Auteur Topic: Dimensies veerpootbruggen polo  (gelezen 14350 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #135 Gepost op: za, 04 jun 2011, 23:29:11 »
even wat gepuzzeld, ik denk dat ik weet hoe ik de verbindingen tussen de draagarmen en de stabisteunen ga maken. Tevens voor de verbinding tussen draagarmen en tunnelversteviging.

Om te voorkomen dat ik daarvoor rare bochten moet maken, kwam ik op dit idee terecht:

dit op de uiteinden van de draagarmen, waar vervolgens een stang aan zit, welke aan het einde weer is platgemaakt voor de bevestiging op de stabisteun. Bij de tunnelversteviging idem op die manier.

Verder nog de verbinding tussen die stabisteunen, aan de voorzijde daarvan, zoals eerder aangegeven.
Tussen de draagarmen wordt waarschijnlijk op eenzelfde manier uitgevoerd. en aan de voorzijde. Omdat je zo iets meer ruimte hebt omdat de kat daar nog niet zo ver uitsteekt.

Langere bouten voor de draagarmen zijn wel nodig op deze manier, dus dat worden extra sterke, of is het beter om dezelfde sterkte te gebruiken? Iig geen pisbakkenstaal van de gamma natuurlijk!

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #136 Gepost op: zo, 05 jun 2011, 00:42:08 »
Paar keer niet naar de kapper... en koop een Cupframe en een paar Veerpootbruggen....

I rest my case...
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #137 Gepost op: zo, 05 jun 2011, 09:11:50 »
Rutger; het voorbeeld dat je laat zien is een perfect voorbeeld van een scharnier , die zie je niet vaak in enkelvoudige constructies die bedoeld zijn om de boel stijver te maken.  :) 

Niet voor niets dat de bevestiging bij 'standaard'  frames oid 1 geheel is met de verstijver/frame/brug, op die manier beperk je een hoop meer vrijheidsgraden in de constructie.


Als je het toch op deze manier gaat proberen ; gebruik dan wel iets dikker staal en een U-profiel (scheelt je een hoop werk, ziet er beter uit, is sterker dan een omgeslagen stuk plaatstaal).
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #138 Gepost op: zo, 05 jun 2011, 14:45:50 »
was sowieso van plan om het robuuster uit te voeren. Maar kijk eens naar de gemiddelde veerpootbrug? die zijn veelal voorzien van een scharnierende verbinding tussen veerpoot en brug. Om ze makkelijker te verwijderen,  Dit is hetzelfde principe eigenlijk

edit: dit bedoel ik dus
« Laatst bewerkt op: zo, 05 jun 2011, 14:55:42 door Rverlinde »

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #139 Gepost op: zo, 05 jun 2011, 18:44:07 »
En die veerpootbruggen zijn allemaal ruk eigenlijk, want in theorie zou je die nog moeten verstevigen van veerpoot tot bv het midden. iig zo dat je er een stijve constructie van maakt......

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #140 Gepost op: zo, 05 jun 2011, 18:50:13 »
aan de andere kant ook niet. Veerpootbrug zorgt er dan enkel voor dat de afstand tussen de 2 veerpoten hetzelfde blijft. Maar het voorkomt niet het bewegen ten opzichte van elkaar.

Dat punt zou ik zelf enkel gebruiken als knikpunt, zodat ik de hoek kan maken tussen de stabisteun en de draagarmbevestiging. Scharnierende werking is er dan wel, maar wel een stuk minder als bij de werking als bij dat type veerpootbruggen.
Anders zou ik een gebogen stang krijgen, wat juist minder goed werkt. Gezien de buiging dan best wel extreem is.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #141 Gepost op: zo, 05 jun 2011, 19:28:41 »
Alle beetjes helpen, maar dacht dat jouw doel was om zelf iets te bedenken omdat je het goed uit wilde voeren. In dat opzicht is een scharnier niet de juiste oplossing. Zie opmerking Hanf.


Ben bang dat je je eigen toelichting nog wat moet toelichten, ik heb geen idee wat je probeert te zeggen -dunno- :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #142 Gepost op: zo, 05 jun 2011, 20:16:44 »
Maak er maar wat leuks van......