Auteur Topic: Verlaging rabbit  (gelezen 4229 keer)

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Verlaging rabbit
« Gepost op: za, 08 jan 2005, 17:59:40 »
Zat weer es tegen.....
Tuurlijk weer es niet 't juiste gereedschap:
mega-waterpomptang voor schroefdop bovenop veerpoot om schokker vast te maken.
Bout van remzadel afgedraaid.......draad opnieuw getapt.....
Nou ja: vooraan is klaar incl G40 remmerij.

Toen achteraan (is in principe een eitje, dacht ik)
Schokker zit onderaan met een bout door de as heen.
Moer "in" de as is los, maar bout lijkt vastgerot aan de bus die door schokker heengaat.(rubber draait ook door)
Is mooi shit, je kan er niet op timmeren of wat dat ook.
Poging om groot lomp stuk ijzer in de as en dan de bout naarbuiten drukken lukt niet.

Werkzaamheden gestaakt: andere keer verder. (wel grappig: wigvorm-look)
Toekomstige planning was toch om een achteras met stabi in bouwen.
Dus dan maar complete achteras demonteren........
Of iemand moet nog tips hebben om huidige schokker te verwijderen?
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Verlaging rabbit
« Reactie #1 Gepost op: za, 08 jan 2005, 18:46:27 »
heb ik ook weleens gehad,dat zuigt bigtime!!
Men neme een ijzerzaag en haald t zaagblaadje ertussenuit,zag zagen maar!!
Duurt ff,maar hij komt er wel uit..
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Verlaging rabbit
« Reactie #2 Gepost op: za, 08 jan 2005, 20:12:37 »
Psies, das de manier..

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Verlaging rabbit
« Reactie #3 Gepost op: za, 08 jan 2005, 21:03:15 »
En waar moet ik zagen dan?
Zoals eerder vermeld: die moer in de as is al los.
Om daar nou ook 't draadeinde eraf te zagen lijkt me nutteloos.

Of idd dat doen en dan ook de kop van de bout eraf en 't restant bout naar binnen timmeren.
(eventueel nog een stuk eraf in as om verder te kunnen timmeren)
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Verlaging rabbit
« Reactie #4 Gepost op: za, 08 jan 2005, 21:06:32 »
Zagen aan weerskanten van het buisje dat door het rubber onderaan de schokdemper zit.

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Verlaging rabbit
« Reactie #5 Gepost op: za, 08 jan 2005, 21:11:16 »
Aha, daar.......mmm......mooi klusje voor de decopeerzaag voorzien van ijzerzaagje, hoop ik.
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Verlaging rabbit
« Reactie #6 Gepost op: za, 08 jan 2005, 22:54:21 »
ik hoop voor je dat je daar mee er in komt. -dunno-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Ron polo1f

  • Non-Register lid
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Verlaging rabbit
« Reactie #7 Gepost op: zo, 09 jan 2005, 00:10:51 »
als je het kopje van de bout hebt afgezaagt kun je door er een beitel of een grote schroevendraaier tussen te slaan net genoeg ruimte creëren dat je er net met een zaagblad tussen kan.
bout aan beide zijden van het lagerbusje door zagen en klaar.
fuck stock.....................customize

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Verlaging rabbit
« Reactie #8 Gepost op: ma, 10 jan 2005, 18:51:23 »
sjon heb vandaag eff op me werk gevraagt (superb en daarmee nog wat andere vw varianten) hebben dezelfde constructie achter!!! als je de luchtsleutel opzet en de andere kant met een wring ijzer of iets dergelijks de bout eruit probeert te wippen moet het lukken!!!!!
alleen de uitlaat moet dan zekerweten opzij!!!

owjha heb ik nog een vraag een een paar
hoort het zo dat als je de auto uit z'n veren heb (voor dus) dat me veren los liggen??? betreft een weitec veren en koni schokbrekers 60mm verlaging voor

en dan nog iets als ik stuur komt me stuurwiel niet zo uit zigzelf helemaal terug ik moet hem meer helpen enne hij stuurt een stuk lichter klopt dit allemaal???

ik weet het ben een beetje onzeker wat dit betreft aangezien alles wat ik doe aan die wagen tegezit zo dus ook nu weer
naja ik zie het gaat goed komen toch sjon???

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Verlaging rabbit
« Reactie #9 Gepost op: ma, 10 jan 2005, 19:08:38 »
Is er al uitgelijnd?

Veren moeten altijd onder spanning staan, niet alleen APK afkeur maar ook gevaarlijk, veren kunnen naast de schotels gaan staan.
Heb je dempers gebruikt met een rebound? Dwz: uitschuifbegrenzing op de zuigerstang, nodig voor veren met verlaging meer dan 40mm.

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Verlaging rabbit
« Reactie #10 Gepost op: ma, 10 jan 2005, 20:17:02 »
Stuur niet terug in ruststand = wigvorm wellicht? Auto is alleen nog vanvoren 6cm verlaagd.
En dus ook nog niet uitgelijnd.

Losse veren is dus een kwestie van schokkers instellen, begrijp ik.

En dat 't een beetje tegen zit, ben ik onderhand wel gewend.......
Dankzij dit forum hebben we weer ideeen opgedaan, Maikel, a.s. zaterdag weer verder.
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Verlaging rabbit
« Reactie #11 Gepost op: di, 11 jan 2005, 09:37:48 »
schokkers instellen?

Dacht t niet.

Rebound in meestal niet instelbaar (nog niet eerder gezien in iedergeval).

60mm verlaging met 'stugge' veren betekend dat je rebound dempers moet gebruiken: de zuigerstang kan dan niet meer volledig uitschuiven.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Verlaging rabbit
« Reactie #12 Gepost op: di, 11 jan 2005, 10:19:13 »
schokkers instellen?

Dacht t niet.

Rebound in meestal niet instelbaar (nog niet eerder gezien in iedergeval).

60mm verlaging met 'stugge' veren betekend dat je rebound dempers moet gebruiken: de zuigerstang kan dan niet meer volledig uitschuiven.

ik had de demper speciaal voor deze veren besteld!!!!!!!
het is wel zo dat de dempers tot een zekere hoogte terug komen! de rest moet ie dan uitgetrokken worden!!!!!! wat het gewicht van de ophanging dus doet als hij uit de veren gekrikt word!!!
eu uitlijnen moet dus nog gebeuren allen is te sporing toch te stellen?????

naja gaat goed komen

gr maikel

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Verlaging rabbit
« Reactie #13 Gepost op: di, 11 jan 2005, 10:56:49 »
Nope. Dat alleen de sporing is in te stellen, das een fabeltje :)

maar goed; beginnen we bij de schokkers:
- de zuigerstang van een standaard demper kan bijv 44 cm uit worden getrokken. Een standaard veer heeft dan bijv. 40 cm bij maximaal uitveren (opgekrikte toestand) aan ruimte (toplagers, veerschotel).
Als je een standaard veer ontspant (van de veerpoot afhaalt) dan is ie bijv. 60 cm lang. Genoeg voorspanning dus.

Als je verlagingsveren plaatst, dan zijn dat meestal (veel) stugere veren, en ook 'korter'. Een set -60mm verlagingsveren van bijv. merk x is 'ontspannen' 42 cm hoog. Plaats je deze op standaard dempers, dan zijn ze 2 cm ingedrukt, en is er DUS voorspanning.

van merk z zijn de -60mm veren echter stugger, en slechts 39 cm hoog in ontspannen toestand.. dan heb je 1 cm ruimte te veel: niet opgesloten = gevaarlijk = apk afkeur.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Verlaging rabbit
« Reactie #14 Gepost op: di, 11 jan 2005, 12:34:52 »
Oftewel: ook met de voetjes van de vloer moeten de veren onder spanning staan.
Kun je handig testen door bij opgekrikt wiel de veer proberen te verdraaien, lukt dat met niet al te veel moeite, dan is er niet genoeg voorspanning, en dan zul je dempers moeten gaan zoeken met (meer) rebound.

Wat voor dempers gebruik je nu precies?