Auteur Topic: Afdraaien vliegwiel  (gelezen 1859 keer)

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #15 Gepost op: do, 29 apr 2004, 15:14:48 »
Yeah,. if you want attention..   start y'r own topic!


Ja Dennis!!  -moon-  :P
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #16 Gepost op: do, 29 apr 2004, 16:15:54 »
60 euri voor het afdraaien van vliegwiel
300 euri voor balanceren vliegwiel + krukas
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline TomKraft

  • Non-Register lid
  • Berichten: 252
  • Geslacht: Man
  • Tom Cartenstadt
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #17 Gepost op: do, 29 apr 2004, 17:54:05 »
en voor 50 euro mag mijn sorg vliegwiel weg, als dat niet mooi is  -naughty-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #18 Gepost op: do, 29 apr 2004, 18:07:39 »
Precies :-)

Overigens, nog een leuke: Het vliegwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden.. iemand een idee waarom dat is?








Precies: af fabriek word de krukas met vliegwiel erop gebalanceerd. Een ander vliegwiel erop (afgedraaid of niet) zou dus betekenen dat je de combo weer opnieuw moet laten balanceren....

Ik kan zowieso m'n originele 1.4 vliegwiel niet plaatsen, dus ach.. dan gewoon een MH vliegwiel erop, afdraaien, klaar. We zien wel waar het schip strand, en als het strand: waaraan het ligt.

denk dat tweedehandsremschijven een grotere bult kritiek mag verwachten.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #19 Gepost op: do, 29 apr 2004, 18:53:40 »
Ik laat dus het vliegwiel afdraaien bij een kennis van me, die heeft een machinefabriek. Moet goed zijn toch? alleen geen idee of hij tegelijk het geheel met de krukas en drijfstangen kan balanceren. Krukas moet wel lukken, maar samen met de drijfstangen?? hoe moet ik me dat voorstellen?  -dunno-

@Michiel: ik pm je ff over de prijs

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #20 Gepost op: vr, 30 apr 2004, 15:38:19 »
Dat wordt heel lastig -arno-
Wordt ook nooit gedaan volgens mij..

Als de krukas samen met het vliegwiel en evt koppeling gebalanceerd is, en de drijfstangen ieder apart dan moet het geheel toch ook in balans zijn?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #21 Gepost op: vr, 30 apr 2004, 16:36:25 »
Inderdaad...

Maar drijfstangen worden wel (inderdaad apart) gebalanceerd en uitgewogen,. weet niet precies hoe t zit, maar een deel van het gewicht van de drijfstang gaat mee voor 'draaiend gewicht' en een deel voor op en neer (zuigers)..

De zuigers van mijn 1.4'tje hebben nu een maximaal gewichts verschil van 2 (!) gram.. dat gaan we dus nog even ietsje aanpakken..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Afdraaien vliegwiel
« Reactie #22 Gepost op: za, 01 mei 2004, 14:03:40 »
goed en dan nu het ware verhaal .1 een 4 cylinder motor gaan 2 zuigers op en 2 zuigers neer dus resultaat 0.krukas ballanceren samen met vliegwiel is leuk voor boven de 8500rpm(8500rpm is fabrieks banceertoerental) ,krukas verlichten is weer een ander verhaal,dat is nodig om er voor te zorgen dat je geen vermogensverlies gaat kreeeren in massa welke je opgang moet helpen en houden .als de drijfstangen onderling gematched zijn samen met je zuigers en verlicht kun je dus door het lichtere gewicht van je krukas samen met die van de drijfstangen en zuigers een max draaien van 9000rpm ,ga je de kammen van de zuigers in korten tot het maximale(net onder de olie schraap veer )kun je een 11000rpm gaan draaien wat onderblok betreft.nu zitten er in de kop ook onderdelen die van belang zijn om goed na te kijken .dwz in een mechanische kop de tuimelaars verlichten en gelijk in gewicht maken ,of vervangen door titanium exemplaren .klepschotels vervangen door tytaniumk exemplaren ,klepveren vervangen door sterkere varianten of dubbeleom het zweven van de kleppen te voorkomen ,een nokkenas naar keuze van 276 tot 324 ias allemaal mogelijk.maar hoe betrouwbaar is een motor die 11000rpm draait en hoe soepel is hij om mee te rijden ,simpelweg niet ja een 1000km misschien .
dus je blindstaren op krukas ballanceren en superdure zuigers ,samen met giga dure onderdelen voor de kop is niet nodig alsd je voor betrouwbaarheid gaat.een blok(neem een 1.3 carburateurblok op webers oid )welke max schakel rev heeft van een 8000rpm en dus een max rev limit heeft van 8500rpm,zal dus in het straat gebruik ideaal kunnen voldoen met een pk of 110(neem het blokje van marcel maar ten voorbeeld )en zal dus met gemak een 50000km kunnen volhouden als je er normaal mee omgaat (dwz niet bij koude motor gelijk van kiet gaan)na die 5000km is het wel noodzaak om even een compressie test en cylinderlektest te doen om te kijken hoe je zuigerveren en de rest wat afdicht er bij staat,meestal zal dit best meevallen en kun je rustig verder rijden .

hopenlijk ben ik een beetje duidelijk geweest
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Afdraaien vliegwiel
« Reactie #23 Gepost op: di, 25 nov 2008, 20:39:50 »
Even een oud topic van onder het stof halen hier.
a)Als ik het duidelijk heb, is het vliegwiel verlichten + uitbalanceren eigenlijk voldoende.
b)Heeft het vliegwiel verlichten bij een +- standaard GK , met 280°nokkenas +dikkere carb nut, of blijf je beter op origineel verder bollen?
(wel te verstaan, voor dagelijks gebruik 7500tr/min max)