Auteur Topic: electrische vraagjes  (gelezen 1667 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
electrische vraagjes
« Gepost op: wo, 14 apr 2010, 16:27:38 »
ik heb pas een thermometer gekocht voor in de auto. Omdat ik dat handig vind wilde ik deze installeren op de 12 volt aansluiting van een geschakelde plus. Helaas blijkt het thermometertje maar 1,5 volt kan verdragen via een AAA batterij. Hier ben ik niet zo blij mee.

Weet iemand wat ik moet doen om van 12 volt naar 1,5 volt te gaan. Weet dat het met een weerstand moet, maar ik weet de weerstand van het thermometertje niet, en ik heb hier alleen een multimeter die al een andere waarde aangeeft als je met t kabeltje wiebelt.

Ik wil ook de buitenthemperatuursensor op een goede plek zetten. Weet iemand een goede plek ervoor zodat deze betrouwbare waardes geeft (dus niet in de motorruimte)

-

Tevens heb ik nog een vraagje. ik heb lampjes die werken op 12v sigarettenaansteker. Die wil ik graag aansluiten op de interieurverlichting zodat ze alleen aan staan als 1 van de deuren open is. Soort wachtverlichting dus.

Weet iemand hoe ik dit ongeveer moet aansluiten, en wat de kortste weg ervoor is? (niet dat ik helemaal een draad naar de lamp moet leggen dus)

Hopelijk kunnen jullie me helpen ;)

Offline Classicpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 45
  • Geslacht: Man
  • Mark Fiddelaars
Re: electrische vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 17:22:24 »
-

Tevens heb ik nog een vraagje. ik heb lampjes die werken op 12v sigarettenaansteker. Die wil ik graag aansluiten op de interieurverlichting zodat ze alleen aan staan als 1 van de deuren open is. Soort wachtverlichting dus.

Weet iemand hoe ik dit ongeveer moet aansluiten, en wat de kortste weg ervoor is? (niet dat ik helemaal een draad naar de lamp moet leggen dus)

Hopelijk kunnen jullie me helpen ;)

Ben geen elektroheld maar ke kunt hiervoor waarschijnlijk de geschakelde plus van die drukschakelaartjes pakken die bij de deur!!(?)
Die schakelen ook je wachtverlichting in..

Hoop dat je er wat aan hebt!!

Greetz

edit:
« Laatst bewerkt op: wo, 14 apr 2010, 18:10:15 door Classicpolo »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: electrische vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 20:09:33 »
ik snap m, had er ook al aan gedacht, maar wist niet of dat kon op die manier. Zijn blijkbaar breekcontacten (net zoals de remlichtschakelaar)

de weerstand van het thermometertje is 1,75 of 5,2 Mohm Ligt eraan hoe ik de draden hou (dus polen omwisselen) wat is het meest betrouwbaar? Ik vermoed die 5,2.

Ben daarop verder gaan rekenen en kom voor 12 volt uit op een 36ohm weerstand. voor 14 volt op een 43 ohm weerstand. Ik heb beide voltages uitgerekend omdat een auto een verschil kan hebben in spanning tijdens rijden, starten en stilstaan. Nu zal er tijdens starten geen stroom op een geschakelde plus staan (althans bij mij gaat de radio uit met starten, tot je t contact loslaat en de motor draait) maar ik vraag me af of ik hier rekening me moet houden hiermee.

Oftewel, is het zo dat de boardspanning in het dash tussen de 12 en 14 volt schommelt (of zelfs erger) of is dit gewoon altijd 12 volt met een klein verschil.
Aan de hand daarvan kan ik namelijk de weerstand kopen, want dan zou ik er eentje tussenin pakken (40 ohm ofzo).

Of ist gewoon verstandiger om met de 1,5 volt te blijven werken, wat ik liever dus niet heb.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: electrische vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 20:48:08 »
schakelaars bij de deur zijn massa schakelaars .en om van 12 naar 1,5 volt te gaan heb je een erg zware weerstand nodig . ik zou heel simpel een lichtschakelaar pakken van je koplampen en de dimmer gebruiken (wel eerst even meten met multimeter )en je dash verlichting dan rechtstreeks over je stadslicht zetten (ik dim nooit mijn instrument lichten )

simpeler kan ik het niet bedenken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: electrische vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 20:59:29 »
dimmer = regelbare weerstand. Dus komt het in principe op hetzelde neer. Ik dim mijn dashverlichting ook nooit, want je ziet op volle sterkte al weinig. Maar ik wil het niet via zo'n omweg doen. Zou het met een potmetertje kunnen doen (ook regelbare weerstand) maar die zou dan ergens ver weg moeten liggen zodat er niet per ongeluk aangekomen zou kunnen worden.

maar ik begrijp dat de boardspanning dus nooit meer dan 12 volt betreft? Ook niet tijdens rijden (hoge/lage toerentallen) Want dan ben ik met een 36Ohm weerstand goed af denk ik.

