Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: PoloSimba op di, 30 okt 2012, 21:21:52
-
Een bevriend polo 1 bezitter en liefhebber (Kurt) heeft een probleem met zijn motor. Graag via deze weg tips voor hem.
Probleem:
"Auto start heel goed als hij koud staat, maar als je dan rijdt, valt hij stil na 200m. Als je hem dan terug aan de praat krijgt, is hij moeilijk draaiende te houden."
Probleem lucht-benzine toevoer of verhouding of benzineleidingen fout? Of is er een probleem met de carb.?
In ieder geval een gekend voorval, maar hoe eraan beginnen en op welke wijze mogelijke oorzaken schrappen?
Hij vraagt ook een foto, waarop de aansluitingen van de leidingen op de carb, goed te zien is.
Onlangs heeft hij nog aan de benzinepomp gewerkt (al dan niet vervangen ?? )
Meer info over motorgegevens heb ik voorlopig niet (900 of 1300cc?)
Alvast bedankt namens Kurt
-
Het is trouwens een (originele) 900cc.
Dit is een (niet zo) recente foto van zijn Polo en zn nieuwe wheels. -hitit-
(Zal hem is moeten leren hoe hier op het forum te communiceren :) Is beter met werken aan de polo dan met internet)
-
gewerkt aan de benzinepomp hè.
komt er uberhaupt voldoende benzine aan? slang naar de carb los. starten en dan moet er echt stevig wat uit komen.
(controle hoeveel is makkelijk: jij hebt dezelfde pomp er op zitten)
eerst beginnen bij dat wat je hebt 'aangepast' of waaraan je hebt 'gesleuteld' is even het devies.
is dat niet het probleem (benzinetoevoer) dan valse lucht en vonk uitsluiten.
daarna pas met de instelling van de carb gaan klooien.
succes
-
Ongeveer zelfde probleemoplossing toen als ik had.
Hij zal er toch wel benzine genoeg in hebben -dunno- :)
-
Ik ga morgen al eens kijken of hij benzine genoeg krijgt maar denk het wel.Benzine pomp is nieuw die er nu opstaat.
Ik ben niet zo zeker of de benzinedarmen goed steken ik heb er namelijk 1 over . Raar ik weet het maar het is zo.
Carbu is uitgeblazen enz. Ben ook van plan om alle darmen onderaan de wagen te veranderen zou dit een oplossing zijn ? Ik denk maar hardop nu.
Auto stond klaar om naar de keuring te gaan nu dit weer :( . kunnen die benzinnedarmen nog nieuw aangekocht worden of is dit niet specifiek voor polo1?
-
Onder de auto is een harde leiding, het stukje rubber is per meter leverbaar. Zit wel verschil in dikte van aan en retour leiding.
-
euh.... effe terug... 'darmen' vervangen? ? ? ?
eerst die slang die over is ergens plaatsen...... -gert-
dan pas andere dingen gaan oplossen.... :)
geen idee welke motor / carb maar bij die dingetjes zit weinig verschil...
dus:
komt een harde slang aan vanuit onder.
Deze gaat (veelal onderbroken door een benzinefilter) naar je brandstofpomp. (staan pijltjes op !)
Vanuit de brandstofpomp gaat hij naar de ingang van je carb
Van je carb gaat weer een slang naar de afvoerleiding naar je tank (weer zo'n harde slang die naar de bodem toe gaat)
Harde slangen omgewisseld of weet je dat niet?
Bij een polo 1 maakt dit niet uit. Wel zal je dan minder reserve hebben dus als er weinig benzine in zit zul je al snel 'drooglopen'
-
Ahum:
Een oude Polo 1 heeft géén retourleiding vanaf de carburateur, maar een T-stuk met restrictie vlak voor de carburateur.
Op de oude leidingen staan bij mijn weten géén pijltjes trouwens, het gaat eventueel om de POMP waar pijltjes opstaan.
Maar goed: De toevoerleiding (volgens mij blauw) vanaf onder de auto gaan naar de ingang van de brandstofpomp, en vanaf de brandstofpomp gaat er een leiding naar een T-stukje: Vanaf het T-stuk gaat één leiding naar de carburateur, en 1 leiding gaat terug naar de harde leiding (volgens mij de gele) onder de auto.
Het kán zijn dat jouw carburateur wél al een eigen retouraansluiting heeft. Dan is er géén T-stuk, maar gaat er één slang vanaf de pomp naar de carburateur, en één slang naar de retour naar de tank.
Als je de blauwe en gele slang omwisselt, kan het zijn dat je lucht aanzuigt uit de tank. Bij een volle tank is dat géén probleem, maar als ze leger raakt, zal de retourleiding (de bovenste van de twee onder de auto, aan de tank) het eerst lucht pakken.
Wat ook kan, is dat je nu géén retour hebt aangesloten (en het T-stuk hebt verwijderd?) waardoor de carburateur véélste véél benzine krijgt als de motor eenmaal loopt, verzuipt en bijna niet meer aanslaat.
Misschien dat dit beter helpt:
(http://www.vagcat.com/p/B021/017000.png)
-
bedoelde idd pijltjes op de pomp. de nieuwe (hij gaf aan dat hij een nieuwe had) ken ik alleen met pijltjes er op.
de constructie met t splitsing kende ik niet. das dan weer net te oud voor mij. (dus vooral ook nooit te oud om te leren)
maar goed. het is dus één van de twee verhalen hier. eerst slangen aanleggen. dan verder kijken -thumbsup-
-
Precies: als er een slang overblijft.... das nie goe-hoed!
-
:)
(http://cdn.motinetwork.net/demotivationalposters.net/image/demotivational-poster/0811/stating-the-obvious-demotivational-poster-1228062941.jpg)
maar je moet natuurlijk maar net twijfelen of dat kwaad kan.... 'wat maakt één slangetje op de hele auto nou uit?'
-
Problemen met de handchoke?
-
waar staat deze polo nu ? gekocht in neerpelt ?
-
Belgische polo idd; ik weet alleen dat hij op 2dehands.be te koop heeft gestaan met onderstaande foto's. Meer info zal toch van Kurt zelf moeten gaan komen.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of hij het probleem heeft kunnen verhelpen. -dunno- (Heb hem nog niet gehoord vandaag :) )
-
hoi 23u30 net gedaan met aan de polo te werken morgenvroeg begin ik direct aan de darmen aan de carbu .
Met de uitleg hier moet het wel lukken alvast bedankt en voor de foto. over die darm dat over was hadden ze me gezegd dat dat de overloop was maar kon dit niet geloven daarom vroeg ik het hier. De polo heb ik verleden jaar gekocht in Werchter in Belgie en staat nu bij mij in Mechelen. Tot later hopelijk met goed nieuws ...
-
neen geen probleem met de hand choke
-
kheb de darmen allemaal aangesloten zoals op foto hij start en draaid tot de carbu leeg is dus krijgt geen of niet genoeg benzinne pf -boehoe-
-
darmen aangesloten als op de foto start en draaid tot carbu leeg is .... -boehoe-
-
dus heb nogmaals alles nagekeken en als je hem start en aan de choke trekt dan blijft hij draaien tot hij warm is ,als je de choke afzet en vertrekt dan krijgt hij blijkbaar te weinig benzine wat zou dit nu kunnen zijn -gert- ... iemand zei me dat ik moest kijken naar het hall element aan de ontsteking ...
-
ontsteking staat mss te vroeg? stationair niet goed afgesteld?
-
ik denk dat hij niet genoeg benzine krijgt dus ik weetr het even niet meer -gert- kga nog eens zien naar de darmen onder de polo -boehoe-
-
Tank misschien vol troep?
Stationair niets aan de hand, maar zodra alles gaat versnellen slibt de aanvoer dicht en als je vlotter dan leeg is...
Heb dat ook gehad, plaats maar eens een doorzichtig brandstoffilter in de leiding en kijk na een paar dagen of deze vuil of schoon is.
Weet het niet zeker, maar het klinkt wel bekend.
-
.. hall element aan de ontsteking ...
Hall-element heeft deze motor niet, wel contactpuntjes.
Stationair-toerental staat goed ingesteld?
Klopt CO-afstelling? Kan ook veelste rijk staan waardoor slecht lopen.
-
Storing is ontstaan na sleutelen aan benzinepomp. Toch zou ik daar als eerste zoeken of er voldoende opbrengst is.
Andere belangrijke, nog onbeantwoorde, vraag: waarom is er aan het brandstofsysteem in eerste instantie gesleuteld? -dunno-
-
withstupid
-
de benzinepompis gewoon veranderd door een nieuwe en filtertje ook. het rare is dat het filtertje vol is en de carbu leeg...
het stationair toerental staat goed. als je geen gas geft draaid hij heel lang zelfs tot hij w
-
sorri maar als je gas geeft valt hij stil ... net of hij krijgt niet genoeg benzine ... maar het filtertje is vol met propere benzine... miss de darmen onder de auto ... of de brandstotank ...
-
kheb de darmen allemaal aangesloten zoals op foto hij start en draaid tot de carbu leeg is dus krijgt geen of niet genoeg benzinne pf -boehoe-
Inclusief restrictie ? ( nummer 9 op het plaatje )
de benzinepompis gewoon veranderd door een nieuwe en filtertje ook. het rare is dat het filtertje vol is en de carbu leeg...
het stationair toerental staat goed. als je geen gas geft draaid hij heel lang zelfs tot hij w
Dat het filter vol is garandeerd NIET dat je ook daadwerkelijk een goede aanvoer van benzine hebt
Trek de aanvoerslang van de carb en houd deze in een lege fles, start je blokkie rond en er zou
een fatsoenlijke straal benzine uit moeten komen.
Zo ja, zou ik de carb loshalen, schoonmaken en vooral vlotternivo en vlotternaald controleren, co/stationair schroeven
afstellen en óók daarvan de o-ringen checken vervangen.
Verder je carb volgens VW specificaties afstellen.
-
WAARVOOR DIEND DE RESTRICTIE?
-
-klus-
-
WAARVOOR DIEND DE RESTRICTIE?
ALS je ook daadwerkelijk een oldskool carb hebt ( zie afbeelding gepost door Jaap ), zoals die hoort bij een ouder 900tje
en dus GEEN retour op de carb zelf hebt, zorgt de restrictie voor (tegen)druk die nodig
is om eerst de vlotterkamer te vullen en vervolgens het overschot te dumpen op de retour.
M.a.w. zonder de restrictie zal de vlotterkamer niet of onvoldoende gevuld worden en
verdwijnt je benzine rechstreeks de tank weer in.
dennis deze wagen heeft wel een Hall gever !!!!! ;-)
Waarom ?
....en hoeveel mensen zijn er eigenlijk betrokken met / sleutelen aan dit ding ?
Daarbij, VOORDAT we verder gaan met gissen, gokken en maar wat raak slaan :
Wat is de motorcode ? Is het weleens echt een HA ?
Foto's zijn welkom trouwens.
-
withstupid mbt -foto-
-
fotos komen deze namiddag.
Hoeveel personen die hieraan sleutelen? 1. Ben blij dat iedereen gewoon zijn mening geeft. Komt allemaal van pas. Bedankt daarvoor. -thumbsup-
-
kheb hem gissteren naar een garage getrokken vond het niet werd er een beetje -gert- van . Die man zag er wel uit of hij me kon helpen ik geef niet snel op maar zag het effe niet meer zitten -boehoe- .en zeker als je na lange tijd er eens een toertje wil mee maken .... ik laat weten wat het was ... als hij het vind ... :)
Toch aan iedereen bedankt -thumbsup- -
-
Ben blij dat iedereen gewoon zijn mening geeft.
Ik ben van mening dat ie gewoon moet lopen :)
Maar van meningen gaat ie niet lopen natuurlijk.. Heb je nog wel foto's gemaakt?
-
Moet volgens mij toch goed te vinden zijn.
Wat heb je vervangen? Pomp, daarna loopt ie niet meer.
-tank en leidingen schoon
-filter er carb schoon
-alles goed aangesloten
-pompje wisselen met een reserve
-leiding lostrekken aan carb
-knik in een kunststof leidingstuk
Heb je al de adviezen gedaan? Dan ben je toch al een end op weg!!
Ben benieuwd wat t is, en wat je mag afrekenen :)
-
Wanneer weet je meer over de Polo?
-
kweet het niet maar ik ga woensdag al bellen en er wat achterzitten. khad het liever zelf gedaan maar zo een heel wekend in de regen is niet niks.
Vroeger had ik een groot magazijn maar dat is niet meer he ben er heel lang mee gestopten nu terug begonnen maar we gaan miss verhuizen want ik heb een garage nodig he want heb nog wel wat in petto he -klus-
-
Verhuizen? -gert- Maar wel verstaanbaar natuurlijk, als je een garage nodig hebt; is best handig als je graag met auto's bezig bent idd. -klus-
Ben benieuwd wat het probleem met de polo gaat zijn -dunno- Succes
-
Vergeet je camera niet -thumbsup-
-
waarom camera
-
-foto- -nana- :)
-
-foto- -nana- :)
-thumbsup-
-
hopelijk komen de fotos erop....
-
wij hopen mee -ja-
-
hopelijk komt de foto erop zo ja ga ik er van de motor opzetten.....
-
zie hier de fotos
-
Tja...
1 foto = 1000 woorden :)
- Op het eerste gezicht een volledig origineel 900tje.
- Geen retour óp de carb zelf inderdaad.
- Heeft dus WEL gewoon contactpuntjes.
-
Leuke polo. Gaaf kleurtje. Is dat een origineel kleurtje.
Wat techniek betreft. Ik zou alles zo weer monterdn als voorheen toen ie nog liep. Heeft toch voordat je er aan ging sleutelen goed gelopen?
-
neen vanaf ik hem heb gekocht heeft hij dat . er is al wel heeeel veel aan gebeurd.
Ik heb de auto nu naar een garage gedaan omdat ik het niet vond maar die heeft het nog niet gevonden en vooral dacht ik dat hij dan sneller gemaakt was dus blijkbaar ni maar als het blijft duren haal ik hem terug.de foto hieronder is zoals ik hem gekocht heb .ik zal eens een topic aanmaken om me voor te stellen
-
Let maar op dat je niet de uurtjes dat ze eraan klooien mag afrekenen. Gedaan werk moet betaald worden maar he ook al een keer een slechte ervaring gehad bij merc.b
-
carbu miste een paar onderdelen binnenin -gert- draaid nu goed nu nog een nieuwe benzinetank en klaar is kees 140euro voor de werken
-
Heel gek misschien, maar ik koppel de nu volgende quote's:
Carbu is uitgeblazen enz.
carbu miste een paar onderdelen binnenin -gert-
-
vriend van mij had dat gedaan ... zei hij...
-
vriend van mij had dat gedaan ... zei hij...
Hmmmmm ;)
-
Vraagje: ik heb 2 verschillende benzine-pompen. Links op de foto die van op de 1F, rechts die vanop een polo 1.
Voor de zekerheid: Zijn deze modellen onderling uitwisselbaar?
Op de gedemonteerde pomp (links op de foto) van de 1f staat 1 pijltje (die naar de carb); dat is de bovenste aansluiting.
Op die van de polo 1 staan 2 pijlen. Volg ik dan dezelfde logica: dezelfde pijl moet richting carb? Op foto dus eigenlijk de linkse (in- en uitgang staan op dezelfde hoogte, naast elkaar).
Ik veronderstel van wel, maar tis alleen vreemd, dat bij de 1f boven naar de carb is, terwijl bij die van polo 1 dat net de linkse is.
Zelfde richting van de pijl(en) te volgen dus, ook al lijkt dat nét omgekeerd?
Op die van de polo 1 stond trouwens geen massa-contact; op die van de polo 1f is er wel 1 op aangesloten. Dus dat doe ik beter dan ook maar?!
En ook: speelt dikte van kabels een rol? Op die van de polo 1f is de aansluiting naar carb ietsjes groter dan de andere(n).
-
Nog even wat cijfertjes meegeven:
op de pomp van de 1f staat: 052 127 025 J (en ook 7 20 916 02 4 15) van Pierburg
op de pomp van de 1 staat: 1868/7 1G (Italiaanse makelij)