neeeeennnn ,dat gaat niet werken .
't is een verhaaltje heeft wat met drukgolven, uitlaatgas-snelheid en 't aantal toeren van motor te maken. (en is ge-edit door Jaap; Serge de know-how, Jaap de leesbaarheid
)
Zal een poging wagen
(voordat er nog één een fout gaat maken).
Een uitlaat heeft een bepaalde diameter om de drukgolven achter elkaar door te laten lopen in een vloeiende beweging.
Als de gas snelheid toeneemt (maar de afstand blijft hetzelfde tussen de drukgolven), dan zal op een gegeven moment de uitlaat te nauw worden; De gassen worden warmer en zetten dus uit, als gevolg daarvan zullen de drukgolven samen gedrukt worden; De motor kan niet goed meer 'uitademen' waardoor de uitlaat de motor af gaat remmen. (vermogens verlies).
Nu zul je zeggen goed ik plaats een pijp van 63 mm alles opgelost. Helaas niet dus. Is de diameter te groot, dan zullen de drukgoven hun zuigende werking gaan verliezen om elkaars cylinders leeg te trekken. Je verliest dan weer vermogen.
Tenzij je een toerenbrakend motortje hebt van een rev of 9000; Drukgolven volgen elkaar dan zo snel op dat de pijp wel breed moet zijn om alles vloeiend te laten lopen.
Dus nu is het heel simpel, met standaard toerentallen tot een rev of 6500 is van 1300cc tot een 1400cc 43mm inwendig toereikend.
Tot 7800 rpm is 47mm toereikend. Daarboven is formaat stortkoker inwendig 60 mm toereikend.
Vanaf een 1400 tot 1600 is een standaard in volgorde als hierboven gebnoemd 45 mm 50 mm en daarna ook weer die 63mm (groter past niet onder een polo)
Demping van je motor is eigenlijk koelen van je uitlaat gassen
(oftewel je gassen laten expanderen in een ruimte om de warmte snel af te geven aan een groot oppervlak )hiervoor is alleen een absorbtie demper het beste; Geen tegendruk in de vorm van reflektie als dus weerkaatsing waardoor je dus je drukgolven afremt. (Drukgolven afremmen is alleen leuk om je vermogen heel vroeg te hebben en bovenin helemaal niks (lange slag motoren en diesels in de standaard modus)
Hopenlijk ben ik zo een beetje duidelijk
Demper inhoud is bij 2 takkedingen motoren 10 tot 12 maal de cylinder inhoud. Bij 4 takt (otto motor) dus 5 tot 6 maal de cylinder inhoud (vandaar vaak meerdere dempers onder de auto omdat anders 1 demper best wel groot wordt).
Als je geen fluister stille motor wilt is een 3x de cylinder inhoud eind demper vodoende .(oftewel 1400 maal 3 is dus 4200cc)
Demper wel graag gevuld met glaswol om dus resonantie te voorkomen wat een 6voud aan geluids afname kan schelen