Auteur Topic: Lekstroom door Lambdasensor  (gelezen 960 keer)

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Lekstroom door Lambdasensor
« Gepost op: di, 03 jul 2012, 17:11:53 »
Beste VWfanatics,

Ik heb een tornadorode Polo G40 uit 1994 (dat jaartal staat op het kenteken, waarschijnlijk is hij gebouwd in 1991 ofzo).
Hij is vrij origineel en heeft minder dan 150000 km gelopen.

Ik heb al een paar weken het probleem dat een lekstroom (2,5 A) mijn accu leeg trekt.
Ik ben na enige tijd zoeken er achter gekomen dat het wordt veroorzaakt door de Lambda-sonde (stekker er uit=lekstroom weg).

Nou kan ik deze natuurlijk gewoon meteen vervangen maar ik weet niet zeker of hij stuk is.
Er zijn een paar zaken die ik vreemd vind:
-Een sensor gebruikt nauwelijks stroom.
-Als het verwarmingselement van de sensor stuk zou zijn dan verbruikt die ook geen stroom.

Ik heb hierover de volgende vragen:
-Er gaat een permanente (ongeschakelde en ongezekerde) plusdraad van de accu naar die sensor. Klopt dat wel?
-Is de massa van de sensor dan geschakeld of krijgt deze zijn massa via de uitlaat?

Indien iemand mij hier iets meer over kan vertellen dan kan ik dit probleem oplossen.

Met vriendelijke groet,

Elmer

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #1 Gepost op: di, 03 jul 2012, 17:25:54 »
De plus van de verwarmingsspoel dient geschakeld te zijn .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #2 Gepost op: di, 03 jul 2012, 17:30:46 »
 withstupid

Dus je antwoord op je eerste vraag is:
nee. dit klopt niet.

Je antwoord op de tweede vraag is:
Er zijn twee soorten lambda sensoren.
een vier polige en driepolige.
De vierpolige heeft een eigen massa voor zowel het verwarmingselement als de sensor.
De driepolige heeft een massa voor het verwarmingselement. De sensor gaat via de uitlaat (uit mijn hoofd)

Geen idee welke in een polo 2f zit eigenlijk maar als je de stekker er uit trekt kun je het zien  :)

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #3 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 08:47:46 »
Even een kleine update:

Na nog een avondje studie ben ik er achter gekomen dat het verwarmingselement zorgt voor
de lekstroom. De plus-draad die naar het verwarmingselement gaat heb ik doorgeknipt en de lekstroom is weg.

In neem aan dat de verwarming eigenlijk alleen belangrijk is bij een koude start in de winter en dat deze na
een paar minuten rijden overbodig is.

De stekker van de sensor is 4-polig maar 1 draad gaat meteen naar een massa-aansluiting op het inlaatspruitstuk.
Er gaan dus feitelijk maar 3 draden naar de sensor:1 plus en 1 min voor de verwarming en 1 sensordraad om de meetwaarden door te geven.

Het is dus zo dat het verwarmingselement permanent een plus en min krijgt. De plus hiervan zou dus eigenlijk geschakeld moeten zijn.
Gebeurt dit door een relais (die misschien kapot is) of wordt dit door de ECU geregeld?

Groet,

Elmer

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #4 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 09:09:32 »
Hoe de plus voor de verwarming geregeld is, weet ik zo niet, maar hij ligt inderdaad zeker niet continu aan de accu.
Schakeling kan best via het contact geregeld zijn, of via het brandstofpomp relais, of of of..

Wat ik wèl weet, is dat een lambda sonde géén verwarming heeft voor de wintermaanden :)  Het verwarmingselement brengt de sonde op 200 + graden celcius, omdat de sensor pas bij hoge temperatuur zijn werk doet. Nu zit bij de Polo de lambda wel 'net voor/net in' de katalysator, zodat hij daarvan, tijdens het rijden, behoorlijk wat warmte weg krijgt, maar zonder de elektrische verwarming duurt het vééélste lang voor de sensor op temperatuur is. En aangezien het mengsel via de lamda geregeld wordt,..

Anyhoe: Geen goed plan om de + maar gewoon los te laten en te vertrouwen op een snel genoeg warm worden van de uitlaat. Zoek liever uit hoe de + geschakeld hoort te zijn, en herstel het naar fabrieksorigineel. Misschien ligt er een zekering uit, of is er iets anders ooit verprutst.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #5 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 10:24:56 »
 withstupid
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #6 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 13:41:43 »
Je hebt gelijk hoor Jaap!

Na nog wat verder studeren op het stroomschema blijkt dat het verwarmingselement van de lambdasensor
is geschakeld via het brandstofpomprelais. Die blijft dan ook waarschijnlijk hangen (de brandstofpomp blijft alleen niet lopen maar dat terzijde).
Dit relais moet de bron van het probleem zijn want deze schakelt ook de injectoren en die hebben ook continu spanning.

Verder had je het wat betreft de verwarming ook bij het juiste eind, deze verwarmt de sonde tot hoge temperaturen en is wel degelijk belangrijk.
Ik heb hem gisteravond maar los geknipt zodat ik vanochtend tenminste kon starten.

I.i.g. ik ga op zoek naar het brandstofpomprelais, die zit ergens bij de zekeringkast geloof ik.

Als het gelukt is laat ik het nog even weten.

Groet,

Elmer

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #7 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 15:46:18 »
 -thumbsup- -thumbsup- -klus-

Ik heb hem gisteravond maar los geknipt zodat ik vanochtend tenminste kon starten.


Tja.. hmm. doorknippen van originele bedrading: Niet doehoen. krijg je uiteindelijk vanzelf een keer spijt van (ik wel tenminste :) ) Waarom niet gewoon de stekker los getrokken? Nu kan je de bedrading weer gaan repareren, met kans op storingen in de toekomst; hoe goed je het ook repareert: elke verbinding is een potentiel voor problemen door corrosie e.a.


Citaat
Als het gelukt is laat ik het nog even weten.

Groet,

Elmer

Houden we je aan!  -thumbsup-

brandstofrelais zit volgens mij ergens boven de zekeringkast (onder de motorkap dus, in de watervangbak).. Als je m daar niet kan vinden, dan zit ie onder het dashboard, bij de bestuurder onder het stuur.

Brandstofrelais werkt overigens op basis van tijd en signaal van de hallgever.
Als contact wordt aangezet gaat de pomp enkele seconden draaien. Zolang de motor NIET loopt zal je moeten horen dat de pomp even zoemt (bij contact aan) en vervolgens stop de pomp (zoemen onder de achterbank stopt).
Zodra je start, en de hallgever het signaal van draaiende motor doorgeeft aan het brandstofrelais, schakelt de pomp weer in. Meestal hoor je dat niet boven het geluid van de draaiende motor uit, maar toch.

Als het brandstofrelais overbrugt is, dan gaat de pomp wellicht aan bij contact aan, en blijft ie continu draaien. Niet zo veilig in het geval je een ongeluk krijgt.

 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #8 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 16:05:26 »
Zoals mijn vader ooit zei: als je dan per se wil knippen, knip dan je haar zodat er wat meer zuurstof bij je hersenen komt...?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #9 Gepost op: vr, 06 jul 2012, 10:59:46 »
Heren,

Ik heb 2 relais gevonden vlakbij de zekeringenkast:
-321919505A en
-867906381

Ik denk dat het die 2e is.

Over die (primaire) benzinepomp die achterin zit: het klopt dat ik af en toe hoorde bij het maken van contact dat hij bleef lopen.
Ik heb er dus goed vertrouwen in dat het benzinepomprelais de oorzaak van alle problemen is.

Vanmiddag maar even naar de autoshop en dit weekend even knutselen.

Groet,

Elmer

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #10 Gepost op: ma, 16 jul 2012, 09:18:37 »
Probleem opgelost (weekje vakantie gehad),

Nu ik het brandstofpomprelais heb vervangen is er geen sprake meer van een lekstroom.

Wel bleef de lambdasonde zorgen voor problemen zoals het stotteren van de motor bij optrekken.
Daarom heb ik toch maar besloten om deze te vervangen. Ik denk dat het verwarmingselement
zorgde voor een interne kortsluiting. Na het vervangen van de sonde zijn deze problemen ook verdwenen.

Een laatste punt is dat mijn motor wanneer hij warm is een beetje onregelmatig stationair loopt.
Maar dat had ik bij mijn oude polo ook (nu motorcode PY toen AAV).
Daarover ga ik binnenkort maar eens een nieuwe topic voor starten.

Hartelijk dank voor alle hulp!

Elmer

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Lekstroom door Lambdasensor
« Reactie #11 Gepost op: ma, 16 jul 2012, 11:48:00 »
Een laatste punt is dat mijn motor wanneer hij warm is een beetje onregelmatig stationair loopt.
Maar dat had ik bij mijn oude polo ook (nu motorcode PY toen AAV).

Uit het blote hoofd zeg ik (correct me when I'm wrong):
1. controleren op aanzuigen valse lucht
2. werking extraluchtschuif controleren
3. blauwe kvs-temp-sensor controleren
4. alle massakabels checken