Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Leonneke op ma, 26 jan 2009, 00:16:19

Titel: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Leonneke op ma, 26 jan 2009, 00:16:19
Beste Poloooo-ers;

Voor de duidelijkheid. Ik ben handig maar ben geen techneut.
Ik heb het forum nagezocht en het HAYNES boek bekeken.

Aangezien ik niet van half werk houd, wil ik de versnellingsbakolie er helemaal afgooien en nieuwe er op zetten. ( wil alles 100 % in orde hebben ).

Er moet 75W-90 in of SAE 80. ( welke is de betere ??? ) Totaal 2,2 liter.
Er moet een aftapplug zitten en een vulplug. Inbus. Kan ook met 2 contra 12 mm bouten. Maar dan moet ik die gaten wel kunnen vinden ............

WAAR ?????????    :( :( :(

Geen enkele foto of afbeelding maakt me dit duidelijk.
Wel hoe ik een complete versn.bak er onderuit moet halen maar GEEN vulgat.

Wie helpt me aan een afbeelding of zeer gedetailleerde beschrijving.
Dit moet mij toch gewoon lukken.
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: martijn op ma, 26 jan 2009, 00:21:18
SAE-80 is een klassering van de Society of Automotive Engineers:) De andere codering staat voor de viscositeit van de olie. Als je naar een automaterialenzaak gaat kunnen ze je verder helpen. Voor de 75W90 olie zijn ook nog verschillende varianten (in samenstelling).

Jij hebt een polootje met een 4-bak begrijp ik?? Een 5 bak gaat 3.1 liter in.


Vulpunt en aflaatpunt van de bak zijn 2 hele grote inbusbouten/pluggen die aan de zijkant van de bak zitten. Het onderste punt is ook direct je 'peilmogelijkheid'. Vullen totdat de olie er daar weer uit sijpelt.


Maar het allerbelangrijkste;

WAAROM WIL JE DE OLIE VERVANGEN? versnellingsbak olie vervangen is niet nodig, tenzij er schakelproblemen optreden, ernstige slijtage of andere problemen zijn. De bak is een gesloten systeem, waarbij het vervangen van olie zonder reden niet aan te raden is.


Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Sjon op ma, 26 jan 2009, 08:54:16
Volgens VW voor levenslang gesmeerd.
Zal best: ook hier gaat er gewoon nieuwe olie in.
Zeker als ik een uitgebouwde bak in me handen heb.

M'n sinds kort aangeschafte 2f sedan met 4-bak schakelt wat stroef
en lekt iets bij keerring schakelstang: die vervangen + nieuwe olie 75W90.
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: GiGaHertz op ma, 26 jan 2009, 11:16:08
Vulpunt en aflaatpunt van de bak zijn 2 hele grote inbusbouten/pluggen die aan de zijkant van de bak zitten. Het onderste punt is ook direct je 'peilmogelijkheid'. Vullen totdat de olie er daar weer uit sijpelt.

Wat Martijn bedoeld is het onderste punt van de bovenste plug dus  ;).
Je vult de bak dus langs de bovenste plug, en als de olie tot aan de onderkant van het gat staat, is de bak dus afgevuld.
Wel zorgen dat je auto/bak horizontaal staat.

De SAE coderingen die je zo op noemt zeggen niets over de kwaliteit van de olie, alleen over de viscositeit bij bepaalde temperaturen.

De SAE 75W90 is hierbij een multigrade olie en de SAE 80 een single grade.
Een heel verhaal om uit te leggen maar kort gezegd zo;

-Multigrade olie heeft een min en max temperatuur, tussen die twee heeft de olie een bepaalde viscositeit, dus niet te dik of dun.
-Single grade olie heeft maar een temperatuur, dus rond deze temperatuur heeft de olie een bepaalde viscositeit.

Wil je er meer over weten, lees hier maar eens
kliiiek (http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html)

Zo mot je dr wel uit komme ey kul  -cool-
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: martijn op ma, 26 jan 2009, 11:32:42
je kan hem daar ook prima vullen. -nana-
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Jaap op ma, 26 jan 2009, 12:22:32
Vraagbaak zegt:

Technische gegevens tot modeljaar 1988
API-GL4 SAE 80

Technische gegevens van de aangepast vierversnellingsbak 084 en vijfversnellingsbak 085 ( vanaf modeljaar 1988 )
API-GL4 SAE 80 of  G 50 SAE 75 W90 (synthetisch )

En inderdaad: bakolie gaat levenslang mee. Maar over het algemeen gebruiken wij de polo'tjes tot ver voorbij hun uiterste houdbaarheidsdatum.
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Dennis op ma, 26 jan 2009, 12:32:12
Maar over het algemeen gebruiken wij de polo'tjes tot ver voorbij hun uiterste houdbaarheidsdatum.

