Zou best zo'n slurf-lader d'r op willen knopen,.. probleem is alleen dat:
er zijn 3 typen G40 laders ( grof )
1) 3 delige russel laders ( russel = slurf ), met een los stukje voor de aanzuigbuis
2) 2 delige russel laders, met een aangegoten aanzuigbuis
3) 2 delige '2f'-lader of zoals VW ze noemt:
uni-laders: 2 aansluitingen en daardoor
uni-verseel toepasbaar.
1e serie ( 3 delig ) niet echt betrouwbaar zijn; De techniek was toen nog verre van uit-ontwikkelt.
deze 3 delige laders zaten echter van origine wel op de eerste 500/1000 GT G40érs.
Bij deze serie was de productie van de helften en verdringers nog sub-optimaal, waardoor de helften en verdringers (bij wijze van of letterlijk?) met de hand bij elkaar gezocht werden.
de 2e serie GT G40érs ( 89 ) was voorzien van de 2 delige 'russel-lader' met '2f-inhoud': De techniek was ondertussen zover door-ontwikkelt dat bij de productie van de helften en verdringers zulke kleine marges mogelijk waren dat de onderdelen uitwisselbaar werden: Ze liepen niet meer stuk door fabricagefouten. Eigenlijk zijn het 2f lader (uni-laders) met een 'oud' huisje: De carroserie-afdeling wilde niet de koets nóg eens wijzigen.
Voor zover ik bovenstaande begrepen heb van de mensen van de ontwikkelafdeling van Volkswagen, zo begreep ik ook het volgende:
Als bij een Polo de G-lader kapot liep (of om wat voor reden dan ook vervangen werd) dan werd er een 2f uni-lader geplaatst: Bij de eerste 500, of bij de 2e serie: Kapot = 2f lader.
Bij een Polo van de 1e serie hoort er dus een 3 delige russel lader op, óf een 2f lader. Bij een Polo van de 2e serie hoort er dus een 2 delige russel lader op, óf een 2f lader. Een 2e serie G40 heeft in iedergeval nooit een 3-delige lader, bij een 500-er serie is het on-waarschijnlijk dat er een 2 delige lader opgekomen is. De uni-lader is (waarschijnlijk) nog vóór de 2e serie G40érs ontwikkeld; De öko-polo ( 1987/88-ish ) had reeds een 2f lader.
Ergo: Op mijn Polo hoort of:
- een originele 3 delige lader: Apart binnenwerk, welke volgens Volkswagen niet gegarandeerd 100% bedrijfs zeker zijn doordat de fabricage nog te veel moeite kostte.
- een 2f uni-lader: Als de originele 3-delinge kapot liep (of om een andere reden werd vervangen) dan kwam er een 2f lader op: met goed binnenwerk.
Ik kan dus 'voor mijn gevoel' kiezen tussen 2 laders.. en de betrouwbare '2delige-russel-lader' zit daar eigenlijk niet bij
Wat dan weer wel waarschijnlijk is, is dat de 2f-lader er niet origineel af-volkswagen opgekomen is: het aanzuigslangetje vanaf luchtfilter naar G-lader is niet de juiste: daar is een speciale slang voor ontwikkeld: de hoek vanaf de luchtklep op het luchtfilterhuis is anders dan bij een 2f: Er is dus een speciaal slangetje voor een 2f lader op een Polo 2.