Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Nielzzz op wo, 06 apr 2005, 10:07:30
-
Hallo, ik kan bij een bedrijf hier in de buurt een 100% oke AHD bak ophalen voor 125 euro's, wat heb ik allemaal nodig?
1x schakelmeganiek van 5 bak.
1x lange bout dynamo.
1x de bak zelf
4l dikke bak olie
een beunhaas of vriend
Weet iemand wat nog meer?
-
waar om lange bout dynamo?
vergeet niet de beugel onder de auto.
-
een bakfiets voor het vervoer! -uitlachen-
-
Steun aan bak: alleen de bovenste is van belang: De onderste (die onder je voet vast zit) is gewoon gelijk aan 4 bak.
Lange bout dynamo moet waarschijnlijk zijn: Lange bout startmotor.
4 / 5 bak startmotor verschilt ietsiepietsie: draad en geen draad in het gat voor die bout: zonder die startmotor heb je die lange bout dus ook niet echt nodig... (startmotor met 2 bouten vast zetten volstaat, of je pakt een stuk draadeind + 2 moeren: de originele lange bout past alleen als je ook een startmotor hebt met draad getapt.
Korte lijst:
- 5 bak
-mechaniekje van bak naar schakelstang dus
-schakelbakje (pook + mechaniek + bakje)
-bovenste bak steun
Langere lijst:
- Startmotor + langere bout
- achterste bak steun
- verzin er nog maar wat bij..
-
Owkay...
Maar goed, ga er toch nog heel even mee w8en...
Andere preoriteiten ff eerst.
Mischien over een maandje...
Maar jah, dan werk ik weer 6 dagen in de week, dus duurt waarschijnlijk nor zeker 7 weken voordat ik er wat aan ga doen...
-
corectie 9 weeken.
-
Correctie 9 weken duurt te lang...
Heb vandaag een AHD bak gekocht...
En wie had er ook al geinformeerd naar de prijs?
Ene meneer Schouten was het antwoord...
Eu... Melvin? -uitlachen- ...
Ik heb um -moon- ...
Voor???
Ghehe, 125 euro's.
Maar goed, nu zoek ik nog een schakelmeganiek van een 5 bak... denk niet dat dat iets met AHD te maken heeft...
En een baksteun, en de rest van de onzin die ik mogelijk nodig heb.
Heeft iemand nog wat?
Owww jah, heb nu ook een golf luchtweger van een 1800 8kleppert.
Die van een 16 kleppert leek er in de verste verte niet op...
Maar goed woensdag bij (mag ik niet van sjon zeggen hier) moet ik nog ff een verloopje ophalen van vierkant luchtmassametergat naar rond voor luchtfilter...
Slang heb ik er niet bij, dus dat word even googelen...
Ik denk aan een inmens grote koelstang ofzo...
Iemand een idee?
-
Mag je gerust zeggen van mij: SKG-carstyling.
Maar toen jij net kwam kijken op 't pch-forum was je alleen maar reclame aan 't maken voor die toko.
Styling is een beetje verkeerd gekozen naam, maar ach ze verkopen ook goed spul.
In den beginne dacht ik dat jij een tupperware-fan zou worden: gelukkig niet, blijf aub op 't "juiste" pad.
Ontopic:
je mot nog een 5-bak stabilisatorstang hebben.
(je huidige gaat net tegen 't dekseltje van de 5 schuren, zeker bij verlaging)
-
Dekseltje van de 5?
Nou ja, ik heb het nooit echt bestudeerd, maar had net Serge aan de telefoon, en die zei een nokje weg halen, en dan kon het lukken, maar het kan ook zijn dat de acheruit dan weg is, of de 5e versnelling het niet doet.
Ik zou niet weten hoe het werkt eigenlijk...
En wat heeft het met verlaging te maken?
En welke stabilizatorstang?
Owww, bedoel je dat metalen beugel ding wat in het midden onder je auto hangt net na de kathalisator?
-
Stabi: zie foto.
Dekseltje van de 5e versnelling steekt iets verder uit, 4-bak stabi zal hier tegenaan komen.
Bij normale hoogte alleen tijdens inveren, bij verlaging continu
-
Dus zo'n ding MOET ik hebben, of is het anders op te lossen?
D8 eerst wel dat je ding stang bedoelde, maar begreep het verkeerd...
maar had niet ged8 dat die khem kon raken eigenlijk...
Lees net een eerdere post van patric86c, en die heeft het wel over de beugel onder de auto... Hoe en wat?
