Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: KoenG40 op do, 31 mrt 2011, 10:44:39

Titel: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op do, 31 mrt 2011, 10:44:39
Vervolg van "Verhoogde Carterdruk: diagnose en remedie" (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg314113.html#msg314113)

'k Ga Garageman vragen of (of zeggen dat  :)) hij maandag direct die keerringen vervangt.

Heb even opgezocht welke onderdeeltjes dat zijn.

Vervanging oliekeerringen disitributiekant
(How to: zie Haynes pag. 2A.6 onder blokjes 7 en 8)

NOKKENAS
Onderdeelnummer:
(2) - 030 103 085 A - seal - 47X10
Zie http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-3-10

KRUKAS
Onderdeelnummer:
(5) - 068 103 085 E - seal - 47X10
Zie http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-2-00

Voor loshalen van oude keerring is VW tool nr. 2085 nodig. Maar het kan ook door voorzichtig twee klein gaatje te boren in de oude keerring. Twee zelftappers inschroeven en daaraan keerring eruit trekken (staat in Haynes).

Nokkenas en krukas keerringen aan distributiekant hebben verschillend onderdeelnummer maar zo te zien zelfde maat [ zoekt op forum ] inderdaad (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10290.msg305762.html#msg305762)!

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: The_Maxx op do, 31 mrt 2011, 11:47:44
met 2 parkers lukt het idd. Ook gewoon zonder gaatje boren trouwens.(das ook wat minder risicovol)
Krukas is wel even wat meer werk om daar aan te komen.
Ik weet niet hoe oud je distributieriem is? Maar als deze al een hele tijd meedraait, zou ik m gelijk vervangen, want die moet toch los.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op do, 31 mrt 2011, 12:31:12
Krukas is wel even wat meer werk om daar aan te komen.
Als het maar kan zonder de motor er uit te hoeven takelen...

Krukas is wel even wat meer werk om daar aan te komen.
Ik weet niet hoe oud je distributieriem is? Maar als deze al een hele tijd meedraait, zou ik m gelijk vervangen, want die moet toch los.
Riem en waterpomp zijn ± 6 maanden geleden vernieuwd.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: The_Maxx op do, 31 mrt 2011, 12:35:42
kan als t goed is zonder motor uitbouwen, alleen krukas kom je wat lastig bij (weinig ruimte) en de krukasbout wil niet altijd even makkelijk los.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: rekordc op do, 31 mrt 2011, 12:47:38
Pfft, goede luchtsleutel doet wonderen.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op do, 31 mrt 2011, 13:49:31
Keerringen besteld. Garageman zet ze er maandag a.s. in.

Maar eerst haalt ie die oude keerringen eruit natuurlijk  :)
En wel met een heel oud USA-made gereedschapje uit de tijd dat er keerringen van leer werden gebruikt, die 'om de haverklap' gingen lekken en dan weer vervangen moesten worden. Lijkt een beetje op een kleine pikhouweel: ± 25 cm lange steel, 2,5 cm breed en 0,5 cm van RVS, met aan uiteinde twee zwarte stalen iets gekromde scherp toelopende uitsteeksels van ±4 cm lang (hebben beetje de vorm van de snavel van een roofvogel (arend of zo).
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Steilheck op do, 31 mrt 2011, 16:47:32
Ik ben benieuwd of de verschillen alleen in de nummers zitten of dat er ook ontwerp verschillen zitten in de keerringen.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Sjon op do, 31 mrt 2011, 17:27:54
Pikhouweeltooldingesunitgeval zal niet handig zijn bij de krukaskeerring: weinig plek om te manoevreren.
Maar goed: heb ondertussen de indruk dat 'de garageman' geen 2 linkerhanden heeft -thumbsup- -klus-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op ma, 04 apr 2011, 11:50:23
(...) heb ondertussen de indruk dat 'de garageman' geen 2 linkerhanden heeft -thumbsup- -klus-
Dat klopt, hij heeft twee rechterhanden waar ie heel lenig in is:)

