Auteur Topic: Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo  (gelezen 4165 keer)

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Gepost op: do, 11 nov 2004, 14:19:07 »
Hallo allemaal,

Ik heb een VW Polo 1.000 uit 1987 met een handgeschakeld 4-bakje.

Graag wil ik daar een handgeschakeld 5-bakje in zetten van een Polo 1.300 uit ongeveer 1991.

Het idee is om van een sloperij een 5-bakje te kopen inclusief het schakelstangmechanisme. VW monteurs hebben mij gezegd dat dat mechanisme met die stang anders is dan die van de 4-bak.
Vervolgens mijn 4-bakje eruit halen en samen met een nieuwe koppeling set het 5-bakje er weer in bouwen.

Eerste reden is dat ik telkens wanneer ik op de snelweg rijd, de neiging heb op te schakelen naar de 5de versnelling omdat de motor zoveel toeren maakt.

Tweede reden is dat het intrappen van de koppeling vrij zwaar gaat en ik hoop dat daar verbetering in komt. Experts hebben mij verteld dat het zware koppelen kan komen door drie redenen:
a. koppelingskabel is droog of slecht
b. drukgroep/lager/koppelvork in het koppelingshuis is op z'n eindje
c. het asje door het koppelingshuis waarmee de koppelvork bediend wordt heeft zich in het aluminium ingevreten omdat het droog heeft gelopen.

Ik heb begrepen van mensen die veel van VW Polo's af weten dat er rond 1987 drie uitvoeringen van de VW Polo zijn uitgebracht: de 900 cc, de 1.000 cc en de 1.300 cc. Op alledrie kon de klant als optie een 5-bak bestellen. Vreemd genoeg kom je ze in advertenties op bijvoorbeeld Marktplaats.nl niet tegen. Alleen de 1.300 wordt wel eens aangeboden met ee 5-bak.

Vragen:
1. past dat zomaar
2. waar moet ik op letten
3. kan het 1.000 motortje met z'n 35 kW een 5-bakje wel aan
4. is er in of rond Amsterdam een in VW gespecialiseerde sloperij
5. is er een betrouwbaar persoon met ervaring op dit gebied en gereedschap die deze klus kan/wil doen tegen acceptabele vergoeding

Alle nuttige informatie is welkom: ik kijk uit naar jullie bijdragen.

Vriendelijke groet, Jan.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #1 Gepost op: do, 11 nov 2004, 15:08:46 »
Hallo... en welkom!

Een 5 bak kan je zo inbouwen.

Minimaal nodig:
- 5 bak
- bovenste versnellingsbaksteun
- koppelstukje schakelstang

Wil je het netjes doen dan vervang je ook:
- versnellingspook met 'mechanisme'
- stabilisatorstang (auto's van voor 1986)

het versnellingspook mechanisme verschilt iets waardoor de pook verder van links naar rechts kan bewegen, en dus ook de slag richting '5' kunt maken

de stabilisatorstang van een '4' bak auto is vanaf ongeveer 1986 gelijk aan die van een '5' bak auto: er zit een klein extra knikje in, waardoor de langere versnellingsbak NET NIET tegen de stabilisator aankomt.. de oudere stabilisatorstang raakt de 5 bak 'net wel' bij inveren/bochten maken.

Neem voor je 1.0 liefst een zo kort mogelijke 5 bak: een AHD (1.3 diesel en sommige benzine motoren), of een vergelijkbare.. Een langere 5 bak zal voor jouw 1.0 resulteren in een 'overdrive': in 4 door trekken tot 120, en dan in 5 verder pokkelen: accelereren gaat dan niet meer in 5. (maar je draait wel lekker laag in toeren)..

Ik heb zelf een AHD bak achter mijn iets oudere 1.0 hangen: 29kW, en in 5 trekt ie nog amper (bij 120 naar 130 in 4 = +/-15 seconden, in 5 duurt dat langer dan 40 seconden.)

Succes!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #2 Gepost op: do, 11 nov 2004, 15:19:34 »
Mijn (recente) ervaring met 4- naar 5-bak wisseltruc:
-bak past perfekt idd
-bkasteun verplicht overzetten idd
-schakelmechanisme verplicht overzetten (anders zit kun h'm niet in 1 en 2 zetten, zonder de pook naar beneden te duwen)
-stabilisatorstang vervangen door eentje van een 5-bak polo (bij 't inveren raakt ie net 't dekseltje van de 5-bak)
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #3 Gepost op: do, 11 nov 2004, 17:04:07 »
Mijn (recente) ervaring met 4- naar 5-bak wisseltruc:
-bak past perfekt idd
-bkasteun verplicht overzetten idd
-schakelmechanisme verplicht overzetten (anders zit kun h'm niet in 1 en 2 zetten, zonder de pook naar beneden te duwen)
-stabilisatorstang vervangen door eentje van een 5-bak polo (bij 't inveren raakt ie net 't dekseltje van de 5-bak)

Schakelmechanisme overzetten hoeft niet perse. Je kan ook het stukje rubber weghalen dat op de ‘tunnel’ zit. Dan heb je net genoeg ruimte. Kwestie van de stang heel precies afstellen. In mijn Derby heb ik ook een 5-bak zitten en daar heb ik hetzelfde gedaan.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #4 Gepost op: do, 11 nov 2004, 17:41:23 »
http://www.polo86c.nl/info/versnellingen.shtml

voor bakcodes met overbrengingen (niet volledig, doch wel bijna)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #5 Gepost op: do, 11 nov 2004, 17:44:00 »
Zwaar koppelingspedaal kan inderdaad liggen aan:

-Geleidebus over prise-as (hier glijd het druklager over heen en weer: vreet zich soms behoorlijk in, en dan gaat ie ENORM zwaar..
-Druklager
-Drukgroep
-Koppelingskabel
-Gafel/vork-lagertje
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #6 Gepost op: do, 11 nov 2004, 18:23:07 »
Ik heb begrepen van mensen die veel van VW Polo's af weten dat er rond 1987 drie uitvoeringen van de VW Polo zijn uitgebracht: de 900 cc, de 1.000 cc en de 1.300 cc.

De 900cc heeft alleen in de polo 1 & 1F dienst gedaan, deze is bij het uitkomen van de polo 2 vervangen door de  1043cc (vaak  1.0 of 1.05 genoemd).
Dus tot midden '87 had je keuze uit de 1.05, 1.1  & 1.3

Motorentabel



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #7 Gepost op: do, 11 nov 2004, 22:02:43 »
op marktplaats olnder volkswagen onderdelen bij auto onderdelen, staat een 5-bak te koop inclusief koppeling en vliegwiel.

Kijk er eens naar!

5-bak
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #8 Gepost op: do, 11 nov 2004, 22:13:29 »
op marktplaats olnder volkswagen onderdelen bij auto onderdelen, staat een 5-bak te koop inclusief koppeling en vliegwiel.

Kijk er eens naar!

5-bak

koopje!! -thumbsup-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #9 Gepost op: vr, 12 nov 2004, 08:57:25 »
juist, daarom !!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #10 Gepost op: ma, 15 nov 2004, 12:04:34 »
Hallo allemaal!

Allereerst allemaal hartelijk dank voor allen antwoorden en informatie: hartverwarmend dat er eigenlijk zo'n forum bestaat vol enthousiastelingen voor het autootje waar ik reeds ongeveer 10 jaar in rijd.

Ben sinds afgelopen donderdag niet meer on line geweest en dus zijn er al weer een paar ontwikkelingen geweest.

Heb inmiddels een 5-bakje op een sloperij in Amsterdam gekocht voor Euro 125,- (dat deed pijn, zeker toen ik vanmorgen las dat er door een van jullie een advertentie op marktplaats was gevonden voor een compleet verhaal voor Euro 60,-...).

De prijs is inclusief het schakelpook mechanisme (om problemen met het niet goed kunnen schakelen in de 5 enzo te voorkomen) en bevestigingsbeugels. Exclusief vliegwiel en koppeling. Vanmorgen meteen even doorgebeld dat ik ook waarschijnlijk de stabilisatorstang nodig heb. Ja: dan weten ze je te vinden, die kost dan meteen Euro 15,- extra.

Komend weekend ga ik bij een beun-garagetje in Amsterdam de ombouw doen (wanneer ik op tijd de koppeling heb).

Omdat in een van jullie replies stond dat er bij de koppeling wel eens wat invreet, heb ik maar meteen een nieuwe koppeling geregeld.

Als alles goed gaat, moet ik dus na het weekend met een 5-bakje rondrijden, al ben ik natuurlijk wel gevaarlijk bezig, omdat ik geen motornummer/versnellingsbaknummer heb nagekeken van dat ding van de sloop. Ik weet alleen dat het om een schade 1.300 coupe uit '91 ging met een multi-point injectie systeem. Kans is dus dat de eindoverbrenging van die 5-bak te zwaar is voor mijn 1.000-tje. Toffe site trouwens die met al die versnellingsbak- en motor gegevens.

Ik hou jullie op de hoogte, want waarschijnlijk zal ik nog wel het een en ander aan hulp nodig hebben gezien het feit dat ik niet zoveel ervaring heb op het Polo 86c gebied.

De vragen op een rijtje:
1. Waar komt die benaming eigenlijk vandaan?
2. Weet iemand van jullie of de 86c ooit origineel is uitgerust met een toerenteller. Zo ja, heeft iemand zo'n toerenteller voor mij tekoop? Mijn dashboard heeft twee grote "vierkante" klokken. Links de km teller, rechts een enorme tijdklok. In het midden boven de watertemperatuurmeter, onder de benzinemeter en middenin allerlei controleledjes. Moet toch mogelijk zijn zo'n toerentellertje erin te zetten?

