Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: welger op di, 27 feb 2007, 13:37:51
-
ik heb een aantal maanden geleden mij dynamo laten reviseren omdat de bedrading en weet ik wat nog niet goed meer was. nu valt het mij de laatste weken op dat na het starten van mijn auto (polo coupé c 1.3 uit '86) het lampje van de dynamo knippert. na een paar keer flink gas geven verdwijnt het weer en merk ik niks meer. iemand een idee wat het zou kunnen zijn ? vocht misschien?
Hij start trouwens niet super, vooral in het begin heeft hij moeite om genoeg toeren te maken.
gr jelger
-
Oorzaak gevolg omgedraait! Je geeft zelf al het antwoord:
vooral in het begin heeft hij moeite om genoeg toeren te maken.
Doordat het toerental nog slingert, gaat de dynamo 'aan en uit'. Onder een bepaald toerental zegt de regelaar op de dynamo namelijk: Bekijk 't maar.
Los het schommelende toerental probleem op, en het lampje knippert niet meer.
-
hmm dat t lampje brand bij weinig toeren, is dat ook slecht voor regelaar of dynamo? Heb ik ook... -dunno-
-
Niet dat ik weet..
stationair toerental ietsje opschroeven wellicht?
-
Oorzaak gevolg omgedraait! Je geeft zelf al het antwoord:
vooral in het begin heeft hij moeite om genoeg toeren te maken.
Doordat het toerental nog slingert, gaat de dynamo 'aan en uit'. Onder een bepaald toerental zegt de regelaar op de dynamo namelijk: Bekijk 't maar.
Los het schommelende toerental probleem op, en het lampje knippert niet meer.
ja dat klinkt wel erg leuk, maar het lampje gaat pas uit wanneer ik een aantal keren het gas vol in heb gehad. daarvoor maakt hij flink wat toeren maar is het lampje nog aan.
-
Meten is weten.
Wat je uit moet zien te vinden is hoeveel volt er geleverd wordt.
Tussen 13,5 en 14,5 volt is het lekkerst.
12 volt of minder is écht te weinig en is de dynamo waarschijnlijk aan een opfrisbeurtje toe bij een specialist
( die kan 'm zowiezo ff voor je op de tesbank hangen en binnen een paar tellen vertellen wat ie nog 'presteert' ).
-
*kuch*
ehm Mark:
ik heb een aantal maanden geleden mij dynamo laten reviseren
-
Bij mijn GT was de recent gereviceerde dynamo ook niet goed:
alleen boven de 3000 toeren deed ie 't.
Er bleek een koolborstel in dynamo scheef te zitten oid........
(verkeerde montage of verkeerd afgesleten........whatever: garantie)
Maar de gebruikelijke regel is hier nog steeds van kracht:
meten is weten.