Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Steilheck op do, 09 mei 2013, 13:54:50
-
Benodigd:
Defecte kachelweerstand
Soldeerbout en tin
Tangetje/mesje/schaartje
Weerstand van 1,8 Ohm (met de volgende ringen: BRUIN/GRIJS/ZWART)
Weerstand van 2,2 Ohm (met de volgende ringen: ZWART/ZWART/ROOD)
Zoals de meesten weten: kachelweerstanden geven het na verloop van tijd op als gevolg van degenererende isolatie en door-oxideren van de, om het keramische gedeelte, gewikkelde weerstandsdraadje.
Dit weerstandsdraadje is natuurlijk te vervangen door een component. Een weerstand zoals je wel kent van een printplaat.
Verwijder van de kachelweerstand beide gewikkelde weerstandsdraadjes. Soldeer daarvoor in de plaats de weerstanden.
Welke weerstand met welke waarde soldeer je dan waartussen?
Zie de onderstaande foto's.
DISCLAIMER: Ik ben een mens, ik maak fouten. Zelf nadenken kan voorkomen dat je dezelfde fout maakt!
-
Ja, gaat dat goed? Met gewoon een weerstandje d'r tussen? Wordt dat niet heel heet ofzo?
-
Dat valt nog te bezien. Er zullen geen grote ampère stromen lopen. Want hoe licht/zwaar is de zekering ... :)
Maar ik heb nog geen duurtest gedaan.
-
Ik zou geen .25 watt versie gebruiken voor de weerstand. De originele weerstand is niet voor niets zo groot.
-
Ik zou geen .25 watt versie gebruiken voor de weerstand. De originele weerstand is niet voor niets zo groot.
Liever een tip welke dan wel -thumbsup-
EDIT:
Draadgewonden weerstanden lijken gewenst. Alleen vaststellen welke hoeveelheid Watt ze aan moeten kunnen. Oftewel: meten welke stromen er lopen bij gebruik van de kachelmotor. Dan vermogen berekenen.
-
Op de motor staat waarschijnlijk wel het vermogen van t ding, daarmee moet je het kunnen berekenen.
-
Ik kwam op:
U = 12 V
R = 1.7 Ohm
Vermogen = U^2 / R = (12 x 12)/1,7 > 84 Watt. En dat zijn geen licht vermogens en zit je aan draadweerstanden van tegen de 10 euro ......
-
Wat een gezwets :)
Zal niet lang goed gaan met die .25W weerstanden.
De berekening hierboven klopt trouwens ook niet helemaal.
Ik weet zo niet het vermogen van de kachelmotor, maar stel dat dat 200W is.
Motor zonder voorschakelweerstanden is dan 200/12 = 16,67 A
Geeft weerstand van de motor van 0,72 ohm.
In stand 1 staan beide weerstanden in serie.
Stroom wordt dan 12 / (0,72 + 1,1 + 1,8) = 3,31A
Spanning over beide voorschakelweerstanden = (1,1 + 1,8) * 3,31 = 9,6V
Op te nemen vermogen van de weerstanden: 9,6 * 3,31 = 31,8W
In stand 2 neem ik even aan dat alleen de 1,8 ohm weerstand actief is (kan ook de 1,1 ohm zijn).
Stroom wordt dan 12 / (0,72 + 1,8) = 4,76A
Spanning over voorschakelweerstand: 8,6V
Op te nemen vermogen: 40,8W
-
Vroegâh had ik er van deze aparaten tussenhangen :
(http://img.alibaba.com/img/pb/143/922/245/1272598135947_hz_en_mp32_2_1465.jpg)
Zelfs die smolten me nog vast in de coating van de parafanbak :)
-
Ze hangen origineel niet voor niks in de luchtstroom -ja-
-
Dan eens kijken of er weerstandsdraad te koop is waar we iets mee kunnen. Anders wordt het gewoon verzamelen op de sloop! :)
@Dennis: dank voor aanvulling -thumbsup-
@Mark: 25 watt is inderdaad nog te weinig ....
-
Geen idee of het daadwerkelijk 25W was, is alweer zo'n 15 jaar geleden schat ik :)
-
Wat gebruiken andere merken of jongere VW modellen, 6N staat veel op de sloop nu.
-
Zijn die niet het zelfde als Golf 2 & 3 ??
-
kachel is uit mijn hoofd afgezekerd met 10A dus P=UxI ,max een 120W
Een wwerstand doet niks meer dan stroom omzetten in nutteloze warmte wat de weerstand zelfs ernstig suicidaal kan maken .
Beter is het om deze te vervangen door verbruikers in serie met je kachel motor ,waardoor je dus en voltage en stroom verminderd naar je kachelmotor .
Ik zou kiezen voor een 6v lampje voor stand 1 en een 3v lampje voor stand 2 op je kachelknopje ,stand 3 is natuurlijk 12v direct .
Hiermee maak je geen overtollige warmte wat voor zelfmoordneigingen kan zorgen voor elektro wat je koel moet houden .
Lampjes kun je ook direct zien als ze stuk zijn ;ze branden niet meer .
Just my 2c