Auteur Topic: versnellingsbak  (gelezen 1293 keer)

Offline polo86 steilheck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
  • bart dijks
versnellingsbak
« Gepost op: za, 27 aug 2011, 22:56:01 »
vandaag heb ik de motor (HZ) en versnellingsbak uit mijn polo gehaald om deze te vervangen door een andere motor (NZ) met een 5 bak,
nu blijkt dat deze 5 bak een ander ophang punt heeft aan de zijkant -boehoe-, de oude versnellingsbak heeft 3 verticale tapeinden en de 5 bak 2 horizontale gaten,
kan het zijn dat deze NZ motor + versnellingsbak uit een Golf 2 komen? of verschillen deze ophangpunten zowiezo bij een 4 bak en 5 bak
als iemand mij hier antwoord op zou kunnen geven zou ik zeer blij zijn
mvg Bart
ford escort: rip - golf II: sold - polo 6N: rip - polo steilheck polo coupe

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: versnellingsbak
« Reactie #1 Gepost op: za, 27 aug 2011, 23:42:03 »
dat is het punt waardoor je een 4 van een 5 bak kan onderscheiden.
Koop de juiste baksteun (alleen die verschilt) en het kan goed zijn dat je ook een andere schakelstang en bak nodig hebt voor de 5bak (verschilt per polo welke wel en geen andere nodig heeft) Tevens kan de stabistang verschillen, waardoor de 5bak er tegenaan komt.

Kans dat de bak uit een golf komt is er wel, maar die hebben totaal andere verhoudingen, dus ik betwijfel het (sowieso, kabelboom is dan ook totaal niet plug and play)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: versnellingsbak
« Reactie #2 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 00:32:48 »
Zoekfunctie al gebruikt? -dunno-

Les 1, waarschijnlijk op veel plekken te lezen op dit forum: 5-bak vergt een andere baksteun, let ook op startmotor en diens bouten, vóór 1986 waarschijnlijk ook andere stabistang (na '86  volgens mij standaard de 5-bak-stabi).
Hoe dan ook: zeer veel over te vinden op het forum, beperkte aanpassingen, enig voorwerk had je frustratie kunnen besparen?

Succes!  -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: versnellingsbak
« Reactie #3 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 03:26:58 »
 withstupid

Maar ik had er waarschijnlijk óók niet bij stilgestaan en pas bij inbouw dit gespot hebben  :)

@Rutger...

Kans dat de bak uit een golf komt is er wel, maar die hebben totaal andere verhoudingen,

*lees in sarcastische toon*
Ja, ..want voor een 13-14 inch wiel icm met NZ blok is bij een Golf een compleet andere setup vereist dan bij een Polo  -gert-

Tuurlijk, er zijn verschillen qua verhoudingen, maar ik heb nog nooit een 084/085 bak gezien die qua verhoudingen absoluut NIET zou werken op een Polo 86(c)...

dus ik betwijfel het (sowieso, kabelboom is dan ook totaal niet plug and play)

Serieus ? Kabelboom ? Een kabeltje naar je achteruitrijlichtschakelaar ( dubbele woordwaarde ! ) ...that's it.
Wellicht bedoel je de tellerkabel ?
« Laatst bewerkt op: zo, 28 aug 2011, 03:29:33 door Mark »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: versnellingsbak
« Reactie #4 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 12:40:57 »
zekeringbak van een polo is totaal anders als van een golf. Geen idee of er ook golf nz met oud type zekeringbak zijn geleverd, maar ik had niks aan de kabelboom die in het golfje zat waar ik mijn nz kopje vandaan heb geplukt. Bij de golf zaten meerdere verschillende 4pools stekkertjes allemaal los achterin de zekeringbak, terwijl bij een polo maar 3 stekkers ze zekeringbak in gaan. Waarbij 2 stekkers de binnenruimte in gaan en 1 vast op de zekeringbak zit.
Is natuurlijk wel corrigeerbaar, maar veel werk.

Bij een golf zitten toch hele andere bakken eronder? Wel 084 en 085 (anders past t niet eens op het blok) maar totaal andere verhoudingen, niet alleen vanwege origineel 14"en een maatje grotere banden, maar ook vanwege dat een golf zwaarder is.

