Auteur Topic: Carbs gangbaar maken  (gelezen 1167 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Carbs gangbaar maken
« Gepost op: vr, 07 mei 2004, 16:43:56 »
Ben bezig een honda CBR 900 carb batterij ganbaar te krijge, vandaar enkele vragen:

-Waarom hebben de carbs per kanaal 2 (drossel)kleppen?(1 voor de vlotterkamer en 1 erna)

-Wat bevindt zich tussen beide kleppen? Een ronde schijf die omhoog kan worden bewogen en daarmee de doorgang vergroot. (wat veroorzaakt deze beweging? de naald die door de behuizing naar de vlotterkamer loopt? vlotterkracht lijkt me te minimaal voor zoiets dergelijks)

- Op 1 van de schijven zitten schuurkrassen(!!!!) kan ik die wegpolijsten zodat hij weer soepel beweegt?

-In diezelfde carb wil de kleine (de ronde dus) drosselklep niet goed draaien. Heb de klep verwijderd en nog draait hij niet goed. Ligt het probleem bij het asje? Smeren voldoende? en waarmee?

-Tot slot: hoe moet ik het geheel reinigen? De behuizing wil ik spuiten: is het wijs om de behuizing in een bak ontvetter te gooien?




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Carbs gangbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: vr, 07 mei 2004, 19:00:47 »
Vacuum? (als antwoord op 'wat veroorzaakt die beweging?')

Bij Stromberg, SU en fireblade carbs in iedergeval wel..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Carbs gangbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: vr, 07 mei 2004, 20:57:19 »
Zijn gewoon "constant vacuum" carbs, zoals die al sinds jaren en jaren op motorfietsen worden toegepast.

FF kijken of ik 't nog weet..

Hart v/d carb is de luchtschuif welke aan een membraan "hangt".
Boven het membraan ontstaat vacuum waardoor de schuif omhoog gezogen wordt.

Onderaan de schuif zit een naald, de vorm/diameter van de naald in combinatie met de sproeierbuis ook wel mengbuis genoemd (waar de naald in hangt ) bepaald de hoeveelheid benzine die wordt meegezogen het blok in.

Tussen membraan en membraandeksel zit een veer om de beweging v/d schuif te dempen.

Stand van gasklep bepaald dus luchtdoorstroom -> schuif wordt naar de daarbij behorende hoogte gezogen -> naald/mengbuis of sproeierbuis geeft benzine af.

Verder zit er meestal een aparte stationair gedeelte omdat er dan meestal te weinig vacuum is om de schuif zijn werk te laten doen.



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Carbs gangbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: vr, 07 mei 2004, 22:19:11 »
Zie ook de automotorklassiek van de maand mei

(SU, Zenith, Stromberg etc)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Carbs gangbaar maken
« Reactie #4 Gepost op: za, 08 mei 2004, 07:19:30 »
zeer bruikbare antwoorden. Die schuurkrassen zitten op 1 van de luchtschuiven, waardoor het geheel van schuif en membraam niet meer soepel beweegt. Schuurkrassen gewoon wegpolijsten?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Carbs gangbaar maken
« Reactie #5 Gepost op: za, 08 mei 2004, 08:42:35 »
bij motorfiets zaak nieuwe halen ,zijn niet zo gek duur
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Carbs gangbaar maken
« Reactie #6 Gepost op: wo, 12 mei 2004, 15:54:20 »
hmm nu dacht ik dat ik CBR carbs had maar het blijken CB carbs te zijn. Hebben de eerstgenoemde noemenswaardige voordelen op de CB carbs?





Dit zijn dus de CB carbs.

Hoe reinig ik btw de buitenkant voor een spuitbeurtje? Gewoon in een bak ontvetter kwakken?




Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Carbs gangbaar maken
« Reactie #7 Gepost op: wo, 12 mei 2004, 18:09:19 »
Hmm, zijn al carbs 'met ervaring' zeg maar.
Misschien wel ff verstandig om naald en mengbuis te checken op evt. slijtage.  -klus-
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Carbs gangbaar maken
« Reactie #8 Gepost op: wo, 12 mei 2004, 19:10:53 »
als je een duitse instelling hebt ,polijsten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Carbs gangbaar maken
« Reactie #9 Gepost op: wo, 12 mei 2004, 22:23:31 »
al gedaan.... de huizen zijn nu matzwart inclusief alle niet lichtmetalen aanbouw deeltjes. de kap boven op en de vlotterkamers zijn nu hoogglans en alle boutjes vervangen door RVS inbusjes -love-

@Mark(O) de mengbuis is gewoon het gedeelte waar de naald in valt? Één ervan is sowieso verontreinigd, de naald blijft er in de laagste stand in 'kleven' hoe reinig je dit?

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Carbs gangbaar maken
« Reactie #10 Gepost op: wo, 12 mei 2004, 23:21:32 »
@Mark(O) de mengbuis is gewoon het gedeelte waar de naald in valt? Één ervan is sowieso verontreinigd, de naald blijft er in de laagste stand in 'kleven' hoe reinig je dit?

Kleven of klemmen ?
Na intensief gebruik kan het zijn dat er een plat vlak aan de naald onstaat. Heel soms blijft ie daardoor haken of gaat stroef.
Tevens heeft de naald vaak een bepaalde vorm, ( deze loopt zelden zomaar rechtlijnig in een punt. ) Als ie ingesleten is, is die vorm natuurlijk verloren.

Krijg zo langzamerhand meer het gevoel dat ik hier op een 'bikers-forum' zit :)


ps: naald moet wel 'los' in de schuif hangen, maar moet daarbij wel weer heeeel lichtjes tegen de mengbuis aandrukken..
Is dit niet het geval heb je ook snel slijtage.



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.