Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Polo1000 op di, 04 jan 2005, 13:39:12

Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op di, 04 jan 2005, 13:39:12
Er is elders en ook in een van mijn topics al het een en ander over geschreven, maar ik dacht laat ik eens een topicje maken voor uitlaatmogelijkheden.

Het gaat hier om iets dat ons allemaal denk ik wel interesseerd: tegendrukloze uitlaten met binnenste stroom diameter van minimaal 50 mm.

Standaard dempers hebben reflectiedemping ofwel schotten. Dit is fijn voor de OEM's om op goedkope wijze aan de wettelijke geluidseisen en milieu eisen te voldoen.

Bij opvoeren moet je echter een doorgaande gasstroom hebben: een tegendrukloze uitlaat met absorptiedemping die groter is dan de grootste standaard uitlaat (schottendemper uitlaat Polo G-40 met binnenste stroom diameter van 45 mm).

Ik heb de volgende websites kunnen ontdekken waar voor de Polo 86c tegendrukloze absorptiedemping sportuitlaten te kooop zijn:

http://www.ray.se (Zweedse uitlatenfabrikant, zie artikelnummer Artikelnr: 030-H1, reken maar op zo'n Euro 400,-)

http://www.bastuck.de (Duitse uitlatenfabrikant, ik heb geen artikelnummer, maar misschien een van jullie wel, heeft iemand prijzen / artikelnummers)

http://www.mk-tuning.de (Duitse uitlatenfabrikant, zie artikelnummers MK_23_A en MK_23_E11, reken samen maar op zo'n Euro 250,-)

http://www.supersprint.com (Italiaanse uitlatenfabrikant, zie artikelnummers 884802 en 884824, geen prijzen bekend)

http://www.laser-jama.nl (Nederlandse uitlatenfabrikant, geen artikelnummers, geen prijzen bekend)

http://www.uitlaten.com (EPS, Nederlandse uitlatenfabrikant die uitlaten op maat maakt, geen artikelnummers maar reken maar voor een eenvoudige 60 mm vanaf de faecherkruemmer naar achter in RVS zo'n Euro 1.000,-)

http://www.speedcentre.nl (Nederlandse tuner die uitlaten op maat maakt, geen artikelnummers, maar reken voor een eenvoudige 60 mm vanaf de faecherkruemmer naar achter in staal zo'n Euro 500,-)

Wie heeft er nog meer sites voor tegendrukloze sportuitlaten voor de Polo 86c?

Kijk uit naar jullie postings.

Groet, Jan.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: martijn op di, 04 jan 2005, 16:21:28
EPS Hoogezand kan volgens mij ook uitlaten op maat maken. Zijn in Nederland wel erg bekend -thumbsup-
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: 86c2003 op di, 04 jan 2005, 17:32:18
gewoon iemand zoeken die kan lassen en zoek dan ook nog eens naar een stuk stijgerpijp (=50 mm) en gebruik alleen een middendemper, dit is namelijk geen reflectie- maar een absorbtiedemper.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Ron polo1f op di, 04 jan 2005, 19:28:44
gewoon iemand zoeken die kan lassen en zoek dan ook nog eens naar een stuk stijgerpijp (=50 mm) en gebruik alleen een middendemper

steigerpijp is weer gelijk zo zwaar.
bij de betere automaterialenhandel kun je ook gewone  uitlaatpijp kopen, in diverse lengtes en diameters verkrijgbaar evenals uitlaatdempers.
alleen nog effe een paar (las)bochten scoren.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Wendy op wo, 05 jan 2005, 19:22:03
lasbochten hebben ze daar ook wel -hug-
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op do, 06 jan 2005, 22:19:29
OK: uitstekend idee.

Vraag: wie wil en kan mij helpen een uitlaat te maken met minimaal 50 mm binnendiameter? Ben bereid hier vergoeding voor te betalen.

Wie o wie helpt mijn Polootje aan een toffe pijp: middendemper en einddemper absorptie met S einstukje als bij origineel (maar dan groter natuurlijk).

Afwachtend, Jan. -prut-  -thumbsup-  -klus-
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op za, 08 jan 2005, 19:30:25
Heb een tegendrukloze RVS uitlaat geboden gekregen uit Duitsland met diameter rond 63 mm.

