Auteur Topic: Krukas verlichten en balanceren.  (gelezen 754 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Krukas verlichten en balanceren.
« Gepost op: di, 26 apr 2011, 15:32:01 »
Was een beetje aan t kijken wat er allemaal aan een blokje gedaan moet, en kan worden wil deze soepel en gebalanceerd hoge toeren draaien.
Nu heeft een collega een racemotor, en dat ding draait met gemak 17000 toeren!!
Heeft zo'n ding dan zo'n kleine slag, of is alles zo perfect in balans dat het daarom mogelijk is?

Was een beetje aan het kijken wat dat verlichten en balanceren van een krukas dan precies inhoud,maar er word niet veel prijs gegeven.
Want ik dacht dat het gewicht van de krukas wat uitslaat tegenover het gewicht van de zuiger met de drijfstang staat, en het daardoor in balans is.
Maar de krukas word vaak verlicht en dan gebalanceerd.
En dan de zuigers apart verlicht en onderling precies op gewicht gebracht.
Dus het tegenhangende gewicht klopt dan toch niet meer?


Arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Krukas verlichten en balanceren.
« Reactie #1 Gepost op: di, 26 apr 2011, 15:54:12 »
Een 'sport/race' zuigertje weegt natuurlijk ook nog wel iets minder...




Maar ook ik begrijp 't niet helemaal nee: Gewicht in het vliegwiel is er alleen voor de soepele loop,. maar bij de krukas is het onderdeel van het grotere geheel (dacht ik ook).
Wat ik wel begreep, is dat de vormen vooral scherper gemaakt worden, zodat er niet zo stompe vormen aan zitten welke in de olieslaan. Maar zoals gezegd: Het fijne weet ik er ook neit van.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Krukas verlichten en balanceren.
« Reactie #2 Gepost op: di, 26 apr 2011, 16:13:03 »
een zuiger balanceren heeft toch geen nut!{en lijkt me vrij lastig} die gaan immers alleen van boven naar beneden..
krukas draait rond en als daar onbalans inzit ja dan zal alles snel stuk draaien bij 17000toeren...
de zuigers die laten ze allemaal hetzelfde wegen{uitwegen op dezelfde gram} samen met de drijfstangen -klus-

als de krukas + vliegwiel niet of slecht is gebalanceerd dan gaan de zuigers vanzelf scheef :P
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Krukas verlichten en balanceren.
« Reactie #3 Gepost op: di, 26 apr 2011, 16:15:07 »
Een 'sport/race' zuigertje weegt natuurlijk ook nog wel iets minder...




mijn wiseco,s wogen meer dan de orginele! waren ook langer dus wellicht minder last van kantelen -klus-
maar die motor draait dan ook niet gek veel toeren straks!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Krukas verlichten en balanceren.
« Reactie #4 Gepost op: wo, 27 apr 2011, 08:59:25 »
Dit heb ik op een motor forum gevonden :

Het gaat in eerste instantie niet om het toerental maar om de hoeveelheid meters per seconde die de zuiger aflegt.

Vb. 1. Mijn Suzuki Bandit 1250 heeft een slag van 64mm. Per seconde wordt dan bij 8000 RPM (8000x 0.064x2)/60 = 17 meter door de zuiger afgelegt.

Vb 2. Een Suzuki GSXR 600.heeft een slag van 42.5mm. Voor dezelfde 17 meter per seconde af te leggen moet die dus (Yx0.0425x2)/60= 17 -> Y= 12000 RPM draaien.

Dus dat een race motor zoveel toeren kan maken heeft alles te maken met de slag die deze maakt.
En dus de afstand die de zuiger aflegt naar boven en beneden.

Wat is de slag van een normale 1,3 polo motor eigenlijk?
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Krukas verlichten en balanceren.
« Reactie #5 Gepost op: wo, 27 apr 2011, 09:19:38 »
Wat is de slag van een normale 1,3 polo motor eigenlijk?

ZOEK functie ;)  ik meen 72mm voor 1.3 en 59mm voor 1.0
 -klus-
« Laatst bewerkt op: wo, 27 apr 2011, 09:30:05 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud