Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: PoloSimba op ma, 03 mei 2021, 19:43:24
-
Aha... een nieuw project-topic starten. Nu nog tijd vinden om meer uitleg en foto's te posten. -foto-
Ondertussen bekijk en bedenk ik verder wat ik met deze Polo ga aanvangen. Project voor later of tussendoor? Of toch in de verkoop als project?
Binnenkort volgen er updates -thumbsup-
-
Het gaat over deze Polo (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=20199.0).
Wie nog een correcte (goedkope) vraagbaak of Haynes in de aanbieding heeft, mag me een PB sturen 😉
-
leuk, ben benieuwd naar je plannen -thumbsup-
-
-foto-
-
-klus-
Geen accu-wak. -thumbsup-
Stoot-rubber verwijderd van de donor-deur... blijkt eronder geen lak te zitten maar bloot metaal?!?
-
-klus-
Een eerste snelle poetsbeurt maakt eigenlijk niet veel verschil :)
Een eerste spoeling van koelwater maakt wel een verschil nodig -wtf-
Is die "knik" in de uitlaatpijp "normaal" of zorgwekkend? -dunno-
-
-boehoe- 2 krikpunten dienen vernieuwd te worden.
-
-klus- Nog enkele aandachtspunten -klus-
-
-klus- Enkele rubbers verduurd of beschadigd.
-
-foto-
Vorige eigenaar geen roker, wel snoeper -naughty-
-
Leuke wagen! Die knik in de uitlaat is geloof ik normaal, zodat deze niet tegen je achteras aan tikt tijdens het rijden.
-
-thumbsup-
-
Heftige constructie trouwens met die speakertorens achterin :)
De deurgrepen kun je trouwens nieuw bestellen inclusief rubbers op winparts (Febi).
Krijg je de bestuurderskant-deur nog goed open? Vaak is dat palletje van het mechaniek door de jaren heen ingesleten.
2 schroefjes lossen en dan komt de deurklink je tegemoet -naughty-
-
Portieren openen goed hoor.
Voorlopig maak ik geen onnodige kosten. Ben wel begonnen (tussendoor) om de motor op te frissen. Als die goed loopt (wat hij na 2jaar stilstand wel deed) én er verder geen drama's worden ontdekt, een beetje sparen om de krikpunten aan te (laten) pakken. Er is geen haast bij. Graag ook nog eerst een werkhandboek scoren.
Wat momenteel op het aankoopklijstje staat: accu, koelvloeistof en benzinefilter.
Op het huidig to-do lijstje: koelvloeistof na reinigen van het koelsysteem, misschien later nieuwe bougies + kabels + rotor, vering en ophanging vooraan keuren, distributieriem checken, motorruimte kuisen.
Die boxen zijn wel geestig; nog niet getest.
-
Update ☺
Een aantal motor-onderdelen en vloeistoffen vervangen. Bougiekabels leken niet te passen 🤔 Haha, Kurt bracht raad: topjes van de bougies eraf et voila. Motor slaagt aan maar valt wel weer stil. Ook backfire thv de carburator. Die is trouwens erg smerig en zou ik willen (laten?) reviseren. Waar vind ik de juiste typenaam van deze carburator? Op de carburator zelf, of is dat standaard of ...?
Zou het ook aan de automatische choke kunnen liggen dat die stilvalt? Bij de Polo1F kan ik dat zelf regelen.
Tussen de soep en de patatten ook enkele deuken in het spatbord uitgeklopt, wat kale of oppervlakkige roest behandeld.
Morgen een vraagbaak scoren bij iemand vlakbij. Die heeft trouwens nog enkele nieuwe en gebruikte Polo 1 en Polo 2 onderdelen. Ben benieuwd.
-
Nog iemand een tip of raad om een oliefilter, die erg vast lijkt te zitten, eenvoudig los te krijgen? Hoe werkt de truc met een koord/lint?
-
schuurpapier er om, en losdraaien .
in het ergste geval, schroevendraaier doorheen rammen,en zo losdraaien
-
schuurpapier er om, en losdraaien .
in het ergste geval, schroevendraaier doorheen rammen,en zo losdraaien
👍
-
Het is een HZ, Pierburg 1B3.
-
Ondertussen draait hij wel weer stationair, maar afstelling o.i.d. klopt niet, want bij gas geven valt hij weer stil.
Dan maar op zoek naar mogelijke probleemplekken. Super toch he: 1, 2
of 4 schroeven los en zetels, bank, dashboardbakjes e.d. zijn los. Mondmasker op wegens stoffig vuil van jaren! 5 frank hier, 2 aanstekers daar, 10 cent, 2 balpennen,... schattenjacht 😁
Oei toch een klein plekje aan de opstaande wand accubak. En ja de krikpunten, maar dat wist ik al.
Wordt vervolgd.