Einddemper is (helaas) een opzichtige dubbele DTM en ook nog leeggehaald.

Dit zou mij vanaf mijn faecherkruemmer tot aan mijn bumper laten komen.

Wat is een acceptabele prijs voor deze pijp????
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op za, 08 jan 2005, 19:31:29
Nog een pic...
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Wendy op zo, 09 jan 2005, 09:43:00
je moet de binnenmaat meten! daar gaat het om!
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op zo, 09 jan 2005, 10:53:28
Wendy,

Dat begrijp ik. De goede man vertelde mij in ons telefoongesprek dat de binnenmaat 60 mm is.

Ik lust dit pijpje wel, al zal ik er een "origineel" S bochtje op moeten regelen aan het eind en zal ik als ik er toch mee aan de slag ga de einddemper weer moeten vullen met RVS einddempervulsel (Rockwool?).

Voor zover je kunt zien, is dit wel de goeie voor onder mijn steilheckje?

Groet, Jan.



Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Nielzzz op zo, 09 jan 2005, 18:39:21
Denk dat je beter kunt gaan lassen.
Ik heb begrepen dat jij niet zo'n opzichtige brul pijp wilt...
Als hij m al heeft leeg gehaald, zal die m er wel niet onder hebben gehad omdat er zo'n beschijden geluidje in zit.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op zo, 09 jan 2005, 19:38:34
gaat lekker klapperen tegen de koets
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Nielzzz op zo, 09 jan 2005, 19:42:37
gaat lekker klapperen tegen de koets

Was eens even aan het denken...
Maar serge, waarom klapperen?
Niet alles lassen he...
Je kan eventueel ook een flexibel stuk er in lassen van 1 of andee grote auto...
En natuurlijk alles goed vast zetten.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op zo, 09 jan 2005, 19:50:02
pijp van 63mm ,heb je wel eens goed onder je polo gekeken .juist uitlaat hangt in 3 rubbers .langs je schakelmechaniek is er dan speling van lik mijn vestje nog klrapper dan een samen geknepen hetero bilspleet die belaagd wordt door een homo leuter.
en ik zou de pijpen wel aan elkaar lassen ,scheelt weer klemmen die niet achter een drempel kunnen haken .en ik zou er wel een flexibel stuk tussen plaatsen
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Joscha op zo, 09 jan 2005, 19:53:12
kijk op de meeting naar apolo 13 side pijp zelf gelast rond 50
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Michiel op zo, 09 jan 2005, 20:05:21
Dit is een Bastuck uitlaat. Heb ik onder m'n groene steilheck hangen. Sportief, donker geluid maar niet echt irritant (vind ik zelf). Je moet hem wel ophangen met powerflex ophangrubbers want je originele rubbers kunnen dit gewicht niet hebben   -naughty-


http://www.powerflex.co.uk/
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op zo, 09 jan 2005, 20:07:37
Serge: is deze pijp dus een slecht idee? Heb nog even nagevraagd en begreep dat de pijp 60 mm buitendiameter is. DTM einstuk is iets van 73 mm x 2, maar die gaat er tzt natuurlijk vanaf om plaats te maken voor een "standaard" S pijpje van ook 60 mm.

Groet, Jan.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Nielzzz op zo, 09 jan 2005, 20:09:39
Jah, serge, dat is wel waar...
Ik heb mijne ook zelf er onder geprutst...
Maar goed die is 45mm...
Hmmm...
Moet een oplossing voor te vinden zijn toch?
Valt er niet met die hitteschilden te sjoemelen?
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op zo, 09 jan 2005, 20:10:46
Michiel, last van geklapper? Heb jij ook een 60 mm rond van voor tot achter?

Wat is naar jullie mening een acceptabele prijs voor deze van de plaatjes?

Groet, Jan.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Michiel op zo, 09 jan 2005, 20:17:07
Ja, 63,5mm buitenmaat / 60mm binnenmaat vanaf de plek waar de kat zat  -naughty- . Het luistert wel heel nauw met het eronder hangen maar als hij eenmaal goed hangt heb je geen last van geklapper. Er zit nog ongeveer een halve cm speling tussen de tank en de uitlaat en tussen de versnellingspook en de uitlaat.

Ik heb er in Hildesheim 2 jaar geleden 250 euro voor betaald (2e hands)
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op zo, 09 jan 2005, 20:21:20
Serge: is deze pijp dus een slecht idee? Heb nog even nagevraagd en begreep dat de pijp 60 mm buitendiameter is. DTM einstuk is iets van 73 mm x 2, maar die gaat er tzt natuurlijk vanaf om plaats te maken voor een "standaard" S pijpje van ook 60 mm.

Groet, Jan.

ik heb toen 50mm tegen je gezegd .en dit is toereikend zat (ivm koppelcurve )
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op zo, 09 jan 2005, 20:30:01
Serge: is deze pijp dus een slecht idee? Heb nog even nagevraagd en begreep dat de pijp 60 mm buitendiameter is. DTM einstuk is iets van 73 mm x 2, maar die gaat er tzt natuurlijk vanaf om plaats te maken voor een "standaard" S pijpje van ook 60 mm.

Groet, Jan.

ik heb toen 50mm tegen je gezegd .en dit is toereikend zat (ivm koppelcurve )

OK Serge, als jij zegt dat dit toereikend is voor mijn koppelcurve, dan scoor ik'm.

Wat is een acceptabele prijs voor deze RVS?

Ik heb me ook nog een bult gezocht naar 50 mm, maar kon ze niet vinden. Meeste is 45 mm (zo ook MK) en anders allerlei exotische dure oplossingen zoals laten maken bij EPS ofzo.

Dit lijkt me dus een goeie middenweg en zeker als jij vindt dat dit toereikend is.

Groet, Jan.



Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op zo, 09 jan 2005, 20:34:31
lezen 50 mm .en bij nl power te halen als je de versie neemt voor polo 2f g40 .deze is 50 mm oftewel vijftig millimeter.
63 is te groot voor 1.4 dan ga je koppel verliezen
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op zo, 09 jan 2005, 23:22:03
Serge: snotje dat ik je eerdere posting verkeerd begrepen heb. Daarna heb ik namelijk de man gebeld dat ik de pijp zou kopen.

Ik heb me de afgelopen weken een bult gezocht naar 50 mm, maar kreeg steeds te horen van de verkopers dat ze of 45 mm hadden of 60 mm. Alleen EPS kon een pijp op maat maken met 50 mm en dat zou een vermogen kosten.

Kunnen we het proberen? Als het niet goed loopt, dan verkoop ik hem wel aan iemand die een grotere motor heeft en koop ik wel een kleinere pijp. Anders blijf ik kopen.

Hopelijk is de restrictie van het stuk eindpijp 50 mm van de Faecherkruemmer voldoende om geen koppel te verliezen.

Spreek je komende zondag tijdens de wintermeeting: hoop dat Wendy haar Spottuning ABD met motorcarbs meeneemt. Kan ik die horen en zien draaien.

Groet, Jan.



Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Wendy op ma, 10 jan 2005, 07:26:20
het verschil tussen michiel en jan is 2 dl en 8 kleppen. michiel heeft 60mm ook nodig, jan niet!
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Michiel op ma, 10 jan 2005, 10:57:10
het verschil tussen michiel en jan is 2 dl en 8 kleppen. michiel heeft 60mm ook nodig, jan niet!

Standaard uitlaat van de 1.6 16V is 50mm dus 60mm heb ik niet echt nodig. Maar het klinkt wel lekker  -wanker-
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Jaap op ma, 10 jan 2005, 11:21:18
mmm,. mijn ABD'tje doet t nog steeds prima met de standaard uitlaat :-)

Word wel een beetje geknepen 'zegt men', maar ik weet t nog niet: nog geen facher gescoord,..

Zal eens zoeken naar de Dellorto's en van de week 't inlaatspruitstuk 'flowen'.. (Wendy en Serge:  -hug- -love- :Serge:)

Kijken of we de standaard pijp rood gloeiend kunnen krijgen..

Als je die 60mm pijp nou van een restrictie voorziet,. is 't dan alsnog niet wat? facher is al 'geknepen' tov rest van de pijp..
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo1000 op ma, 10 jan 2005, 12:38:49
mmm,. mijn ABD'tje doet t nog steeds prima met de standaard uitlaat :-)

Word wel een beetje geknepen 'zegt men', maar ik weet t nog niet: nog geen facher gescoord,..

Zal eens zoeken naar de Dellorto's en van de week 't inlaatspruitstuk 'flowen'.. (Wendy en Serge:  -hug- -love- :Serge:)

Kijken of we de standaard pijp rood gloeiend kunnen krijgen..

Als je die 60mm pijp nou van een restrictie voorziet,. is 't dan alsnog niet wat? facher is al 'geknepen' tov rest van de pijp..

@ Jaap: ja, dat hoopte ik ook (zie mijn posting hierboven). Het laatste stuk pijp van de faecher is al 50 mm voordat ie in deze 60 mm moet. De 60 mm schijnt overigens de buitenmaat te zijn volgens de man.

Hoop dat Serge het OK vind om het in ieder geval te proberen. Als het nix is, dan kan ik er daarachter nog een restrictor tussen zetten.

De 60 mm is al onderweg naar NL schat ik zo. En ik was nog wel zo blij...

Hey Jaap (tis dan wel off-topic, maar je kunt ook via PM antwoorden): waarom neem je geen CV carbs van een motor ipv de Dellorto's? Dellorto's zijn toch net zoals die Webers van die "vol gas" installaties?

Groet, Jan.



Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: 86c2003 op ma, 10 jan 2005, 13:19:13
omdat dit een uitlaattopic is stel ik mijn vraag hier:

Ik heb op mijn 83 pk sterke NZ blokkie een G40 uitlaatspruitstuk, lege kat en een middendemper. Precies, de einddemper is er niet meer. De diamater vanaf de kat is gewoon standaard 43 mm tot aan het eind. Mij is geadviseerd om een 50mm systeem eronder te zetten vanaf de kat met 2 kleinde dempertjes ivm de tegendruk.
Maar nu is mijn vraag. Als ik de middendemper nu vervang door een 43 mm pijp, zou dat hetzelfde effect geven als een 50mm systeem met 2 dempertjes?
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: 86c2003 op di, 11 jan 2005, 22:29:24
Heeft niemand hier een antwoord op?
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Jaap op di, 11 jan 2005, 22:50:49
tja..

denk dat 't antwoord niet 123 te geven is..

een absorptiedemper met een inwendige diameter van 50 levert minder tegendruk dan een pijp van 43..... een reflectiedemper met 60mm aansluitingen levert weer meer tegendruk dan een pijp van 43mm..

Dus...
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op vr, 14 jan 2005, 20:08:10
neeeeennnn ,dat gaat niet werken .

't is een verhaaltje heeft wat met drukgolven, uitlaatgas-snelheid en 't aantal toeren van motor te maken. (en is ge-edit door Jaap; Serge de know-how, Jaap de leesbaarheid :) )

Zal een poging wagen  -boehoe- (voordat er nog één een fout gaat maken).

Een uitlaat heeft een bepaalde diameter om de drukgolven achter elkaar door te laten lopen in een vloeiende beweging.

Als de gas snelheid toeneemt (maar de afstand blijft hetzelfde tussen de drukgolven), dan zal op een gegeven moment de uitlaat te nauw worden; De gassen worden warmer en zetten dus uit, als gevolg daarvan zullen de drukgolven samen gedrukt worden; De motor kan niet goed meer 'uitademen' waardoor de uitlaat de motor af gaat remmen. (vermogens verlies).

Nu zul je zeggen goed ik plaats een pijp van 63 mm alles opgelost. Helaas niet dus. Is de diameter te groot, dan zullen de drukgoven hun zuigende werking gaan verliezen om elkaars cylinders leeg te trekken. Je verliest dan weer vermogen.

Tenzij je een toerenbrakend motortje hebt van een rev of 9000; Drukgolven volgen elkaar dan zo snel op dat de pijp wel breed moet zijn om alles vloeiend te laten lopen.

Dus nu is het heel simpel, met standaard toerentallen tot een rev of 6500 is van 1300cc tot een 1400cc 43mm inwendig toereikend.
Tot 7800 rpm is 47mm toereikend. Daarboven is formaat stortkoker inwendig 60 mm toereikend.
Vanaf een 1400 tot 1600 is een standaard in volgorde als hierboven gebnoemd 45 mm  50 mm en daarna ook weer die 63mm (groter past niet onder een polo)

Demping van je motor is eigenlijk koelen van je uitlaat gassen
(oftewel je gassen laten expanderen in een ruimte om de warmte snel af te geven aan een groot oppervlak )hiervoor is alleen een absorbtie demper het beste; Geen tegendruk in de vorm van reflektie als dus weerkaatsing waardoor je dus je drukgolven afremt. (Drukgolven afremmen is alleen leuk om je vermogen heel vroeg te hebben en bovenin helemaal niks (lange slag motoren en diesels in de standaard modus)

Hopenlijk ben ik zo een beetje duidelijk

Demper inhoud is bij 2 takkedingen motoren 10 tot 12 maal de cylinder inhoud. Bij 4 takt (otto motor) dus 5 tot 6 maal de cylinder inhoud (vandaar vaak meerdere dempers onder de auto omdat anders 1 demper best wel groot wordt).

Als je geen fluister stille motor wilt is een 3x de cylinder inhoud eind demper vodoende .(oftewel 1400 maal 3 is dus 4200cc)
Demper wel graag gevuld met glaswol om dus resonantie te voorkomen wat een 6voud aan geluids afname kan schelen



Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op vr, 14 jan 2005, 20:15:39
tja kan er niks meer aan toevoegen anders wordt ik te onduidelijk denk ik
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Markopolo op vr, 14 jan 2005, 22:06:34
Amen...
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Jaap op vr, 14 jan 2005, 22:42:51
heb 't een heeeeel klein ietsiepietsie ge-edit,.. ik znap m helemaal, tot op 't inhoud-van-de-demper gedeelte.. maar das ook niet zo boeiend denk ik..

Wat ik wel weet, is dat mijn uitlaatje te dun is :-) en dat 60 wel errug groot is...
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op za, 15 jan 2005, 13:32:43
mooi als jij het snapt snappen meerderen dit verhaal -prut-
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Jaap op za, 15 jan 2005, 14:46:21
Naja!

Maar inderdaad... als ik t al snap met m'n nul achtergrond kennis....
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: 86c2003 op za, 15 jan 2005, 23:50:43
weet ik in ieder gevel dat ik met mijn 7100 toeren een 50 mm uitlaat nodig heb...of het nou in- of uitwenidig is
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Wendy op zo, 16 jan 2005, 10:12:51
inwendig -naughty-
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op zo, 16 jan 2005, 10:14:32
maten opgegeven zijn inwendig uitlaat is 1.5mm dik
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo_coupe op wo, 06 dec 2006, 18:48:57
Vraagje:
Ik wil mijn uitlaat ook ff anders. Ik heb nu nog de kat middendemper en nog een x zon middendemper ipv de einddemper.
Die absorbtie dempers halen de hoge tonen eruit dus mijne brult mooi laag. Alleen resoneert het heel erg in de auto. Te erg.
Ik wil nu dus geen kat en een buis van 50mm ong en dan wel iets van dempers.
Moet ik een sport demper nemen. Moet ik 2 absorbtie dempers nemen of maar 1tje.
En. Die Sbocht over langs je tank en over je as, kan ik die van een 6n2 of een 9n pakken?
Ik heb de mogelijkheid van een 4 kollomerbrug en een las apparaat.
Groeten Henri
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op do, 07 dec 2006, 18:54:56
2 dempers nemen.achter een volgend

ennuh 6n onder 86c ,veel succes
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo_coupe op do, 07 dec 2006, 19:32:19
Ik bedoel alleen de bocht rond de tank en over de as. Is dat niks? Hmm dat is jammer want hoe maken jullie die bochten dan??
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op do, 07 dec 2006, 20:50:47
zoals ie origineel loopt niet over de as
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Maikel op do, 07 dec 2006, 23:30:49
of te wel onder de as door!

