nope. das war einmahl
De families Porsche en Piëch zijn de eigenaren van de holding Porsche SE, waarin de familie Porsche een krap meerderheidsbelang heeft en dat op zijn beurt honderd procent van de aandelen Porsche AG heeft en 51 procent van Volkswagen AG. Porsche, dat eind 2005 een belang nam in Volkswagen, breidde zijn participatie stelselmatig verder uit. In mei 2008 bezat het met een aandeel van 35% reeds de feitelijke zeggenschap over het bedrijf, in september was dat opgelopen tot 42% en kondigde Porsche aan opties te willen uitoefenen voor nog eens 30% tot een totaal belang van 75% medio 2009.
Spil in de overnamestrijd is Ferdinand Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche. Piëch was bestuursvoorzitter bij de Volkswagen Groep van 1993 tot 2002. Daarvoor was hij o.a. projectleider voor motorontwerp van de 911 Boxer en projectleider voor Porsche race auto's zoals o.a. de nu legendarische Porsche 917. Sinds 2002 is hij voorzitter van de Aufsichtsrat (Raad van Commissarissen) van VW AG en met 13% grootaandeelhouder van Porsche[1].Zijn doelstelling was beide concerns, die sterke historische banden hebben, weer binnen een familie te brengen[2].
Tussen Porsche en Volkswagen brandde een strijd los, die vooral ging om de medezeggenschapsrechten van Porsche, dat puur getalsmatig immers overvleugeld zou worden door Volkswagen. Beide families legden dit geschil eind oktober 2008 echter bij[3]. Naar aanleiding van de overnameplannen werd de beurskoers van het bedrijf dermate opgestuwd dat Volkswagen korte tijd het grootste bedrijf ter wereld was naar marktkapitalisatie[4]
In juli 2009 werd de topman van Porsche Wendelin Wiedeking samen met de financiële topman ontslagen, geruchten over een overname door VW werden hierdoor sterker.[5] Op 13 augustus 2009 werd bekend dat Volkswagen en Porsche zullen integreren tot één groep in 2011, die groep krijgt waarschijnlijk de naam Auto-Union. Aan het eind van 2009 zal VW haar aandeel in Porsche AG (Sportwagenfabrikant) hebben uitgebreid tot 42%, terwijl Porsche SE (Holding) omgekeerd 51% van de aandelen Volkswagen AG bezit..[6][7] Qatar krijgt in ruil voor 7 miljard euro uiteindelijk een belang van 17% in de nieuwe groep.[8] Een paar dagen later lekte echter uit dat de fusie misschien al in 2010 voltooid kan zijn.[9] Dit heeft echter langer geduurd, maar in juli 2012 werd bekend gemaakt dat Volkswagen Porsche waarschijnlijk op 1 augustus 2012 zal overnemen. Dit doet Volkswagen door gebruik te maken van een put-call optie om het sportwagenmerk voor 3,9 miljard euro in te lijven. Overigens blijft Porsche na de overname voor een groot deel een autonoom bedrijf binnen de holding.[10]