Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Vincent op ma, 28 apr 2003, 21:48:29
-
Vorige week heb ik mijn coupe 4 cm verlaagd. Er zitten alleen andere veren onder dempers zijn nog origineel. Als ik nu over slecht wegdek rij hoor ik gerammel bij de dempers achter, wat is dit? Zijn de dempers misschien te lang?
Is dit te verhelpen voor een redelijke prijs, of moeten er twee kortere achterdempers onder?
-
Het kan zijn dat de veerwindingen elkaar raken. Dat komt omdat het progesieve veren zijn, daar zijn wel veerwinding beschermers voor te krijgen, een stuk tuinslang werkt ook ;)
-
Of de dempers te lang zijn kun je controleren met de auto opgekrikt, en dan kijken of de veer er gespannen tussen zit.
Kijk verder of alles goed vast zit, vooral aan de bovenkant.
-
Of de dempers te lang zijn kun je controleren met de auto opgekrikt, en dan kijken of de veer er gespannen tussen zit.
Kijk verder of alles goed vast zit, vooral aan de bovenkant.
Alles zit goed vast, dat is het probleem niet, volgens mij zit alles wel goed. Bij de garage haqdden ze het over een setje hulpveren plaatsen, hierdoor wordt de vering nog iets stugger maar zou het gerammel over zijn...
Iemand die hier iets meer van weet?
-
hulp veren bij verlagen????
het mot nou toch niet gekker worden.
die zijn makkelijk als je veel een aanhanger af trekhaak gebruikt.
ik denk dat je beter stukje tuinlsang kan gebruiken.
-
Nadat ik mijn polo had verlaagd rammelde mijn hele auto. Vervolgens heb ik de hele achterknat van de polo leeggehaald. Mijn achterklep rammeld nu alleen nog.
-
is ook een oplossing.
alles leeg halen en horen of het nog rammeld.
ik heb er nog nooit last van gehad.
-
Heb de hele kofferruimte al leeggehaald, gerammel blijft. Bij de garage praten ze dus over M.H.D (of M.A.D.) hulpveren. hierdoor zou de vering iets stugger worden, maar gerammel moet dan over zijn. Iemand hier ervaring mee?
Ik neem toch niet aan dat de auto dan weer wordt opgehoogd anders heeft het verlagen ook niet veel zin.
-
Hoe stugger de auto hoe meer gerammel.
Ik blijf erbij dat je veerwindingen elkaar raken en dat het over is als je veerwinding beschermers plaatst of de veer eraf haalt en er een slang overheen schuift.
Omdat je nu progessieve veren heb zit een gedeelte van de windingen nu dicht op elkaar (of liever gezegt tegen elkaar).
Misschien kan je het al zien aan beschadigingen tussen de windingen, als je de auto op krikt.
-
ik zou het toch eerst proberen met rubbers op de windingen.
en die hulp veren lijkt me stug dat het werkt.
ik heb de mijne 60mm verlaagt met originele dempers.
en het kraakt soms maar dat boeit me niks.
ik rij al 10 jaar polo en ze waren allemaal laag en nooit hulp veren gebruikt.
-
Ok dan ga ik eerst maar eens een oude tuinslang over de veren schuiven, kijken of dat helpt. Ik had toch al niet zoveel vertrouwen in het gerotzooi met hulpveren. Trouwens, hebben jullie ook veerwinding-beschermers gebruikt of ben ik de enige?
-
Ze klapperen bij mij al als ik een drempel neem met 20, laat staan bij 80....
-
ik in ieder geval niet.
-
ik heb nooit rubbers om veren gebruikt en na 3000 rpm hoor zowieso geen gerammel meer.
-
hahahahah.
en soms wil de volume knop van de radio ook wel eens helpen.
-
Ik heb geen veerwinding beschermers, maar hoor ze soms wel klapperen.
-
als je een drempel met 80 neemt willen ze wel klapperen :D
-
Yes, gerammel is over! Jullie hadden dus weer gelijk. De bovenste veerwindingen van de veer rechtsachter raakten elkaar. Stukje rubber over de veer en weg is het gerammel.
Dat heeft mij dus weer een paar centen gescheeld!
Is het trouwens noodzakelijk om de auto uit te lijnen omdat er andere veren onder zitten?
Bij een golf staan de dempers een beetje scheef onder de auto en kan het zijn dat na het verlagen de wielen een beetje scheef staan, geldt dit ook voor de polo, of niet?
-
je moet de auto altijd uitlijnen.
en dat het negatief staat maakt niet uit.
let wel de binnenkant van de band slijt sneller.