gr maikel.
Titel: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Polo_coupe op vr, 08 dec 2006, 13:07:57
oja foutje. Euhm maar klopt de bocht wel?
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: alwin op ma, 16 jun 2008, 12:25:53
ik moet onder mijn nz blok nog een uitlaat hangen, maar welke?  ik heb nog spaghetty spruitstuk met 60mm uitlaat naar de eindemper (demper is ook 60mm)
heb de standaart nz spruitstuk met kat, en heb nog een g40 spruitstuk met kat (is de uitlaat vanaf kat tot eind van de nz en g40 hetzelfde?) want die moet ik dan nog hebben en ik denk dat de g40 uitlaat niet echt op de sloop liggen.
aanpassingen aan het nz blok: 3f inlaat, kopbewerking en 3f nokkenas. is de 60mm uitlaat hier te groot voor?
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op ma, 16 jun 2008, 19:40:18
als er maar een kat tussen zit
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: alwin op di, 17 jun 2008, 12:14:33
die kat moet er sowieso eerst op want als ie klaar is moet ie gelijk naar apk. maar wilde daarna eigenlijk de spaghetty spruitstuk er onder gooien maar dan wordt de rest van de uitlaat 60mm, is dat dan niet te groot voor de nz?
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: polo1983 op di, 17 jun 2008, 12:33:15
Een NZ komt zelfs met lichte modificaties door de 4-gastest, zonder kat.  -thumbsup-

Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: martijn op di, 17 jun 2008, 12:51:19
in een originele koets van (in ieder geval) na 1988?

De uitstooteisen zijn nogal veranderd tov oudere polo's.. Mijn '83er mag een CO van 3,5% hebben, terwijl dat bij een polo uit 1990 veel minder moet zijn..
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: polo1983 op di, 17 jun 2008, 13:24:27
De mijne is van oct 1990 en kwam er doorheen zonder opmerking.
4-2-1 spagetti --> 63mm bastuck uitlaat zonder kat
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: martijn op di, 17 jun 2008, 13:27:31
kijk, dan is er geen twijfel mogelijk.

WEl een gastest uitgevoerd? Ik heb nog nooit een gastest ondergaan namelijk bij mijn (niet zo heel kritische ) apk garage..

Behalve toen ik met pruttelende CV carbs aankwam werden ze een beetje huiverig -naughty-
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: polo1983 op di, 17 jun 2008, 17:18:41
4-gasmeting is wel uitgevoerd is nog al een strenge garage maar wel eerlijk en mag vaak terug komen voor een herkeuring -thumbsup-

Carbs zitten er bij mij nog niet op, weet niet of hij er dan nog doorheen komt  -dunno-
Zal wel tegen die tijd rond 5 voor 5 afmelden worden denk ik -naughty-
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: FuriouZ op wo, 16 jun 2010, 19:09:12
hoe zit het eigenlijk met het geluid bij een 50mm absorptie uitlaat met 1 demper?
ik wil namelijk geen overbodig uitlaat kabaal, daar zorgen de carbs al voor :D en dan hoor ik die niet meer :(
heb het verhaal al gelezen, zeer informatief. Maar er staat niet bij een demper hoeveel cc inhoud de demper heeft dus dat wordt een beetje gokken.
(volgens het oog zijn de dempers zowiezo groter dan de standaard einddemper)

anders wordt het een rechte pijp in het midden en als het teveel kabaal wordt hier een goeie demper tussen lassen
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: KoenG40 op wo, 16 jun 2010, 21:39:19
hoe zit het eigenlijk met het geluid bij een 50mm absorptie uitlaat met 1 demper?
(...)
anders wordt het een rechte pijp in het midden en als het teveel kabaal wordt hier een goeie demper tussen lassen
Dat is ± de maat die ik onder m'n auto heb.
4-2-1 uitlaatspruitstuk, highflow katalisator (100cpsi), géén tussendemper, S-bocht naar links vóór de einddemper (Simons 'big' absorptiedemper), S-vormige eindstuk (zoals orgineel). Mijn ervaring is dat het S-vormige eindstuk een hoop herrie wegneemt in vergelijking tot de rechte pijp die er eerst een tijdje aan gezeten heeft. Wat niet wegneemt dat het nog steeds meer geluid maakt dan origineel. Ben d'r inmiddels aan gewend.
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Serge op wo, 16 jun 2010, 21:56:04
wel de eindemperis wel prettig als deze 10x de motor inhoud heeft  en midden demper een 5x de motor inhoud .
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: berendd op do, 17 jun 2010, 12:42:51
Ik kan nog wel een leverancier toevoegen aan het geheel

Een goed adres is Bastech in Hilvarenbeek, deze levert en monteerd uitlaten van het merk Simons
(http://www.gkb-import.nl/zoeksimons/) of (www.simons.se) zie de universele serie

Hij last deze onder de auto, en levert net werk en gaat er net zo lang mee aan de slag tot het goed hangt.

Hij is vaak ook savonds aanwezig of op zaterdag, hij heeft geen site , dus ff opzoeken in telefoonboek en bellen voor een afspraak.
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: FuriouZ op ma, 21 jun 2010, 13:07:54
http://www.mk-tuning.de/attrappen-und-ersatzrohre-novus/volkswagen/fahrzeugtyp-polo-ii-iii-86c/novus-attrappe-vw-polo-ii-iii-86c-1-3gt-1-3-g40-ab-55-kw-alle-mit-g-kat/a-2612/?plentyID=71066bc2d14bc5a114db85594c637c82

klopt het dat dit gewoon een rechte pijp is met een demper er omheen? dus voor de look (Attrappe mit Schalldämpferkörper und durchgehendem Rohr in dem Attrappenkörper)
kost namelijk maar 20 euro meer dan alleen een rechte pijp   -dunno-
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: FuriouZ op vr, 25 jun 2010, 18:06:17
nou, 2e keer toch een reactie gekregen van mk-tuning. tis idd een pijp met een demper er om heen voor de looks, maar toch het kabaal van een rechte pijp :P
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: FuriouZ op zo, 08 aug 2010, 20:48:16
wel de eindemperis wel prettig als deze 10x de motor inhoud heeft  en midden demper een 5x de motor inhoud .
aargh.gif Dat worden wel extreem grote dempers dan, of ik heb een rekenfout gemaakt..

had wat simons delen bij elkaar gezocht maar ben bang dat dit toch wel veel kabaal gaat maken.

simons middendemper 2060,88cc eind: 7176,67cc (grootste passende middendemper en grootste einddemper in de 50mm maat)

voor een 1420cc motor wordt dat dan mid: 7100cc en eind 14200cc. dat is toch niet te vergelijken met hierboven?
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: Jaap van der Vegte op zo, 08 aug 2010, 21:04:23
Onder mijn Derby had ik deze einddemper (http://www.stroevemotorsport.nl/Universele_uitlaat_delen/5593-universele-Jetex-Universele_uitlaat_delen/) in combinatie met deze middendemper (http://www.stroevemotorsport.nl/Universele_uitlaat_delen/5595-universele-Jetex-Universele_uitlaat_delen/) en vond het best wel meevallen hoeveel herrie dat gaf. Zijn Simons dempers
Titel: Re: Tegendrukloze uitlaat
Bericht door: FuriouZ op di, 10 aug 2010, 13:08:09
1400cc? het is natuurlijk ook per persoon/mening verschillend.
Ik vind mijn 1L met cv carbs / andere nok en originele uitlaat lekker stil maar toch sportief klinken. (hoewel je wel echt hoort dat ie door een pisbuisje moet blazen :D misschien is dat het hem wel)
Maar het kabaal van mijn vorige polo 1300cc met cv carbs en orgi middendemper en uni sport einddemper is me toch echt teveel.
Vooral het hele zware gebrom hoeft van mij niet. dit hoor je nogal op afstand en door muren e.d. heen.
Het is wel zo fijn in de winter de motor vast te laten draaien terwijl je aan het krabben bent zonder de buurt wakker te maken :)

Ik had zelf de zelfde middendemper in gedachten alleen wel de grotere einddemper (BIG), maar na de berekeningen is deze nog kleiner dan de orginele demper, terwijl ik dezelfde berekening heb gebruikt bij de orginele demper. zal het blaadje eens opzoeken waar ik het heb opgeschreven.