Auteur Topic: Koni instebaar  (gelezen 728 keer)

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Koni instebaar
« Gepost op: zo, 20 feb 2005, 16:09:43 »
hoi hoi

nu dat ik een week of 3/4 rijd met me verlaging is mijn rechter kant makelijker in te drukken links is bijna onmogelijk om in te drukken ook zie je de auto echt in en uit veren aan de rechter kan!!!!!

wie kan mij vertellen hoe die koni's in te stellen zijn enne of dit onder de auto kan?
en als ik heb dan volgens de koni site helemaal links omdraai zit er dan een stop op dan ik heb nie kapot draai????

owja tijdens verlagen kwamen sjon en ik er achter dat de ogniele schokkers een keering hebben in het dopje wat je op je fusee-stuk schroeft
aan de rechte kant bleek deze tijdens het verwisselen van de verkeerde koni's met de goede rebount koni's de keering helemaal kaopt was die hebben we toen eruit gelaten terweil de linker kant nog goed was en hebben laten ziten (we hadden de linkerkant al gedaan en geen zin om het nog eens los te halen!!! maar zou dit er me te maken kunnen hebben???

alvast bedankt voor de info

maikel

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Koni instebaar
« Reactie #1 Gepost op: zo, 20 feb 2005, 17:32:42 »
om ze harder te zetten moeten ze er onder uit.
ik weet niet of het met de keerring heeft te maken,maar als je ze toch harder gaat zetten kun je die gelijk vervangen.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Koni instebaar
« Reactie #2 Gepost op: zo, 20 feb 2005, 18:35:42 »
om ze harder te zetten moeten ze er onder uit.
ik weet niet of het met de keerring heeft te maken,maar als je ze toch harder gaat zetten kun je die gelijk vervangen.

nou we hebben die aan de rechter kant eruit gelaten in de veronderstelling dat de koni zelf ogineel al een kering daar heeft zitten op de top en de oginele demper een patroon is die het fuseestuk als een reservoir gebruikt en dus afgedicht moet worden dit is de koni breaker niet!!!!

naja

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Koni instebaar
« Reactie #3 Gepost op: zo, 20 feb 2005, 19:55:54 »
errugh duidelijk allemaal. fusee-stuk en keerring...

'normale, 40mm rebound, gele koni dempers plaats je zo in de voorpoot. (wat jij fusee-stuk noemt denk ik)..

bovenop de koni-demper ligt een stalen ring om de demper mooi te laten passen.

Daarop komt dan die enorme dop (met binnen-6-kant)

Over de zuigerstang zet je nog wat bumpstops en dan komt de veerschotel + veer erop.


koni's zijn complete patronen, met ingebouwde keerringen enzovoorsch. Je gooit wel wat olie in de voorpoot zodat ie niet vast rot, voor je m erin zet.

Keerringen, rubbers en weet veel wat van de originele demper-delen haal je er allemaal uit.

IN-drukken moet vrij makkelijk kunnen (met enige kracht, ok).
UIT-veren moet juist flink gedempt zijn..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Koni instebaar
« Reactie #4 Gepost op: zo, 20 feb 2005, 20:10:14 »
En verstellen gaat bij het type wat jij hebt als volgt:

Veerpoot uitbouwen, en veer demonteren.
De zuigerstang helemaal induwen, en al draaiende naar het punt zoeken waar de zuigerstang ergens in valt.
Dan kun je de zuigerstang linksom en rechtsom draaien en zo het ventiel onderin de schokdemper verder open of dicht draaien. (met de klok mee is zachtere demping, tegen de klok in is hardere demping)
Je kunt niet oneindig draaien, er zit een aanslag in.
Zorg dat je beide kanten gelijk instelt vanaf een aanslagpunt.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Koni instebaar
« Reactie #5 Gepost op: ma, 21 feb 2005, 18:58:14 »
En verstellen gaat bij het type wat jij hebt als volgt:

Veerpoot uitbouwen, en veer demonteren.
De zuigerstang helemaal induwen, en al draaiende naar het punt zoeken waar de zuigerstang ergens in valt.
Dan kun je de zuigerstang linksom en rechtsom draaien en zo het ventiel onderin de schokdemper verder open of dicht draaien. (met de klok mee is zachtere demping, tegen de klok in is hardere demping)
Je kunt niet oneindig draaien, er zit een aanslag in.
Zorg dat je beide kanten gelijk instelt vanaf een aanslagpunt.

dank je dennis dat wou ik eff weten!!!

en jaap die die moer met binnen 6 kant heeft orgineel voor je orginele schokker een kering!!!!!!! omdat deze patronene niet zolals de koni's dicht zijn en dus onderaan lekken!!
normale auto's (alles wat anders is dan de latere vw en de polo)
en mc-person veerpoten voor zitten de schokkers samen gemaakt met de veerschotel geschroeft aan het fuseestuk (het gedeelte waar wiellager inzit je fuseekogel inkomt en je stuurkogel inkomt!!!

polo is een uitzondering die heeft aan z'n fuseestuk fast de veerschotel en in het fuseestuk schuif je je schokbreker patroon sorry dat het wat onduidelijk was maar ik zal het voortaan gewoon veerpoot noemen aangezien iedereen mij dan snapt!!!!!

en dan over het indrukken
ik had het niet over indrukken in ontspannen en gedemonteerde toestand maar over gemonteerde toestand met de wielen op de grond
en wat mij nu zo vreemd is dat ik de rechter kant van mijn polo in kan drukken je je heb even een veerbeweging ziet maken,
terweil mijn linkerkant van de auto bijna niet eens in te drukken is!!!!!! wat kan hier de rede van zijn als het niet aan de instelling van de schokkers ligt????

groeten maikel en nog maals bedankt!!

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Koni instebaar
« Reactie #6 Gepost op: di, 22 feb 2005, 00:07:29 »
Het ligt aan de instelling van je schokdempers, anders issie verrot. Maar dat zal wel niet als het nieuw is :)
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Koni instebaar
« Reactie #7 Gepost op: di, 22 feb 2005, 07:51:27 »
Ik had t ook over 't indrukken bij gemonteerde toestand :-)


Als 1 schokbreker mega stug staat, en de ander op z'n slapst, dan kan je m aan 1 kant makkelijker indrukken als aan de andere kant...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Koni instebaar
« Reactie #8 Gepost op: di, 22 feb 2005, 15:10:34 »
Ik had t ook over 't indrukken bij gemonteerde toestand :-)


Als 1 schokbreker mega stug staat, en de ander op z'n slapst, dan kan je m aan 1 kant makkelijker indrukken als aan de andere kant...

ok sorry dan!!!!

naja ieder geval weer wat wijzer en heb weer wat te doen (had ik tog al wel maarja)

bedankt greez maikel

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Koni instebaar
« Reactie #9 Gepost op: ma, 29 jun 2009, 08:51:17 »
Als ik het goed gelezen heb tenminste :D dan zijn rode koni's ook instelbaar  -dunno-

Dat zou mooi zijn aangezien ik morgen mijn setje koni rood binnen heb :D Nieuw in doos voor 80,-  -klappen-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koni instebaar
« Reactie #10 Gepost op: ma, 29 jun 2009, 09:23:11 »
Jups. Rood is net zo nastelbaar als Geel.

Nieuw horen ze eigenlijk volledig open te staan, en als ze slijten, kan je ze dicht draaien (zodat ze origineel stug worden).. maar zo gebruiken wij dat natuurlijk niet he?! :)  -ja-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken