Auteur Topic: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe  (gelezen 32273 keer)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #210 Gepost op: di, 06 mei 2014, 19:28:21 »
Gespaard voor de bekeuringen in Oostenrijk? :D
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #211 Gepost op: di, 06 mei 2014, 19:40:56 »
Haha, was het maar zo een feest dat ik met de Polo naar de See ging  :)

Er zijn nog wat dingen die ik moet verbeteren aan het blok en de Polo, waarna ik de ombouw op kenteken wil zetten. Omdat ze bij de W'see behoorlijk streng zijn, ga ik er niet naar toe met de Polo. ;) Er komen nog genoeg mooie meetings van de zomer waar ik met de Polo aanwezig wil zijn, ik zie het als een beetje safe spelen!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #212 Gepost op: di, 06 mei 2014, 20:14:40 »
Doelde ook een beetje op je taxi, of betaal je niet mee ;)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #213 Gepost op: di, 06 mei 2014, 21:12:33 »
De taxi rijdt op lucht dus denk dat hij geen bekeuring zal krijgen ;)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #214 Gepost op: di, 06 mei 2014, 22:26:28 »
 :) -thumbsup-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #215 Gepost op: vr, 09 mei 2014, 20:20:49 »
Nog even wachten tot 9 mei, dan mag Ruud er mee aan de slag  -klus-
Wait for it....

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #216 Gepost op: vr, 09 mei 2014, 20:52:54 »
Ik ben benieuwd naar een verslagje. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #217 Gepost op: vr, 09 mei 2014, 22:04:14 »
 withstupid
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #218 Gepost op: za, 10 mei 2014, 09:19:38 »
Gisterenmiddag is de Polo onderhanden geweest bij Ruud van Dynojet. De afspraak stond om 14:00u, maar er stond een Suzuki 750 GSXR op de testbank die nog wat aandacht vereiste. Onder het genot van koffie, een drietal viervoeters en het geluid van een jankende motorfiets moest ik nog ongeveer een uur wachten bleek. Ik had alle tijd en gunde de motoreigenaar dezelfde aandacht als die ik zelf zou willen voor mijn Polo.

De Polo had ik op aanwijzen van Ria alvast op de bank gezet, waarna ik zelf nog even een laatste check deed of alles goed zat onder de kap.



Nu was de aandacht van Ruud bij patiënt RB-24-TR, eerst werd de Polo ingesnoerd en de benodigde meetapparatuur aangesloten. Toen volgde de nulmeting, ik stond met geknepen billen te kijken hoe Ruud de Polo probeerde open te trekken. Ik had namelijk nog helemaal geen moeite gedaan om de Polo af te stellen, dit zorgde ervoor dat de Polo bij 2500 toeren al gelijk smoorde en begon te bokken. Conclusie: Hij liep veel en veel te arm, resultaat 34 pk.



Ruud liet dat merkbaar zien door remreiniger te vernevelen boven de kelken, waardoor het blok meteen reageerde. "Als hij arm staat wil hij altijd meer."

Dus de carbs gingen in de operatiebak en sproeiers met maat 160 gingen erin. Na het terug monteren van carbs reed Ruud een tweede run. Deze run leverde een vermogen van 55pk, maar liep nog veel te arm in het midden en bovengebied.

Oorzaak: nog niet afgedopte luchtcorrectie. Door deze dicht te zetten gaat de motor geleidelijk rijker lopen naar mate het toerental stijgt. Ruud ging in zijn magazijn zoeken naar pluggen. Eenmaal gevonden te hebben tikte hij deze voorzichtig in de luchtcorrecties. Toen kwam de derde run, hier liep de Polo veel mooier door het gehele toerengebied en ik schrok er zelfs van hoe aggressief het blok klonk in het bovengebied. Wat een bak met geluid komt daar uit zeg..  -dj-

Resultaat: 101 pk, maar hij liep nu weer te rijk.

Ruud stelde voor om nu 144 sproeiers te monteren. De vierde run liep een stuk beter m.b.t. A/F ratio, in het onder en midden gebied aan de rijke kant en in het bovengebied liep hij mooi naar een goed mengsel. Resultaat 101.5pk.

Nu was het tijd om naar de ontsteking te kijken. Thuis had ik al wat zitten vogelen met een stroboscoop en een punt op twee keer afstand van het merkteken 6gr bdp, dus Ruud zette de ontsteking nog iets vroeger. Run 5 liet zien dat het geen verbetering opleverde, want het leverde 96 pk op. De ontsteking werd iets later gezet.

Run 6 met latere ontsteking had als resultaat 101.7pk, maar liep net iets te arm en had een paar kleine dipjes in de vermogenslijn. Sproeiers 144 werden vervangen voor 146, waarna de laatste run gemaakt werd.

De laatste run leverde een kaarsrechte lijn in vermogen en een ontzettend hoog koppel op: 101.9pk en 149.6Nm.



De verwachtingen vooraf waren in de richting van Sander Beer a 138 pk, maar de metingen en Ruud zelf gaven aan dat dit heel mooi is voor wat het blok kan leveren. Ik was meer dan tevreden -cool- Toen ik de Polo naar buiten reed, zei Ruud meteen: " Rijd maar eens een rondje". Dus ik draaide de weg op voor een rondje door het industrieterrein. In z'n 2e versnelling op het rechte stuk gaf ik volgas, waarna de banden op zoek gingen naar grip. Eenmaal goed grip gekregen ging hij ook als een kanon -gert- Wat was dat een verschil met het vorige blok, hij blijft ook steeds harder gaan naar mate de toeren stijgen. Na nog een paar keer toeren jagen kwam ik met een flinke adrenaline-kick weer terug bij Ruud. Mijn dag kon niet meer stuk :) Hier heb ik Ruud nog bedankt en ging ik huiswaarts. Hij rijdt nu zo leuk, ik kan niet wachten om er lekker mee te gaan cruisen -cool- -sturen-

*Geluid/film heb ik helaas niet, bij thuiskomst bleek dat de iPhone alleen nog maar stomme films kan maken  -boehoe-
« Laatst bewerkt op: za, 10 mei 2014, 09:21:10 door Yukio Langenberg »

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #219 Gepost op: za, 10 mei 2014, 10:46:34 »
Damn, mooi resultaat en verhaal!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #220 Gepost op: za, 10 mei 2014, 15:48:22 »
101,9 pk aan de wielen, tel er een +/- 15% verlies in je aandrijving bij op = 117 pk aan de krukas.
Geen idee wat je spec's zijn, maar netjes toch.
Volgens mij bijna hetzelfde als Jan's 1.6 8v, ook +/- 100 pk aan de wielen linkje.
« Laatst bewerkt op: za, 10 mei 2014, 16:57:49 door Sjon »

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #221 Gepost op: za, 10 mei 2014, 16:58:19 »
Leuk om te lezen....Wat zit er allemaal in je motor en wat voor motor heb je.....vertel!

schoonbroer had met zijn 1300cc ,webers en een 306*as een 135pk. Kleppen waren verder ori.
ik ga daar zoals ik afgelopen race merkte makkelijk over heen.

Ben benieuwd...
« Laatst bewerkt op: za, 10 mei 2014, 17:12:46 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #222 Gepost op: za, 10 mei 2014, 18:06:55 »
Bedankt  voor de vergelijking Sjon!

Bij welke toeren haalde je schoonbroer dat vermogen? Met een mechanische kop kun je makkelijk meer toeren maken en dus meer vermogen eruit persen.

Mijn specs:
1.6 AEE
Cilinderkop is door dokter Serge behandeld
268gr nokkenas *merk weet ik even niet meer, misschien kan nappertje mij aanvullen?*
38mm R6 carburateurs
38mm Zelfbouw RVS inlaat
NZ ontsteking
42mm RVS uitlaatsysteem met: 4-2-1 spruitstuk, powersprint middendempervervanger en einddemper
NZ vliegwiel met AEE drukgroep en koppelingsplaat
8P versnellingsbak

Carbs worden gevoed door de NZ injectiepomp met een T stuk en drukregelaar bij de carbs. Voor de rest is de AEE standaard.

Het is allemaal niet super spannend of innovatief wat er aan het blok is gedaan, maar dit was mijn eerste ombouw en heb er ontzettend veel van geleerd! De komende zomer ga ik lekker meetings pakken en veel rijden met de Polo :)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #223 Gepost op: za, 10 mei 2014, 19:58:13 »
Bijna vergelijkbaar met Jan's voorlaatste setup en qua pk's zowat hetzelfde  -thumbsup-
Je hebt iets meer koppel (ook fijn!): das wellicht een verschilletje tussen ABU en AEE -dunno-
(ook af-fabriek zit er verschil van 9Nm tussen die 2 motorcodes, resp. 126 en 135Nm aan de kruk)

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: Project [ RB-24-TR ] Polo 2 Coupe
« Reactie #224 Gepost op: za, 10 mei 2014, 20:12:59 »
Netjes! pff daar vraag je me wat. na even zoeken denk ik dat het een cat cam nokkenas is