Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Hanf op za, 02 mei 2015, 08:48:26
-
Ik heb nu in 3 van mijn g40s die bosch platina w5dpo gehad omdat deze als 'upgrade' aangeraden worden.
Nu viel mij op dat bij alle 3 er een droge roetachtige aanslag opzit. Niet veel maar het is wel aanwezig. Betekent te rijk of te koude bougies.
Is dit normaal en hebben hier meer mensen last van of heb ik dat alleen?
-
Volgens JHIMS (p. 204) zitten in de PY 83kW (na 1/91, mét kat) standaard W5DPO (met 1 elektrode) - die heb jij dus, is géén upgrade, lijkt me goed.
N.B.: In de PY 85kW (t/m 7/90, zónder kat) standaard W5DTC (met 3 elektroden).
Op pag. 203:
Schwarze rußartige Ablagerungen (= zwarte roetachtige aanslag) - Ursache:
1. Zündkerze erreicht durch haüfigen Kurzstreckenverkehr Ihre Selbstreinigungs-Temperatur nicht;
2. CO-Gehalt zu hoch;
3. Falsche Wärmewert.
Je hebt de juiste bougies, dus 3. valt af.
Blijft over dat je CO te hoog is (2) en/of dat je veelvuldig korte ritjes maakt waarbij de bougies niet heet genoeg worden om schoon te branden (1).
(Aldus JHIMS :) )
-
Ik rij zo goed als nooit korte stukken met mijn g40's. Co te hoog zou evt wel kunnen ja
-
De definitie van 'korte stukjes' is helaas wel aan interpretatie onderhevig. Ik vermoed dat men in ieder geval ideale bedrijfstemperatuur bedoelen, dat zou betekenen dat alles <40km als 'kort' geldt?
-
Ook dat rij ik er mininaal mee. Ik pak deze auto eigenlijk alleen voor toerritten van +50km ofzo. Vaak zelfs veel meer. Mijn vorige g40 reed ik 20 a 25.000 per jaar mee...
-
Hoeveel roet opbouw heb je dan? doe er anders een foto bij. Op het randje ofzo zit vaak toch wel wat roet opbouw. Dat komt naar mijn idee omdat dat een randje is waar de verbranding niet ideaal is. Als het neusje maar niet een dikke roetopbouw heeft, dat is niet goed.
-
(http://i248.photobucket.com/albums/gg173/oldskoolpolo/Mobile%20Uploads/IMG-20150502-WA0000.jpeg) (http://s248.photobucket.com/user/oldskoolpolo/media/Mobile%20Uploads/IMG-20150502-WA0000.jpeg.html)