-
Afstelling? Benzinepomp? Choke? 🤔 Het is vast iets eenvoudig, maar wat? Uitlaatgassen stinken enorm; pakt op de adem. Uitlaat proest een beetje zwarte roetdruppels. Zou de vraagbaak, voor een leek als ik, verduidelijking brengen? Of toch maar andere hulp aanspreken?
-
ik lees bij die carb motortjes vaak dat de voetpakking van de carb wel eens wilt lekken en soortgelijke problemen kan geven, wellicht iets om te bekijken! en de carb reinigen kan ook helpen natuurlijk
verder leuk om te lezen hoe je je steilheckie weer opknapt :)
-
Ok, bedankt voor de tip.
-
Dus maar even verder met de gatenkaas-zoektocht. Accubak geen wak maar wel een aantal gaatjes en aantasting.
Rechtse krikpunt is groter probleem dan gedacht (is dat niet altijd zo 🤔😅😥): ook een stuk bodemplaat 😕. Ach, we zijn bezig, hebben er wel lol in... en we zien wel waar we uitkomen.
-
En het tikt beetje bij beetje aan... zoals verwacht.
Inspectie van de onderkant valt precies goed mee. Enkele aandachtspunten, zoals de verbindingen tussen de uitlaatdelen. Helaas ook een lek thv de benzinentank; eerder de vulhals onderin. Jammer. Dat verklaart ook de benzinegeur...
Wat gaan we doen met deze Steilheck ?? Budgetbepaling versus kostenanalyse versus persoonlijke waardebepaling -2cents- -dots-
-
Nog iemand een tip of raad om een oliefilter, die erg vast lijkt te zitten, eenvoudig los te krijgen? Hoe werkt de truc met een koord/lint?
De methode die bij mij eigenlijk altijd werkt (Mits er ruimte genoeg is) is met een grote waterpomptang (Heb zelf zo'n Stanley fat max).
Heb je lekker veel grip en een grote hefboom. De schroevendraaier methode werkt ook wel aardig alleen pas op voor een eventuele olie fontein.
Die lekke tank komt wel vaak voor helaas, zou ook nog graag een nieuwe tank willen plaatsen onder mijn G40.
-
Ik heb gezocht in mn verzameling tangen, maar geen die groot genoeg is haha... misschien eens aan mn vrouw vragen 🤣
Ik las in de vraagbaak dat je misschien een stukje achteras moet losmaken en ook het bakje van de handrem voor het demonteren van de tank. Klopt dit voor een '89er? Simpel of toch meer vakwerk dan?
-
Wil je de tank er onderuit halen? Kan lastig manoeuvreren zijn, omdat je de vulhals moet kunnen draaien om ‘m vrij te spelen. Dan moet je dus ook de tank (kunnen) draaien. Hoogte is de key.
Als je geluk hebt lukt het zonder de ophanging van de achteras los te halen. VMaar je kunt ook pech hebben, en dan moet de ophanging aan de kant van de vulhals los. Let wel: markeer vooraf hoe de as vastzit, want het is deel namen de uitlijning!
-
Oei, zoals gedacht dus meer vakwerk of door ervaring. Ik ga nog overwegen wat te doen...
-
Valt wel mee hoor. Ik heb het destijds ook zelf gedaan. Inderdaad achteras losmaken aan de zijde van de vulhals om de tank er makkelijker onder weg te krijgen..
Ik weet niet meer precies hoe het vastzat, maar volgens mij was het een (of meerdere) bout(en) in een sleuf op de achteras. De bout moet natuurlijk op dezelfde plek in de sleuf terug. Voorafgaand aan het losmaken heb ik geloof ik witte verf gespoten rondom de los te nemen bout. Zo heb je een redelijke indicatie waar de bout heeft gezeten.
-
Goed idee van de verf ipv markeren.
-
En het tikt beetje bij beetje aan... zoals verwacht.
Wat gaan we doen met deze Steilheck ?? Budgetbepaling versus kostenanalyse versus persoonlijke waardebepaling -2cents- -dots-
Plannen maar even in de koekast/winterslaap -zz- -2cents- -koffiedrinken-
De Polo 1 en andere dingen gaan voor(t). -sturen-
-
Wegens nakende complete verbouwing van ons huis, waarbij het grootste deel van onze garage leefruimte zal worden, zijn de plannen gewijzigd. Ik denk dat ik deze Steilheck (project!!) van de hand ga doen. Geïnteresseerden mogen zich melden. Gezien de nodige werkzaamheden aan deze Polo, mag hij naar forum-gebruikers of andere Polo liefhebbers, weg aan een zacht prijsje, zonder winstbejag.
-
Succes met de verbouwing alvast -thumbsup-
-
Dank je. Spannend en leuk vooruitzicht (fase afwerking en oplevering dan toch) tegelijk.
-
Steilheck is van eigenaar veranderd. Hij wil deze nieuwe leven inblazen. Goeie reis!