Auteur Topic: remsysteem problemen  (gelezen 3980 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
remsysteem problemen
« Gepost op: di, 03 mei 2011, 21:54:18 »
Zoals in het kleine vragen topic al aangehaalt. ik heb verschillende piep problemen met mijn remmen en nog een probleem.

piep problemen: de linker rem piept alsof het een oude vrachtwagen is. nou stond er in dat topic dat de randen op de schijven daar voor kunnen zorgen. Maar deze zijn destijds samen vervangen. heb opzettelijk de remblokken terug ruw gemaakt omdat ik dacht dat deze misschien verglaast zouden zijn. Rechts is het ermee opgelost, maar links blijft deze piepen.

Tevens piept ie als ik het pedaal intrap of loslaat. Gezien ik de remgeleiders, remblokken en alles wat in die omgeving gesmeert kan (en mag) worden, met keramisch vet heb ingesmeert, sluit ik dat uit. het geluid is ook onveranderd hard.
Dit kan aan het rempedaal zelf liggen, maar ik hoor het geluid buiten de auto juist hard, (raampie open in een tunnel) maar binnen de auto veel minder. Ik neem dus aan dat het daar niet aan ligt.
Er werd ook remkrachtverdeler genoemd. Een aav zou deze niet hebben standaard en ik ben er ook geen tegengekomen toen ik de remleidingen heb nagelopen vlak voor de voorjaarsmeeting.

Ik heb ook een probleem met het remmen zelf. Ik heb het idee dat de bekrachtiger niet goed zijn werk doet. Als ik de motor start met ingetrapte rem, zakt deze maar een heel klein beetje na. En als ik een tijdje moet wachten voor een stoplicht met de rem ingetrapt (op een helling) dan zakt ie ineens in. ik verlies hierbij geen remkracht, en kan dit herstellen door even het pedaal los te laten en weer in te trappen. Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op.
Kan dit komen doordat mijn remvloeistof ver boven het maximum staat (lees, tankje zit zowat vol) of is het misschien toch de bekrachtiger die kapot is, en misschien komt daar die piep van het intrappen en loslaten ook vandaan?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: remsysteem problemen
« Reactie #1 Gepost op: di, 03 mei 2011, 22:10:39 »
Duik maar eens onder de auto, die verdeler heb je wel. Ik heb onder mijn oude 1.3 uit 1992 (AAV) er 1 gehad die piepte, mijn vorige 1.0 AAU uit 1994 had er 1 die piepte, mijn huidige 1.3 uit 1994 heeft er OOK 1 die piept.

Onder jouw achteras zit ook zo'n verdeler.









Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: remsysteem problemen
« Reactie #2 Gepost op: di, 03 mei 2011, 22:21:18 »
Das voor 't eerst dat ik hoor dat een AAV & AAU een remverdeler bij de achteras hebben:
bij mijn weten pas vanaf 75pk.
92'er coupe + 91 sedan: beide AAV, beide zonder remverdeler bij achteras.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: remsysteem problemen
« Reactie #3 Gepost op: di, 03 mei 2011, 22:35:31 »
rutger spring eens onder de auto en laat iemand een lekker pompen bij je(op het rempendaal) . lui op een forum rondhangen kan iedereen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: remsysteem problemen
« Reactie #4 Gepost op: di, 03 mei 2011, 22:58:37 »
Maar niemand zo goed als ik... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: remsysteem problemen
« Reactie #5 Gepost op: di, 03 mei 2011, 23:09:45 »
klopt ik tik meer  -uitlachen- :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: remsysteem problemen
« Reactie #6 Gepost op: di, 03 mei 2011, 23:32:38 »
Kan dit komen doordat mijn remvloeistof ver boven het maximum staat (lees, tankje zit zowat vol)  -gert- -gert-of is het misschien toch de bekrachtiger die kapot is, en misschien komt daar die piep van het intrappen en loslaten ook vandaan?

 -hitit- -dunno- -gert-
Heb je uberhaupt je remmen ontlucht??? of is de nieuwe manier van remmen bijvullen en ontluchten,
Als het potje maar vol zit??

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: remsysteem problemen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 00:02:19 »
Remleidingen ontluchten:

Ontluchten gaat in wezen hetzelfde als remvloeistof vervangen.

Dit moet je met twee man doen. Eén in de auto die de rem intrapt en één bij de ontluchtingsnippel op de remklauw. Monteer een doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel en stop het andere eind in een opvangbakje. Trap de rem hard in en draai de nippel (¼ slag ongeveer) open. De rempedaal zal nu tot de bodem in te trappen zijn. Zo pers je de lucht en/of de remvloeistof eruit. Als het rempedaal niet meer verder ingetrapt kan worden draai je de nippel dicht en laat het rempedaal rustig opkomen. Trap nu de rempedaal weer in en draai de nippel weer open. Herhaal deze cyclus net zo lang totdat er geen lucht meer uit de remklauw komt maar heldere remvloeistof. Op deze manier kun je ook de remvloeistof vervangen worden. Let er wel op dat het niveau in het remvloeistofreservoir daalt. Dus tussentijds even controleren of het niveau niet teveel is gedaald. Want dan zuig je lucht aan.  
Vul de remvloeistof bij tot het juiste niveau.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: remsysteem problemen
« Reactie #8 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 01:21:55 »
ik heb verder nog nooit wat aan de remmen gedaan. Enkel blokken en schijven vervangen omdat de vorige die erop zaten vreemde slijtpatronen hadden. Sindsdien zit het reservoir vrijwel helemaal vol.

