Auteur Topic: versnellingsbak  (gelezen 1845 keer)

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
versnellingsbak
« Gepost op: di, 15 apr 2003, 13:41:14 »
ik heb een vraagje,

hoe zie ik het oliepeil van een GU versnellingsbak na?

is de versnellingsbak bij een GL motor

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
versnellingsbak
« Reactie #1 Gepost op: wo, 16 apr 2003, 18:19:16 »
Volgens vraagbaak:

bovenste 17mm inbusbout losdraaien, vinger erin, de olie moet in het ideale geval tot aan het gat reiken.
Zoniet, bijvullen tot de oliepeil op gelijke hoogte is als het gat..

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: versnellingsbak
« Reactie #2 Gepost op: do, 20 okt 2011, 00:23:33 »
Ik biets maar even een (van de vele) versnellingsbak-topic(s) in plaats van er weer een bij te plaatsen.

Ik heb op de diesel een 8P-bak zitten die problemen heeft (nogal luidruchtig, zeg maar). In de opslag heb ik zowel een 8P-bak én een 8N-bak liggen.

Nu vroeg ik me af of:

1) ik op zicht een bak kan inspecteren, hoe ik kan bepalen of een bak in orde is, en waar ik dan op zou kunnen/moeten letten?
2) er aan te raden ingrepen zijn (behalve bakolie, koppeling, drukgroep & druklager vervangen) die je het beste kunt doen op het moment je toch de bak los hebt liggen? Ik denk daarbij aan lagers, en met name aan het voorkomen van het effect dat de 5e versnelling er straks in de auto uitknalt?

Ik sta open voor jullie tips en wijsheid/ervaring!  -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: versnellingsbak
« Reactie #3 Gepost op: do, 20 okt 2011, 09:27:43 »
Geen ervaring maar problemen met de 5 lagen toch aan olie gebrek en te voorkomen door een gaatje oid te boren.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: versnellingsbak
« Reactie #4 Gepost op: do, 20 okt 2011, 09:33:36 »
Kijk ook naar de keerring van de schakelstang, die lekken nog wel eens.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: versnellingsbak
« Reactie #5 Gepost op: do, 20 okt 2011, 14:35:20 »
en is een reparatie van 4 euro.

Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: versnellingsbak
« Reactie #6 Gepost op: vr, 21 okt 2011, 00:26:17 »
te voorkomen door een gaatje oid te boren.

Vertel? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: versnellingsbak
« Reactie #7 Gepost op: vr, 21 okt 2011, 00:57:47 »
Ik ben ook wel nieuwsgierig!
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Mtdi

  • Non-Register lid
  • Berichten: 157
Re: versnellingsbak
« Reactie #8 Gepost op: vr, 21 okt 2011, 06:08:04 »
Dat gaatje heeft te maken met een opwaardering
De meeste van jullie rijden met een bak waar 3.1 liter in gaat,daar zit al een opening in tussen de 4e en 5e versnellings tand wielen.
Bij een 085 bak waar 2.7 liter in moet heeft men een opwaardering bedacht,een plastic gootje die de spat olie van de eerste 4 versnellingen naar de 5e voert.
De eerste bakken met dit vernieuwde systeem hadden het(gaatje) ook.
Ben zelf van mening dat je standaard 3.1 liter in je bak moet hebben,met of zonder gaatje en een paar keer per jaar moet controleren of je bak niet lekt bij de schakel stang.
Als je bak lekt is het vervangen van de olie keerring de goedkoopste oplossing.
Maar is de oorzaak nog niet weg,speling op de schakelas.
« Laatst bewerkt op: vr, 21 okt 2011, 06:11:20 door Mtdi »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: versnellingsbak
« Reactie #9 Gepost op: vr, 21 okt 2011, 10:38:50 »
Gaatje boren bij gedemonteerde bak omdat het een gaatje betreft in een, ontwerpfoutje, gietschotje oid welke voorkomt dat de 5-de te weinig olie krijgt. Zoals Mtdi ook al uitlegd.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: versnellingsbak
« Reactie #10 Gepost op: wo, 04 feb 2015, 13:07:40 »
even heel oud topic bumpen  -oops-

ik heb net een uur gezocht maar dit is het enige topic wat ik kan vinden betreffend het boren van en gaatje in het gietschotje.
kan iemand uitleggen waar dat gaatje dan moet komen? foto oid  -dunno-