Auteur Topic: Massa kabel wordt steeds warm  (gelezen 1708 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Massa kabel wordt steeds warm
« Reactie #15 Gepost op: zo, 12 okt 2008, 19:14:39 »
dikkere kabel? maar vroeger ging da allemaal. Dat kan toch niet ineens dat deze te dun is...
als hij snoei heet wordt ,heeft ie te weinig doorlaat

Precies: zo'n kabel wordt oud, draadjes breken inwendig door, en voor je het weet wordt het alleen erger en erger. Plaats een nieuwe kabel, plaats eventueel een extra kabel van versnellingbak naar carroserie, en je zult zien: problem solved.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Massa kabel wordt steeds warm
« Reactie #16 Gepost op: ma, 13 okt 2008, 19:46:09 »
ja inderdaad, dan zal ik hem maar vervangen.

Maar dat is het massa probleem tussen koetswerk en motor. -> startprobleem.

Wat betreft het warm worden van de massakabels in de kabelboom, stel ik mij de vraag of het misschien beter is van enkele massapunten toe te voegen.

Dus wat wil ik daarmee bedoelen, bijvoorbeeld alles mbt lichten, richtingaanwijzers op een apart massapunt zetten op het koetswerk, en dit voor de andere dingen, ecu, dashbord, achterlichten, etc...

of is teveel ook niet goed?

Heb nog niet kunnen uitmeten hoeveel de stroom bedraagt op de bobijn, gezien ik de multimeter opt werk vergeten ben.
Der Polo(w)fahrer

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Massa kabel wordt steeds warm
« Reactie #17 Gepost op: ma, 13 okt 2008, 20:07:16 »
Teveel  massa kan geen kwaad, zolang je de + van de accu maar niet rechtstreeks op de massa aansluit?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Massa kabel wordt steeds warm
« Reactie #18 Gepost op: ma, 13 okt 2008, 21:41:44 »
 withstupid

Maar euh...

Om nu vanuit alles weer apart een massa te gaan aansluiten  -wtf-
Al die andere auto'op dit forum rijden ook zonder, dus ik zou zeggen:

Los het probleem op en ga niet werken aan de aparte symptomen :D :D :D


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Massa kabel wordt steeds warm
« Reactie #19 Gepost op: ma, 13 okt 2008, 21:46:41 »
Behalve dan dat een G40 motor in een Derby niet echt standaard is, en de massapunten bij een Derby ( Polo 1 ) ook anders zijn dan bijv. een 1991'er 2f coupe G40... Met een mix aan kabelbomen en een op leeftijd zijnde auto kan het best een keer mis gaan: Kabelboom bestaat soms aan aan elkaar gevlochten massakabels: letterlijk, af fabriek.  Soms corroderen de stekkertjes in de kofferbak ( polo 1 ) of raken de draadjes los ( polo 2, dito: kofferbak ) wat een enorm effect heeft op de verlichting, incl alarmlichten: Heel leuk, maar erg verwarrend, omdat je meestal eerst zoekt bij zekeringkast en schakelaars....  blijkt het een lullig schroefje of stekkertje te zijn in de kofferbak! ( dat door heen en weer slingerende lading in de kofferbak het een en ander te verduren krijgt )..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Massa kabel wordt steeds warm
« Reactie #20 Gepost op: ma, 13 okt 2008, 22:24:47 »
Ik zeg maar zo: liever een massakabel teveel dan je geliefde auto voor je ogen in rook op te zien gaan...

En nee, ik maak geen drama, heb een autobrand meegemaakt... Drama zou zijn om er zelf wél nog uit te kunnen stappen maar je maat/vriendin/kind/hond er niet meer uit te kunnen halen. En ook dat gebeurt (zoon van een collega).

In ieder geval altijd een brandblusser in je auto hebben, ook al kun je er op het moment zelf misschien nog zo weinig mee?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Massa kabel wordt steeds warm
« Reactie #21 Gepost op: di, 14 okt 2008, 00:10:13 »
Mijn idee ook.. Als je zelf aan je auto klust is het sowieso handig om een brandblussertje in de auto te hebben liggen.

Een poreuze slang/vergeten slangklem/kortsluiting etc. kan al een flinke brand veroorzaken.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983