Auteur Topic: Wie is TomM  (gelezen 2701 keer)

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Wie is TomM
« Gepost op: wo, 17 okt 2012, 17:03:06 »
Goedendag allemaal,

Ik ben Tom, 22 jaar en rijd al een tijdje met mijn polo's.

Mijn eerste kwam ik op het spoor toen ik mijn Ibiza GTI wilde wassen.
Rustig in de rij, voor de pompkassa, om even een waskaartje te bemachtigen, viel mijn oog al op een dame van ongeveer mijn leeftijd, fijn figuur en de rest mocht er ook wel wezen:D

Zij stond voor mij in de rij, en, nieuwsgierig als ik was, keek ik zo onopvallend mogelijk naar wat ze kwam doen.
Had je nóg niet genoeg? Was de vraag van de kassiëre. Zij: nee, het lijkt niet echt te lukken... rekende af, draaide om, en had tot mijn verassing 5 liter koelvloeistof in handen.

Ik een waskaartje gehaald, auto in de wasstraat, en ik toch even kijken waar ze zich verstopt had.
Stukje verderop een parkeerterrein stond ze, beetje hopeloos omdat de koelvloeistof er sneller uitlazerde dan ze t erin kon gieten.
Uiteraard probeerde ik heel behulpzaam te zijn en vroeg vriendelijk of ik haar misschien kon helpen, want t zag er niet echt naar uit dat dit een succes ging worden.
Ik werd vriendelijk bedankt, want de ANWB was onderweg, en dat ging allemaal wel goedkomen.
Toen ik haar vertelde over dat het mijn werk was, auto's repareren, begon ze wat hoopvoller te kijken en stelde zich netjes voor, Irene heette ze.

Vervolgens kreeg ik oog voor haar auto, een matroze Polo uit het jaar (voor de onwetende mij toendertijd) kruik.

Het blokje herkende ik meteen, de 1.3 'braadpan' uitvoering herkende ik van mijn vorige Ibiza, een rode uit 1993, gekocht van mijn baas toendertijd, die interessant werd door de donor Ibiza die ik erbij kreeg. Sportinterieurtje overgezet, lederen pookje, onaangesloten stuur met plofzak, stuurbekrachtiging overgebouwd (was eigenlijk niet mogelijk, maar door 2 moeren op het onderblok te lassen paste de steun van de 1.6 er precies op), 3e remlicht, lichtmetaaltjes en nog wat kleine dingen.
Achteraf bleek van deze auto de koppakking kapot te zijn, met precies dezelfde problemen als bij dit leuke meisje, Irene.

Toen ik haar had uitgelegd hoe het zat, en wat de problemen waren naar mijn idee, en dat dit lastig op te lossen was, mits de ANWB misschien een pil had.
Even nummers uitgewisseld, ik zag een klusje voor de vrije zaterdag, en natuurlijk een excuus om d'r nummer te bemachtigen.

Na wat berichten bleek het haar en d'r ouders handiger de auto naar de sloop te brengen. Een date leek er ook niet in te zitten, dus ik stelde voor om de auto te kopen, zodat ik er wat aan kon verdienen.

Voor €125 euro was ik de nieuw eigenaar van de matrode polo, 1994, 2 jaar terug een nieuwe tank gekregen, jaar geleden een remtrommelrevisie gehad en een week APK.

Om de auto zo snel mogelijk de deur uit te doen, even een pil erin gedaan. Bleek niet te helpen, en geen zin om er nog aandacht aan te besteden, de auto geschorst en weggezet.
Tot de dag dat ik aan het werk was, en mn Ibiza GTI loss werd gereden. Na enige tijd doorgereden te hebben met de schade ging de bak stuk.
Het fietsen was ik al verleerd, dus het was zaak de polo zo snel mogelijk rijdend te hebben. Kopje eraf, alles mooi schoon, kleppen ingeslepen, nieuwe thermostaat, thermoschakelaar, alle pakkingen en meteen een grote beurt gedaan reed het autotje weer vrolijk.
Ik begon de auto steeds meer te waarderen, de 'liefde' begon een beetje te groeien. Omdat de APK al een maand of wat was verlopen, en ik geen zin had in een 2e bekeuring, toch maar even nagelopen.
Resultaat:

4 schokbrekers,
2 achterveren,
2 veerpootlagers,
4 banden.

Enigzins gehecht aan het polotje, en de hoop op een leuk handeltje al uitgezwaaid, toch maar gekeken naar wat ik er aan kon doen.
Velgen in 13'' vond ik te klein, na een bezoekje aan een (voor mij) bekende sloperij was ik 4 stalen golf wielen rijker.
Banden in de maat 185/ 50 14 erom, stond erg leuk!
Veren en schokbrekers werden erg duur, dus een verlagingsset gekocht. AC suspensions heet het volgens mij, geen topkwaliteit, ook geen top prijs gelukkig:) meteen de veerpootlagers aangepakt, iets wat ik iedereen aan wil raden! Uitgelijnd uiteraard, bijna APK klaar!

Inmiddels bleken de achterwiellagers ook aan vervanging toe, dus die meteen meegepakt.
Succesvol door de keuring werd het nu tijd om even echt te gaan rijden.