-
Dus zo'n ding MOET ik hebben, of is het anders op te lossen?
D8 eerst wel dat je ding stang bedoelde, maar begreep het verkeerd...
maar had niet ged8 dat die khem kon raken eigenlijk...
Met mijn classic in verhoogde toestand was 't dekseltje na 3 ritjes op 1 plekje compleet bling bling.
Met verlaging zal dit juist alleen nog maar erger zijn.
Dekseltje intikken ben ik geen voorstander van.
Lees net een eerdere post van patric86c, en die heeft het wel over de beugel onder de auto... Hoe en wat?
Waarschijnlijk bedoeld ie 't beugeltje waaraan de uitlaat hangt,
dat beugeltje zit bevestigd aan de startmotor-bouten.
Maar ik zit te peinzen: dat beugeltje is bij 4- en 5-bak toch hetzelfde?
-
als niels zijn bakkie van na87 is is de stabi goed
-
Oh.....tsja, mijn kontmobiel is van 84.........
ik was eerst eigenwijs: eerst geprobeerd, daarna gauw ff stabi gehaald
-
Mij bak komt uit een polo van 88.
Er zit aan de zijkent een plastic deksel, vrij plat.
Heb hem net opgehaald.
Heb ook mijn adaptor voor de luchtweger naar open luchtfilter opgehaald...
Moet nog ff wat verzinnen om die kleine slang op de grote luchtmassameter te passen...
Samco, tje... valt zo op vind ik...
-
Plastic?
Toch geen rond groen ding met vw logo he?
-
Plastic?
Toch geen rond groen ding met vw logo he?
Wat was er nou eigenlijk met die groene kap?
-
o20 bak
-
Nee, sory, hij is wel van metaal, maar dat leek alleen maar zo.
Zwart gespoten metalen dekseltje met VW logo er op.
Maar goed, zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Ik heb nu een AHD bak, maar wat heb ik nu nodig?
Wel of geen stabi?
ik neem aan geen.
Schakelmeganiek?
Die stang tussen meganiek en bak?
Beugel onder de auto?
Maar ff een definitief lijstje.
1x bovenste bak beugel.
Weer iemand of ik van een 2f met 5 bak zo'n bovenste bak beugel kan afslopen?
En of ik die er bij een andere auto (lees op de sloop) zo af kan draaien?
En hoe ziet zo'n ding er uit, en waar zit die?
-
Van welk bouwjaar is jouw auto?
-
1989, dus de stabi moet goed zijn, en de schakelstang (of hoe dat ding ook heet) ook, en dat wat onder de pook zit ook volgens serge, zo ongeveer.
-
Ja, dan heb je alleen de bovenste baksteun nodig.
-
jup dennis snapt het ook ,had ik ook al tegen niels gezegd
-
Klopt, wil vrijdag kijken of ik er 1 bemachtigen kan.
In doetinghem staat nog een 2f met een 5 bak, en anders ga ik naar Emerich.
-
Hey, weet iemand of die langere bout / (in mijn geval draad eind) M5 of M6 was? Voor de startmotor bedoel ik dan.
-
Ik dacht M6
-
Ik heb er hier 2 in m'n burola liggen. M6 is wat ik je zeg (maar vertrouw mij niet: ben geen held qua maten (als t er niet op staat)
-
Iemand?
Wil namelijk morgen mijn 5 bak er onder gaan hangen.
Vandaag olie er in laten pleuren.
-
laten pleuren!
Goed plan: stinkende meur!
Die lange bout voor de startmotor past ook alleen als je een bij behorende startmotor hebt he..
ochnee, wacht: draadeind ging je gebruiken.. dat's waar ook.
Maar goed: met 2 bouten valt ie er ook niet af, dat scheelt (been there done that.. 't is niet voor niets dat ie er nog steeds niet in zit...
-
-hug- Dank je, gaat wel goedkomen dus.
Ja laten pleuren, had wel meer te doen, dan thuis met die olie lopen te kloten. Als ik per ongeluk wat op de oprit dump springt mijn vader door de carport.
En nee, stonk niet, zat geen olie op de bak meer.
Enige probleem word het onder hangen, je wilt nie weten hoe zwaar die olie de versnellingsbak maakt.
Maar net ff aan de telefoon geluld, morgen middag gaan we ff sleutelen... Heb al van die mooie oprijdbokjes gescoord, heb ik genoeg ruimte...
Veeltand8 Check. Tja, moet goed komen hoop ik.
-
die olie kan de bak toch niet heel erg veel zwaarder maken? Ik weet niet hoeveel er in gaat, maar meer dan 5 kilo aan extra gewicht zal het niet zijn (mijn gedachten)
Succes in ieder geval met het plaatsen van de bak!!
-
Ja, maar 5 kilo is veel als je onder een polo licht te kloten en geen brug hebt. -klus- .
-
Ja, maar 5 kilo is veel als je onder een polo licht te kloten en geen brug hebt. -klus- .
Gewoon op de krik leggen; met een fatsoenlijke krik rijd je de bak gemakkelijk onder de auto en kun je 'm vervolgens zo opkrikken.
-
Jup was het plan.
Morgen kan die vriend van mij niet, schijt!!!
Alleen doen heb ik weinig zin aan, lukt me nooit denk ik.
-
Niet in het tempo dat jij wenselijk acht denk ik..
T kan echter wel..
Maar als je het dan toch hebt over : zware bak (met al die olie erin)...
check deze filmpje: (sorry: WMV no apple :( )The Clutch
-
wtf.... Een dure Sachs koppeling, en dan met nieuwe olie in het blok in de garage sprinten???
WAT EEN LUL!
maar toch, als ik nog eens 2 minuten over heb..
-
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGG
Het is een ramp!!!
Heb hem op bokjes gereden!!!
Grote fout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu heb ik de 4 bak er gewoon uit gekregen met stabi en alles er aan enzo, alleen 5 bak wil er in de verste verte niet in nu!!!
Nu moet ik bokjes gaan kopen, en kijken of ik de polo nog zo hoog kan krijgen!!!
Grote dikke kloten zooi is het!!!!!!!!!!
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
. -boehoe- -boehoe- -boehoe-
-
Eerst nadenken voordat je begint...
Nu moet de stabi eronder uit zeker?
Dan kan ie beter niet meer op z'n eigen wieltjes staan nee..
-
Nee, heb bokjes gekocht, en met een paar krikken en bokjes ter beveiliging staat die nu.
Stabi zat flink vast links voor.
WD 40 paar x er op, 6 kant dop er op, verlengen met buis, en kracht zetten.
Ineens knak kwam die.
Bout was warm!!!!!!!!!!!!!!
Gewoon woest gemaakt, en ineens een kracht explosie.
Denk dat die bijna afbrak.
Maar goed, ijn vriend die komt zo weer helpen, en dan met 2 man er tussen te proberen te manouvreren.
@ Dennis, Ik d8 wat er uit kan, kan er ook weer in.
Ja, totdat je met een rolmaat aan het hannesen komt. -moon- ...
-
Kl*ten zooi echt waar.
5 bak zit er bijna aan, alleen "het wil niet".
Ik kan de bak er NIET tegen aan krijgen.
Wrikken, wriemelen, helpt weinig.
Scheelt "je kan er ook zo goed bij"...
Vannacht auto laten staan, mijn vriend heeft geen tijd meer, net zoals de rest van de wereld.
Ik heb nu een wonder nodig, anders kan ik zo naat het Streekziekenhuis Konigin Behatrix.
Ik voel me enorm KUT!!!
Wie zei hier dat het makkelijk was, enz???
Als iemand zich vanavond/morgen verveelt, call me.
-
Telefonische psycho-hulplijn nodig ofzo?
They never said it was going to be easy.
Probleem waar je waarschijnlijk tegenaan loopt is de passing van de ingaande as, in de spie-banen van de koppelingsplaat.
Zorg ervoor dat je koppelings-vork goed zit, met druklager etc goed richting het bakhuis (zodat je niet perongeluk alles pas hebt, maar ontdekt dat t druklager ergens tussen thee en koffie ervanaf gedonderd is en al een half uur op de grond ligt te nixen)..
Zorg ervoor dat de pasbussen goed zitten
Zorg ervoor dat de bak in z'n vrij staat
Zorg ervoor dat je de bak recht naast t blok houd
draai de bak ligt om m te laten passen op de spie-banen.. (dus niet wrikken, maar om de as-draaien).
-
Psies, en dan is het best makkelijk :)
-
Makkelijk wil ik niet meer horen.
-
Simpel dan misschien....? -dunno- :D
Morgen weer een dag Niels -klus-
Gewoon rustig blijven en "wiggle it, ...just a little bit"
-
-
-
-
Hij zit er aan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Yes!!!
Zag het straks helemaal niet meer zitten, vriend had geen tijd meet, enz...
Oom eens opgebeld, deed vroeger heeeeeeeel veen met autocross, en dan met kevers.
Die zeg, met een krik word niks.
Paaltje over schutbord, en front plaat, spanband om de bak, krik weg, 8erbeugel vast, iets terug trekken, Aandrijfas-aansluitingen tegelijk draaien, zodat de as binnenin de versnellingsbak verdraaid, en de tanden goed komen, en tadaa.
Na die spanband hing die met 5 minuten aan 2 bouten vast.
Beugels zitten er ook weer aan.
Morgen nog paar bouten vast zetten, en rotzooi terug bouwen, en met de schakelstang aan de gang.
Maar gaat nu wel goed komen.
-love- -love- -love-
Kan ik weer lekker zuinig rijden zodadelijk op de snelweg.
Kopelingsplaten waren nog aardig volgens die jongen, dus...
En dat gekraak als ik de koppeling in trap is nu ook verleden tijd.
Ja kopelingskabel meteen maar ff geprobeerd, zo dadelijk bouw je alles weer terug, koppelt die niet, heb je ook wat...
Maar gelukkig doet die dat wel, iets slapper zetten nog al gemerkt.
What about de schakelmeganiek?
Kan toch gewoon bij een NZ van 89, mobouwen naar 5 bak, zonder meganiek te wisselen?
-
Zie je wel ! Easy ! :D
Goed bezugh -thumbsup-
-
What about de schakelmeganiek?
Kan toch gewoon bij een NZ van 89, mobouwen naar 5 bak, zonder meganiek te wisselen?
* Uit het blote hoofd mode *
Vanaf '87 alle modellen 5 bak proof, toch ?
edit: lijkt me wel geschikt voor de FAQ's btw.
"Waar moet ik op letten/wat te vervangen bij inbouw 5-bak"
-
Ja, alles wat je nodig hebt zit er al:
-5-bak schakelmechaniek
-5-bak stabi
-
Klopt, stabi gaat wel passen.
Moet nog ff de rubber blokjes vast bouten.
Schakelmeganiek, moet ik natuurlijk wel ff mee vogelen, draaien, schuiven, enz...
-
Stabi met krik ondersteunen he?
Anders draai je zo het schroefdraad waar de bouten van de steuntjes in vallen stuk!
-
't koppelstukje verschilt toch wel?
zeg maar '24/25' (bovenste plaatje)
versus '16/18' (onderste plaatje)
-
Ik heb die met de kogel er aan.
Geen idee, of het verschil is, maar hij werkt zo wel...
Ben alleen zo stom geweest om dat nylon blokje weg te zagen wat blokkeert dat je m in de 8eruit kan zetten.
Ik hoef dus nu de pook niet meer omlaag te drukken, heeft iemand nog een pook voor me?
Nee, verder, rijd prima, heb m net klaar, 1 en de 2 is wel veel korter.
Had m eerst nog niet goed afgesteld staan, maar dan maar optrekken in de 3, zo kort is die bak.
-
Keb nog wel een 4-bak schakelpook over
-
Ja... is die het zelfde als een 5 bak?
Tenminste, die van mij wel, maar die van jou ook, aangezien die polo ouder is mischien?
Als het kan, houd ik me aanbevolen.
-
Welk nylon busje bedoel je?
(noem 't nummertje maar van de plaatjes hierboven)
-
Ik denk onderste tekening nummer 6, en dan het deel wat aan de pook zit.
Is wit nylon dingetje.
Heb net ff proefrit gemaakt, met dat natte weer.
Als wheelspin in de 3e versnelling begint is dat goed? -uitlachen- -naughty- -love- ...
Jezus christus wat een trekkracht zeg, echt onbenullig gewoon.
Nu is het helemaal "zeg maar dag met je handje" met de GTI tjes.
Edit: als het het goede ding is, kom je nog bij Serge?
Daar droppen, als er geen bezwaar is, of ik haal m op, dit rijd kloten namelijk...
-
Als wheelspin in de 3e versnelling begint is dat goed? -uitlachen- -naughty- -love- ...
banden op??? -uitlachen- -uitlachen-
-
Nat wegdek? -uitlachen-
Ik had ook wielspin in zn 2 met de 1.0 kratjebier -wanker-
-
Edit: als het het goede ding is, kom je nog bij Serge?
Daar droppen, als er geen bezwaar is, of ik haal m op, dit rijd kloten namelijk...
Oh.....kom ik net vandaan......Lunteren?
-
@ Sjon, Oke, houd Lunteren maar aan. (PM).
@ Marjolijn, en Wendy, nee, net nieuwe banden voor, maar klopt, de weg was goed nat.
Het is best even wennen, gewoon oppassen met gas doseren...
1 naadeeltje (heb ik er voor over), Je blijft aan het roeren met die pook.
-
zelfs met nieuwe banden is het mogelijk bij bv harde kompound( goedkope zooi...)
-
Pirelli P5000 Drago, Ik rijd niet op goedkope zooi.
Oke, oke, ik geef toe, het was in een snelle bocht -naughty- ...
-
i know, maar er zijn jongens die er zo wel prat op gaan! "in z'n 3 nog wielspin!" (op vikings...)
-
Bah! Had mijn vader destijds ook op zijn Dayhatsu Aplouse.
Lawaai, en ze blijven heletijd naar een spoor zoeken tijdens het rijden...
-
Bah! Had mijn vader destijds ook op zijn Dayhatsu Aplouse.
Lawaai, en ze blijven heletijd naar een spoor zoeken tijdens het rijden...
koop maar nooit dunlop sp sport
dit staat gerand voor rechtdoorgaan in een haakse bocht met nat weer!!!!! waren ook dure banden!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gr maikel
-
Geen zin om voor een klein vraagje een nieuw topic te openen..
Hoe demonteer je het snelst/makkelijkst het schakelmechanisme van een 5-bak (8P)?? pook-->schakelvinger
moet er morgen 1 demonteren aan straat bij iemand anders en dan is het wel makkelijk als je gelijk weet waar je moet beginnen :D
-
Moertjes nr 6 (M6 = 10mm) losdraaien, dan heb je het hele bakje los. (alleen nr 6 onderin de tekening, dat zijn er 4 in totaal)
Aan de bak-kant nr 28 (M8 = 13mm) losdraaien, heb je de schakelstang in 1 keer los.
-
kan zonder uitlaat weg te halenm idd
-
Tip 2:
het pookbakje verdwijnt dus via de onderkant de auto.
Nummertje 4 in de tekening wil nog wel eens plakken,... dus als je zeker bent van het verwijderen van de 4 boutjes (nummer 6) en het wil niet: rammen! :)
Tip 3: tussen liggend dingetje (3) dient o.a. voor de achteruit vergrendeling, en wil nog wel eens blijven plakken,. en dan vergeten worden mee te nemen (been there, done that)
-
ok thnx -thumbsup-
is alleen een schakelstang nodig als je van aky --> 8P gaat ?
of heb ik alle onderdelen nodig van het plaatje ?
-
of anders gevraagt : wat is bij een 5-bak anders dan een 4-bak op dit plaatje ?
-
het complete bakje over zetten die van de 4 bak is smaller
-
aha ok, maar dan is nummer 4 op de tekening ook smaller op een 4-bak ? want bij demonteren is #4 gesneuvelt ( soort vilt achtig iets ?)
-
Ok, schakelmechanisme van mijn 4-bak samen met een 8P 5-bak.
en schakelen gaat perfect hoor ;)
wel 2 rubberren stukjes verwijdert -naughty-
-
zit even mee te lezen ik wil er dus binnenkort ook een 5 bak onder hangen.
dat hij in zijn 5 kan kan ik toch ook de schakel pook bak van mijn 4 bak aanpassen !!??
mijn polo is van 86 orineel een 1.0 moet ik nu een andere stabiestang !!??
-
nope 86 is overgangs jaar
-
Vanaf chassisnummer 80-K-180 000 is de pookbak al hetzelfde bij zowel 4- als 5-bak polo's.
Dat is vanaf ergens begin april 1989.
Stabi lijkt idd vanaf 1986, zie ook
hier.
-
Vanaf chassisnummer 80-K-180 000 is de pookbak al hetzelfde bij zowel 4- als 5-bak polo's.
Dat is vanaf ergens begin april 1989.
Mijn polo is van '87, ik hoefte alleen 2 rubberen aanslagen eruit te wippen wat het bakje dan +/- 1cm breder maakte en daarmee plaats maakt voor de 5de versnelling
@jos : gewoon kijken of je ook 2 rubberen aanslagen in het bakje heb zitten, zoniet dan moet je een ander "schakelpookbakje" hebben
-
hij is bij mij toch al gaar omdat hij regelmatig drempels raakt -gert-