Auteur Topic: Koelvloeistof druk  (gelezen 1798 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Koelvloeistof druk
« Gepost op: zo, 12 okt 2008, 19:14:48 »
Mijn koelvloeistof lijkt een eigen leven te leiden. Het peil is verre van constant en het systeem lijkt een meer dan normale druk op te bouwen. Een aantal weken geleden betrapte ik het vehikel op een te laag kv-peil, dus knikkeren we wat extra vloeistof in het reservoir. Tijden is hij netjes op peil gebleven, maar sinds enkele dagen zit hij na een ritje dik over het maximum heen en staat er een enorme druk op het systeem. Na een uurtje of wat, staat het peil weer keurig tussen de streepjes.

Lekke koppakking? Er is iig geen blauwe uitstoot waar te nemen en ook geen olie in het kv reservoir of sludge onder de olievuldop.  -dunno-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #1 Gepost op: zo, 12 okt 2008, 19:21:19 »
koelwater kanaal dat doorslaat naar een cilinder is ook een optie.

Doordat drukken en temperaturen enorm kunnen verschillen hoeft t niet te betekenen dat er direct dikke witte walmen uit je uitlaat komen. Meestal staat er eerst alleen druk (luchtdruk) op het kvs systeem, en loopt er ( bij motor uit ) pas daadwerkelijk kvs richting cilinder.

Olielekkage, sludge of blauwe walmen hoef je niet te krijgen, omdat de olie-kanaaltjes gewoon dicht kunnen blijven.   Als je water kwijt raakt, terwijl je geen lekke radiateur, waterpomp of slangen hebt,.. dan gaat t echt wel via de koppakking of scheurtje(s) in de kop richting uitlaat.

Opvallend meer witte damp bij het starten?

PS: druk op het kvs systeem is met warme motor altijd hoog... 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #2 Gepost op: zo, 12 okt 2008, 19:34:22 »
koelwater kanaal dat doorslaat naar een cilinder is ook een optie.

Doordat drukken en temperaturen enorm kunnen verschillen hoeft t niet te betekenen dat er direct dikke witte walmen uit je uitlaat komen. Meestal staat er eerst alleen druk (luchtdruk) op het kvs systeem, en loopt er ( bij motor uit ) pas daadwerkelijk kvs richting cilinder.

Olielekkage, sludge of blauwe walmen hoef je niet te krijgen, omdat de olie-kanaaltjes gewoon dicht kunnen blijven.   Als je water kwijt raakt, terwijl je geen lekke radiateur, waterpomp of slangen hebt,.. dan gaat t echt wel via de koppakking of scheurtje(s) in de kop richting uitlaat.

Opvallend meer witte damp bij het starten?

PS: druk op het kvs systeem is met warme motor altijd hoog... 
,ja maar de slangen kun je dan nog altijd inknijpen ,als je koppakking door is ,kan dit niet met warme motor
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #3 Gepost op: zo, 12 okt 2008, 19:38:36 »
 withstupid

Denk niet eens dat ie water kwijtraakt.

Je kunt rustig uitlaatgassen in je koelsysteem hebben zonder dat je wit, blauw of wat voor rook dan ook hebt.


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #4 Gepost op: zo, 12 okt 2008, 19:44:26 »
withstupid

Denk niet eens dat ie water kwijtraakt.

Je kunt rustig uitlaatgassen in je koelsysteem hebben zonder dat je wit, blauw of wat voor rook dan ook hebt.



 withstupid 2 soms merk je enkelt dat ie op 3 cylinders start en vervolgens netjes op 4 cylinders loopt zonder iets van een wit pluimpje .enkelt te hoge druk in je koelsysteem
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #5 Gepost op: zo, 12 okt 2008, 21:37:36 »
En bij witte rook kan het ook nog een nieuwe paus zijn .... :D
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #6 Gepost op: zo, 12 okt 2008, 21:59:51 »
Wat ik ben vergeten te melden: Na het eerste ritje vandaag stond het peil goed. Dop even gelost en logischerwijs stond het eea op druk dus spuugde hij kv uit, MAAR het peil was ook direct daarna te hoog! Koppakking zal idd dan wel net als de oude paus heen zijn gegaan...

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #7 Gepost op: vr, 16 jan 2009, 19:29:46 »
Ik heb nu ook een 2Fje met AAV. Deze bouwt ook ontzettende druk op in het koelsysteem. Thermostaat is of er uit, of die blijft altijd open staan. Vooral in deze wintertijd wordt hij niet warmer dan 50 graden.

Meestal als ik hem 's morgens start loopt hij ffies op 3 cilinders, na max 30 sec weer normaal op 4 cil. Zo af en toe stinkt hij ook bij het starten. 's morgens staat er vaak ook nog druk op het systeem.

Ook moet ik hem af en toe bijvullen. Voor de rest rijdt het polotje prima en heb ik geen klachten. Als ik er tijd voor heb ga ik de koppakking en thermostaat maar vervangen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #8 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 22:19:55 »
Ik heb nu ook een 2Fje met AAV. Deze bouwt ook ontzettende druk op in het koelsysteem. Thermostaat is of er uit, of die blijft altijd open staan. Vooral in deze wintertijd wordt hij niet warmer dan 50 graden.

Meestal als ik hem 's morgens start loopt hij ffies op 3 cilinders, na max 30 sec weer normaal op 4 cil. Zo af en toe stinkt hij ook bij het starten. 's morgens staat er vaak ook nog druk op het systeem.

Ook moet ik hem af en toe bijvullen. Voor de rest rijdt het polotje prima en heb ik geen klachten. Als ik er tijd voor heb ga ik de koppakking en thermostaat maar vervangen.

Dat doet de mijne ook,en net als jij...als de tijd er voor is,blok er uit en de 1.3 erin.
tot die tujd moet hij het maar ff uitzingen.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline tim_j

  • Non-Register lid
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Man
  • wie niet hard gaat! moet eerder vertrekken....
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #9 Gepost op: di, 27 jan 2009, 11:05:55 »
ik heb hetzelfde probleem in fase 2-nana-
ik zie geen rare rook tijdens rijden, wel in koude toestand rookt ie wat heftiger blanke rook dan gewoonlijk.
zwak punt word opgezocht in je koelsyteem en druppeld binnen 1 uur je kvs tank leeg......

auto start dan zeer rumoerig,  (op 3 poten) en je hoort de eerste minuut dat iets wat niet lekker meedraait, totdat de boel op druk is gekomen (cilinder)

Dus op dit moment ligt de kop eraf en komt er een nieuwe pakking in.
« Laatst bewerkt op: wo, 28 jan 2009, 13:00:21 door tim_j »

Offline tim_j

  • Non-Register lid
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Man
  • wie niet hard gaat! moet eerder vertrekken....
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #10 Gepost op: di, 27 jan 2009, 11:10:01 »
dubbel post.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #11 Gepost op: za, 07 feb 2009, 18:00:40 »
Vandaag de koppakking vervangen=problem solved.

Geen druk meer op koelsysteem
Wordt weer netjes warm
Verbruikt geen koelvloeistof meer.

Het defect zat bij cilinder 1 richting koelvloeistof kanaaltjes.




Zal deze kop ook echt krom getrokken zijn door dit?

Ik heb voor de zekerheid een andere AAV kop gebruikt.

Voor diegene die een reserve AAV kop willen om te laten vlakken mogen mij PM'en de kop incl nokkenas mag gratis weg.
« Laatst bewerkt op: zo, 08 feb 2009, 15:08:26 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #12 Gepost op: za, 07 feb 2009, 19:58:03 »
mwah,ik blijf voorlopig wel rondtuffen,heb nog 1.3 op schap. -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #13 Gepost op: zo, 08 feb 2009, 15:07:20 »
Klopt het dat door de druk in het systeem de themostaat open bleef staan? Ik heb er wel een nieuwe in gezet maar de oude thermostaat sloot nog prima af!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Re: Koelvloeistof druk
« Reactie #14 Gepost op: zo, 08 feb 2009, 16:24:40 »
@Jorp, hoezo dat dan? De druk voor en na de thermostaat is toch niet zo verschillend dat dus de druk voor de thermostaat er voor zorgt dat die gewoon open gedrukt word.
Ben benieuwd.
Ik heb een sleutelplek!!!