Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: vwspecials op zo, 05 dec 2004, 19:55:09
-
ik ben van plan om men polo 1 wat meer pit te geven maar ben aan het twijfelen op welke basis ik best iets kan bouwen,
ik had gedacht aan een G40 of anders iets op basis van een 1600.
het is de bedoeling dat die best snel en vlot is zowel op de baan als voor de sprint maar hij zou ook lange afstanden te baas moeten kunnen zodat ik nog steeds naar treffens kan bv 400km van huis weg.
wie weet hier raad mee en weet wat de beste oplossing is, alvast bedankt he
-
1.4 abd onderblok (seat ibiza 93 tot 95 en golf 3 )
mechanische kop er op (sleeptuimelaar om in de stijl te blijven van de polo 1 ) 286 of scherpere nokkenas ,kop goed bewerkt ,weber of dellorto of solex configuratie ,spaghetty spruitstuken een goede uitlaat zonder tegendruk .geloof me er blijft weinig naast je staan als je dit combineert met een ahd versnellings bak
-
1.4 abd onderblok (seat ibiza 93 tot 95 en golf 3 )
mechanische kop er op (sleeptuimelaar om in de stijl te blijven van de polo 1 ) 286 of scherpere nokkenas ,kop goed bewerkt ,weber of dellorto of solex configuratie ,spaghetty spruitstuken een goede uitlaat zonder tegendruk .geloof me er blijft weinig naast je staan als je dit combineert met een ahd versnellings bak
is een 1.4 dan beter dan een 1.6
-
in sommige opzichten wel ja.
1600 blokken (AEE en ABU) hebben 'af fabriek' al weinig marge.
Zuigertjes zijn erg plat, en hebben daardoor de neiging te gaan kantelen. (ABU in het bijzonder).
Niet dat 't slechte blokken zijn, helemaal niet. Maar als je wilt vlammen EN het spul heel wilt houden.. dan liever het 1.4 ABD blokje. Komt ook het meest in de buurt van de echte polo blokjes: alleen de aansluiting van de waterpijp is 'echt' anders.
ABD is daarbij een stuk(je) goedkoper, en veel meer voorkomend.
-
en kun je uit zo'n 1.4 dezelfde prestaties krijgen dan een 1.6 of G40 dan of is dit ook een stuk moeilijker
-
beter zelfs dan een g40
-
bij een flink bewerkte kop is de basis een standaard sleeptuimelaarkop van een HK/HK/GK?? Of zijn er meerdere mogelijkheden?
-
standaard G40 = 115 pk
goed bewerkt ongeblazen 1.4'tje -> 100pk per liter
Maar 'prestaties' zijn erg afhankelijk van wat je wilt. Een G40 heeft een heel ander karakter dan een ongeblazen motor. Een turbo blok idem.
-
wat ik wil is dat hij zeer snel is van 0 naar 100 maar ook vooral voor de sprint, een goede acceleratie tijdens het rijden vind ik ook heel belangrijk, ben het beu dat die mensen met hun spoilerbakken in men
-moon- komen hangen en me treiteren met men 1100tje
en waarom kiezen er vele voor een 1600 als een 1400 meer mogelijkheden bied of beter is?
-
Velen kiezen er voor een 1600.. omdat daar met minder moeite meer inzit.. immer die 200 cc merk je echt wel.
Met m'n 1.4'tje zijn spoilerbakken zijn alleen maar lastig.... op m'n voorbumper.
Maar als je 1.1'tje te traag is.. dan is een 1.3'tje met een korte bak misschien de oplossing?!
-
kan me een 1.1 herrinneren -naughty- -naughty-
-
ja dat wel en met een 1.1 of een 1.3 zal ook wel wat te doen zijn maar wil echt wel wat meer en zwaarder nu.
ben juist naar een motor revisie bedrijf geweest die ook wel motoren kan tunen en zij zouden voor de 1.6 gaan omdat hiermee wel wat meer power op te bouwen valt dus mss dan toch kiezen voor de 1.6? ? ?
lees hier ook dat erbij zijn die carburators nemen van een moto, wat zijn hier de voor en nadelen van??
mss dat ik wel veel vraag aan jullie of ni gemakkelijk ben maar het kost me best wat geld he een motor maken, niet dat dat een probleem is maar dan zou ik het graag ineens goed doen en niet dat ik na een paar maanden zeg van had ik maar.... gedaan
-
1.6 kan zolang je maar een aee blok neemt ,motorfiets carbs hebben het voordeel van geen carburateur gat en dat ze het mengsel over het hele toeren gebied perfect verdelen ,enigste nadeel het korte gaspendaal
-
Stilstaan of vliegen -naughty-:
Maar inderdaad 1.6 is altijd mogelijk, echter met genoeg tijd en geld. Het past niet bepaald kant en klaar in een 86c, zeker niet als je ook het injectiegedeelte wilt gaan gebruiken. Carbs maken het wel iéts eenvoudiger maar niet veel... (denkend aan Sjon...)
