Auteur Topic: Europeesche grondwet: voor of tegen  (gelezen 4642 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #15 Gepost op: di, 24 mei 2005, 12:50:15 »
-hug-  @ Ronald: was ook geen 'aanval' terug hoor, maar het is wel leuk beide fronten een beetje te volgen..

Front 'voor': de politiek; woorden als : daadkrachtig, stabiel

Front 'tegen': de marktkoopman, barhanger en jan modaal/de behanger: woorden als: uitverkoop, achterbaks, pleuro, turkije en als klapper: songfestival

Is toch serieus om te lachen. Ik ben niet tegen 'een' europeesche grondwet, maar wel tegen het voorstel wat er nu ligt, de volksraadpleging, de informatieverstrekking en de ja-knikkers van het 'ja' kamp...

:)

Stemwijzer is ook lekker duidelijk: Veto recht op bepaalde gebieden word opgeheven: Welke dan?  't is beter voor een democratisch europa dat er bij belangrijke zaken niet altijd 1 lullig klein kut land kan zijn dat de boel tegenhoud; compromissen tot in de eeuwigheid.. maar aan de andere kant: ZONDER veto recht raak je ook in 1 keer alle eigen rechten kwijt (als nederland z'n drugbeleid wil handhaven, en de rest van europa vind van niet: jammer dan)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Ronald

  • Non-Register lid
  • Berichten: 124
  • Geslacht: Man
  • Ronald van den Bos
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #16 Gepost op: di, 24 mei 2005, 13:04:03 »
infoooooooow:

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #17 Gepost op: di, 24 mei 2005, 13:18:15 »
Ik vind het wel een beetje eenzijdige info, het is duidelijk geschreven door een voorstander van de Grondwet, niet door iemand die er onpartijdig tegenover staat. Geen slecht artikel overigens, het zet je wel weer aan het denken.
Ik ben eigenlijk altijd tegen geweest, maar ik merk dat ik de laatste tijd begin te zweven. Ik ben ook niet per definitie tegen de grondwet, danwel tegen de manier en snelheid waarmee Europa wordt opgebouwd. Het staat me allemaal een beetje tegen, en met mij denken (volgens mij) meer mensen dat, en dat is meer de reden dat ze tegenstemmen dan dat ze tegen de grondwet zijn, want in een aantal opzichten zullen we er ook wel beter van worden.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #18 Gepost op: di, 24 mei 2005, 13:37:29 »
Dikke tja bij het artikel..

Marijnissen komt met een hoop gelul volgens Wouter Bos: klopt denk ik wel, maar pot-ketel gaat ook hier weer op :)

Vind het zo raar dat er een grondwet nodig is om bestuurlijke vernieuwing door te voeren.  Ok er is door weet ik hoeveel landen over de Grondwet gesteggelt, en uiteindelijk hebben ze samen deze opzet voor elkaar gekregen: maar samen hebben ze ook de regels bedacht zoals ze er nu zijn: Zo on-democratisch als Wouter ze noemt: ze zijn wel democratisch tot stand gekomen: Met nederland als 1 van de grotere touwtrekkers..

Als de nieuwe grondwet dan toch zo goed is, of beter zoals Wouter 't perongeluk zelf al onderuit schopt: In iedergeval iets beter dan wat we nu hebben, waarom dan een volksraadpleging? Waarom het volk vragen of we het er mee eens zijn, als een meerderheid van de kamer 't er al mee eens is? En niet alleen in Nederland he.. ook in de rest van Europa..

Of moet er een charme offencief VOOR Europa worden gevoerd, omdat 'Brussel' toch vooral bekend staat om z'n akelig vervelende regeltjes.. Regeltjes verzonnen door mensen die wij niet kennen, en we dus niet kunnen schelden op personen (Zoals we in Nederland wel lekker kunnen), maar puur op 'het grote onzichtbare Europa'? Tuurlijk: De Euro heeft het leven duurder gemaakt voor de gemiddelde Nederlander. Al was het alleen maar omdat we zelf de Euro als een Gulden uitgeven.. Maar diezelfde Euro zorgt er ook voor dat in nu makkelijker op Ebay Duitsland spulletjes koop. Iets wat daarvoor ook al wel kon, maar de banken rekenden toen (onterecht) nog kosten voor internationaal betalingsverkeer..

Het meerderheidsbesluitvorming heeft natuurlijk voordelen boven de dwars-lig mogelijkheid van het veto recht. Maar Wouter doet net alsof je met de meerderheidsbesluitvorming WEL en met het veto recht GEEN voorstellen kunt doen:
Citaat
je kunt er geen wet mee maken, maar wel een wet mee tegenhouden

Dus? Mbv meerderheidsbesluitvorming kan je geen wet meer tegenhouden, maar je kunt er als 'zelfstandig' nederland ook geen wet mee maken.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #19 Gepost op: di, 24 mei 2005, 14:46:45 »
Ik stem tegen .
Waarom ? Omdat ik tot nu toe geen enkel argument gehoord heb wat mij maar ook een beetje doet twijfelen .
Elk zogenaamd Voor argument pareer ik met een woord : Zwitserland

 -gert-

Offline Ken

  • polo86c.be
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
    • http://www.polo86c.be
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #20 Gepost op: di, 24 mei 2005, 22:48:31 »
In Nederland is hier blijkbaar héél veel over te doen, in België hoor je er niets van.
De regering hier is voor dus moet het "volk" ook maar voor zijn, geen referendum dus.

Er word ook geen woord gezegd over wat er nu in die grondwet staat, wat de eventuele veranderingen/verbeteringen zouden kunnen zijn -dunno-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #21 Gepost op: di, 24 mei 2005, 23:03:54 »
Denk niet dat ik ga stemmen.
Weinig zin om me er in te gaan verdiepen.
Uiteindelijk heb je er toch weinig invloed op.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #22 Gepost op: di, 24 mei 2005, 23:26:39 »
Met de woorden van Dhr. B. Bot; als je twijfelt kan je beter thuisblijven.....

@Ken; het blijkt inderdaad dat een Europesche Grondwet geen onderwerp is voor een volksstemming. Stemming is er genoeg gemaakt, maar niemand weet precies hoe de vork in de steel zit. Het o zo democratische Nederland moet een referendum houden over het invoeren van een Europese Grondwet.

Conclusie: iedereen begint nu op zijn achterpoten te staan, omdat er zogenaamd veel gaat veranderen. Eigenlijk is deze grondwet een samenvoeging van allerlei reeds bestaande verdragen tussen de EU landen. Met een EU grondwet is het voor elk potentieel lid duidelijk waar het aan moet voldoen en naar moet handelen!

Tja Switzerland.. Daar is het voor NL al een beetje te laat voor om ons daar mee te gaan identificeren. We zitten al tot onze schouders in de EU-compost...

Het is heel jammer dat er nu een duidelijke tweedeling bestaat onder de kiezers, er zijn veel mensen die vanuit de onvrede met de huidige situatie in NL beslissen om nee te stemmen ( NIELS.. EU heeft niets met de CDA te maken...).

maar goed: het is nu al veel te laat om mensen nog te bereiken met serieuze informatie/voorlichting. Pas toen de bom al gebarsten was, heeft het kabinet besloten om toch maar eens een beetje informatie rond te sturen in de vorm van een onleesbare folder....

Stelletje prutsers..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #23 Gepost op: di, 24 mei 2005, 23:55:08 »
Een andere regering had misschien net zo 'geprutst' als deze. Feit blijft dat we een referendum in onze maag gesplitst krijgen die gekaapt dreigt te worden door populisten, euro-sceptici en ontevreden landgenoten die je alleen met de grote prijs in de poscodeloterij tevreden krijgt (en dan nog).

Ik zeg in dit stadium:
Twijfel je: blijf weg. Wil je voor of tegen stemmen: doe je ding!

Ik stem vóór omdat alleen een sterk en rechtvaardig Europa een tegenwicht kan bieden tegen extremisme (ook Anglo-amerikaans), terorisme (ook 'europees') en verdere verzieking (kuch..) van deze aardkloot. De Grondwet is een goed begin.

Maar kijk ook eens naar hoe het niet moet: Amerika is niet met een referendum 1 geheel geworden: Een zekere belangrijke meneer die op de het nu zwakke dollarbiljet staat, heeft dat land ooit eens 'gesticht'. Dat ging met één krabbel, lekker snel en geen jaren lang vergaderen en gesteggel. Kijk eens wat daar nu van terecht gekomen is...  -gert-

Laten wij het eens anders doen en snel. Niet weer die euro-politici naar huis sturen om hun huiswerk helemaal opnieuw te doen... Dat duurt weer 10 jaar en dan zijn we misschien nog verder van huis. Nederland blijft gewoon Nederland hoor, ook mét een Europese Grondwet. Daar zorgen wij, de kiezers wel voor.
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #24 Gepost op: wo, 25 mei 2005, 00:05:38 »
Ben t niet helemaal met je eens Martijn..

Volgens mij Quote je nu ook iemand van TV met: 't is een soort samenvoeging van wat er al is..

Als je alle verdragen die men in de loop der jaren bijelkaar heeft ge'compromist' bundeld en dat 'een grondwet' noemt,.. (en ja; dat doet men inderdaad, aangevuld met wat veranderingen van 'stemrecht'), dan vind ik dat geen goede basis tot een grondwet.

Want als die Grondwet er eenmaal is,.. is het verdomt moeilijk om veranderingen er in door te voeren... Een verdrag veeg je immers zo van tafel, een grondwet niet: Is een goede basis dan niet het aller belangrijkst?

Elk potentieel lid (de grondwet ging toch niet over toetreding?) weet nu ook al waar ie zich aan zou moeten houden... en hij/zij ziet ook direct dat landen als Frankrijk en Duitsland (begroting) zich er niet aan hoeven te houden: ze zijn groot zat om de EU te negeren,.. ook al loopt Zalm nog zo roze aan).

Het gaat wel om een grondwet die de eigen nationale grondwet overruled..  (is dat zo? ja dat is zo! ook al roept men van niet)

Een volksraadpleging die 'enigzins' word gestuurd met 'Pro' folders + campagne van 3,5 miljoen euri EXTRA (terwijl er europeesch is vast gesteld: 1 miljoen voor Pro EN Contra)..

...over een grondwet:

Er hebben weet ik veel hoeveel knappe koppen, weet ik hoe lang bij elkaar gezeten om tot een eenduidig compromis te komen, met een enorm omslachtige, alles uitsluitend krant met text: D'r is hooguit een stadsbus vol nederlanders die m helemaal begrijpt. Moet je dan aan het klootjes volk gaan vragen wat ze er van vinden?

Mensen die niet weten wat ze moeten doen, moeten maar thuis blijven.. (nog zo'n mooie uitspraak van het 'pro' front)..
Neen: Mensen die VOOR zijn moeten maar thuis blijven; er veranderd immers toch niets: verdragen zijn er al, en die paar kleine veranderingetjes.. ach.. die drukken we er anders wel ongemerkt door.

Zwitsal-land: En waarom niet? Nederland is klein, denk groot.. Nederland is dan wellicht qua oppervlakte klein, en in vergelijk tot Frankrijk, Engeland en Duitsland 'klein' qua inwonertal,.. maar als 'natie' spreelt Nederland toch een behoorlijk grote rol.. Doe maar eens dom en gooi de schelde dicht, Ga tol heffen aan de grens met duitsland en doe voor de lol een kurk in de maas.

Word Nederland niet vrolijk van,. maar Europa ook niet.
 -gert-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #25 Gepost op: wo, 25 mei 2005, 00:23:12 »
ik stem tegen .simpel .ben voor de auto ,tegen diesel .
lpg als schoonste brandstof wordt geweerd en diesel toegejuicht (met roetfilter in uitlaat ,leuk millieu praatje ,werking net zo slecht als haary balkellende)en dan gaan zeuren over millieu .nou ik kom uit een perfect millieu .
das 1 .het leger van nl ,goed je hebt een europees leger (dus minder mankracht voor groter te verdedigen land oppervlak ,goed bezig.....................not)

ik zeg voer de dienstplicht maar weer in en dan voor 18 maanden .leert de jeugd tenminste weer normen en waarden en respect .
die geitenwollen sokkenbrijers snappen niet hoe economie werkt ,geld moet rollen dan kan het meer worden ,oppotten werkt niet .
en dan het assiel zoekers beleid ,zum kotsen .iedereen is welkom ,je kunt hier 2jaar op assiel zitten ,gebrekkig nederlands leren .goed je kunt dus een klein beetje nederlands ,mag je blijven ,60% zit in de ww met een bmw .die mogen van mij gelijk de grens over bij scheveningen .die andere 40 % geen problemen mee .die werkt.

ik heb gesproken ,uch
en elke stem telt .niet stemmen geld dus als ja stemmen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #26 Gepost op: wo, 25 mei 2005, 11:18:47 »
Van mijn kant geen grote lappen tekst.... maar niet stemmen vind ik niet echt een goede optie..




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #27 Gepost op: wo, 25 mei 2005, 13:50:34 »
Ik ben er ook klaar mee. Het is heel erg dom dat men er van uit gaat dat iedereen het wel snapt... Nu blijkt dat het niet zo is (logisch) wordt er ineens veel geld over de balk (elende) gesmeten. Nu lijkt het dat er alles aan gedaan wordt om mensen over te halen JA te stemmen.

Ieder moet het voor zich bepalen, als je een mening hebt, heb het dan ook over zaken die te maken hebben met een Europese grondwet.

Ik wacht af tot de 1e juni..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #28 Gepost op: wo, 25 mei 2005, 14:31:32 »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Europeesche grondwet: voor of tegen
« Reactie #29 Gepost op: wo, 25 mei 2005, 18:36:32 »
het lijkt verdomt veel op de ideeen van dolf in 40/45.
verder ben ik het helemaal eens met serge.
wat mij betreft een dikke NEE!.
maar als het land zo verder naar de kloten gaat,dan gaat de classic in een container en gaat met mij mee naar een zonnig land. -prut-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2