'k heb btw net die twee keerringen gehaald bij VAG-A-Point-A'dam-ZO

EUR 20,45 per stuk  + btw = EUR 48,67

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: The_Maxx op ma, 04 apr 2011, 12:18:29
wut  -gert-
volgens mij had je beter aftermarket van victor reinz (zelfde kwaliteit als origineel): 16 euro per stuk inc btw. kunnen kopen, scheeld weer iets in de portemenee
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Serge op ma, 04 apr 2011, 12:30:10
imitatie keeringen oppassen je hebt ze van 5mm hoog en 8mm hoog , je hebt die van 8mm nodig
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: The_Maxx op ma, 04 apr 2011, 13:00:11
die wat ik heb liggen heb ik vergeleken met een originele, en komen exact overeen, dus ik maak me geen zorgen.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op ma, 04 apr 2011, 15:11:05
Garageman meldde zojuist  een kleine tegenslag: centrale bout krukas wil niet los.

Om bij de oliekeerring te komen moet de krukaspoelie er af. Dat heeft ie geprobeerd met een zware "Red Rooster"luchtsleutel. Resultaat: dopsleutel gescheurd, zes hoeken van centrale bout 'afgerond'.

Wat ie nu gaat doen:

1. Nieuwe distributieriem bestellen en monteren (want hij denkt dat de - overigens pas zes maanden oude - huidige riem bij zijn actie hierboven beschadigd kan zijn geraakt). Auto is dan weer rijdbaar.

2. Op korte termijn (binnen enkele weken) motor + versnellingsbak eruit, centrale bout heet stoken en lossen. Idem met de olieplug van de versnellingsbak.

3. Alle oliekeerringen (ook aan vliegwielkant) en een aantal pakkingen vervangen (weet niet meer welke - klepdeksel? carterpan?)

4. …..

5 Nieuwe olietemperatuursensorschroefplug monteren in nieuwe carterpan (die van Martijn - met slingerschotje), want die in de oude 'zweet olie'.

6. Alles terug plaatsen en rijden maar weer.

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: martijn op ma, 04 apr 2011, 15:26:42
kan als t goed is zonder motor uitbouwen, alleen krukas kom je wat lastig bij (weinig ruimte) en de krukasbout wil niet altijd even makkelijk los.

Die Rutger is zo gek nog niet  -boehoe-

Lelijke tegenslag Koen..
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Dennis op ma, 04 apr 2011, 17:31:04
Heb hetzelfde gehad: dop gesloopt. Daarna met nieuwe dop en op handkracht (flinke verlenging en 'tegenhoudtool') toch losgekregen.

Hij kan er nu natuurlijk ook iets aan de bout (moer bijvoorbeeld) vastlassen. Is het ook meteen heetgestookt.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Sjon op ma, 04 apr 2011, 17:48:30
Handkracht & verlenging is sowieso sterker dan een huis-tuin&keuken-luchttol,
maar 'zware red rooster luchttol' icm gescheurde dop klinkt al heftiger......

en 'tegenhoudtool')
Kun jij daar nog een foto van terugvinden?
Zit al te zoeken, maar vind h'm nergens.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op ma, 04 apr 2011, 17:51:04
Hij kan er nu natuurlijk ook iets aan de bout (moer bijvoorbeeld) vastlassen. Is het ook meteen heetgestookt.

Hij had het idd ook over "er iets aan vast lassen" - maar dat dacht dat hij dat zei over die (imbus?) bout in de versnellingsbak.

(...)
Wat ie nu gaat doen:
(...)

4. …..

(...)

Dat puntje 4. had ik er tussen gezet omdat ik niet weet wat hij REDELIJKERWIJS IN DIT STADIUM verder nog moet/wil/zou-kunnen doen als het blok + versnellingsbak naast de auto liggen en weer teruggeplaatst moet worden:
* keerringen, pakkingen etc in de motor?
* steunen/rubbers van de motor?
* het blok schoonmaken van buiten?
* controle/reparatie/preventie van mogelijke scheuren in motorruimte?

Suggesties welkom!
(Totale revisie en motorswap naar 2.0 16V Turbo had ik zelf al bedacht en direct verworpen :) )

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Jaap op ma, 04 apr 2011, 19:27:27

Blok eruit om keerring te vervangen klinkt nog altijd vrij heftig. Nu wil ik niet zeggen dat er veel ruimte is, maar toch.

Distributieriem is geen fan van motorolie, dus als ie nat is geworden door olie lekkage -=> vervangen.
Maar goed: als Garageman het nu al niet vertrouwd: direct vervangen.  Bij warmstookactie in de toekomst: riemen uit de buurt houden! Ook dat soort warmte vinden ze niet leuk.. maar dat begrijpt Garageman ongetwijfeld.

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op ma, 04 apr 2011, 19:28:57
flinke verlenging en 'tegenhoudtool'

Geen foto, maar bedoelen jij en Sjon zo iets?

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9764.msg291933.html#msg291933

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9764.msg291952.html#msg291952
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Sjon op ma, 04 apr 2011, 19:41:11
Lijkt een beetje op zoiets:
(http://www.ks125.com/main.php/d/7856-2/SK_A_297.jpg)
Halve links moet enigsinds overeen komen met krukastandwiel
en dan met 2 of 3 gaten, waar je boutjes in kan draaien

*edit: nog een fotootje 'in actie'
(http://i13.tinypic.com/6f60k8j.jpg)
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Dennis op ma, 04 apr 2011, 20:13:18
Mijn creatie:
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op ma, 04 apr 2011, 22:18:18
Sjon & Dennis - dank voor deze plaatjes.
Als ik het goed zie is het:
een lange, platte stalen lat,
met aan uiteinde twee of drie of vier gaatjes die samenvallen met corresponderende gaatjes in poelie,
waardoor die stalen lat aan de poelie geschroefd kan worden,
waarmee je dan de krukas(poelie) kan 'fixeren',
terwijl je met de juiste moersleutel en veel kracht de krukasbout losdraait.

(uitdaging lijkt mij daarbij wel dat die krukasbout inmiddels nauwelijks meer 'hoekjes' heeft)
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Serge op ma, 04 apr 2011, 22:30:28
6kant kracht dop 19 auto in versnelling rem naar de bumper en laat de luchtsleutel zijn werk maar doen
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Serge op ma, 04 apr 2011, 22:37:10
en anders pak je een hamer en doorslag en laat je de bout schrikken . klemkracht van een bout zit nooit op de draad maar op de kraag van de bout .
nog een tip een oude dop (zo te zien aan de bout ) heeft geen goede pasvorm meer en slaat dus dood en de bout rond . pak een nieuwe dop en je luchtsleutel is opeens 25% sterker .

maar zelfs bij de audi van wendy heb ik een klein luchtsleuteltje moeten gebruiken die we ook gebruiken om de wielmoeren van vrachtwagens mee los te halen (1duims sleutel paoli ,beter is er niet )2 klappen van de tol was genoeg
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Dennis op di, 05 apr 2011, 12:41:13
6kant kracht dop 19 auto in versnelling rem naar de bumper en laat de luchtsleutel zijn werk maar doen

6-kant: eens, daarmee krijg je de bout op de foto waarschijnlijk nog wel te pakken.
Rem en versnelling: dan belast je dus de krukas op torsie => liever niet. Beter op de poelie blokkeren en losdraaien.
Ook liever met handkracht dan eindeloos aan de krukas staan te rammelen (vinden de lagerschaaltjes dat wel leuk?). Tenzij het in 2 klappen los is idd...
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op di, 05 apr 2011, 13:24:05
Krukasbout is los.

Garageman heeft hulptool gemaakt (à la die van Dennis  -thumbsup-)

1e poging:
klappen met hamer+doorslag,
fixeren krukaspoelie met hulptool,
nieuwe dop op verlengde sleutel + meter lange hefboom
Resultaat: alleen maar torderen van 'verlengde sleutel'

2e poging
met speciale 'spiraaldop' op 'red rooster' luchtsleutel
Resultaat: bout kwam uiteindelijk los  -klappen-

Plaatjes en verdere acties volgen later vandaag of morgen, want ik moet nu eerst weer ff werken  :)



Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: RoelG op di, 05 apr 2011, 13:42:03
 -thumbsup- Dat wordt een nieuw boutje  :D :D

soms kan iets relatief simpels toch veel tijd kosten....
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: The_Maxx op di, 05 apr 2011, 14:52:03
mooi, problem solved nieuwe bout is idd handig. En de volgende keer komt ie vast wat makkelijker los  -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: martyn_86c op di, 05 apr 2011, 18:37:04
Good job!! -thumbsup-

Zo'n krukas fixeer tool heb ik ook ooit gemaakt voor de shortnose krukasbout op mijn Mazda MX5!!
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op do, 07 apr 2011, 16:53:19
Krukasbout is los.

Garageman heeft hulptool gemaakt (à la die van Dennis  -thumbsup-)
(...)
2e poging
met speciale 'spiraaldop' op 'red rooster' luchtsleutel
Resultaat: bout kwam uiteindelijk los  -klappen-

Plaatjes en verdere acties volgen later vandaag of morgen, want ik moet nu eerst weer ff werken  :)

Plaatjes:

1. zelfgemaakt hulpstuk om krukaspoelie mee te fixeren;
2. spiraaldop waarmee moeren en bouten met afgesleten hoeken tóch losgedraaid kunnen worden;
3. kop van de krukasbout ná losdraaien met spiraaldop.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: martijn op do, 07 apr 2011, 16:56:59
Heeft die garageman ook een blauw/rood glimmend pak aan icm een masker??

 -thumbsup- -klus- -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 07 apr 2011, 21:09:09
Oeh! Zo'n special-twist socket set wil ik ook in mijn gereedschapskist! -ja- -klus-  -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Steilheck op do, 07 apr 2011, 21:25:02
Heeft die garageman ook een blauw/rood glimmend pak aan icm een masker??

 -thumbsup- -klus- -thumbsup-
-uitlachen- Hier (http://cycling.finial.com/stuff/mpbicyclerepairman.php) moest ik aan denken!
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op do, 07 apr 2011, 22:06:38
-uitlachen- Hier (http://cycling.finial.com/stuff/mpbicyclerepairman.php) moest ik aan denken!

 :)

en idem de betreffende Bicycle Repairman filmpjes (http://www.youtube.com/results?search_query=Monty+Python%27s+%22Bicycle+Repairman%22&aq=f)

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 08 apr 2011, 18:50:14
5 april besteld maar helaas nog niet geleverd - dus Polo staat nog stil.

Pakkingen (8) en (20) moeten vernieuwd omdat die niet meer goed afdichten.
Krukasbout moet vernieuw omdat zie eerder in dit topic.

 8 = 030 103 161 C  gasket [= pakking voor voorste afdichtingsflens (6)]
[(6) = 031 103 151 A sealing flange front]

20 = 032 103 609 B  gasket [pakking voor carterpan (17)]
[(17) = 030 103 601 E oil pan]


bron: http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-2-00


 7 = N 902 928 02 screw, hex. hd. M14X1,5X47 [= krukasbout]

bron: http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-4-10
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: JJ op vr, 08 apr 2011, 18:56:19
Ten eerste wederom respect voor het zo netjes en duidelijk noteren van alles wat je aan je auto doet  -thumbsup-

Ten tweede, die offerte is niet van de VAG dealer of wel?
Prijs voor die dichting valt me mee, moet ik namelijk ook nog hebben. Dat is goed nieuws :)

Wanneer gaat alles vervangen worden / in elkaar gezet worden?
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 08 apr 2011, 19:09:06
Zeker wel. VAG dealer A-point A'dam ZO. k Heb die bestelling zelf bij de balie geplaatst (in opdracht van Garageman).
Hoop dat ie maandag de spullen heeft en de auto rijdbaar maakt want Wilma heeft 'm 'maandagavond nodig voor haar werk.

En dat netjes noteren...
In de 1e plaats voor mezelf - dan snap ik een beetje wat garageman doet.
En voor mezelf en anderen is het voor later wellicht handig die info zo op een rijtje te hebben.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: JJ op vr, 08 apr 2011, 19:11:34
Zeker wel. VAG dealer A-point A'dam ZO. k Heb die bestelling zelf bij de balie geplaatst (in opdracht van Garageman).
Hoop dat ie maandag de spullen heeft en de auto rijdbaar maakt want Wilma heeft 'm 'maandagavond nodig voor haar werk.

En dat netjes noteren...
In de 1e plaats voor mezelf - dan snap ik een beetje wat garageman doet.
En voor mezelf en anderen is het voor later wellicht handig die info zo op een rijtje te hebben.


Ah okay, dat is mooi om te weten!
Leuk klusje in ieder geval voor de garageman -klus-

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: richard-polo op vr, 08 apr 2011, 19:31:39
In de 1e plaats voor mezelf - dan snap ik een beetje wat garageman doet.
En voor mezelf en anderen is het voor later wellicht handig die info zo op een rijtje te hebben.

 -thumbsup- en zo hoort ut...
soms als je de zoekfuntie gebruikt kom je verhaaltjes tegen waar je niks aan hebt!!
dit is top op te lezen en altijd handig voor later -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: The_Maxx op vr, 08 apr 2011, 21:10:12
8 en 20, eigenlijk wel logisch met die hoge carterdruk, daar zijn die pakkingen niet voor gemaakt. Net zoals de oliekeerringen.

Komt vast wel goed  -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Jaap op za, 09 apr 2011, 08:08:30
8 en 20, eigenlijk wel logisch met die hoge carterdruk, daar zijn die pakkingen niet voor gemaakt. Net zoals de oliekeerringen.

Komt vast wel goed  -thumbsup-

Zou je wel denken, maar is niet zo hoor.

Carterpanpakking en oliepomppakking komt echt geen druk op te staan, maar staan wel onder het niveau van de olie. altijd.  Mag dan na tig jaar wel gaan zweten.

Carterpanpakking wordt door VW zelf eigenlijk niet meer gebruikt: Is nog wel te koop, maar wordt meestal met vloeibare kit gedicht.. omdat dat 1) makkelijker werkt, 2) goedkoper is en 3) net zo goed (of beter?) afdicht.

oliepomppakking wordt zelden vervangen: pomp komt normaal nooit los, en moet ie wel los, dan is de auto 'economisch' al lang total-loss, zodat ie de VW garage al (bijna) niet meer ziet. 



Goed bezig Koen!  -thumbsup- -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: martijn op za, 09 apr 2011, 08:10:48
-thumbsup- en zo hoort ut...
soms als je de zoekfuntie gebruikt kom je verhaaltjes tegen waar je niks aan hebt!!
dit is top op te lezen en altijd handig voor later -thumbsup-

Inderdaad. Netjes met foto's , stappenplannen, onderdeelnummers -thumbsup- Houwe zo.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Dennis op do, 14 apr 2011, 14:27:11
Rijdt ie al weer?
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 15 apr 2011, 13:05:34
Rijdt ie al weer?

NEE

Ben net terug van vier dagen truck naar Engeland (Panamera afgeleverd nabij London en toen door naar Aston Martin Track Day op Silverstone :D )

Heb gisteren wel even telefonisch contact gehad met Garageman. Auto is nog NIET klaar.

Papieren pakking van de flens was idd lek/vergaan, krukaskeerring lekte ook iets. Die zijn inmiddels vervangen.

Maar toen de carterpan: Oude pan zweette via pakking en lekte via slecht gesoldeerde schroefplug van olietemperatuursensor. Verwijderen daarvan koste moeite omdat (a) er een steekas in de weg zat en (b) de uitlaat de van spruitstuk t/m achterdemper één geheel is en niet eenvoudig te demonteren (ook vanwege de onderste veerpootbrug).