 :)
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Pierre op ma, 26 jan 2009, 12:41:34
en dan nog verder  met of zonder nieuw laklaagje  :D
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Sjon op ma, 26 jan 2009, 13:13:14
En vullen t/m ie begint te kotsen.
Das niet precies afgepast 2,2 of 3,1 liter, maar juist ietsje meer.
Bij een 5-bak ben ik gewend dat er zo 3,5 liter ingaat.
En bij uitgebouwde toestand een kleine 4 liter.
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: GiGaHertz op ma, 26 jan 2009, 15:51:44
je kan hem daar ook prima vullen. -nana-

met een oliepomp zeker  :D
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Leonneke op ma, 26 jan 2009, 23:47:36
met een oliepomp zeker  :D

Aaahhwellll jongens;

Deze vraag zet mij in twee verschillende richtingen. Ik lees WEL doen en ik lees NIET doen.  Ik leg eerst uit waarom ik het zou willen doen.

De auto heeft bijna 190.000 km op de teller staan. Er is 17 jaren mee gereden.
Ik geloof direct dat die olie in een gesloten systeem zit en in principe niet vervangen hoeft te worden.
Ik denk echter, als LEEK, dat na 190.000 kilometer op en neer schakelen het metaal niet meer in de toestand is zoals recht uit de fabriek.
Ik bedoel, tandwieltjes die slijten enzovoorts. Omdat het een gesloten systeem is, kan het "slijtmateriaal" nergens naar toe.

Naar mijn simpele idee is het verstandig de olie er af te laten. Zo kan alle "troep" mee worden afgevoerd uit de versnellingsbak. Nieuwe olie er op kan dan geen kwaad, lijkt me ..............

Nogmaals, ik ben een leek wat dit betreft. Maar ik probeer hier slechts logisch te redeneren. Laat ik het zo zeggen. Na 190.000 kilometer kan het volgens mij in elk geval GEEN KWAAD om de olie af te tappen en te verversen ............

SHOOT !!!!!!!   Leonneke
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 26 jan 2009, 23:55:58
Helemaal mee eens, maar om je twijfel toch nog groter te zaaien: ik heb ooit de situatie gehad waarbij het aflaten van de olie inderdaad zorgde voor het afvoeren van het ijzervijlsel/slijpsel dat in de loop der jaren was gecreëerd met heen-en-weer-roeren.
Met gloedjenieuwe olie bleek daarna echter dat dat slijpsel toch nog wel een functie had en schijnbaar zorg droeg voor een bepaalde consistentie in de bak: na het aflaten was het schakelen een ramp en kon de bak alras weggegooid worden. Ik heb het echter ook 3x anders meegemaakt... :D
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: GiGaHertz op di, 27 jan 2009, 00:01:42
Het kan ook geen kwaad om die olie te vervangen.
Olie verversen kan nooit kwaad, tenzij het de verkeerde olie is  :P.

En je leest het verkeerd, er staat niet dat je het NIET moet doen,
er staat dat de fabrieksopgave is dat de olie levenslang meegaat. -thumbsup-

Een ander iets dat je kunt doen om het slijpsel te verminderen is een magneet op je aflaatlplug te fabriceren.
Deze houdt alles dan vast met de loop der jaren.

Maar als je gewoon een volsynthetische 75W90 olie pakt weet je zeker dat bij alle temperaturen en belastingen je bakkie het iig goed blijft doen  -klus-
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Leonneke op di, 27 jan 2009, 00:13:33
na het aflaten was het schakelen een ramp en kon de bak alras weggegooid worden. Ik heb het echter ook 3x anders meegemaakt... :D

Shit nog es an toe. Het is je zeker gelukt om de twijfel te vergroten. Maar goed, twijfel is slechts een keuze. Ik ga, denk ik, voor de 3 X anders ..........

PS .... Lees het "verse" topic over het flushen van de motor. Kijken of je daar ook ervaring mee hebt.