Het duurde niet lang voordat ik hoorde van de G40, even het internet op, blijven zoeken en toen kwam ik er een tegen! Een groene, met spaghettispruitstuk, sebering einddemper enkelarmig wissermechaniek en een 68mm poulie. Geen nette auto, niet schadevrij, maar na de proefrit compleet verkocht.

En toen stonden er 2 polo´s voor de deur!
Elke dag met een ander naar je werk is erg leuk, zo blijf je de snelheid van de G40 waarderen en bleef ik mn matrode ook gebruiken.
Na een weekje enkel in de G40 te hebben gereden bleek ik ongeveer 250 - 300 kilometer op een volle tank te halen. Met een leerling monteurssalaris was dit niet echt een succes, en de APK van de G40 kwam er ook aan, dus deze maar even stilgezet, want ik heb immers nog mijn rode polo!
 De drang om deze wat leuker te maken nam steeds meer toe, ook omdat het remsysteem en mijn rijstijl niet helemaal bij elkaar aansloten.

Zoeken voor een G40 remsysteem leverde niks op, dus ik ging richting mijn favorite sloop!
Ik zag een Golf 1 cabrio GTI, en na passen bleek het op de polo te passen! Blokken en schijven waren nagenoeg nieuw! Niet verroest, niet krom, en voor 4 tientjes zeker niet te duur. Achteraf blijkt dit exact het zelfde te zijn als bij de G40, omderdeelnummers komen ook overeen.
Na montage bevalt het prima! Nooit meer ‘kokende remmen’!
De voorkant miste iets, en omdat ik de mistlampen van de G40 altijd aan had staan ging ik daar naar opzoek.
Via marktplaats kwam ik in contact met Arie. Arie heeft een sloop met (bijna) alleen maar volkswagens en besloot enige tijd terug om naast de golfjes GTI en corrado’s VR6 en G60, er ook de polo G40 bij te nemen. Hij had mistlampen te koop staan, met originele draadboom en schadevrij.
Enige nadeel is dat Arie met zn sloop in Leuvenheim zat, inmiddels verhuisd naar Brummen, maar niet bepaald om de hoek voor mij.
De week na de aanschaf meteen gemonteerd, en bevalt prima!

Inmiddels de volgende dingen aan mijn polo gedaan:
Gepoetst.
Verlaagd.
3e remlicht gemonteerd.
Mistlampen voor gemonteerd.
G40 interieur met deelbare achterbank gemonteerd.
14’’ wielen.
Kleppendeksel gespoten.
Lederen stuurwiel gemonteerd.
Lederen pookknop gemonteerd.
Groot onderhoud uitgevoerd.
Volwaardig reservewiel erin gelegd.
En vast nog wel meer:)

De G40 gaat denk ik de verkoop weer in, omdat ik daar te kort mee rijd.

Foto’s volgen als ik door heb hoe ik die het handigst kan uploaden!

Gr, Tom.
« Laatst bewerkt op: zo, 09 dec 2012, 11:09:28 door Jaap »

Offline polosadan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
  • gerrit foppen
Re: even voorstellen.
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 17:15:17 »
Mooi vehaal -thumbsup- en welkom hier
wie laag wilt rijden, moet omrijden

Offline punk3000

  • L86C-0203
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.741
  • Geslacht: Man
  • Martijn Talma
Re: even voorstellen.
« Reactie #2 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 17:24:43 »
Welkom!! -thumbsup-

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: even voorstellen.
« Reactie #3 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 17:55:55 »
 -foto-  -thumbsup-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: even voorstellen.
« Reactie #4 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 18:10:48 »
 -welkom-
Goed verhaal indd! Rijdt Irene nog wel eens mee?
Ennuh..  -foto- (ook van de Polo svp :D)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sancho

  • L86C-0206
  • Non-Register lid
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Robert de Vries
Re: even voorstellen.
« Reactie #5 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 19:07:21 »
 -welkom- en idd zoals hierboven al meedere keren vermeld  -foto-
Eindhovuh de gekste

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: even voorstellen.
« Reactie #6 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 19:12:54 »
 -welkom-

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: even voorstellen.
« Reactie #7 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 19:58:27 »
 -welkom-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: even voorstellen.
« Reactie #8 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 20:04:47 »
 -welkom-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: even voorstellen.
« Reactie #9 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 21:12:11 »
 -welkom-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: even voorstellen.
« Reactie #10 Gepost op: wo, 17 okt 2012, 21:50:09 »
 -welkom- idd.

Prachtige voorstelronde! De rode is een coupé neem ik aan?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: even voorstellen.
« Reactie #11 Gepost op: do, 18 okt 2012, 10:57:35 »
Mooi en lang verhaal, mis alleen nog foto's! Ben bloed nieuwsgierig naar de ibizia, polo, chicky, polo G40 en de staat van de rode polo nu!  :) -thumbsup-

 -welkom-
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: even voorstellen.
« Reactie #12 Gepost op: do, 18 okt 2012, 11:21:02 »
 -welkom- enne -foto-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: even voorstellen.
« Reactie #13 Gepost op: do, 18 okt 2012, 12:08:01 »
 -welkom-

(naast automonteur doe je het ook goed als schrijver  -thumbsup- )

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: even voorstellen.
« Reactie #14 Gepost op: do, 18 okt 2012, 12:22:52 »
-welkom-

(naast automonteur doe je het ook goed als schrijver  -thumbsup- )

 withstupid

Welkom!