(ff een kleine spelcorrectuur van Japio)
-
Yep, na verlaging altijd auto uitlijnen.
Ik durfde bijna niet meer te rijden na de verlaging.
Auto voelde zo raar aan en stuurde slecht.
Na uitlijning reed ie stukker beter, kon ik gelijk voelen.
-
Er valt alleen niet zo heel veel uit te lijnen aan een Polo. Wat dat betreft kan je met een Jetta ALLE kanten op.
-
Er valt alleen niet zo heel veel uit te lijnen aan een Polo. Wat dat betreft kan je met een Jetta ALLE kanten op.
Klopt idd, bij de Polo eigenlijk alleen de stuurstang.
-
Even een korte aanvulling:
Na de veerpootwissel kraakte, rammelde er bij mij ook iets...
Bleek dat de moet op het toplager niet helemaal meer vast zat.. Aangedraaid, en probleem was helemaal weg..
Hebbie m wel goed aangedraaid?
(Ik heb er bij de wissel helemaal niet opgelet, de poot was compleet, incl veer enz,.. maar wellicht dat is bij het in of uitbouwen wel is gaan mee-draaien, en zo is los geraakt..)
-
ik kan bij mijn polo camber,caster en sporing stellen ......
camber staat op 1 graad negatief .sporing op nul.caster heb ik origineel gelaten .achteras stond al perfect deze is ook 1 graad negatief op camber.
-
Vandaag de verlaging van de polo veranderd in 60/40, gele koni's aan de voorzijde gemonteerd (nu koni geel rondom) en de veren van dramex uitgewisseld voor H&R.
Tegelijk even alle banden vernieuwd en nu het volgende:
In het dorp waar ik woon zijn voornamelijk de klinkerwegen alles behalve vlak. Bij het berijden van deze wegen, en het hobbelen over deze oneffenheden raken de voorbanden geregeld de wielkast en dan met name de wielkastlijsten (die plastic kappen om de wielkast).
Zou het werwijderen van die kappen enigszins helpen, of wordt dat wielkast uitrollen?
Oja, verlaging voorzijde is 60 mm, bandenmaat is 195/55 op 13"
-
zal wel omrollen worden.
-
En welke velg maat?
-
En welke velg maat?
Dat moet jij weten! Zijn tenslotte jouw ex-velgen
(de Mattig SSF)
-
Oke :)
Heb je er nu 195/55 op zitten of zitten de 195/45'ers er nog op?
Dan zou ik voor een bandenmaatje smaller gaan.
Of je moet de carosserie willen bewerken.
-
zit nu 195/55 op.. achteraf gezien misschien beter geweest om 175'ers op de voorzijde te gooien..
Maar zoals ik hier uit opmaak haalt het weghalen van de sierlijsten niets uit..
kan de koni's nog verder dichtdraaien, maar dan wordt ie wel heel erg stug.. dus dat zal dan kas uitrollen worden..
-
als je een drempel met 80 neemt willen ze wel klapperen :D
das je kunstgebit... -uitlachen-
-
Vandaag nog eens gekeken; Volgens mij tikken de banden niet de wielkastranden aan, ook niet die lijsten maar.. umm.. (hoe leg ik dit uit) In de wielkast zit een soort spatscherm van kunststof, de binnenwielkast genaamd??? Bij slecht wegdek of vervelende drempels tikt de band dit gedeelte aan, en hierdoor ontstaat schade aan dit scherm waardor het kunsstof afbrokkelt.
Nu mijn vraag: kan je dit scherm verwijderen of is dat niet aan te raden? Zal morgen eens fotoos schieten van het gedeelte wat ik bedoel..
Groeten, Vincent
-
In de wielkast zit een soort spatscherm van kunststof, de binnenwielkast genaamd??? Bij slecht wegdek of vervelende drempels tikt de band dit gedeelte aan, en hierdoor ontstaat schade aan dit scherm waardor het kunsstof afbrokkelt.
Nu mijn vraag: kan je dit scherm verwijderen, zoja hoe?
Niemand???
-
Modderkappen zitten gepopnageld, geloof ik
(kan ook only 2f zijn btw)
Antwoord van Mark (hieronder -naughty- ):
Hoe? Met 2 handen en een schroevedraaier.......... -uitlachen-
-
__
-
Modderkappen heten die dingen dus :)
En die kunnen d'r uit? das mooi.. komt er dan nog een beetje ruimte vrij?
joepie.. weer een klusje voor aankomend weekend
-
Zeg maar niet te hard joepie.
Je mot nu wel de wielkasten gaan behandelen......anders gaat 't roesten.
Veel plezier met de tectiel
-
Yep, na verlaging altijd auto uitlijnen.
Ik durfde bijna niet meer te rijden na de verlaging.
Auto voelde zo raar aan en stuurde slecht.
Na uitlijning reed ie stukker beter, kon ik gelijk voelen.
eu alleen wiliams blokjes monteren help ook heel heeeeeel veeeeeel!!!!!
ik heb weitec met koni en het enige wat ik hoor rammelen zijn de dingen in de auto die nu daar de stugheid door de achterbak dansen!!!! (heb al heel wat vast gelecht ondertussen)
owh en de gebruikeleke delen die kraken nu wat meer maar ja koestje staat nu wel onder meet spanning he)
-
wie is williams?
-
Een quote uit 2003 -gert-
Keb ondertussen wel "ietsje" bijgeleerd -klus-
-
Euhhhh.. cholera!!! moet ik dus ook nog gaan tectyleren :( Dat is lekker een smeerzootje.. mmm..
nog meer dingen die ik over het hoofd ga zien, of dit was het wel?
Waarom heeft VW het metaal van de wielkasten sowieso niet fabrieksaf behandeld met roestbeschermend spul?
Alsof een modderscherm 100% garantie geeft voor roestvrije ruimte ..
Nouja.. wordt dus een weekendje kliederen
-
Is wel behandeld door VW af-fabriek, maar niet bestand tegen steentjes enzo.
-
spuitbusje stone quard black nemen van wurth .is bij een pordon (mercedes vrachtwagen garage zo te verkrijgen ,mega spul)
-
Dank voor de tips..
zal opzoek gaan naar dat spul en dan maar lekker kliederen
-
spuiten :)
Wellems blokjes trekken je voorpoten naar voren, en kan helpen schaven te voorkomen (als je banden nu aan de achterkant schaven tegen de binnenspatborden/modderkappen).
Probleem met de ruimte achter de modderkappen is niet zozeer dat t niet behandeld is, maar dan vuil zich gaat ophopen (in combinatie met steenslag) en dat is niet fijn (als je de auto nog 10 jaar wilt rijden moet je dus 1) goed voorbehandelen 2) jaarlijks schoonspuiten 3) bijhouden
(1-2-3 willen nog wel eens vergeten worden)
-
Wellems blokjes trekken je voorpoten naar voren, en kan helpen schaven te voorkomen (als je banden nu aan de achterkant schaven tegen de binnenspatborden/modderkappen).
Banden schaven niet aan de achterkant/binnenkant van de wielkast, maar aan de buitenkant! schaven net langs de binnenspatbordrand en de wielkastlijsten die er bij mij ook nog op zitten. Als ik door een bocht rij lopen de banden iets aan en schaven ze over de wielkastrand en trekken de popnagels al los waarmee de wielkaplijsten zijn bevestigd.
-
Iets te lage ET waarde dus.. (ietsje (5mm ofzo) hoger zou de wielen wat meer naar binnen zetten: geen schaven meer.
Als je de kappen verwijderd, gaan de banden waarschijnlijk tegen het metaal van je spatbordrandjes schuren: daar zitten die popnagels namelijk in vast :)
Dan moet je de randjes gaan omrollen (bordelen), en dat betekend HEEL goed voor en na behandelen, anders zeker roest schade. (vuilophoping achter de randjes waar de lak door t rollen waarschijnlijk sowieso gaat barsten..
-
En een alternatief voor omrollen van de randjes is er niet?
(ja.. behalve de banden uitwisselen voor 75-ers ipv 195-ers?)
Het schaven gebeurd alleen als ik iets te enthousiast de bocht door ga, maar vooral op de kwalitatief goeie klinkerwegen in nederland (hobbels en gaten dus)
Ben namelijk niet echt een voorstander van omrollen aangezien ik bang ben voor roestschade t.g.v. het omrollen, en om nou kapitalen te gaan besteden aanspuitwerk en voorbehandeling.. liever niet.
ik zou een smallere band kunnen plaatsen, op de velg (13" 6J ET 30) zit een band 195/55.. 175 valt meer naar binnen, dus zou het probleem kunnen verhelpen, maar de 195-ers zijn gloedje nieuw!
Geen andere oplossingen? :(
-
Erug stugge vering?
-
stalen buizen ipv dempers... nee, geen andere oplossing!
-
spuitbusje stone quard black nemen van wurth .is bij een pordon (mercedes vrachtwagen garage zo te verkrijgen ,mega spul)
spuiten
Wellems blokjes trekken je voorpoten naar voren, en kan helpen schaven te voorkomen (als je banden nu aan de achterkant schaven tegen de binnenspatborden/modderkappen).
Probleem met de ruimte achter de modderkappen is niet zozeer dat t niet behandeld is, maar dan vuil zich gaat ophopen (in combinatie met steenslag) en dat is niet fijn (als je de auto nog 10 jaar wilt rijden moet je dus 1) goed voorbehandelen 2) jaarlijks schoonspuiten 3) bijhouden
dusssssssssssss ,jaap leest niet
-
Ik zal de wellems blokken kunnen gebruiken aangezien het oppervlak waar die schaaft maar vrij klein is en puur aan de bovenzijde is van de binnenspatbordrand (totale schaafoppervlak nog geen centimeter lang)
En anders idd de modderkappen verwijderen en wielkast behandelen met stone quard black
Ik ga eerst wel eens kijken of dat helpt
-
dusssssssssssss ,jaap leest niet
En jij ken nie kwooten -nana-
Maar goed: Zonder spatkappen, met 'StoneBlaBlaSpray' is de kans op roest nog steeds groter dan met spatkappen, zonder StoneDingesSpray: Ookal spuit je alles onder de Stoneguard spray: vuilophoping krijg je altijd: antenne, astijl, koplampstukken: Precies daar waar een Polo 1 altijd rot is.
Het gaat ook niet om de eerste 2 jaar: dan zit alles net fris in de 'tsjet' ( :) ) maar daarna: Schoonhouden en Bijhouden! (word nog wel eens vergeten)
-
Hier een foto van de band met de wielkast. zoals je kan zien is de popnagel van de wielkaplijst er al half uit gereden...
-
dan klopt je et waarde niet ,of is je velg te breed
-
6J ET30..
Denk zelf dat de velg wel te doen is, heb eerder een verkeerde keus gemaakt qua band.. 175 breed was beter geweest dan 195
-
ET 30 is ook te laag.
-
Band is wel errug hoog op de foto...
Had dezelfde (letterlijk :) ) velgen onder mijn G40, wielkasten absoluut origineel, met plastic randen erop.
Heeft met 195-45 nooit aangelopen, en had ook geen knoeterhard onderstel.
Een band met 195mm breed loopvlak kan bij de verschillende bandenfabrikanten qua breedte heel anders uitvallen, ondanks dezelfde maten.
-
Had dezelfde (letterlijk :) ) velgen onder mijn G40, wielkasten absoluut origineel, met plastic randen erop.
Heeft met 195-45 nooit aangelopen,
Maar had jij ook 60 mm verlaging? ;)
In ieder geval..
ET-waarde is toch de hoeveelheid dat de velg naar buiten steekt toch? Des te lager je ET, des te verder naar buiten?
-gert-
En VW heeft volgens mij origineel ET38, dus mn velg steekt te ver naar buiten en ook nog eens verlaging, sja vrij lastig dus..
Wat ik zou kunnen doen is een band 175/50R13 op de voorzijde monteren, hierdoor zal de band iets strakker om de velg vallen en aangezien 175/50 ook nog eens wat platter is, hou ik ook een beetje ruimte over in de wielkast..
Dus ik denk zo ongeveer een cm platter en misschien een cm verder naar binnen.. de vraag is of het genoeg is..
anders moet ik of terug naar 40/40 verlaging, of opzoek naar andere velgen..
-dunno-
-
met 175/50 kom je een heel eind.
-
G40 is 45/45 verlaagd.
Idd: hoe lager de ET waarde, hoe verder de velg naar buiten komt.
6J ET30 moet zonder problemen passen, met een iets smallere band.
-
Zo zag dat er uit:
-
Ik had met de 40/40 verlaging ook niet echt problemen, zit nu op 60/40 en wou dat ook graag zo houden.
Heb er vanavond ook weer ff de fietsbandjes onder gelegd 155/70 op 5,5Jx13.. nu ook geen enkel probleem
Ik denk dat ik binnenkort de mattig-velgen aan de voorzijde ga voorzien van de 175/50R13 banden, geloof dat ik dan wel gered ben. B.T.W.: 175/50R13 (6J Et30) aan de voorzijde en 195/55R13 (7j ET20) aan de achterzijde, gaat dat een beetje samen?
Edit: zal wel 175/55 worden ivm, bandomtrek en km-afwijking
-
Om nogmaals terug te komen op dit onderwerp;
De ET-waarde verleggen van ET 30 naar ET 38, hoeveel millimeter komt het hart van de velg dan verder naar buiten?
-
nou wat denk je .of is opterllen niet je sterkste kant of ben je beter in aftrekken
-
Verhogen et-waarde: hart verder naar binnen.
Dat kan niet zonder de velg aan te passen.
Andere banden!
-
Verhogen et-waarde: hart verder naar binnen.
Dat kan niet zonder de velg aan te passen.
Andere banden!
Van de Mik in Vinkeveen, doet naast velgen verbreden, ook harten verplaatsen. Kosten: 18 euro per velg.
Ben bang dat ik er met andere banden niet kom! Of moet weer naar 40/40 verlaging, en dat wil ik niet
Nou kan het aan mij liggen, maar volgens mij zijn de mattig velgen voor ET 30 en achter ET 20.
Het hart van de achtervelgen ligt veel verder naar binnen, dus dacht ik; des te verder het hart naar buiten (dus totale velg valt verder binnen de wielkast), des te hoger de ET waarde.. -dunno-
Edit: Enne.. naar buiten of naar binnen.. hoeveel mm zit er tussen ET 38 en ET30?
-
Posted on July 04 2005,18:49
--------------------------------------------------------------------------------
nou wat denk je .of is opterllen niet je sterkste kant of ben je beter in aftrekken
-naughty-
Hint: ET is een afmeting..
-
Ik denk centimeters -uitlachen-
Of nee! Inches!! :)
-
De et-waarde wordt gegeven in mm, dus als je van 30 naar 38 gaat, komt het hart 8mm naar buiten.
De velg komt verder naar binnen doordat het hart naar buiten gaat.
-
Hè nou verraadt je alles! :P
-
De et-waarde wordt gegeven in mm, dus als je van 30 naar 38 gaat, komt het hart 8mm naar buiten.
De velg komt verder naar binnen doordat het hart naar buiten gaat.
Dat zei ik dus! Hart naar buiten, velg naar binnen :)
Kortom, hart 8mm naar buiten betekent dus dat de gehele velg 8 mm naar binnen valt.
Kan iemand mij dan ook nog eens vertellen dat de velg 6J, ET 38, 13" belegd met 195/55 geen problemen geeft met aanlopen?
Dan wordt ik gelukkig! -hug-
-
Als jij genoeg hebt aan 8mm, dan moet het passen..
-
Als jij genoeg hebt aan 8mm, dan moet het passen..
Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken! -gert-
De vraag is of die 8 mm genoeg is! Naar mijn idee heb ik wel 20 mm nodig.
Maar aangezien ET 38 volgens mij standaard is voor VW, dacht ik dat ik in de richting zou moeten komen.
Ik ga dr nog wel een nachtje over slapen
-
Nog 1 laatste vraag in dit topic -naughty-
Plannen zijn nu weer gewijzigd, nu alleen jullie advies en kennis nodig;
Velg niet bewerken, bandenmaat wel aanpassen.
Achterzijde laat ik lekker 195/55 op 7J ET20 R13
Voorzijde wou ik nu proberen 165/65 op 6J ET30 R13
Verlaging is nog steeds een vaste verlaging van 60/40 mm
De vraag aan jullie, kan dit? (zonder aanlopen) en is 165/65 een beetje fatsoenlijk op de bijbehorende velg + verlaging?
(heb gekozen voor 165 ipv 175 in verband met de wielomtrek / snelheidsafwijking en omdat deze band nog redelijk betaalbaar is.
Wat denken jullie? Wel of niet doen? niet te smalle band? En past dat op 6J?
EDIT: iemand misschien een foto van 165/65 op een polo? (of iets vergelijkbaars qua bandbreedte)
-
heb op mijn groene met 70-50 verlaging met 165/65-13 gereden op 5,5 j en et 32of 34 .en dat ging mega
-
165/65/13 is toch ook een standaard maat voor een Polo? Voor een "sport"velg dan...
-
of 165/55-13 goed alternatief voor 175-50-13
-
heb op mijn groene met 70-50 verlaging met 165/65-13 gereden op 5,5 j en et 32of 34 .en dat ging mega
Kortom, doen dus! :)
Nog 1 laatste vraag, de velg is 6J breed.. dat moet toch wel gaan passen zeker?
Deze zaterdag maar even naar de bandenboer :)
-
Ik heb 165/55 R13 gehad op 5,5 J: pastte prima: little stretch
165/55 op 6 zal wel strecherig staan :)
(nu 175/50 R14 op 6 J: no strech)
-
Vincent, ik heb voor 5,5j ET35 met 175 50 14 banden en achter heb ik 6j ET 38 met 175 50 14 banden. Verlaging: 60/60. Gaat prima. Succes!
-
165/65 op de voorvelg gemonteerd en aanlopen is voorbij! woohoo :)