Hmm, die schakelaars in de deuren, daar heb ik dan dus niet zoveel aan. Of moet ik dan de plus rechtstreeks van de accu pakken? Zal vast een paar draadjes via een van de astijlen naar boven lopen, zit dat aan de bestuurderskant? Dan zou dat eventueel nog een optie kunnen zijn. maar of de zekering dat wilt?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: electrische vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 21:01:53 »
boordspanning varieert (na gelang de conditie van je dynamo en accu) tussen de 12 en 14,4 volt , dan zou een zelf stabilserende voeding een pre kunnen zijn , maar aangezien een 10% van deze voeding dan een 1,2 en 1, 4 volt zou bedragen zou je temp meter daar op moeten kunnen werken .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: electrische vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 21:07:06 »
accu is net nieuw, dynamo weet ik niet zo direct.

maarja zelf stabiliserende voeding, wat moet ik me daarbij voorstellen, zo'n blokje als bij een neon kitje? (die maakt dan t voltage hoger, maar werking komt ongeveer op hetzelfde neer)

En dan de vraag, waar is het te krijgen en voor hoeveel. Kan nog altijd de optie nemen om een los batterij compartimentje te maken en de temperatuurmeter gewoon in te bouwen. En een schakelaartje ertussen zodat ie niet te snel leegloopt. Maar dan moet je nog steeds de batterij om de zoveel tijd vervangen.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: electrische vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 22:29:22 »
Ik zou er gewoon een AAAtje in stoppen  -nana-, lekker simpel  -thumbsup-
Ik denk dat je dat je 'm niet binnen een jaar leeg krijgt.

De buitentemperatuurvoeler zit bij een golfje standaard ergens achter de voorbumper.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: electrische vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 22:40:31 »
Ik zou er gewoon een AAAtje in stoppen  -nana-, lekker simpel  -thumbsup-
Ik denk dat je dat je 'm niet binnen een jaar leeg krijgt.

De buitentemperatuurvoeler zit bij een golfje standaard ergens achter de voorbumper.

ook niet als ie de hele tijd aan staat? want dat is wel zo bij dat ding. Heeft er ook nog een lampje in zitten (kun je dan zelf aanzetten, maar dat trekt ook stroom)
want dan kan ik m net zo goed gelijk inbouwen.

Offline wobster

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • kevin vrijsen
Re: electrische vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 22:50:26 »
beste is idd gewoon batterij in laten zitten

 heb nog wel een gestabiliseerde voeding liggen die van van 12v verschillende spanningen kan maken.wil ik je wel ff opsturen


ja kunt natuurlijk weerstand gebruiken kom uit op iets van 20 ohm als ik reken op dan een aaa batterij een 900mA levert.Maar of dit lang gaat werken hangt ook af van de gevoeligheid van de print.dit kan jaren ged gaan maar ook na half uur begeven.



Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: electrische vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 22:59:23 »
beste is idd gewoon batterij in laten zitten

 heb nog wel een gestabiliseerde voeding liggen die van van 12v verschillende spanningen kan maken.wil ik je wel ff opsturen


ja kunt natuurlijk weerstand gebruiken kom uit op iets van 20 ohm als ik reken op dan een aaa batterij een 900mA levert.Maar of dit lang gaat werken hangt ook af van de gevoeligheid van de print.dit kan jaren ged gaan maar ook na half uur begeven.


Ga ik voorlopig nog even op de 1,5v AAA batterij doen. Kom ik daarna eens bij jou, zal na de meet worden, gelijk voor de uitlaat ;)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: electrische vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: wo, 14 apr 2010, 23:07:36 »
Er zijn ook veel auto's die de voeler voor de buitentemperatuur onder(in) de (rechter)buitenspiegel hebben zitten...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: electrische vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: do, 15 apr 2010, 00:24:13 »
Qua spanningsregelaar kun je ook iets fabrieken met een LM317 of iets dergelijks.
Dan kun je gewoon de spanning instellen die je nodig hebt.

Binnenverlichting: je kunt gewoon de extra verlichting aan 1 kant aan de +12V leggen, en de andere kant aan een van de deurschakelaars aansluiten.
Als de deur dan opengaat, sluit de deurschakelaar naar massa en staat er 12V over de extra verlichting.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: electrische vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: do, 15 apr 2010, 20:23:27 »
heb idd de deurschakelaar gebruikt, Is een breekcontactje (wat ik dus al dacht) wel een massacontactje.
Wachtverlichting is ingebouwd (vanavond even kijken hoe het er int donker uitziet) heb aan de bestuurderskant het schakelaartje zitten. maar hij werkt blijkbaar aan de bijrijderskant ook? Grappig en handig.

Heb de thermometer dus ook aangelegd, maar werkt nog op batterij. Ga nog zoeken wat ik daarvoor kan verzinnen. Buitensensortje ligt net voor de ruitenwisservloeistoftank. Dus een stukje van de motor af maar toch in de motortuimte. Denk wel dattie daar ook wat rijwind pakt.