Auteur Topic: Pech langs de weg, what's going on?  (gelezen 2980 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Pech langs de weg, what's going on?
« Gepost op: di, 31 jan 2012, 17:57:56 »
Licht vertragend op de motor voor een optrekkende meute bij een verkeerslicht op de A65: reutel, ratel-ratel, sjips, ik moet toch ontkoppelen... Afslaan!
Snel de berm in, maar hij wil niet meer...

Gekke is, de startmotor geeft ook geen sjoege. Slechts een hees elektrisch geluid...

Combinatie van het ratelen, afslaan en startmotor die niet meer wil, leek een maat van me te wijzen op een losgekomen starterkrans? -dunno-

Andere ideeën suggesties?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #1 Gepost op: di, 31 jan 2012, 18:05:52 »
Blijkbaar is er iets kapot, iig iets in de aandrijving dat de bak/krukas blokkeert zodat de startmotor hem niet rondkrijgt. Tikt de startmotor wel voor het heese geluid?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #2 Gepost op: di, 31 jan 2012, 18:14:06 »
De startmotor lijkt wel te willen, maar niet te kunnen. Gedachtegang van m'n maat (met eigen garagebedrijf) was dat de BDP-sensor de oorzaak is van het uitvallen. Die zou op de starterkrans zitten, en dat icm het geratel en het niet meer willen/kunnen van de startmotor leidde tot zijn (korte telefonische) eerste diagnose...
Mag met zijn leenauto verder naar huis (-hug-), Iris heeft de kids al opgehaald, Polo staat bij de McD van Oisterwijk/Udenhout (hopelijk slopen ze 'm niet), we eten maar de overgebleven andijviestamp van zondag... :D

Suggesties zijn nog steeds welkom... Iemand al eens een losgelopen starterkrans gehad?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #3 Gepost op: di, 31 jan 2012, 18:39:20 »
Mmmm, update:
Bij het komen brengen van de leenauto heeft m'n maat zijn diagnose bijgesteld naar een gebroken distributieriem...  -boehoe-

Op zicht door een gleuf van de kap (te koud) zien we de riem nog wel op het nokkenas-tandwiel, maar bij startpogingen (die dus niet verder gaan dan wat gehees) beweegt de riem iig niet...
Zou het geratel dan het gevecht tussen zuigers en kleppen zijn geweest, of raken deze elkaar niet bij een 3F? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #4 Gepost op: di, 31 jan 2012, 19:30:29 »
klinkt niet goed Geert -hug- hoop dat het allemaal meevalt...
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #5 Gepost op: di, 31 jan 2012, 19:55:31 »
helaas, 3f zonder distributieriem = BAM....


kapje eraf trekken is weten... -hitit-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #6 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:00:44 »
Hoop voor je dat het meevalt  -hug-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #7 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:13:03 »
Nee, klinkt niet goed, nee...

Maar na een sleuteldag aan de RaRo waar het niet mee wilde zitten en hulp bij een motorwissel van een Audi A4 TDi waar het niet mee wilde zitten had ik niet zoveel zin om in donker en kou te gaan lopen klooien, zonder te hebben gegeten en bij een Mac met een technische storing?! -gert-
Auto stond toch op de planning om in delen uit elkaar te gaan, maar wel pas over 2 á 3 weken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #8 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:14:07 »
[ramptoerist modus] Kapje is er zo af, doe eens kijken [/ramptoerist modus]

De GT heeft je toch wel wat problemen gegeven sinds je 'm hebt. Hoop voor je dat de kop nog heel is.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline abje

  • L86C-0176
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Geslacht: Man
  • Albert Steur
    • fantasy radio
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #9 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:14:39 »
oeiiiiiiiii das minder

hopelijk valt het mee

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #10 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:18:24 »
En niemand die Geert even uit de droom helpt?

Een Polo (86c) heeft géén BDP sensor. Laat staat dat ie dus in het koppelingshuis zou kunnen vallen.

Distributie zou goed kunnen. De meest vreemde dingen kunnen t geval zijn. Marcel86c heeft al eens een vastgelopen startmotor gehad doordat al het (resterende) frictiemateriaal van de koppeling besloot los te komen en zich op te hopen in het huisje van startmotor: Hoe gek als je het wilt hebben,.. je verwacht het niet.

3F blok met gebroken distributieriem = klepjes raken (= grote kans op 8 kromme klepjes ).  Gebroken distributieriem kan ook 'gewoon' betekenen dat er ergens gewoon 15 tandjes missen (onderin) waardoor de rest stil staat,. maar dat begreep je al wel.

Was de andijvie stamp lekker?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #11 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:20:12 »
die laatste zin Jaap.....................
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #12 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:42:10 »
De andijvie-stamp was niet helemaal warm. De eerste 2 lampen die ik thuis aandeed knapten kapot... Het is zo'n dag, en dan ben ik over het algemeen nog wel een zondagskind... -gert-

Kan ik op de straat een sleutel op de krukasbout krijgen, om deze rond te kunnen draaien en te zien wat de rest doet? Belangrijkste is nu om uit te sluiten of het probleem in het blok ligt (grootste kans, lijkt me), of in de bak/koppeling/startmotor-combi...

Als het de distributieriem is, ik had verwacht dat dit (het welbekende 'tikkertje spelen') met iets meer spektakel zou gebeuren... -naughty-

@BT: met alle respect ga ik nu niet weer even 30 km terugrijden om in donker en kou alsnog even te gaan kijken, om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen...  -nana-
Voor wat betreft de GT: die is gekocht als tijdelijke en zeer goedkope (€ 300) auto voor transport. Heeft me heel wat kilometers trouw iedere dag van en naar werk gebracht. Er is bewust door mij niet echt in geïnvesteerd (behalve nieuwe olie, remvloeistof, een ashoes en een blauwe tempsensor), omdat de auto maar voor tijdelijk was, een kas heeft die grotere investeringen niet rechtvaardigen (want 2F en niet mooi/goed meer), sowieso al ruim 2,2 ton heeft gelopen, en ik andere auto's heb die de investeringen beter konden/kunnen gebruiken.

Ben al met al niet ontevreden, hoor, een half jaar intensief mee gereden, tegen 15 cent/kilometer, inclusief aanschaf, brandstof en onderhoud. Het zou leuk zijn geweest als-ie nog 2 weekjes was blijven leven, maar ja...
« Laatst bewerkt op: di, 31 jan 2012, 20:49:29 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #13 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:50:09 »
Er is niet veel ruimte onderin, om dan bij de krukasbout te komen heb je dacht ik de meeste kans met een verdiepte ringsleutel (dus niet zo'n platte).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Pech langs de weg, what's going on?
« Reactie #14 Gepost op: di, 31 jan 2012, 20:54:50 »
Volledig uitsturen, kan je via het gat in de carrosserie bij de krukasbout. Je kan ook de nokkenas ronddraaien, kan je makkelijker bij. Je ziet snel genoeg of de nokkenas meedraait, of de distributieriem nog in 1 geheel is..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983