leek een maat van me te wijzen op een losgekomen starterkrans? -dunno-
Andere ideeën suggesties?
-
Blijkbaar is er iets kapot, iig iets in de aandrijving dat de bak/krukas blokkeert zodat de startmotor hem niet rondkrijgt. Tikt de startmotor wel voor het heese geluid?
-
De startmotor lijkt wel te willen, maar niet te kunnen. Gedachtegang van m'n maat (met eigen garagebedrijf) was dat de BDP-sensor de oorzaak is van het uitvallen. Die zou op de starterkrans zitten, en dat icm het geratel en het niet meer willen/kunnen van de startmotor leidde tot zijn (korte telefonische) eerste diagnose...
Mag met zijn leenauto verder naar huis (-hug-), Iris heeft de kids al opgehaald, Polo staat bij de McD van Oisterwijk/Udenhout (hopelijk slopen ze 'm niet), we eten maar de overgebleven andijviestamp van zondag... :D
Suggesties zijn nog steeds welkom... Iemand al eens een losgelopen starterkrans gehad?
-
Mmmm, update:
Bij het komen brengen van de leenauto heeft m'n maat zijn diagnose bijgesteld naar een gebroken distributieriem... -boehoe-
Op zicht door een gleuf van de kap (te koud) zien we de riem nog wel op het nokkenas-tandwiel, maar bij startpogingen (die dus niet verder gaan dan wat gehees) beweegt de riem iig niet...
Zou het geratel dan het gevecht tussen zuigers en kleppen zijn geweest, of raken deze elkaar niet bij een 3F? -dunno-
-
klinkt niet goed Geert -hug- hoop dat het allemaal meevalt...
-
helaas, 3f zonder distributieriem = BAM....
kapje eraf trekken is weten... -hitit-
-
Hoop voor je dat het meevalt -hug-
-
Nee, klinkt niet goed, nee...
Maar na een sleuteldag aan de RaRo waar het niet mee wilde zitten en hulp bij een motorwissel van een Audi A4 TDi waar het niet mee wilde zitten had ik niet zoveel zin om in donker en kou te gaan lopen klooien, zonder te hebben gegeten en bij een Mac met een technische storing?! -gert-
Auto stond toch op de planning om in delen uit elkaar te gaan, maar wel pas over 2 á 3 weken...
-
[ramptoerist modus] Kapje is er zo af, doe eens kijken [/ramptoerist modus]
De GT heeft je toch wel wat problemen gegeven sinds je 'm hebt. Hoop voor je dat de kop nog heel is.
-
oeiiiiiiiii das minder
hopelijk valt het mee
-
En niemand die Geert even uit de droom helpt?
Een Polo (86c) heeft géén BDP sensor. Laat staat dat ie dus in het koppelingshuis zou kunnen vallen.
Distributie zou goed kunnen. De meest vreemde dingen kunnen t geval zijn. Marcel86c heeft al eens een vastgelopen startmotor gehad doordat al het (resterende) frictiemateriaal van de koppeling besloot los te komen en zich op te hopen in het huisje van startmotor: Hoe gek als je het wilt hebben,.. je verwacht het niet.
3F blok met gebroken distributieriem = klepjes raken (= grote kans op 8 kromme klepjes ). Gebroken distributieriem kan ook 'gewoon' betekenen dat er ergens gewoon 15 tandjes missen (onderin) waardoor de rest stil staat,. maar dat begreep je al wel.
Was de andijvie stamp lekker?
-
die laatste zin Jaap.....................
-
De andijvie-stamp was niet helemaal warm. De eerste 2 lampen die ik thuis aandeed knapten kapot... Het is zo'n dag, en dan ben ik over het algemeen nog wel een zondagskind... -gert-
Kan ik op de straat een sleutel op de krukasbout krijgen, om deze rond te kunnen draaien en te zien wat de rest doet? Belangrijkste is nu om uit te sluiten of het probleem in het blok ligt (grootste kans, lijkt me), of in de bak/koppeling/startmotor-combi...
Als het de distributieriem is, ik had verwacht dat dit (het welbekende 'tikkertje spelen') met iets meer spektakel zou gebeuren... -naughty-
@BT: met alle respect ga ik nu niet weer even 30 km terugrijden om in donker en kou alsnog even te gaan kijken, om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen... -nana-
Voor wat betreft de GT: die is gekocht als tijdelijke en zeer goedkope (€ 300) auto voor transport. Heeft me heel wat kilometers trouw iedere dag van en naar werk gebracht. Er is bewust door mij niet echt in geïnvesteerd (behalve nieuwe olie, remvloeistof, een ashoes en een blauwe tempsensor), omdat de auto maar voor tijdelijk was, een kas heeft die grotere investeringen niet rechtvaardigen (want 2F en niet mooi/goed meer), sowieso al ruim 2,2 ton heeft gelopen, en ik andere auto's heb die de investeringen beter konden/kunnen gebruiken.
Ben al met al niet ontevreden, hoor, een half jaar intensief mee gereden, tegen 15 cent/kilometer, inclusief aanschaf, brandstof en onderhoud. Het zou leuk zijn geweest als-ie nog 2 weekjes was blijven leven, maar ja...
-
Er is niet veel ruimte onderin, om dan bij de krukasbout te komen heb je dacht ik de meeste kans met een verdiepte ringsleutel (dus niet zo'n platte).
-
Volledig uitsturen, kan je via het gat in de carrosserie bij de krukasbout. Je kan ook de nokkenas ronddraaien, kan je makkelijker bij. Je ziet snel genoeg of de nokkenas meedraait, of de distributieriem nog in 1 geheel is..
-
De kap moet er dan toch af ja.. Wel een foto toestel meenemen hè! (of met je telefoon een foto maken)
-
En niemand die Geert even uit de droom helpt?
Een Polo (86c) heeft géén BDP sensor. Laat staat dat ie dus in het koppelingshuis zou kunnen vallen.
Bij 't lezen van 't 1e bericht, dacht ik werkelijk waar dat 't om een niet-polo86c ging: de daily van vrouwlief oid.
-
Volledig uitsturen, kan je via het gat in de carrosserie bij de krukasbout. Je kan ook de nokkenas ronddraaien, kan je makkelijker bij. Je ziet snel genoeg of de nokkenas meedraait, of de distributieriem nog in 1 geheel is..
En wat is er mis met in de versnelling een beetje tegen de voorbumper rijen?
(lees: Auto in een hoge versnelling van z'n plek proberen te duwen, levert een klein duwtje een zeer miniscule draaiing van de krukas op).
-
Bij 't lezen van 't 1e bericht, dacht ik werkelijk waar dat 't om een niet-polo86c ging: de daily van vrouwlief oid.
Om eerlijk te zijn: bla bla BDP sensor.. bij mij ging ook gelijk de "Oh gott, 't zal wel weer een Renault zijn' alarm bel af,.. :)
-
:)
-
Gedachtenspinsel tijdens papa-dag: als de distributieriem is geknapt, kan ik er dan ook een reserve-HC in hangen? Ik weet dat een injectieblok een injectietank nodig heeft en niet uit de voeten kan met een carbtank, maar kan het omgekeerd wel? Brandstofpomp uitschakelen?
Ik houd wss een hoop draadjes van de kabelboom over, maar volgens mij zitten er wel ook de benodigde draadjes om de HC werkend te kunnen krijgen, toch? Even als tijdelijke noodoplossing, zeg maar...
-
En wat is er mis met in de versnelling een beetje tegen de voorbumper rijen?
(lees: Auto in een hoge versnelling van z'n plek proberen te duwen, levert een klein duwtje een zeer miniscule draaiing van de krukas op).
-thumbsup- hele goede/slimme oplossing, zo werkt de pa van Richard-polo altijd als ik goed opgelet heb :)
-
Je hebt de benzinepomp wel nodig lijkt me. Waar wil je anders de aanvoerleiding voor de mechanische pomp op de tank aansluiten. Daar zit geen aansluiting voor.
Kun je de pomp ook zonder werkende computer laten draaien? (ben er bang voor eigenlijk) Dan zou je met een retour gewoon de originele elektrische pomp kunnen gebruiken.
-
Telefoongesprek.
School: "Met de Conciërge"
Andere kant: "Ja, met mijn vader,.. Richard is ziek vandaag"
Bij het stellen van de kleppen is dat ook heel handig, omdat het gewicht van de auto groot genoeg is om voor een trage verdraaiing van het blok te zorgen. Als je 'gewoon' een dop 19 + ratel op de nokkenasbout zet, draai je al snel te ver door.
-
Je hebt de benzinepomp wel nodig lijkt me. Waar wil je anders de aanvoerleiding voor de mechanische pomp op de tank aansluiten. Daar zit geen aansluiting voor.
Kun je de pomp ook zonder werkende computer laten draaien? (ben er bang voor eigenlijk) Dan zou je met een retour gewoon de originele elektrische pomp kunnen gebruiken.
Injectiepomp is een veel hogere drukpomp dan een mechanisch pompje (lijkt mij). Als de vlotter in de carburateur nog kan afsluiten is het volgens mij geen probleem. Alleen zal je iets moeten met het brandstofpomprelais: Als er géén hall-gever signaal is, zal deze de brandstofpomp laten stoppen (veiligheid).
Reserve HC van voorzien van inlaat van 3F geen optie? (is een HC een 1300cc?)
-
Oh, dat zou natuurlijk ook nog kunnen ja... HC is trouwens een 60 Pk 1100 volgens mij? -dunno-
En dan dus de mechanische brandstpfpomp verwijderen en een plaatje monteren, toch?
Overigens: kan de electronische ontsteking met hallgever natuurlijk ook gewoon op het sleeptuimelaartje bouwen, toch? Dus brandstofpomprelais gaat volgens mij wel OK zijn, maar de druk van de pomp (en het afsluiten van de carb) ben ik wat minder gerust op...
-
Overigens: kan de electronische ontsteking met hallgever natuurlijk ook gewoon op het sleeptuimelaartje bouwen, toch?
Als je het verdelerhuis ombouwt wel, maar het is duidelijk geen plug&play
-
Maar inlaattraject van de 3F op een HC, zou dat kunnen? Klinkt nog wel als een interessante (en vrij makkelijke) oplossing... -dunno-
-
En dan met een GK verdeler?
-
Yep...
-
En 280º nokkenas? -naughty-
-
Hahaha! Nee, standaard nokkenas (denk ik)...
-
Nou ja, het was niet alleen grappig bedoelt, misschien loopt dat juist wel mooi icm de 3F injectie?
-
Is kop wisselen/fixen niet makkelijker? -dunno-
Waarschijnlijk zijn alleen de kleppen krom: ik heb nog wel een setje -gebruikte- 3F klepjes.
-
Nee joh: Prutsen is veel mooier: levert veel meer op :)
( een MH/NZ/3F kopje scoren en deze wisselen is de te gemakkelijke oplossing )
-
Gaat er meer om wat ik (direct) beschikbaar heb en daar zit die modernemeuk niet tussen... Bovendien is het niet voor de eeuwigheid bestemd...
-
:)
-
Eerst juiste diagnose stellen ,lijkt mij verstandiger dan hier achter je toetsenbord te gaan zeveren .
-
Toetsenbord is binnen handbereik, auto niet. Ergo... Een klus verloopt sneller/soepeler met de juiste voorbereiding, toch?!
Denkt Herr Snor dat de 3F-zaken als inlaat e.d. gaat werken op een HC? -dunno-
-
Ja dat kan werken als de hc geen uitlaatgaskanalen via de inlaat heeft lopen .
