Een doffe lak hoeft niet per se poreus te zijn, schuur maar eens lak heel erg fijn (met P3000) waterproof dan is het geschuurde plekje ook dof maar niet poreus. Dit kun je door te polijsten weer , difinitief, blinkend krijgen (ik heb dit eerder uitgelegd)
Met blanke lak gebeurd precies hetzelfde als met 2K uni kleuren, alleen zie je het niet zo goed omdat er in blanke lak geen pigmenten zitten die kunnen verkrijten. maar dus ook de blanke lak wordt poreus.
Juist om deze reden, de lange garantie die leveranciers (moeten) geven en alsmaar strenger wordende milieu eisen worden er tegenwoordig nog maar heel weinig personen auto's in uni-kleur gespoten. Bussen , vrachtwagens ed worden nog wel vaak met 2K uni lak gespoten. Hier gelden ook andere milieu regels voor.
Tegenwoordig wordt er(bijna overal) met watergedragen basis lakken gespoten. Dus ook de zgn unikleuren zoals: rood, blauw, wit, zwart enz enz. zijn dus allemaal 1 component, watergedragen, basis lakken. En jah je kunt de lak verdunnen, en de verfspuit gewoon schoonmaken met water!
Metallic zijn alleen maar kleine "aluminium" deeltjes in een bindmiddel en is dus altijd grijs van kleur. Je hebt er (bij bv Sikkens) maar 4 verschillende groftes in.
voeg je dit toe aan een (uni)kleur, alleen dan heb je een metallic kleur. maar je kunt het ook puur verspuiten. Dit komt niet veel voor, er zijn bij mijn weten geen kleuren die alleen bestaan uit metallic. Wel spuit ik zelf wel eens velgen in pure (fijne) metallic.
Metallic lak is dus een kleur waar veel of weinig metallic in zit, het heeft dus niks te maken of er wel of geen blanke lak op zit. Vroeger (ik heb niet meer gewerkt met deze produkten) had je 1K metallic lak (denk aan Opels gemaakt in Belgie)en ook 2K metallic lak was er toen. Tegenwoordig worden deze lakken niet meer gebruikt in de autoschade branche.
Tip: een paar druppels grove metallic in de blanke lak( per verfspuit van 0.5 ltr) geeft een heel mooi effect, als de zon erop schijnt
heb ik bij mijn polo ook gedaan