Auteur Topic: Nieuwe regelgeving omkeuren moter  (gelezen 2139 keer)

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Gepost op: wo, 19 aug 2009, 19:53:58 »
Ik quote de mail van de RDW ontvangen door Roy 1.6 van VF:

Zie ook Volksforum

Is toch super naar mijn idee  -hitit-
Alles is dus legaal mogelijk in het vooronder :P  :) :D

Edit: Dikgedrukte is voor 'ons' van toepassing!

--------------

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.


In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

Kosten:

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van € 25,- t/m € 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
« Laatst bewerkt op: wo, 19 aug 2009, 20:00:30 door Gerard »

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #1 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 20:00:21 »
Leuk nieuws :D

* pakt de slijptol , lasapparaat de Bond Equipe en Type 34 carosserie en sluit zich een paar weken op

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #2 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 20:01:43 »
Leuk nieuws :D

* pakt de slijptol , lasapparaat de Bond Equipe en Type 34 carosserie en sluit zich een paar weken op

 :D

Bij mij draaien de raderen ook al  -ja-

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #3 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 21:23:39 »
dus een lpg inbouw hoef ik niet te registreren dus kan ik ook zelf doen

 ??

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).


of is dat dan weer te kort door de bocht  :D :D

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #4 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 21:35:18 »
Kun je idd ook zelf doen, hoeft niet op kenteken te worden vastgesteld. Alleen tank e.d. even verwijderen voor APK en eventuele aanhouding door de Douane/Belastingdienst...  -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #5 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 21:58:30 »
Alles is dus legaal mogelijk in het vooronder :P  :) :D
(...)
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

Van 113 -> 144 pk = afwijking van 27% => 'illegaal' zonder nieuwe keuring??  :(

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #6 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 21:59:05 »
officeel wel ja  -oops-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #7 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 22:21:31 »
Yep, maar die keuring is een wassen neus... Maar wel nodig om te legaliseren idd. Klein voordeel: vermogenswinst staat dan voortaan ook op je kenteken?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #8 Gepost op: wo, 19 aug 2009, 22:22:10 »
Kun je idd ook zelf doen, hoeft niet op kenteken te worden vastgesteld. Alleen tank e.d. even verwijderen voor APK en eventuele aanhouding door de Douane/Belastingdienst...  -gert-

dat laatste lijkt me interessant. een naheffing van de wegenbelasting op mijn polo  :D :D

(was natuurlijk maar voor de grap hè, maar dat snapt gigi wel  -marcel-)

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #9 Gepost op: di, 01 dec 2009, 20:44:40 »
even heel kort gedacht hoor, ik puzzel een 2.2 20v turbo audi RS2 blok tussen m`n spatschermen. zorg dat `t een beetje fatsoenlijk vastzit, remmen etc, goed werken en ik krijg een papiertje waarop staat:
personenauto
VOLKSWAGEN
POLO C 235 kW
Benzine
aantal cilinders 5


hmmz klinkt eng, maar zekers goed -thumbsup-

en wat als je niet weet hoeveel vermogen je torretje heeft? komt er dan ± voor te staan?



Oo=o=oO

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Nieuwe regelgeving omkeuren moter
« Reactie #10 Gepost op: di, 01 dec 2009, 21:28:20 »
ookal heb je geen idee hoeveel vermogen het zooitje heeft, motercode staat er vast nog wel op dan :)
Daar wordt het vermogen op gebaseerd, bij tunen weet ik het eigenlijk niet.

En het klinkt behoorlijk eng ja :p