Enne, als ik aan me auto klus ben ik altijd alleen ;)

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: remsysteem problemen
« Reactie #9 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 02:46:05 »
Beste Rutger

Dat verklaard een hele hoop.
Als je nieuwe blokken en schijven monteerd heb je de remcilinder waarschijnlijk terug geduwt.
Omdat de schijven en de blokken dunner worden door slijtage komt de cilinder verder uit zijn houder,
oftewel naar buiten toe.
Als je dan de cilinder terugduwt stijgt je remvloeistofniveau in het reservoir.
Ook is het zeer verstandig om je remmen fatsoennlijk te onluchten en op druk te hebben.
Vraag je je meid even om je een mnuutje of 5 a 10 langzaam op de rempedaal te trappen als jij
ja zegt/aanwijzing geeft wanneer ze de rempedaal inmoet trappen terwijl je mijn eerder geposte uitleg volgt.

Succes Ermee

<sarcastische Humor-mode ON -naughty-, het is tenslotte 3 uur snachts op me werk.>
Ps kleine tip.

Mocht het je niet lukken, -dunno-
Verkoop je Polo, -boehoe-
Koop een fiets -notworthy-,
monteer er een vlaggetje op zodat iedereen je ziet, -fietsen-
en klem een Speelkaart met een wasknijper tussen de spaken. -cool-
en breng die bij een lekke band naar de fietsenmaker. -klus- -thumbsup-
Voor sommige mensen is het dan gewoonweg niet weggelegd... doh
<sarcastische Humor-mode OFF -naughty-, het is tenslotte 3 uur snachts op me werk.>

Succes ermee en een fijne nacht, ik moet nog 4 uur.


« Laatst bewerkt op: wo, 04 mei 2011, 02:57:25 door VWedition »

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: remsysteem problemen
« Reactie #10 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 06:51:06 »
Beste Rutger

Mocht het je niet lukken, -dunno-
Verkoop je Polo, -boehoe-
Koop een fiets -notworthy-,
monteer er een vlaggetje op zodat iedereen je ziet, -fietsen-
en klem een Speelkaart met een wasknijper tussen de spaken. -cool-
en breng die bij een lekke band naar de fietsenmaker. -klus- -thumbsup-
Voor sommige mensen is het dan gewoonweg niet weggelegd... doh


 uitlachen2 -klappen- uitlachen2  -klappen- uitlachen2
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: remsysteem problemen
« Reactie #11 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 08:00:00 »
ik heb nog een maatje als fietsenmaker werken,dus kan wel korting regelen.
Is alleen in nijmegen. :)
en dat je pedaal nog iets na zakt is volgens mij normaal,ik heb dat ook.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: remsysteem problemen
« Reactie #12 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 08:27:57 »

Enne, als ik aan me auto klus ben ik altijd alleen ;)

@Rutger; Dan is je probleem helaas niet op te lossen. Zelfs Edd China heeft soms de hulp van Paul nodig  -nana-


@Sjon;  ik noem het ding geen rem(druk)verdeler, het is het apparaat dat onder je achteras hangt, waar ik de naam niet van weet. De handremkabels worden hier gesplitst dacht ik..  Zal er eens een foto van zoeken..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: remsysteem problemen
« Reactie #13 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 09:13:07 »
als ik een tijdje moet wachten voor een stoplicht met de rem ingetrapt (op een helling) dan zakt ie ineens in. ik verlies hierbij geen remkracht, en kan dit herstellen door even het pedaal los te laten en weer in te trappen.

Druk verlies, op te lossen door pompend remmen: Bij lucht in het systeem of lekkage.

Ik raad je aan, ook al is de beurs nog zo klein, de auto naar een garage te brengen. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van de rest van de wereld. Vermogen, verlichting, banden, wielen, radio, rook, doorgezakte stoelen: Allemaal randvoorwaarden van een veilige auto. Maar de remmen zijn toch wel het meest essentiele onderdeel van de auto: gebruik ze liefst zo weinig mogelijk, maar als je ze nodig hebt, moet je er blind op kunnen vertrouwen!!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: remsysteem problemen
« Reactie #14 Gepost op: wo, 04 mei 2011, 09:19:50 »
Maar de remmen zijn toch wel het meest essentiele onderdeel van de auto: gebruik ze liefst zo weinig mogelijk, maar als je ze nodig hebt, moet je er blind op kunnen vertrouwen!!

Helemaal mee eens -thumbsup-

en sleutelen is niet voor iedereen weg gelegt -hug-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud