Auteur Topic: meer vermogen rdw en kentekens  (gelezen 6424 keer)

Offline BestwelBouke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Bouke Jonker
meer vermogen rdw en kentekens
« Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 18:08:23 »
hey medeforumers en polo liefhebbers

ik heb even een vraagje

ik wil in de toekomst m'n derby wat opvoeren nou ben ik me even aan het verdiepen in in het hele omkeuring en rdw gebeuren -gert-
nu zag ik op het rdw het volgende staan toen ik het kenteken dan de derby intypte

Uitvoering
Omschrijving van de inrichting    Niet geregistreerd
Aantal zitplaatsen                Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen               N.v.t.
Kleur(en)                               ROOD

Motor
Brandstof                               Benzine
Aantal cilinders                              4
Cilinderinhoud                       Niet geregistreerd
Vermogen                                 Niet geregistreerd

zoals je ziet is er niets geregistreerd behalve het aantal cilinders en de kleur betekent dat dan dat ik vrij kan opvoeren zonder voor een keuring te moeten? of werkt dat niet zo? en hoe doen jullie dat dan? mocht je meer vermogen hebben dan normaal

misschien nog tips en tricks ten opzichte van rdw keuringen etc. ik heb ook de zoekfunctie geprobeerd maar ik heb niet gevonden wat ik zocht kan aan mij liggen -dunno-

reacties zijn meer dan welkom en tot later -klappen-
« Laatst bewerkt op: ma, 30 mrt 2009, 18:23:52 door BestwelBouke »
Ge zeit precies 180° gedraaid in u doen en denken.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #1 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 18:36:08 »
wat is je kenteken? Meestal staat er bij de handelsbenaming iets van Polo C 29kW, waarbij deze 29kW slaat op het vermogen.

En vergeet niet dat er bij de RDW wel bekend is aan welke type goedkeuring jouw auto voldoet, incl het bijpassende vermogen.

Echter: Zolang je binnen de marge's blijft van 4 cilinders en brandstof benzine zullen er niet al te veel hanen naar kraaien.  Tot 10% vermogenstoename doet de RDW zowieso niet moeilijk. Daarboven zou je de auto eigenlijk moeten laten keuren, maar of dat in de praktijk veel voorkomt?

Ik heb destijds mijn Benzine 1.3 (60pk) bij de RDW laten omkeuren naar Diesel 1.3.. Zonder al te veel problemen.
Ondertussen hangt er een 1.4 diesel in (ipv 45 pk 48 pk) en is het vermogen weer gestegen naar ehmz,. omstreekt 10% meer dan origineel: 'Aan de krukas' is er zogenaamd 73pk aanwezig. Aan de wielen zal het waarschijnlijk om en nabij de 60 pk zijn... en dat stond er vroegah al op het (inmiddels niet meer geldige, maar toch ) kenteken ( 46 kW).

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #2 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 18:41:57 »
tot 40% vermogenstoename is toegestaan, echter wel met een motorblok dat in de betreffende auto geleverd is.


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline BestwelBouke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Bouke Jonker
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #3 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 19:40:56 »
mijn kenteken is 88-vg-00

handelsbenaming volgens rdw site: 865121 DERBY LS dat is alles wat er staat en er staat nog steeds geen vermogen bij -dunno-

maar maar ik heb ergens anders ook al gelezen dat als de motorcode veranderd dat er zoizo al een keuring bij de rdw gedaan moet worden mijn plannen zijn om een abd blokje te gaan gebruiken dus ik zou zoizo al langs moeten denk ik :( nou kan je ook gewoon doen en niets zeggen maar ALS ik dan wat zou krijgen dan krijg je ook weer een flinke douw dat de verzekering niet wil betalen enz enz enz. en daar zit ik ook niet erg op te wachten -gert-

en wat houd zo een keuring precies in? is dat alleen iemand die gaat controleren of alles goed en mooi zit of gaan ze ook het weggedrag enz testen?  -sturen-

bedankt voor de reacties in ieder geval -thumbsup-
Ge zeit precies 180° gedraaid in u doen en denken.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #4 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 20:54:02 »
Ligt eraan.
Mijn omkeuring van Benzine naar Diesel viel wel mee: Beetje super APK, met roetmeting en wat papierwerk.
Als je een ombouw naar 1.4 ABD uitvoert, zul je waarschijnlijk aan wat meer keuringen vast zitten:
- rijtest (weggedrag+remmen)
- geluidstest

Reken op een bedrag om en nabij de 800 a 1000 euro, helemaal compleet inclusief de nieuwe papieren.
Weet je meteen waarom het meestal niet wordt gedaan.
Overigens in de benaming 865121 zit de feitelijke type goedkeuring vermeld: 865 -> Derby met Links stuur. 121 -> Uitvoering LS, met zus en zoveel vermogen. ( weet het niet uit mijn hoofd helaas ).

Of je echter een probleem krijgt met de verzekering durf ik jou niet te zeggen. Hoe tuning-bedrijven dat doen: ook geen idee.

Tip: lees even door:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #5 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 21:15:35 »
Wat Martijn zegt klopt: tot (en met) 40% vermogenstoename is toegestaan, mits het blok ook origineel gevoerd is in de auto... Ga je voor iets anders (zoals jij dus van plan bent) en je wil het netjes via de RDW doen, dan zit je aan een typegoedkeuring (die is voor die combi nl nooit afgegeven). Dit houdt in dat ze ook in Lelijkstad een weggedragstest gaan doen, en dat je dus sneller zit aan de € 800 - € 1000 van Jaap. "Gewone" omkeuring blijft beperkt tot onder de € 100...

Vraag jezelf dus af waarom je met een ABD aan de slag wil, en of je dezelfde vermogenswinst niet uit een origineel gevoerd blokje kunt halen? Denk dat de meeste verzekeringen geen blok(codes) gaan checken als er iets gebeurd is. Doen ze het wel, dan geef je ze inderdaad wel een reden om moeilijk te doen/niet uit te betalen.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #6 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 21:49:59 »
Citaat
Geachte heer/mevrouw,

Uw aanvraag is ontvangen bij de Klantenservice van de RDW.
U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice RDW


NB: dit is een automatisch gegenereerd e-mailbericht.

Voor mij 'persoonlijk' eens even een vraagje ingedient.. kijken wat ze gaan zeggen..
of ik 40% mag toenemen van het originele vermogen (1.3 benzine 44 kw ) of van het teruggekeurde vermogen (1.3 diesel 33 kw ). 
Wil de G40-diesel liefst wel op kenteken hebben.. tegen de tijd dat ie weer de weg op gaat.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #7 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 21:55:46 »
Zit nu ook te denken: misschien tóch de HH in de 1 lepelen, aangezien die motorcode daar ooit ook in gevoerd is (en GK niet), en dan dus de GK in de 2 GT (ook gevoerd, en in die opstelling zelfs ook de échte GT). De HK uit de 2 is echter ook niet geleverd in de 1, dus dan zit ik weer te kijken met een extra GK en een Derby of Polo waar geen origineel-geleverd blokje in komt... Bovendien ga ik de HH eigenlijk net iets teveel van het goede vinden voor de 1, en wordt-ie in de Derby voorlopig nog niet benut ?! -gert- -boehoe- Kan iemand het nog volgen? :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #8 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 22:09:26 »
@Geert,
Nee :D

@Jaap,
Gaat om vermogen wat op kenteken staat
Stel dat je van een golf 2 1.3 een 1.8 gti 8v maakt en daarvoor de hele zooi laat keuren á 800 euro = 1.8 8v gti op kenteken
Na 2 jaar denk je ik bouw hem om naar een 16v, wat dan weer een komplete keuring zou betreffen @ RDW terwijl je binnen 40% vermogen blijft vanaf de 8v.
Oftwel, jou auto is en blijft nu een 1.3D 33kw.

(correct me if i'm wrong)

Edit: Snapt men het nog? :D
« Laatst bewerkt op: ma, 30 mrt 2009, 22:13:29 door Gerard »

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #9 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 22:14:35 »
pfff je doet je naam wel eer aan gekke gerrit.
maak nou eerst die derby klaar,2009 jaar van de kontjes.... :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #10 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 22:38:20 »
@Jaap,
Gaat om vermogen wat op kenteken staat
Stel dat je van een golf 2 1.3 een 1.8 gti 8v maakt en daarvoor de hele zooi laat keuren á 800 euro = 1.8 8v gti op kenteken
Na 2 jaar denk je ik bouw hem om naar een 16v, wat dan weer een komplete keuring zou betreffen @ RDW terwijl je binnen 40% vermogen blijft vanaf de 8v.
Oftwel, jou auto is en blijft nu een 1.3D 33kw.

Edit: Snapt men het nog? :D
Nee, snap het niet: van 1.3 8v naar 1.8 8v is keuring want meer dan 40% toename
vervolgens van 1.8 8v naar 1.8 16v is dan toch géén 40% toename meer, dus géén keuring?

Ja, ik snap: mijn auto is nu gewoon een 33kw vehikel. Maar de originele type goedkeuring betreft een 44kw auto, met dito remvermogen etc etc. Er bestaat niet eens een type goedkeuring voor een 1982ér Polo Diesel, maar men deed destijds niet moeilijk, omdat het vermogen toch alleen maar naar beneden ging.

Dat is trouwens wel een goed om over na te denken: Een Polo 1 van 1976 krijg je met een HH niet goed gekeurd: in 1976 bestond de 1.3 HH met 60 pk nog niet, dus is er voor dat bouwjaar helemaal geen goedkeuring van 1.3 met 60pk! ( daar ging het bij mij ook bijna mis. Beetje zuigen/slijmen deed wonderen, daar niet van).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #11 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 23:21:10 »
Kan iemand het nog volgen? :D

los ik voor je op. Gewoon aan mij geven die gekietelde HH.
In de 81-er 1f mag het vast wel  :D :D :D
Al die dilemma's in één keer uit de weg.

 -nana-

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #12 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 23:29:48 »
Jaap, dat klopt.
Bedoelde het in vergelijking met:
Jaap: 'Hij was 44kw en heb minder dan 40% toename over die 44kw'
RDW: 'Ja maar hij is nu 33KW en heb je nu wel meer dan 40% toename'

Vergelijkingkje wat in mijn hoofd heel logisch leek, hell ben ook niet zo helder meer op de late avond.. :)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #13 Gepost op: ma, 30 mrt 2009, 23:48:57 »
Dat is trouwens wel een goed om over na te denken: Een Polo 1 van 1976 krijg je met een HH niet goed gekeurd: in 1976 bestond de 1.3 HH met 60 pk nog niet, dus is er voor dat bouwjaar helemaal geen goedkeuring van 1.3 met 60pk! ( daar ging het bij mij ook bijna mis. Beetje zuigen/slijmen deed wonderen, daar niet van).

Mmm, Polo is van '78 (kenteken 3 januari: grote frustratie dat ik vanwege 3 dagen officieel geen blauwe platen mag rijden -wanker-), en in mijn boekje van 1979 staat de HH wel genoemd als motorisering (althans: 44kW wordt opgegeven als vermogen voor de GLS, dat is dan toch de HH?) -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: meer vermogen rdw en kentekens
« Reactie #14 Gepost op: di, 31 mrt 2009, 00:00:22 »
Dat is trouwens wel een goed om over na te denken: Een Polo 1 van 1976 krijg je met een HH niet goed gekeurd: in 1976 bestond de 1.3 HH met 60 pk nog niet, dus is er voor dat bouwjaar helemaal geen goedkeuring van 1.3 met 60pk! ( daar ging het bij mij ook bijna mis. Beetje zuigen/slijmen deed wonderen, daar niet van).

Maar er is wel een typegoedkeuring voor de Polo 1 met HH, toch? ..deden ze bij mijn Derby ook: lijstje erbij en per bouwjaar staat er een rijtje motorcodes / vermogens. Komt hij niet in het "originele" bouwjaar voor, dan kijken ze bij de andere bouwjaren van hetzelfde type. Voor de Polo 1 zou dat dan bijvoorbeeld van '75 tot '79 (?) zijn.