Nieuwe carterpan met slingerschot paste niet: slingerschot 1,5 cm te hoog + iets te ver naar links (of rechts?) waardoor de oliepomp in de weg zat. Hij heeft het slingerschot er toen maar uitgehaald. N.B. Martijn treft géén blaam, want die heeft mij van te voren gezegd dat de pan nog niet gepast was.

Vervolgens heeft ie een nieuwe olietemperatuursensor gemonteerd… aan de achterkant van de carterpan. De oude had ie destijds aan de voorkant - in de rijwind - geplaatst en nu dacht hij dat het beter zou zijn om 'm aan de achterzijde  - uit de rijwind - te monteren.

Toen ie alles weer wilde terugplaatsen kwam hij er achter dat de sensor en de steekas elkaar in de weg zaten…. Het ding moet dus toch maar aan de voorkant. Hij werkt op vrijdag niet en gaat er na het weekeinde mee verder. Hoopt dat ie de auto dinsdag of woensdag klaar heeft (hij moet nl. ook nog zijn normale reeds ingeplande werk doen(AP-Keuringen, kleine- en grote beurten etc.)

Gelukkig heb ik een goede fiets en een OV-chipkaart.  :)
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: JJ op vr, 15 apr 2011, 18:49:52
Zit allemaal niet mee Koen!
Gelukkig had je m niet dringend nodig ;)

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: martijn op vr, 15 apr 2011, 22:51:12
Hebben we ook direct een antwoord voor de openstaande betaling; dat hoeft niet meer (als 't niet past hoef je er ook niet voor te betalen.  -thumbsup-  )

Jammer dat het je zo tegen zit, maar het is in ieder geval wel voor een goed doel en het wordt goed en grondig aangepakt  -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Serge op vr, 15 apr 2011, 23:02:11
kiek das netjes  -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op za, 16 apr 2011, 02:34:23
Hebben we ook direct een antwoord voor de openstaande betaling; dat hoeft niet meer (als 't niet past hoef je er ook niet voor te betalen.  -thumbsup-  )

Dank je  -hug-  -thumbsup-

Maar  ik ga nu toch maar even op de fiets naar TNT voor een extra dienstje  - mooi tochtje, het wordt al bijna weer licht hier  :)
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op do, 21 apr 2011, 17:56:44
Auto is klaar.
* Nieuwe carterpan (= die van Martijn met maar nu zonder schotje) + pakking;
* Nieuwe oliekeerring van distributiekant krukas;
* Nieuwe distributieriem;
* Nieuwe flenspakking;
* Twee nieuwe 'flensboutjes'.

Nieuwe 'flensboutjes' ??  Ja, twee boutjes zaten er niet (meer?) in. Dat, in combinatie met de vergane pakking en het oliespoor schuin naar voren, doet Garageman vermoeden dat de olielekkage aan zijkant blok veroorzaakt werd door lekke flenspakking.

Morgen maar eens een stukie rijden - naar de wasbox of zo.



(...)
Papieren pakking van de flens was idd lek/vergaan, krukaskeerring lekte ook iets. Die zijn inmiddels vervangen.

Maar toen de carterpan: Oude pan zweette via pakking en lekte via slecht gesoldeerde schroefplug van olietemperatuursensor. Verwijderen daarvan koste moeite omdat (a) er een steekas in de weg zat en (b) de uitlaat de van spruitstuk t/m achterdemper één geheel is en niet eenvoudig te demonteren (ook vanwege de onderste veerpootbrug).

Nieuwe carterpan met slingerschot paste niet: slingerschot 1,5 cm te hoog + iets te ver naar links (of rechts?) waardoor de oliepomp in de weg zat. Hij heeft het slingerschot er toen maar uitgehaald. N.B. Martijn treft géén blaam, want die heeft mij van te voren gezegd dat de pan nog niet gepast was.

Vervolgens heeft ie een nieuwe olietemperatuursensor gemonteerd… aan de achterkant van de carterpan. De oude had ie destijds aan de voorkant - in de rijwind - geplaatst en nu dacht hij dat het beter zou zijn om 'm aan de achterzijde  - uit de rijwind - te monteren.

Toen ie alles weer wilde terugplaatsen kwam hij er achter dat de sensor en de steekas elkaar in de weg zaten…. Het ding moet dus toch maar aan de voorkant. Hij werkt op vrijdag niet en gaat er na het weekeinde mee verder. Hoopt dat ie de auto dinsdag of woensdag klaar heeft (hij moet nl. ook nog zijn normale reeds ingeplande werk doen(AP-Keuringen, kleine- en grote beurten etc.)

Gelukkig heb ik een goede fiets en een OV-chipkaart.  :)

Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Dennis op do, 21 apr 2011, 20:52:10
 -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 22 apr 2011, 08:48:18
Vraag me nog wel af hoe dat kan, dat er twee boutjes weg waren. Aan of bij die flens was nog nooit wat gedaan / gesleuteld.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Sjon op vr, 22 apr 2011, 09:24:28
Niet in de war met de 2 boutjes van 't onderste deel dis.kap:
die doen tegelijkertijd die flens vasthouden.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 22 apr 2011, 11:13:29
Niet in de war met de 2 boutjes van 't onderste deel dis.kap:
die doen tegelijkertijd die flens vasthouden.

hmm... dat zet me aan het denken:
- Hij had het over twee (van een groter aantal) boutjes waarmee de flens vast zit.
- Een jaar geleden (april 2010) heeft hij bij km 369.xxx de distributieriem en waterpomp vervangen (zie foto).
- In augustus 2010 heeft hij de waterpomp opnieuw vervangen (zie http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9331.msg281720.html#msg281720)

Moete om de waterpomp te vervangen die twee boutjes die jij bedoelt - ook los?
En zit één van die boutjes 'binnen' en de ander 'buiten' de distributieriem?
(ik kan het op die VAG-tekeningen niet goed zien)



Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Sjon op vr, 22 apr 2011, 11:27:32
Yep, om dis.riem te vervangen mot dat kapje ook los: riem zit er door heen.
Uit me hoofd gezegd zitten beide boutjes aan de buitenkant van 't onderste kapje
(dus 'buiten' de dis.riem)
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 22 apr 2011, 11:31:15
boutjes 6 en 9 op plaatje "distributieriem kap"?

(ter info ook het plaatje waarop de flens staat erbij)
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Sjon op vr, 22 apr 2011, 11:35:07
Boutje 6 = 2 stuks.

(boutje 9 is van de waterpomp en dat zijn 3 stuks)
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 22 apr 2011, 11:38:03
Dank je  -thumbsup-
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: Dennis op vr, 22 apr 2011, 13:05:41
Moete om de waterpomp te vervangen die twee boutjes die jij bedoelt - ook los?

Voor alleen waterpomp niet, maar voor WP + distributieriem moet het onderste kapje er wel af.
Titel: Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
Bericht door: KoenG40 op vr, 22 apr 2011, 13:38:29
Voor alleen waterpomp niet, maar voor WP + distributieriem moet het onderste kapje er wel af.

Duidelijk  -thumbsup-

Dat twee boutjes zomaar 'weg' bleken te zijn (losgetrild of zo?  -gert-) lijkt me toch wel vreemd.
Zou het kunnen dat hij bij de waterpomp+disitributieriemwissel vorig jaar wellicht zelf is vergeten die boutjes (of één van die boutjes en een ander boutje) terug te zetten?

Nou ja, eigenlijk doet dat er ook niet meer toe - gedane zakenn nemen geen keer en het olielekprobleem lijkt nu opgelost   :)

Komend weekeind maar eens verder met volgende:
compressie nog eens controleren,
oude (door AC-tronics doorgemeten en goed bevonden) digifant terugplaatsen i.p.v. die met die B&B-chip die ik van Richard heb overgenomen
proberen de brandstofdrukmeter (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10671.msg317539.html#msg317539) aan te sluiten