Ik ben zelf het type: Als het niet kapot is en goed werkt, dan wil dat vooral niet zeggen dat je er niks aan hoeft te doen.  Ik ben meer van lekker preventief en overdreven onderhoud.  Afgelopen weekend de gehele binnenzijde voorzien van RX5 en RX10 ( anti-roest ) ...... Een aantal mensen kwamen me vragen WAAROM ik dat deed. Mijn antwoord was zoiets als:  WAAROM NIET ???????

 -dunno- -dunno- -dunno-

Maar goed, ik begrijp het risico van het vervangen ................ 
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: GiGaHertz op di, 27 jan 2009, 20:01:35
Joh, als je bak altijd goed gelopen heeft, lekker olie vervangen als je de kans krijgt.
Als je een hoop zooi in de olie ziet, dan is er al langer iets aan de hand en zou ik de bak toch maar eens uit elkaar halen, of vervangen.

Als je merkt dat je bak wat slechter schakelt, of anders gezegd, synchroniseert en de olie zit niet vol met slijpsel (klein beetje bezinksel heb je altijd) dan zou ik gewoon de bak eens spoelen met een geschikt middel (en zorg ervoor dat je keerringen niet naar de klote gaan door verkeerd spoelen).
En zo en zo een goede olie pakken, zoals ik al zei een volsynthetische zorgt voor een lekker bakkie.  -cool-

En nu die olie vervangen  -thumbsup-
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Leonneke op wo, 28 jan 2009, 01:17:22

dan zou ik gewoon de bak eens spoelen met een geschikt middel (en zorg ervoor dat je keerringen niet naar de klote gaan door verkeerd spoelen).

En nu die olie vervangen  -thumbsup-

Wat is een geschikt middel om door te spoelen?  Kan hier geen flush voor vinden. Lees wel dat sommigen doorspoelen met DIESEL ?

De bak schakelt in elk geval wat stroefjes ........ Kan beter lijkt me.
Waarmee spoelen ???
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Mark op wo, 28 jan 2009, 06:14:58
Wat is dat toch met dat 'flushen'  -dunno-


Er is echt wel een reden waarom dit soort dingen in werkplaatsen nooit gedaan worden...

- Als tijdens het verversen lichte slijpsel in je olie zit, no worries -> olie vervangen, klaar.

- Als tijdens het verversen 'splinters' metaal ( of erger ) in je olie zit, foute boel -> bak vervangen of, indien nog mogelijk, reviseren.

- Bak 'haakt' na het vervangen van de olie nog steeds tijdens schakelen ? -> bak opentrekken en nakijken.

My  -2cents-


Aftapplug is reeds magnetisch voor zover ik weet.




Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Serge op wo, 28 jan 2009, 07:10:53
flushen is soortement van pattybrard klisma , klinkt geil tot je het figuur gezien hebt .

magneet van de polo bak zit los in de bak in een gleuf weggewerkt tussen de bakhelften . stop is niet magnetisch .

gewoon olie verversen idd evt met een toevoeging voor bakolie(tip een scheutje rode atf olie doet vaak wonderen bij stroefschakelende bak ) . schakelt ie nog stroef ,dan of je vrijeslag nakijken van koppeling ,of je koppeling wel goed loskomt . en anders is de bak niet fris meer
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Koen op wo, 28 jan 2009, 10:00:55
Flush, de nieuwe rage.  -wtf-

Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: GiGaHertz op wo, 28 jan 2009, 11:15:58
Ik zou niet met diesel gaan spoelen, aangezien er dan nog wat achterblijft in je bak kan dit de smering verminderen.
Das ook niet de bedoeling  -wanker-.

Wat je wel kunt doen is gewoon een motorreiniger in je bak doen en deze goed zijn werk laten doen en alles er nadat het even ingewerkt is er uit gooien. Je kunt het ook doen met ATF olie (automatenbak) deze er even goed door schudden en er uit laten.
Ik zou in geen van beide gevallen je bak laten draaien, dit kan schade veroorzaken. Gewoon bakkie er onderuit 1 van de 2 manieren en goed leeg laten druipen, als ie er onderuit is kun je hem mooi schuin ophangen.
Wel even met je vinger en een doekje de laatste restjes bij de aflaatplug wegvegen, daar blijft vaak troep hangen.

Als je dan je bak weer gemonteerd hebt, vullen met volsynthetische bakolie en evt. een additief erbij.
Ik geloof dat er een soort van teflon smering bestaat voor dit soort dingen, maar iedere autoboer heeft wel iets om in je bak te doen.  -sturen-
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Jaap op wo, 28 jan 2009, 15:21:46
Afgelopen maandag de ToekToek voorzien van een andere AHD bak;  De oude zoemt in z'n 5 en was incontinent; binnen kort uit elkaar plukken dus; Zal foto's maken van het magneetje tussen de bakhelften.

De 'nieuwe' komt achter de 1.3 diesel vandaan maar schakelt nu wel wat stroef; ligt waarschijnlijk aan de afstelling van het schakel mechaniek want een jaar geleden draaide hij nog prima aan de 1.3. Zondag te aanschouwen in Oosterhout.

Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Leonneke op wo, 28 jan 2009, 23:26:39
Afgelopen maandag de ToekToek voorzien van een andere AHD bak;  De oude zoemt in z'n 5 en was incontinent; binnen kort uit elkaar plukken dus; Zal foto's maken van het magneetje tussen de bakhelften. De 'nieuwe' komt achter de 1.3 diesel vandaan maar schakelt nu wel wat stroef; ligt waarschijnlijk aan de afstelling van het schakel mechaniek want een jaar geleden draaide hij nog prima aan de 1.3. Zondag te aanschouwen in Oosterhout.

Goed jongens;  Hele duidelijke antwoorden weer.  Ik ga me terughoudend opstellen en zal het houden bij het verversen van de olie. Kijken of de bak daarna iets soepeler schakelt. Eventueel scheutje ATF erbij. Ik zal het flushen dus achterwege laten.

Overigens was dit de opzet van het geheel. Ik wilde graag wat meningen, liefst goed onderbouwde meningen, omtrent dit fenomeen. Tussen alle letters door lees ik dat het allemaal redelijk risicovol is en ook de verkeerde kant kan uitwerken.

Dus ik besluit om niet te flushen. Wel vervangen / verversen.  Thanks allemaal.
Leonneke
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Mark op do, 29 jan 2009, 01:00:28

magneet van de polo bak zit los in de bak in een gleuf weggewerkt tussen de bakhelften . stop is niet magnetisch .


Ah juist, ik wist dat er hoe dan ook een magneet in zat.  -thumbsup-
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Serge op do, 29 jan 2009, 18:43:06
bijn a99 van de 100 versnellingsbakken zit een magneet in
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: GiGaHertz op do, 29 jan 2009, 18:55:08
Moet eigenlijk nog zo'n FilterMag hebben voor op de oliefilter, is ook wel een goede uitvinding.
Of misschien zelf eentje op de aftapplug van het carter maken  -dunno-.

Denk dat de eerste toch het beste is.
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: fiat128 op za, 27 jun 2009, 21:32:10
Mareh... waar zit nu precies die vulopening en aftapplug? Heeft iemand een verhelderende foto of schema?
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Sjon op za, 27 jun 2009, 22:32:53
Inbusbouten maatje 17 achterkant bak aan bestuurderszijde
(zo'n beetje in de buurt van linkeraandrijfas, zeg maar)
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: fiat128 op za, 27 jun 2009, 23:09:33
Ik heb even gezocht naar een plaatje en heb eentje gevonden op ebay.de (ik heb de bak dus niet uitgebouwd). Het is een afbeelding van een 8P bak, dezelfde als ik ook heb. In het plaatje heb ik met een rode vierkant aangegeven, de plek waarvan ik denk dat het de vulopening is. Klopt de plaats?
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Jaap op za, 27 jun 2009, 23:32:52
hmm.

Zelfde plaatje kwam ik ook op ebay tegen...


Correct!


nog een keer:
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: fiat128 op za, 27 jun 2009, 23:43:50
dat is een flinke inbus zeg. Iets linksboven ervan, zeg maar recht boven de aandrijfas, zit ook een inbus bout. In eerste instantie dacht ik dat dit de vulopening was, maar begon te twijfelen toen ik deze bout zag. De aftapplug is van het zelfde kaliber als ik me niet vergis (hier kan ik ze ook aan herkennen?).
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Jaap op zo, 28 jun 2009, 08:10:03
inbus maximus giganticus.

Er zitten er 2, ze zijn allebei gelijk: imbus 17. Bovenste is vul, onderste aftap. De foto's zijn niet super duidelijk, dus de pijlen kunnen en best een eindje naast zitten
Titel: Re: Olie Versnellingsbak - ZOEK ME ROT !!!!
Bericht door: Steilheck op ma, 29 jun 2009, 09:27:17
inbus maximus giganticus.

Wie komt me hier van de vloer oprapen!  :D