Op zich zou t moeten passen, als t van een golf is kunnen dus de bakverhoudingen wat verschillen.
« Laatst bewerkt op: zo, 28 aug 2011, 12:43:33 door Rverlinde »

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: versnellingsbak
« Reactie #5 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 13:13:32 »
er zijn 3 bakken,084 de 085 en de 020.
de eerste 2 zitten op de smallblock en de 020 op de bigblocks.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline polo86 steilheck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
  • bart dijks
Re: versnellingsbak
« Reactie #6 Gepost op: di, 30 aug 2011, 20:45:51 »
dankjewel voor alle reacties, zal volgende keer wel even zoekfunctie gebruiken voordat ik een topic maak.
heb eerst maar voor de gemakkelijkste optie gekozen en de 4 bak er weer achter gezet. 
(sowieso, kabelboom is dan ook totaal niet plug and play)
[/quote]
de achteruitrij schakelaar is inderdaad anders(op de 4 bak zitten 2 losse kabeltjes en op de 5 bak een stekker)
ford escort: rip - golf II: sold - polo 6N: rip - polo steilheck polo coupe

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: versnellingsbak
« Reactie #7 Gepost op: za, 03 sep 2011, 14:35:41 »
De dubbelewoordwaarde achteruitrijverlichtingsschakelaar is inderdaad in de loop der jaren gewijzigd: ze zijn echter gewoon uitwisselbaar.
 
De bovenste baksteun is anders, zoals ze zelf al aangeeft: 3 tapeindjes bovenop (4 bak) versus 2 bouten overdwars (5 bak).

Ter illustratie, informatie ende vermaak: De 084 en 085 bakken uit een Golf, Seat Ibiza of Seat Terra (Diesel) verschillen vaak enigzins van de verhoudingen zoals bij de Polo gebruikt. Zo hangt er achter een NZ motor in een Golf een iets kortere 5 bak ( 8N ) dan in een Polo ( 8P ) Het verschil is niet zo verschrikkelijk groot, en geeft ook geen problemen. Omdat een Golf ( of Jetta ) nu eenmaal wat zwaarder is dan een Polo, worden de bakken meestal wat korte gehouden, om niet te veel op koppel in te leveren.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo86 steilheck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
  • bart dijks
Re: versnellingsbak
« Reactie #8 Gepost op: zo, 04 sep 2011, 20:23:58 »
ik zal wel even kijken wat voor bak het is maar eerst een ander probleem: de carb lekt bij het membraan en zijn moeilijk onderdelen voor te krijgen
heb namelijk de NZ omgebouwd met een 2E carbureteur
ford escort: rip - golf II: sold - polo 6N: rip - polo steilheck polo coupe

Offline polo86 steilheck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
  • bart dijks
Re: versnellingsbak
« Reactie #9 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 16:43:19 »
heb even gekeken naar de versnellingsbak het is een 8p 011 191 (dit vond ik bovenop het vliegwielhuis)
dus het gaat hier wel om een polo bak
« Laatst bewerkt op: ma, 12 sep 2011, 16:48:30 door polo86 steilheck »
ford escort: rip - golf II: sold - polo 6N: rip - polo steilheck polo coupe

Offline polo_td

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
Re: versnellingsbak
« Reactie #10 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 07:42:27 »
Hi.
Just borrow the tread a bit.
Is it possible to fit a 020 gearbox on a mk3?

Thomas
Sweden

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: versnellingsbak
« Reactie #11 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 12:32:15 »
you may correct me if I'm wrong, but I believe there is a 020 gearbox which fits to a smallblock, if I'm correct this is from a later polo, I believe the 9n polo.

Maybe someone knows for sure
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: versnellingsbak
« Reactie #12 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 12:44:23 »
If I remember correctly it's the other way around: There are smallblocks that will fit on a 020 gearbox, used in some Golf3's and others. You would still need to make some gearbox mounts, and have the driveshafts adapted, and if I'm not mistaken have the gear-shift mechanism adapted. The 020 gearbox is also bigger, so you might have to do some work on the body to make it fit. For a bigblock with 020 gearbox there are subframes available, but you would still need to do many of the modifications I mentioned.
Pimp my Polo

Offline polo86 steilheck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
  • bart dijks
Re: versnellingsbak
« Reactie #13 Gepost op: wo, 21 sep 2011, 22:54:49 »
some mk3 gearboxes are cable shifted, I dont no which types that are butt they told me that they are weaker than a rod shifted gearbox from a mk3 and that they never choose cable shifted gearbox for racing purposes
ford escort: rip - golf II: sold - polo 6N: rip - polo steilheck polo coupe

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: versnellingsbak
« Reactie #14 Gepost op: do, 22 sep 2011, 15:11:21 »
that is not true. The only thing weaker on cable shift boxes is the cable itself.

The greatest advantage of rod boxes is the lack of play in the linkage. It feels a lot tighter.

Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.