Groet aan jullie allemaal: tot gauw.

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #11 Gepost op: ma, 15 nov 2004, 13:29:27 »
125 euro incl. schakelmechanisme is normale prijs.
15 voor stabi is ook normaal (ik heb geloof ik 20 euro betaald)

1. Hier een linkje met info:Klikken en ff op algemeen klikken (staat ook wat geschiedenis bij)
2. Yep, de wat luxere types (GL/GT) zijn afgeleverd met toerenteller.
Op de plaats van jouw grote klok rechts zit dan een toerentellert,
klokje is dan verhuist in digitale vorm naar midden onderin.
Je moet dan 't hele cockpitje vervangen, al dan niet met of zonder eigen km-teller.
(km-teller is mechanisch, dus makkelijk over te schroeven of gewoon de juiste km-stand invoeren ;-) )



Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #12 Gepost op: ma, 15 nov 2004, 14:22:39 »
Ennuh: stabilisator heb je 'wellicht' nodig.

'waarschijnlijk' is jouw polo'tje (1987) al 'voorbereid' op een 5 bak.

Dat kan je 'waarschijnlijk' makkelijk zien aan de binnenkant van je spatbord:
Kijk bij het linkervoorwiel eens naar de binnenkant van je spatbord: Zit er daar ter hoogte van de versnellingsbak een uitneembaar stukje plastik? (zwart, 2 boutjes/klips), dan heb je waarschijnlijk al een polo die 'optioneel met 5 bak' werd uitgevoerd, en dus zal je de stabilisator niet hoeven te wisselen.

zie je geen uitneembaar stuk plastiek ter hoogte van de versnellingsbak: dan wel.
Attentie: aan de binnenkant van je spatbord zit ook een groot zwart plastik 'binnenspatbord', maar dat bedoel ik niet; 't gaat om een plaatje van ongeveer 10 bij 20 cm.

Verder; 't schade coupetje was er waarschijnlijk 1 met een 1.3 NZ blok: zie motoren/versnellingsbakken tabel.

Controleer even het 'geleide busje' op de bak: Dat is het busje wat met 3 schroefjes vast zit, precies om de ingaande as van de versnellingsbak: daar waar het druklager overheen en weer beweegt: die 'vreet' ook nog wel eens in.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #13 Gepost op: di, 16 nov 2004, 10:58:27 »
Beste 86c'ers,

Geweldig allemaal: ik ga zodra ik terug ben in Amsterdam (nu even in de "Heimat" op zakenreis) meteen kijken of ik een op 5-bak voorbereid Polootje rijd.

Verder heb ik tijdens enig browsen op deze grandioze register site gezien dat er enthousiastelingen zijn die Honda CBR carburateurs inbouwen: HELEMAAL TEGEK!!!!

Dan te bedenken dat ik eerst bijna mijn Polootje wilde verkopen: nu ik al deze lol zie wil ik dat dus voorlopig echt niet meer!!

Eerst het 5-bak project, en dan het opvoerproject waarbij ik ook CBR carbs, spagetti uitlaatspruitstuk (Faecherkruemmer genoemd hier in de "Heimat") en een hetere nokkenas op mijn 1.000tje wil zetten.

Vragen:
1. Wie wil mij met dat project helpen?
2. Wie heeft bovengenoemde onderdelen per ongeluk tekoop voor mij (en voor hoeveel).
3. Blaas ik dan niet meteen mijn arme oude 1.000tje op die al 115.000 km op de klok heeft staan?
4. Nadat ik het artikel van het afstellen van Webers had gelezen, moet er dus een "ideaal" CBR carburateursetje zijn. Welke zijn het meest geschikt?

Groet, Jan.

Heel verkeerd dit allemaal: eerst was ik heel rustig en tevree, nu haal ik mij al die bovenstaande zaken op mijn nek....

Affijn: eerst maar even kijken hoe het met die 5-bak operatie afloopt, dan een toerenteller zien te ritselen en dan zien we wel weer verder.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 polo
« Reactie #14 Gepost op: di, 16 nov 2004, 11:16:46 »
Precies: Rust Roest, maar is heel goed te behandelen.

1.0 tuning is leuk, maar bedenk je wel goed dat 't wel geld kost!
Begin 'rustig' en 'wijs', en lepel er eerst eens een 1300 blokje in; scheelt al een slok op een borrel. Bij de sloop om de hoek kan je zo een MH blokje uit een Polo of Golf trekken. Pruts en Play.

Facher kost knaken
Inlaatspruitstuk voor CBR moet handgemaakt worden en dan moeten er nog carburateurs op..



Overigens: mocht je aan je 1.0 vast willen houden: geen probleem: 115.000 km = net ingelopen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken