Netjes, maar is dan de vraag niet waar vervolgens de zwakste plek zit? Energie lost niet in het luchtledige op?
de zwaktste plek zit er niet meer!! er zit een verstevingsframe onder en je hebt nu tenslotte de kreukelzone vastgelast
mocht je dit niet hebben allemaal dan zal er indd ergens anders een nieuwe scheur barst of rottigheid onstaan waar de zwakke plek zit dan..
Liever dat de kreukelzone intakt blijft!
Anyhoe: Waarom scheurt de koets los? Doordat de klappen vanuit de wielophanging door de auto heen gaan. De energie duwt de koets omhoog, maar doordat deze niet 100% star is, buigt ze, en uit eindelijk barst ze. Een 'ideale' koets is super stijf, en de energie verdeelt zich over de auto die zonder te buigen in z'n geheel omhoog komt.
Een Polo 1 is steviger (en stijverder?) dan een Polo 2 door:
- Hoog achterschort: tussen de achterlichten
- Kort front, en dubbel metaal onderkant
- Lager dak ( dikke C-stijl, korte A en B stijl)
De Polo 2 (coupe en steilheck) verliest stevigheid (en bied meer praktische kanten) door:
- Open tussen achterlichten
- Langere neus, waarbij het front nog wel redelijk stevig is, maar niet meer in driehoek vorm vast zit (maar eerder 'U' vorm)
- Hoger dak
Vanaf de polo's met 5 bak is er een uitneembaar plastic deel bij de langsdrager linksvoor gekomen.
De Polo 2f heeft vervolgens een nog langere neus met een 'schroefbaar' frontje,. dat vergeleken met een Polo 1 veel flexibeler is.
Scheuren van de aanhechting van de langsdragers aan de kop komen o.a. door het ontbreken van een goede dwarsversteviging in het front: De voorkant wil best torderen. Uiteindelijk krijg je scheuren waar de boel normaal 'buigt'.
De baksteun die bij een 2f graag wil afscheuren zit bij een 1 en 2 nog vast aan het front..
Hoe de naad tussen bodem en schutbord/firewall afscheurt (felsrand) bij zwaar getunede polo's,.. zal een vervolg schade zijn denk ik....