Mijn inziens zeg ik haal op dat kreng ,aangezien je toetsenbord wel bij je staat en de auto niet :) en controleer of de nokkenas samen met kruk nog vrij draait (tipje draai de bougies er uit ,voel je weerstand dan is het een klep die de zuiger raakt)en je kunt je auto nog altijd aanslepen mocht je start motor kaduuk zijn of tandjes missen op je starter krans.
Het is dat ik niet je buurman ben of je 1 dorp hiernaast woont ,maar anders had ik je allang meegetrokken .
-
Lijntjes zijn uitgezet. Vandaag lag de prioriteit echter bij het verzorgen van de kinderen... -thumbsup-
En heb daarnaast natuurlijk ook gewoon de beschikking over vervoer, dat scheelt ook in noodzaak. :)
-
En? Al bij de auto aangekomen, nu de kinderen op stal staan en snurken zijn de handen vrij om even de polo op te zoeken. :)
-
Kom de sleutel maar halen... -nana-
-
Euhm, ik pas even... -nana- -naughty-
-
Kom de sleutel maar halen... -nana-
Krijg ik de papieren van de auto er dan ook bij? -klus-
-
Ja hoor, wil ik er wel 'wat' delen van afhalen... -nana-
(@Serge: verzonden vanaf iPhone bij de auto... :D)
EDIT: en alweer afgehaakt: klauwen waren al nagenoeg bevroren nog vóór ik überhaupt de motorkap kon ontgrendelen. En de achterbak (waar handschoenen in liggen) zat dichtgevroren... -wanker-
Echt geen weer om buiten aan een auto te werken... Eerst maar eens thuis zien te krijgen?!
-
Hoor ik nu dat de 3f in delen weg gaat? -naughty-
-
heb je inmiddels al aan een kruk of nok gedraaid -dunno- -hitit-
-
Nope, aftocht geblazen, niet te doen buiten...
@Arno: blieft u iets? -dunno-
-
Nou, als het blok stuk is kan ik alles wat m 3f maakt wel gebruiken voor mijn aav (behalve de zuigers met dutsen erin)
-
Vandaag bij thuiskomst lag er een brief van de RDW dat de Polo 11 maart APK gekeurd moet zijn. Dat gaat-ie sowieso niet meer redden zonder grote investeringen, dus ik denk dat-ie gewoon uit elkaar gaat...
Binnenkort in het theater van 'onderdelen aangeboden' dus...
-
Gerrit je bent een wijf :) , ik werk gewoon door ook met deze temperaturen buiten .
Goedf er zijn voor mij een paar kleine nadeeltjes ,het banden demontage vloeistof bevriest als je het op de band spuit en het bandenvet wat tijdens het oppompen tussen velg en band wegperst vormt opeens hele mooie schaamlipachtige rozenblaadjes.
En als de snor ontdooit loopt het snot mijn koffie in -gert-.
-
@Serge: nogmaals, mijn prioriteiten liggen in dit geval gewoonweg anders: vandaag met de garageblower op 15 graden lekker aan de laatste APK-puntjes van de Range Rover zitten werken. Uiteindelijk moet die langer meegaan, en als-ie ook nog opschiet kan-ie mooi de Polo aflossen... -nana- Bovendien stond er een auto met draaiende motor en heerlijk opgewarmde verwarming naast.
Wijf? Neuh... Verwend? Yep! :D
-
Ik zit je alleen maar te jennen Gerrit :)
-
(http://www.toadhaven.com/images/c8.jpg)
Einde van de GT waarschijnlijk -hitit-
-
Ach, zie het maar zo: als ik 'm niet gekocht had was het in augustus al einde verhaal geweest voor 'm...
-
De rest kan nog nuttig gebruikt worden, dat is ook altijd maar de vraag als de auto door een ander naar de sloop gebracht wordt.
-
Lekker binnen het clubje uit elkaar trekken hoor -naughty-.