Hoi Hoi mensen,
Hartstikke geinig en super werk wat jullie allemaal verrichten met al dat poetsen en het ziet er allemaal keurig uit
Ik wil ook niks afdoen aan het resultaat wat jullie allemaal behaald hebben en wil ook zeker geen kritiek leveren.
Wat ik wel wil doen is een aanvulling geven , het verhaal compleet maken en misschien iets toevoegen.
Ik werk o.a. als autospuiter met Sikkens autolak, ik zit bijna 30 jaar in het autoschade vak.
Ik heb de 2K metallic lak nog meegemaakt en de overgang naar watergedragen (basis)lakken, dit ff voor de insiders
Meestal ga je een auto poetsen als de lak dof is.
Doffe lak is eigenlijk poreuze lak, dus lak met allemaal gaatjes. Het (zon)licht wat erop schijnt wordt hierdoor gebroken en "verstooid " teruggekaatst dit zie je dan als "dof"
Matte lak of halfglans is gewoon lak die poreus is gemaakt (dit geldt ook voor schilderslak, hoogglans lak is ook het beste bestand tegen weersinvloeden omdat deze niet poreus is)
Oude laklagen en met name de uni kleuren (alleen kleur en geen blanke lak) "verkrijten" door de weersinvloeden.
Kijk ma es naar rode kleuren die kunnen zelfs helemaal wit worden!
Met poetsen is dit weer te herstellen, lijkt het, ma hellaas tis van tijdelijke aard. De lak is in zijn geheel poreus en zal ook naar een paar wasbeurten en een paar weken buitenlucht weer vaal worden.
Overspuiten met alleen blanke lak zal ook moeilijk worden omdat het risico bestaat dat de blanke lak de poreuze gaatjes niet kan vullen en er gaatjes in het spuitwerk ontstaan.
De enigste remedie is dus: afschuren, (schuur)filler spuiten, kleur en met blanke lak (2K) aflakken.
Lak die niet verouderd is en dus niet poreus is maar alleen krasjes heeft, is wel te poetsen/herstellen.
Zoals in dit topic al een beetje is genoemd is het mogelijk om de lak te schuren met heel fijn schuurpapier en daarna te poetsen. (een secuur werkje dat in verschillende stappen en met verschillende soorten poets moet worden uitgevoerd)
Hoe denken jullie dat stofjes en of zakkertjes in een pas gespoten auto worden verwijderd?
Stof vrij spuiten is praktisch onmogelijk
een enkel mazzeltje daargelaten
Dus.... schuren en polijsten!!
Ik hoop dat ik wat heb kunnen toevoegen
Mochten jullie nog vragen hebben m.b.t. dit onderwerp of over het autoschadevak in het algemeen dan hoor ik dat graag!
Groetjes Julion.