-
maar dat was een kwestie van carbs ,schoonmaken ,ontsteking juist zettenn ,en hij gaat een een groene steilheck voor bij -naughty- -naughty- -naughty-
-
Turbo komt er aan Serge! -naughty-
-
wat is het verschil tussen een ABU en een AEE blok?
hoe zit het met de motorsteun op het blok, komt deze een beetje in de richting van een poloblok?
welke kop kan ik daar dan het beste op plaatsen op dat AEE blok?
-
ABU is qua bouw voor 99% gelijk aan de 'standaard' polo blokjes:
-waterpomp = distributie-riem spanrol
-verder gelijk, op hoogte van 't blok na (boring/slag van 1.6 he)
-dynamo-motorsteun kan slechts met 2 bouten vast gezet (maar dat voldoet)
AEE is qua bouw voor 90% gelijk aan de 'standaard' polo blokjes:
Andere waterpomp (vast), aparte spanrol voor de distributieriem.
Verder als ABU.
spanrol zorgt voor iets minder ruimte, maar 't past wel.
Grote verschil tussen ABU en AEE => AEE is uitgevoerd met 'hogere' zuigers (en dus kantelen de zuigers minder snel), en de AEE is uitgevoerd met holle drijfstangen (olie-kanaaltjes) en daarmee worden de zuigers vanaf onderen gekoelt.
Binnenwerk van een AEE in een ABU blok is dus de mooiste combinatie (voor miere(n)neukers zoals ik), maar anders is een AEE de meest logische keuze.
-
en je zit niet dat je o-ring gaat lekken na spannen dis riem om,dat de aee een aparte spanrol heeft (steek 13 en inbus 6)
en de riem blijft constanter onder spanning met spanrol
-
ah zo, weer wat bijgeleerd.
en dan nog een goede kop erop zeker, wat kan ik hier best mee doen, 1 van een 1.3 of beter groter.
welk type is het meeste geschikt hier voor ( moet wel bewerkt worden en met nokkenas enz)
-
de ervaring leert dat mechanische kopjes beter tegen toeren kunnen .gezien de motor ook een verbrandingsruimte in de kop heeft ,adviseer ik een hh kop of hb kop met 34mm inlaat kleppen .de kop moet dan wel bewerkt worden eventueel is het raadzaam om de kleppen te vervangen door grotere exemplaren lees 36mm inlaat en 30mm uitlaat .klepveren plaatsen van golf gti mk2 8v .een 286 nokkenas (zodat het toeren gebied niet te hoog wordt ivm met max technisch toeren van de zuigers).hierop of een setje 40er webers of 36mm keihin carbs .
spaghetty spruitstuk 4-2-1 met uitlaatsysteem van 55mm doorlaat uitwenig is afdoende ,nokkenas pouly moet dan ook gemaakt worden aangezien de vertanding van mechanisch naar hydrau grof naar fijn is en de bevestiging op de nokker verschilt (oftewel maak van 2 pulies 1 pouly )
-
serge en jaap, toch alvast bedankt he
wat zou die kombinatie ongeveer opleveren van pk's en koppel?
45-er webers, zijn deze te groot dan?
zou ik nog veel winnen met carbu's van een moto?
-
45ers zijn te groot .40er webers zijn groot zat (venturi is bepalend )met v34mm venturi
reken op een vermogen van 160 tot 175 pk
motorfiets carbs reageren betr aan het gas als webers en zoals eerder uitgelegd verdelen het mengsel beter
-
dat is niet slecht. dan de goede boite erop en eventueel het vliegwiel bewerken, een race koppeling erin en dan zal dat wel vliegen zeker
als ik carbu's neem van een motor, welke moet ik dan gebruiken?
-
36mm keihin carbs van cbr 900 0f 1000 van na 95
-
Is een hb kop beter dan een mh kop voor op een Aee blok (zoals je in mijn topic zei)? Ik heb namelijk nog een hb motor liggen, dan hoef ik niet meer op zoek te gaan naar een kop.
Heb ook nog 2 GL motoren liggen maar die kop is niet zo geschikt zeker?
FF
-
GL kop = zonder verbrandingsruimte in de kop
(is verder gelijk aan GK en HK kop, alleen de nokkenas verschilt)
HB is met verbrandingsruimte (en die heb je nodig).
-
Grote verschil tussen ABU en AEE => AEE is uitgevoerd met 'hogere' zuigers (en dus kantelen de zuigers minder snel), en de AEE is uitgevoerd met holle drijfstangen (olie-kanaaltjes) en daarmee worden de zuigers vanaf onderen gekoelt.
Binnenwerk van een AEE in een ABU blok is dus de mooiste combinatie (voor miere(n)neukers zoals ik), maar anders is een AEE de meest logische keuze.
Iemand bekend of de AEA ook dezelfde holle drijfstangen heeft als de AEE?
Volgens mij is de AEA hetzelfde als de AEE, alleen dan voor een golf versnellingsbak.
-
36mm keihin carbs van cbr 900 0f 1000 van na 95
cbr900 is 38 mm (helemaal niet erg -naughty- )
-
AEA, ABU en AEE hebben allemaal dezelfde drijfstangen volgens Edgar..
AEE/AEA, dezelfde zuigers, ABU heeft andere...
Ook handige info: Kolbenschmidt
-
AEA, ABU en AEE hebben allemaal dezelfde drijfstangen volgens Edgar..
AEE/AEA, dezelfde zuigers, ABU heeft andere...
Ook handige info: Kolbenschmidt
edgar zit er naast zoals zo vaak. abu heeft vaste drijfstangen aee en aea hebbeb holle drijfstangen
-
Mijn ervaring is dat Eddie altijd wel de goede informatie geeft.
Kan het zijn dat die holle drijfstangen vanaf een bepaald modeljaar zijn?
Dat maakt bij een golf namelijk nog wel eens uit.
-
Zou best kunnen.
Ervaring leert dat uit het ABU blok van Marcel 'dichte' stangen kwamen, en uit het AEE blok van Serge 'holle stangen kwamen...
Edgar zit er overigens wel vaker naast.. (ook ervaring).
-
hoeveel compress zou die blok max mogen hebben zodat hij heel blijft en welk distributieriem leg je er op, die van het AEE blok??
-
zou voor 11 op 1 gaan met originele aee riem
-
van welke motor is hb kop? code zegt me niet zoveel eigenlijk.
Hoe kan je van 2 nokkenas polie's 1 maken?
Ik heb toevallig een G40 boite liggen met assen. Is een G40 boite geschikt voor zo een project of zijn de vitessen te lang?
-
gokje, u zijt belgisch? -moon- De motorcodes kan je vinden onder het kopje info op de 86c-site. HB is een 1300 motor met sleeptuimelaarkop.
Ik heb verder geen idee hoe je van 2 poulies 1 kan maken zonder dat je problemen krijgt ( niet in lijn staan van de poulies onder en boven...)
-
Hart van een mechanische cylinderkop, buitenrand van een nieuwere kop met Hi-Torque riem.
Poelies zitten hiermee mooi in lijn.
Gemaakt door MS-Motorsport (Marcel).. -thumbsup-
-
gokje, u zijt belgisch? -moon- De motorcodes kan je vinden onder het kopje info op de 86c-site. HB is een 1300 motor met sleeptuimelaarkop.
Ik heb verder geen idee hoe je van 2 poulies 1 kan maken zonder dat je problemen krijgt ( niet in lijn staan van de poulies onder en boven...)
Hola, mijn HB motor is wel maar een 1100tje hoor, heb ik dan niet de juiste kop (van welke motor moet ik die dan wel halen?)
FF
-
Ja ik zijt belgisch -moon-
Ik zit eigenlijk meer op dit forum dan op het .be forum.
Omdat men in belgië niks van motors kent. Buiten een paar.
Alleen stickker tuning -gert-
-
Ja ik zijt belgisch -moon-
Ik zit eigenlijk meer op dit forum dan op het .be forum.
Omdat men in belgië niks van motors kent. Buiten een paar.
Alleen stickker tuning -gert-
-
idd, hb = 1.1 (nog nooit zoveel gezegt met zo weinig letters!)
-
ok bedankt serge
-
ik was fout! HB= 1.1 Misschien moet ik de motorentabel eerst eens goed doorlezen voordat ik begin te blaaaaten.. -gert- -wanker- withstupid
-
ok bedankt serge
serge? -dunno- -gert-
mijn eerste gevaar was een hb met best de gang erin!
-
ok bedankt serge
serge? -dunno- -gert-
mijn eerste gevaar was een hb met best de gang erin!
ben je er ni voor te vinden dan?
-
check avatar! ook vrouwen weten hier soms iets! -love-
-
check avatar! ook vrouwen weten hier soms iets! -love-
ja zo moet dat he maar het was wel serge die me verder heeft geholpen he en gezegd heeft wat hij zou doen
-
past een 1.4 16v kop op een AEE onderblok? is die kop met code BBY?
-
gaat wel ,maar das of de ahf of ahq .tevens zullen in de zuigers sleuven uitgehaald moeten worden ivm de kleppen
-
ah zo, welke combinatie gebruiken ze normaal dan voor een 1.6 16v?
-
ok bedankt serge
serge? -dunno- -gert-
mijn eerste gevaar was een hb met best de gang erin!
Die kop van dat HB motortje heb ik hier nog liggen. Weten jullie nog de precieze specificaties?
-
vast niet die van mijn hb, die zit voor zover ik weet op mijn 1.4tje
-
uhm die uit de derby... roodgelakte motorkop. Onderblok was toch ook HB?
-
alfred das een gk kop hb heb holle kommen in de kop,net als hh
-
Om nog even verder te borduren op motor keuze.
Ik kan een golf/ibiza motor kopen voor 250 euro uit een schade golf met 170000 km op de teller. Dit voor een bij klusje. Ik kan nergens in de golf of op de motor een motorcode vinden. De golf komt uit 1996, dus moet het een AEA of AEE zijn.
Past een ABU inlaat systeem op een AEE of AEA?
Oja, welke van deze 2 konden nou niet in een polo?
-
Heeft er iemand een foto van de inlaat van een ABU en eentje van een AEE?
-
Dit zijn de maten van een ABU inlaatspruitstuk, weet niet of er iemand is die de maten van een AEE heeft -dunno-
-
tnxz
-
Heeft er iemand een foto van de inlaat van een ABU en eentje van een AEE?
Zijn volgens mij gelijk, de aansluiting tenminste.
-
zijn gelijk ,maar dat is al vaker gezegd . en aangezien men hier toch te lui is om de zoekfunctie te gebruiken
-
zijn gelijk ,maar dat is al vaker gezegd . en aangezien men hier toch te lui is om de zoekfunctie te gebruiken
OF niet weten hoe ze die moeten gebruiken; Welke termen en de topic's zelf zijn soms wat 'lang' om te doorzoeken.
Zoektip: Wil je de HELE site doorzoeken, ga dan eerst terug naar de startpagina, anders zoek je ALLEEN in die sectie waar je aan het lezen bent!
-
OF niet weten hoe ze die moeten gebruiken; Welke termen en de topic's zelf zijn soms wat 'lang' om te doorzoeken.
Zoektip: Wil je de HELE site doorzoeken, ga dan eerst terug naar de startpagina, anders zoek je ALLEEN in die sectie waar je aan het lezen bent!
-wtf- Shoot. dat wist ik niet eens.
Vraag me af hoe vaak ik dat over het hoofd heb gezien -dunno-
Moet zeggen dat ik wel meer en meer via de toets 'zoeken' doe zodat je ook kunt selecteren in welke topics je specifiek zoekt.
Maakt het zoeken ook een stuk zuiverder (zo zonder alle off-topic en verkoopverhaaltjes)
-
zijn gelijk ,maar dat is al vaker gezegd . en aangezien men hier toch te lui is om de zoekfunctie te gebruiken
Heb de zoek functie al gebruikt maar kon toen niks vinden, ik lees ook nu pas de antwoorden. Heb ik zeker elke keer deze topic gemist. Maar ik heb de kop van de AEE gezien vandaag. De gaten zijn niet rond, er zit een extra inkeping in voor een injector.
Ik ga even een inlaatpakking voor een ABU bestellen en houdt deze er even voor.
Maar als Serge al zegt dat het past dan kan ik het blok gelijk kopen.
-
Tsja nu moet ik wel, golf 3 met ABU heeft het vandaag begeven, ik ga als het allemaal mee zit morgen de AEE ophalen en in de ABU golf zetten.
De ABU ratelde al een geruime tijd bij vermogen vragen (optrekken en versnellen). Vandaag "tokt" de motor echt en valt uit. Klinkt als een drijfstanglager of een stukke/versleten zuiger.
-
Auw.
-
Ik heb een 1.6 AEE uit een cordoba gekocht, nu kom ik er achter dat sommige dingen iets anders zijn:
Thermostaathuis anders van vorm en zit met 4 boutjes vast. (zie foto) Ik zal ook andere slangen nodig hebben.
Geen gele oliedruk sensor, er zit wel een 2 aderige sensor net onder de koelpijp achter op onderblok. (klopsensor?)
Koelpijp onder inlaat zit bij de waterpomp er in geschoven en vervolgens vast geklikt aan thermostaathuis.
Als ik er uit ben hoe het allemaal werkt zal ik even een aparte topic aanmaken met foto's.
Verschil ABU en AEE