goed en dan nu het ware verhaal .1 een 4 cylinder motor gaan 2 zuigers op en 2 zuigers neer dus resultaat 0.krukas ballanceren samen met vliegwiel is leuk voor boven de 8500rpm(8500rpm is fabrieks banceertoerental) ,krukas verlichten is weer een ander verhaal,dat is nodig om er voor te zorgen dat je geen vermogensverlies gaat kreeeren in massa welke je opgang moet helpen en houden .als de drijfstangen onderling gematched zijn samen met je zuigers en verlicht kun je dus door het lichtere gewicht van je krukas samen met die van de drijfstangen en zuigers een max draaien van 9000rpm ,ga je de kammen van de zuigers in korten tot het maximale(net onder de olie schraap veer )kun je een 11000rpm gaan draaien wat onderblok betreft.nu zitten er in de kop ook onderdelen die van belang zijn om goed na te kijken .dwz in een mechanische kop de tuimelaars verlichten en gelijk in gewicht maken ,of vervangen door titanium exemplaren .klepschotels vervangen door tytaniumk exemplaren ,klepveren vervangen door sterkere varianten of dubbeleom het zweven van de kleppen te voorkomen ,een nokkenas naar keuze van 276 tot 324 ias allemaal mogelijk.maar hoe betrouwbaar is een motor die 11000rpm draait en hoe soepel is hij om mee te rijden ,simpelweg niet ja een 1000km misschien .
dus je blindstaren op krukas ballanceren en superdure zuigers ,samen met giga dure onderdelen voor de kop is niet nodig alsd je voor betrouwbaarheid gaat.een blok(neem een 1.3 carburateurblok op webers oid )welke max schakel rev heeft van een 8000rpm en dus een max rev limit heeft van 8500rpm,zal dus in het straat gebruik ideaal kunnen voldoen met een pk of 110(neem het blokje van marcel maar ten voorbeeld )en zal dus met gemak een 50000km kunnen volhouden als je er normaal mee omgaat (dwz niet bij koude motor gelijk van kiet gaan)na die 5000km is het wel noodzaak om even een compressie test en cylinderlektest te doen om te kijken hoe je zuigerveren en de rest wat afdicht er bij staat,meestal zal dit best meevallen en kun je rustig verder rijden .
hopenlijk ben ik een beetje duidelijk geweest