Auteur Topic: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.  (gelezen 4278 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Gepost op: wo, 17 feb 2010, 17:23:54 »
Ja het lijkt een heel dom topic. Maar bij het installeren van de radio kwam ik erachter dat ook op de geschakelde plus een continu spanning stond. Radio zou dus accu leegtrekken als ik hem niet uitzet.

Vervelend natuurlijk. Dus even bedrading langsgelopen, blijkt dat zowel de illumination, als de continu spanning als de geschakelde plus met elkaar doorverboden zijn. De radio die ik heb gekocht, gebruikt die illumination niet (weet iemand waar dat voor is?)

Nu wil ik de geschakelde spanning ergens anders vandaan plukken, want het lijkt erop dat deze origineel niet aanwezig is, maar dat kan ik mishebben, ik vind hem vanaf de hoofdkabelboom (achterin de uitsparing) niet terug.

Nu zat er ook een verklikkertje aan de schakelaar van de achterruitverwarming gesoldeerd. Niet eens goed, want hij werkte niet omdat deze maar met 1 draadje was aangesloten.

Verklikkertje eraf gehaald. Die ga ik gebruiken voor de lampen straks, want die vergeet ik nog wel eens.

Nu vraag ik mij af of ik de geschakelde plus van de schakelaar van de achterruit verwarming af kan halen zonder problemen. Ik neem aan dat dit gewoon kan, maar ik wilde het even navragen omdat ik bang ben dat er dus een grotere stroom doorheen gaat dan nodig is. Of mijnachterruit verwarming werkt slechter, ik weet het niet.

Dus vandaar mijn vraag of het mogelijk is om het op die manier te doen, daar de achterruitverwarming wel uit gaat als ik de auto van contact haal.

Tevens heb ik nog een vraagje over mijn achterruit verwarming, deze werkt maar half, alleen bovenste zijde. Vind het nogal vreemd als alle andere draadjes kapot zijn. Weet iemand hier een oplossing voor? Heb er verder nog niet naar gekeken. Het is bovenal irritant, want ik kijk meer door het onderste deel normaal.

Tevens heb ik geen claxon. Normaal zit deze knop in het stuur, maar deze ontbreekt bij mij, Er hangt wel een draadje in het stuur. Maar waar ik hem ook tegenaan houd, ik hoor geen toet. Best vervelend en eigenlijk mag ik dus helemaal niet met de auto rijden. Ik heb voorlopig ook nog geen knop, maar ik wil even een noodoplossing hebben, maar daarvoor moet ik dus weten hoe ik hem zou moeten aansluiten.

Als iemand me kan helpen, graag.

ps: weet iemand hoe ik de kappen rondom de stuurkolom los krijg? deze trillen nogal mee met de motor, zitten niet echt goed vast, dus wil ze loshalen en vervolgens fatsoenlijk vastzetten, maar ik krijg ze dus niet los.

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 feb 2010, 17:35:00 »

ps: weet iemand hoe ik de kappen rondom de stuurkolom los krijg? deze trillen nogal mee met de motor, zitten niet echt goed vast, dus wil ze loshalen en vervolgens fatsoenlijk vastzetten, maar ik krijg ze dus niet los.
er zitten schroeven aan de onderkant.. -klus-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #2 Gepost op: wo, 17 feb 2010, 17:38:54 »
er zitten schroeven aan de onderkant.. -klus-

die ontbreken dus, vandaar dat het dus meetrilt. Maar de kappen zitten ook geklikt op een aantal punten, en ik weet niet welke kant ik er het eerst moet afhalen, wil niks forceren ofzo.

Klopt het trouwens dat er een opening tussen tellerbak en dashboard zit aan de bovenzijde? Lijkt alsof de tellerbak ook niet helemaal vast zit.

maarja, wil eerst dat van de geschakelde plus even weten, zodat ik daar nog verder mee kan

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #3 Gepost op: wo, 17 feb 2010, 23:51:03 »
Geschakelde plus moet gewoon aanwezig zijn in de kabelboom.
Illumination schakelt mee met de verlichting.
Ruimte tussen kappen en teller hoort zo.

Hier heb je vast wel wat aan:

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #4 Gepost op: do, 18 feb 2010, 00:29:52 »
hmm, ik heb er zeker wat aan, thx jaap!

als ik het goed zie moet ik dus een grijs/blauwe draad erges nog vantussen moeten vinden.

Gezien de illumination niet op mijn radio zit, hoef ik deze dus ook niet aangeloten te hebben blijkbaar.

Ik vermoed dat er wel meer niet klopt in de bedrading in dat hoekje. verlichting van het sigaretten stopcontact werkt ook niet. Maar het contact zelf doet het wel.

Ik ga morgen eens goed kijken wat er nu allemaal aan de hand is en proberen het goed te krijgen

Net zoals dat het stadslicht maar half werkt (zowel voorzijde als achterzijde)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #5 Gepost op: do, 18 feb 2010, 09:54:38 »
hmm, ik heb er zeker wat aan, thx jaap!

Ach, Jaap / Dennis... het lijkt allemaal op elkaar....  :)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #6 Gepost op: do, 18 feb 2010, 10:41:49 »
Ach, Jaap / Dennis... het lijkt allemaal op elkaar....  :)

Mijn nederige excuus doh withstupid

nogmaals dank DENNIS  -thumbsup-

en nu ga ik  -klus-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #7 Gepost op: do, 18 feb 2010, 15:42:26 »
schakeldraad gevonden, staat geen stroom op. Zekering is nog goed. Ik verdenk een relais ofzo. Maar ik ga denk ik gewoon een nieuwe kabel trekken vanaf contactslot. Waarschijnlijk is er gewoon erges een fout in.

claxon ontbreekt compleet. Zelfs geen draad in de motorruimte ervoor. Enigste draad die ik vind, zit in het stuur. En die komt volgens mij nergens op uit.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #8 Gepost op: do, 18 feb 2010, 16:10:49 »
claxon ontbreekt compleet. Zelfs geen draad in de motorruimte ervoor. Enigste draad die ik vind, zit in het stuur. En die komt volgens mij nergens op uit.

Check eens in de kabelboom die uitkomt bij je rechterkoplamp? Als de draad losgekoppeld is is-ie misschien wel in de langsdrager teruggeduwd. Dat-ie echt weg zou zijn lijkt me sterk?! Neem aan dat de auto vorig jaar ook nog APK-gekeurd is geweest? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #9 Gepost op: do, 18 feb 2010, 16:16:04 »
Check eens in de kabelboom die uitkomt bij je rechterkoplamp? Als de draad losgekoppeld is is-ie misschien wel in de langsdrager teruggeduwd. Dat-ie echt weg zou zijn lijkt me sterk?! Neem aan dat de auto vorig jaar ook nog APK-gekeurd is geweest? -dunno-

apk is vorig jaar gekeurt ja, zonder aandachtspunten. Die jongen (niet de vorige eigenaar maar de eigenaar daarvoor) had m bij z'n eigen werk laten keuren, waarschijnlijk zelf. Nja dat is dus geen goeie keuring geweest
hier is echt alles nagelopen
heb zelf nog onder de auto gestaan ivm die uitlaat, die moet dus echt goed worden vastgezet en op een puntje worden dichtgelast of dichtgesmeert.
Ik baal ervan dat ik zelf geen brug ter beschikking heb, anders had ik die uitlaat iig al kunnen doen.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #10 Gepost op: do, 18 feb 2010, 16:52:37 »
uitlaat kan prima zonder brug, heb tot nu toe al het werk aan de polo zonder brug gedaan..

Een goede krik en 2 assteunen do the  job :D ( nou ja, je moet er zelf ook nog wel vieze handen voor maken, maar toch :D )
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #11 Gepost op: do, 18 feb 2010, 16:58:04 »
uitlaat kan prima zonder brug, heb tot nu toe al het werk aan de polo zonder brug gedaan..

Een goede krik en 2 assteunen do the  job :D ( nou ja, je moet er zelf ook nog wel vieze handen voor maken, maar toch :D )

Mja ik vertrouw het niet op assteunen. Maar ik ga vant weekend wat proberen. Ffkes kneedbaar metaal halen (tja als je er een vulhals mee kan repareren, dan lukt dat met een uitlaat ook)

Toeter gevonden, moet m nog ff doormeten en kijken waar nu de fout zit. Misschien issie gewoon zelf kapot.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #12 Gepost op: do, 18 feb 2010, 17:16:26 »
 -gert-

Ooit al eens een assteun bekeken? Als je deze op een goed punt plaatst kan je roppen/rossen/beuken aan de auto zonder enige problemen. Een setje oprijbokjes is ook erg handig, dan hoef je niet eens te krikken.

Wat voor uitlaatdeel heb je nodig? Een beetje kneedbaar metaal kost ook niet weinig, heb voor mijn oude coupe een zgan uitlaat van Marktplaats gehaald voor 25,- (middendemper + einddemper, zonder een spatje roest).

Als je dit soort ' onderhoud '  gaat plegen ben je niet heel erg goed bezig naar mijn mening.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #13 Gepost op: do, 18 feb 2010, 17:27:06 »
-gert-

Ooit al eens een assteun bekeken? Als je deze op een goed punt plaatst kan je roppen/rossen/beuken aan de auto zonder enige problemen. Een setje oprijbokjes is ook erg handig, dan hoef je niet eens te krikken.

Wat voor uitlaatdeel heb je nodig? Een beetje kneedbaar metaal kost ook niet weinig, heb voor mijn oude coupe een zgan uitlaat van Marktplaats gehaald voor 25,- (middendemper + einddemper, zonder een spatje roest).

Als je dit soort ' onderhoud '  gaat plegen ben je niet heel erg goed bezig naar mijn mening.

hoe bedoel je niet heel erg goed? Dichtlassen kan ook. Tis maar een ieniemienie gaatje. Zit op een lasnaad, zit geen demper in de buurt. Kneedbaar metaal kost toch maar 5 euro per rol ofzo? (zie topic over vulhals repareren) Mja ik kan m wel proberen lassen. Dan weet ik wel zeker dattie goed dicht zit.

Nou ik heb al eens een auto van een assteun af laten vallen, dus vandaar ;)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Radio aansluiten + wat electrische probleempjes.
« Reactie #14 Gepost op: do, 18 feb 2010, 17:34:38 »
tja, lag dat aan de assteun of aan de assteunbeheerder  -dunno-

Ik heb ook wel eens een auto van een 2 kolommer zien glijden... Ik vertrouw een brug dus niet meer  -gert-   :)  -nana-

Als het maar een gaatje is, gewoon dichtbutten (beetje Gungum er op smeren ofzo?), maar meestal komt een gaatje niet alleen, en krijg je straks ineens bezoek van een paar vriendjes van het eerste gaatje.  -hitit-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983