Auteur Topic: Tegendrukloze uitlaat  (gelezen 4004 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #30 Gepost op: di, 11 jan 2005, 22:50:49 »
tja..

denk dat 't antwoord niet 123 te geven is..

een absorptiedemper met een inwendige diameter van 50 levert minder tegendruk dan een pijp van 43..... een reflectiedemper met 60mm aansluitingen levert weer meer tegendruk dan een pijp van 43mm..

Dus...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #31 Gepost op: vr, 14 jan 2005, 20:08:10 »
neeeeennnn ,dat gaat niet werken .

't is een verhaaltje heeft wat met drukgolven, uitlaatgas-snelheid en 't aantal toeren van motor te maken. (en is ge-edit door Jaap; Serge de know-how, Jaap de leesbaarheid :) )

Zal een poging wagen  -boehoe- (voordat er nog één een fout gaat maken).

Een uitlaat heeft een bepaalde diameter om de drukgolven achter elkaar door te laten lopen in een vloeiende beweging.

Als de gas snelheid toeneemt (maar de afstand blijft hetzelfde tussen de drukgolven), dan zal op een gegeven moment de uitlaat te nauw worden; De gassen worden warmer en zetten dus uit, als gevolg daarvan zullen de drukgolven samen gedrukt worden; De motor kan niet goed meer 'uitademen' waardoor de uitlaat de motor af gaat remmen. (vermogens verlies).

Nu zul je zeggen goed ik plaats een pijp van 63 mm alles opgelost. Helaas niet dus. Is de diameter te groot, dan zullen de drukgoven hun zuigende werking gaan verliezen om elkaars cylinders leeg te trekken. Je verliest dan weer vermogen.

Tenzij je een toerenbrakend motortje hebt van een rev of 9000; Drukgolven volgen elkaar dan zo snel op dat de pijp wel breed moet zijn om alles vloeiend te laten lopen.

Dus nu is het heel simpel, met standaard toerentallen tot een rev of 6500 is van 1300cc tot een 1400cc 43mm inwendig toereikend.
Tot 7800 rpm is 47mm toereikend. Daarboven is formaat stortkoker inwendig 60 mm toereikend.
Vanaf een 1400 tot 1600 is een standaard in volgorde als hierboven gebnoemd 45 mm  50 mm en daarna ook weer die 63mm (groter past niet onder een polo)

Demping van je motor is eigenlijk koelen van je uitlaat gassen
(oftewel je gassen laten expanderen in een ruimte om de warmte snel af te geven aan een groot oppervlak )hiervoor is alleen een absorbtie demper het beste; Geen tegendruk in de vorm van reflektie als dus weerkaatsing waardoor je dus je drukgolven afremt. (Drukgolven afremmen is alleen leuk om je vermogen heel vroeg te hebben en bovenin helemaal niks (lange slag motoren en diesels in de standaard modus)

Hopenlijk ben ik zo een beetje duidelijk

Demper inhoud is bij 2 takkedingen motoren 10 tot 12 maal de cylinder inhoud. Bij 4 takt (otto motor) dus 5 tot 6 maal de cylinder inhoud (vandaar vaak meerdere dempers onder de auto omdat anders 1 demper best wel groot wordt).

Als je geen fluister stille motor wilt is een 3x de cylinder inhoud eind demper vodoende .(oftewel 1400 maal 3 is dus 4200cc)
Demper wel graag gevuld met glaswol om dus resonantie te voorkomen wat een 6voud aan geluids afname kan schelen



je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #32 Gepost op: vr, 14 jan 2005, 20:15:39 »
tja kan er niks meer aan toevoegen anders wordt ik te onduidelijk denk ik
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #33 Gepost op: vr, 14 jan 2005, 22:06:34 »
Amen...
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #34 Gepost op: vr, 14 jan 2005, 22:42:51 »
heb 't een heeeeel klein ietsiepietsie ge-edit,.. ik znap m helemaal, tot op 't inhoud-van-de-demper gedeelte.. maar das ook niet zo boeiend denk ik..

Wat ik wel weet, is dat mijn uitlaatje te dun is :-) en dat 60 wel errug groot is...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #35 Gepost op: za, 15 jan 2005, 13:32:43 »
mooi als jij het snapt snappen meerderen dit verhaal -prut-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #36 Gepost op: za, 15 jan 2005, 14:46:21 »
Naja!

Maar inderdaad... als ik t al snap met m'n nul achtergrond kennis....
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #37 Gepost op: za, 15 jan 2005, 23:50:43 »
weet ik in ieder gevel dat ik met mijn 7100 toeren een 50 mm uitlaat nodig heb...of het nou in- of uitwenidig is

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #38 Gepost op: zo, 16 jan 2005, 10:12:51 »
inwendig -naughty-
trotse mama!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #39 Gepost op: zo, 16 jan 2005, 10:14:32 »
maten opgegeven zijn inwendig uitlaat is 1.5mm dik
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #40 Gepost op: wo, 06 dec 2006, 18:48:57 »
Vraagje:
Ik wil mijn uitlaat ook ff anders. Ik heb nu nog de kat middendemper en nog een x zon middendemper ipv de einddemper.
Die absorbtie dempers halen de hoge tonen eruit dus mijne brult mooi laag. Alleen resoneert het heel erg in de auto. Te erg.
Ik wil nu dus geen kat en een buis van 50mm ong en dan wel iets van dempers.
Moet ik een sport demper nemen. Moet ik 2 absorbtie dempers nemen of maar 1tje.
En. Die Sbocht over langs je tank en over je as, kan ik die van een 6n2 of een 9n pakken?
Ik heb de mogelijkheid van een 4 kollomerbrug en een las apparaat.
Groeten Henri
Coupe all the way

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #41 Gepost op: do, 07 dec 2006, 18:54:56 »
2 dempers nemen.achter een volgend

ennuh 6n onder 86c ,veel succes
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Polo_coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #42 Gepost op: do, 07 dec 2006, 19:32:19 »
Ik bedoel alleen de bocht rond de tank en over de as. Is dat niks? Hmm dat is jammer want hoe maken jullie die bochten dan??
Coupe all the way

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #43 Gepost op: do, 07 dec 2006, 20:50:47 »
zoals ie origineel loopt niet over de as
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Tegendrukloze uitlaat
« Reactie #44 Gepost op: do, 07 dec 2006, 23:30:49 »
of te wel onder de as door!

gr maikel.