Auteur Topic: RAW relais rikketik  (gelezen 625 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
RAW relais rikketik
« Gepost op: zo, 18 jul 2010, 09:03:45 »
Sinds een paar weken is het mij opgevallen dat als de auto op contact staat het RAW relais begint te tikken/ratelen terwijl ik nergens aanzit. (lijkt wel een auto van nu)
Dus heb ik het relais vervangen, maar dacht nog. Hoe kan die nou schakelen als de stroomkring niet rond is? Later hoorde ik het weer spontaan tikken met het nieuwe relais. dus het is niet het relais. (gelukkig maar want de oude tikt lang niet zo hard :D die gaat er dus weer in)
laatste keer dat het gebeurde heb ik ff aan de RAWschakelaar gefriemelt maar geen gerikketik, Sinds dien heeft ie het nog niet weer opnieuw gedaan.
Ik moet er ook ff bijzeggen dat ik laatst een golf 1 cabrio toerenteller heb ingebouwd (3 kabels op de plek van de orginele polo toerenteller aangesloten, lijkt me goed d8 ik)
(evenals klok die nog steeds niet werkt)

btw het RAW controle lampje brand niet wanneer ik dit getik hoor (knipperlicht iig niet, alarm weet ik niet 100% zeker)
en het is 100% het RAW relais wat tikt.

zal vanmiddag eens de bedrading achter de alarmschakelaar controleren (ivm verdraaien met tellerombouw)


Polo 1989
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: RAW relais rikketik
« Reactie #1 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 09:53:33 »
auto van me ma (peugeot 106) heeft dit ook, gerikketik van de knipperlichtrelais. Wat ik me ook afvraag is of dan buiten ook te zien is dat die dingen aangaan.

tis niet continu maar af en toe, en heel raar, vlak voor je m zelf wilt gebruiken of vlak na. Soms ook gewoon middenop de snelweg terwijl je al een paar km 120 rijdt.

dus ik blijf dit even volgen.

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: RAW relais rikketik
« Reactie #2 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 11:39:07 »
Is `t niet ergens een smerig/los contact?

Die 106 moet je gewoon een ander stokje in zetten, 10 minuten werk en zo`n stokje kost ook geen vermogen. d`r zit een conusje in de schakelaar, die slijt een beetje in waardoor het middenpunt vaag wordt en de richtingaanwijzer door het gewicht van het stokje bediend wordt. Je kunt ook de schakelaar uit elkaar halen en de conus weer glad schuren.
Oo=o=oO

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: RAW relais rikketik
« Reactie #3 Gepost op: zo, 18 jul 2010, 19:12:47 »
zonet ff gezocht maar tot nu toe nog niks kunnen vinden of voorgekomen, heb een vermoeden dat er stof in de raw schakelaar zit dat iets gaat geleiden, maar verbrand wanneer er echt stroom door moet.
heb zoiets een paar keer meegemaakt bij m'n vorige polo (2f) ineens een klein rookwolkje vanaf het stuur met een erg scherpe lucht (soort aluminium)
stuurhuis moet er waarschijnlijk toch af dus kan ik dat ook wel ff controleren
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: RAW relais rikketik
« Reactie #4 Gepost op: zo, 08 aug 2010, 11:45:25 »
Ik heb het vermoeden dat het stof in de schakelaar is geweest. Heb laatst stuurkolom verwijderd en alles gereinigd.  Tot nu toe is het nog niet voorgekomen..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: RAW relais rikketik
« Reactie #5 Gepost op: zo, 08 aug 2010, 12:26:50 »
Check ook even de massa aansluiting in de kofferbak. Los van een defecte schakelaar, geeft een los liggende of slecht contact makende massa aansluiting in de kofferbak een heel apart effect op de verlichting: Bij een Polo 2 is het een lullig schroefje midden in het achterschort van de kofferbak: daar wil nog wel eens wat tegenaan rammelen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: RAW relais rikketik
« Reactie #6 Gepost op: di, 10 aug 2010, 12:59:24 »
ik ga er vanuit dat de verlichting niet brand gezien er ook geen controle lampje gaat branden wanneer het gebeurt.
Heb toen ik je reactie las meteen ff gekeken (zat in de auto :)) naar de massa aansluiting in de kofferbak maar dit is nog prima.
Pas nog een andere bumper + kent verlichting gemonteerd. Toen heb ik het weer ff fijn in orde gemaakt en zo zag het er nu ook nog uit.
Maar ik zal het iig onthouden voor de volgende storing in de verlichting

Of bedoel je meer het bekende disco effect (was de sierra nogal bekend om), dan snap ik wat je bedoelt met massa probleem.
Ik maak op werk vaak massa kabels aan de lamp "unitplaat" en carrosserie ivm knipperende/dimmende/verkeerde verlichting
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen