Volgend probleem. Ik merkte al een tijdje een lekkage onderaan de auto, was niet helemaal zeker over welke vloeistof het ging. Nu ik vandaag wat aan de auto wilde "werken", liet ik hem stationair draaien, tot ik na een dikke 5 minuten wel heel erg veel vloeistof zag lekken. En er wat stoom vanonder de motorkap kwam.
We hadden al eerder opgemerkt dat peil van het koelvloeistofreservoir serieus tot onder het minimum was gedaald.
Bij nader inzien, moet ik vaststellen dat het dus om koelvloeistof gaat. Zowel in het reservoir, als wat er onder de auto lekt, is een heldere vloeistof, maar wel iets of wat bruin van kleur.
Waar lekt het dan? Aan het 1
ste (?) uitlaatdeel, dat wat zo geringd is. Als ik er aan kom, tref ik ook wel zwarte olie aan, maar de gelekte vloeistof zelf is helder, maar wat bruin.
Bovenaf die uitlaatdelen tref ik geen vloeistof aan.
Garageman heeft al gesproken over een mogelijke (waarschijnlijke) lek in het uitlaatspruitstuk. Heeft dit met elkaar te maken? Vraagbaak, Haynes of de
zoekfunctie hier, geven een leek als ik, meer info, maar daarom niet meer duidelijkheid.
waterpompje kost niet zo veel.. Kan je ook direct de distributieriem vervangen. Ga je een stuk zekerder op pad!
Het kan waterpomp zijn, maar ook slangen, radiateur, thermostaathuis, kachel etc.
dit is als ie zichtbaar lekt. Kan je met het blote oog geen lek constateren, maar er alleen koelwater 'verdwijnt' dan zou het zelfs de koppakking kunnen zijn. Kan je checken door de olievul dop er af te draaien (witte smurrie onder de dop) en/of in het expansievat te kijken naar of er olie op de koelvloeistof drijft.
Een oude auto kopen is altijd een risico, maar kijk vooral naar de standaard dingen als : bandjes, uitlaat, remmen,roest, km-stand, uiterlijk van de motor (olieboot of netjes schoon) etc. etc.
Hoe komt het dat die KVS op die plaatsen lekt? Zit er dus KVS in de uitlaat? Enkele dagen geleden, toen ik de auto ook heel even liet draaien, spetterde er achteraan ook wel wat vocht, maar had hier verder geen aandacht voor, omdat ik dacht dat dat niet zo erg was, omdat hij al een tijdje niet meer echt had gedraaid.
En inderdaad ... witte smurrie op de oliedop.
Zou het probleem kunnen worden verholpen door vernieuwen van het uitlaatspruitstuk en/of koppakking? Maar ook nieuwe olie en KVS nodig, ja toch?
En die stoom die ik al eerder waarnam, die ergens vanonder en naast (bestuurderskant) de radiator komt? Kan niet lokaliseren uit welke opening of scheur die komt.
Auto loopt zeer snel warm aan!
Zou ik er zelf aan beginnen? Of laat ik toch maar garageman eraan sleutelen? Kost meer geld, maar minder geld/frustratie.