Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Dennis op di, 28 okt 2003, 19:39:57
-
Rij eigenlijk altijd met 13" rond, 175/50 of 195/45.
Wou zowieso al naar 14" gaan, maar heeft er iemand ervaring met 15"??
Of is het dan optrekken als een trekker en veel last van spoorvorming?
Of misschien andere nadelen of natuurlijk beter: voordelen!!
:P
-
15 past met 195/45 -15
-
Het sturen wordt met grotere wielen hoekiger
-
bigfoot :D :D
-
Het sturen wordt met grotere wielen hoekiger
Hoekiger wil zeggen directer?
-
Dan kun je in elk geval "hard de hoek om" ;)
-
Hoekiger bedoel ik een gevoel mee ..
Zal proberen het uit te leggen .
Draaipunt van je wielen voelt anders aan ..
Wielen glippen eerder over dat punt heen met wielen van een grotere diameter .
Hoop dat je t snapt :P
-
Je kunt ook een 6Jx16 velg pakken. Als je hier 195/40 16 omheen legt is je wiel diameter nog kleiner dan wanneer je met 195/45 15 gaat rijden. En het ziet er nog wat aparter uit ook.
Heb al twee maal Porsche C2 wielen onder een Polo 86c zien zitten. Ziet er super uit.
-
Mits je maar de 6 x 16 pakt met ET 53
Adapter van 20 mm ertussen ..
-
Ik heb onder mijn 2f nu bijna 2 jaar 195-45-15, rijdt super.
Keb alleen nog geen ervaring met 14 inch, nooit mee gereden.
Nadeel 15 inch: extreem verlagen wil niet
en ik moest mijn wielkast-randjes + wielkappen verwijderen.
-
Ik heb 6x15 et 49 op het oog, OZ motorsport rallye-velgen.
In Duitsland zonder toelating op de openbare weg, dus wel de echte.
Met die afmeting ben ik niet bang of het gaat passen, hooguit wat spoorverbreders ertussen.
-cool-
-
Hoekiger bedoel ik een gevoel mee ..
Zal proberen het uit te leggen .
Draaipunt van je wielen voelt anders aan ..
Wielen glippen eerder over dat punt heen met wielen van een grotere diameter .
Hoop dat je t snapt :P
Snap er geen drol van! :D
Is dat postief of negatief bedoelt? Zoals ik het nu begrijp verlies je eerder het ´stuurgevoel´??
-
Ja zoiets .. gelukkig dat je het begrijpt .
Met 13 " had je meer controle
-
Mits je maar de 6 x 16 pakt met ET 53
Adapter van 20 mm ertussen ..
of 6J x 16 ET 73 dus?
-
Nee : ET 33 :)
-
De T in ET staat voor Tiefe.
En een diepte wordt natuurlijk niet dieper als je er een ring van 20 mm instopt.
Nog even voor de duidelijkheid:
Hogere ET = wielen verder naar binnen
Lagere ET = wielen verder naar buiten.
-
Ja,. tegenwoordig doet mijn rekenapparaat het niet zo goed meer (die in mijn hoofd)..
Word wel steeds 's ochtends wakker met de juiste oplossing..
zo is een 160 ipv 139 pk geen stijging van 40 pk (maar 21)
en zo is een ET waarde van 53 met een adapterschijf van 20, geen 73 maar 33 inderdaad!
Soms kan je voor het ondekt word nog even editen.. soms ook niet :) :)
-
iemand wel eens 6x15 et 38 geprobeerd, met bijv. 175x55x15?
zal zoiets passen op een 2f gt coupe?
-
Moet zonder problemen passen, gezien breedte en et-waarde.
7x15 et25 met 175/55 past daarentegen niet, althans niet rijdbaar zonder enige aanpassingen:
-
iemand wel eens 6x15 et 38 geprobeerd, met bijv. 175x55x15?
zal zoiets passen op een 2f gt coupe?
ik heb het zelf niet geprobeerd, maar volgens mij moet de velg wel lukken, maar volgens mij zal de band wat te hoog zijn, volgens mijn berekeningen komt 175x45x15 meer in de richting.
-
Anders kan je ook nog voor 165/50R15 gaan of 165/45R15.
De laatst is wel wat zeldzamer(lees duurder)
-
165/45/15 hebben wij ook een zoektocht naar gedaan. Wordt niet meer gemaakt... :(
Alleen voor een brommobiel, maar dat wil je niet :)
-
Hierbij de afwijkingen, en volgens mij krijgt vw bullit van volksforum binnenkort weer 165-45-15 binnen.
Serge heeft 6x15 et38 met 185-45-15 onder zijn coupé, met geloof ik 6cm verlaging en dat past super!
-
Ik heb onder mijn 2f nu bijna 2 jaar 195-45-15, rijdt super.
Keb alleen nog geen ervaring met 14 inch, nooit mee gereden.
Nadeel 15 inch: extreem verlagen wil niet
en ik moest mijn wielkast-randjes + wielkappen verwijderen.
Nooit meer!
Inmiddels dus wel 14 inch 7J voor en 8J achter met rondom 195-45-14.
Achteraan staat denk net iets teveel getrokken: 'huppelt' in de bocht.....
......en das NIET fijn......
Doet mij maar 175-50-13 op 7J rondom: dat hoekt zo verschrikkelijk lekker onder me classic.
-
Ik heb jaren met 15" rondgereden, met 195/45.
Reed prima, voordeel is dat je nog een behoorlijke bodemvrijheid houd, maar wel een lage look (gevulde wielkasten). Nadeel is dat je voor je randjes om moet leggen.
-
Tjah mischien beetje oudere Topic maar dacht Reageer toch even
Ik heb zelf Tsw Velgen eronder 15'' het rijden is goed te doen
alleen straatje keren niet.
dan lijkt het wel alsof hij aan de binnenkant ertegen aan komt als je VOL een kant opstuurd.
En tjah qua snelheid ga je er ook niet echt op vooruit.Ookal is het een g40
ik hoor van meerder mensen je moet er kleine wieltjes onder gooien....
maarja Oog wil ookwat
ik heb een gesloten wielkast!!! :D
-
En tjah qua snelheid ga je er ook niet echt op vooruit.Ookal is het een g40
ik hoor van meerder mensen je moet er kleine wieltjes onder gooien....
Grotere diameter van het wiel (dus velg-band combinatie) levert een hogere snelheid op, alleen geeft je km-teller dat niet aan.
Met een kleinere wieldiameter dan origineel rij je juist minder snel dan dat de km-teller aangeeft.
-
En tjah qua snelheid ga je er ook niet echt op vooruit.Ookal is het een g40
ik hoor van meerder mensen je moet er kleine wieltjes onder gooien....
Grotere diameter van het wiel (dus velg-band combinatie) levert een hogere snelheid op, alleen geeft je km-teller dat niet aan.
Met een kleinere wieldiameter dan origineel rij je juist minder snel dan dat de km-teller aangeeft.
Ik dacht qua acceleratie 0 tot 100 ofzo.
en de top ja daarzit wat overin ja.
Kan ik dat trouwens niet aanpassen km teller?
-
Zit niet iets "over in ofzo"; dat is een feit -sturen-
met kleinere wielen trek je sneller op, lagere eindsnelheid
met grotere wielen trek je langzamer op, met hogere eindsnelheid.
Zorg met het kiezen van andere band+velg combinatie altijd dat je in de buurt blijft van je originele wielomtrek (dus velg+bandhoogte!),dan wijkt je teller niet/nauwelijks af.
Een mechanische teller (in de polo's) is volgens mij niet aan te passen, aangezien dit met magnetische velden werkt. Je bent een handige jongen als je dit weet af te stellen (ijken!) op een andere wielmaat.
-
Voor 175-50-13 banden zijn wel van die kastjes te koop die je tussen de bak en de km-tellerkabel zet.
-
aha, dat kan natuurlijk ook.. Was ik even vergeten dat de kabel onderbroken kan worden en er zo gemanipuleerd kan worden!
Stupid :(
EDIT: bij 175-50 bandjes is een afwijking van 7% ook wel fors, scheelt alleen wel dat het de goede kant op is!
-
een polo-teller heeft standaard al een afwijking van ongeveer 10km/u (gemeten met GPS). Als je 80 wil rijden (handig bij die f*cking* trajectcontroles -angry- ) moet je 90 op de teller rijden.
-
185/45-15 is exact gelijk aan omtrek origineel 195/45-15 is te hoog en 175/55-15 ook .
maar idd voor het hoek werk is 175/55-13 of 165/55-13 een betere maat .185/55-13 op 8j is ook zeer wijs alhoewel zeop 7j perfect zitten
-
Even een oud topic omhoog helpen -nana-
Ik heb een GT (motorcode 3F, origineel dus 2 cm lager dan standaard Polo). Onlangs paar mooie RH Cup velgen gescoord met de afmetingen 7J, et38 en 15 inch. Daar liggen op het moment 185 45 15 en 195 50 15 om. De 185jes zijn op dit moment op. Toch heb ik ze even gepast en bij volledige stuuruitslag komt hij NET niet/wel tegen de modderkuip aan. Deze moeten dus sowieso vervangen worden en ik ben wat aan het rond neuzen naar andere bandjes. Nu zit ik te twijfelen tussen een 165 en 175 band, hoogte 45 of 50.
De 195jes wil ik wellicht ook nog vervangen voor een andere maat. Deze komen dus achterop. Breedte, tja net zoiets al op de voor kant. Vervangen of niet vervangen hangt af van of het op dit moment past (en of het uberhaupt een beetje staat, dat is persoonlijk natuurlijk dus eerst de voorbandjes maar eens vervangen tenzij iemand nu al zegt dat t niet gaat passen)?
Nu komt de grote bekende vraag, wat kan en past? Voorlopig nog geen plannen om te verlagen.
-
165/45/15 past perfect. Daar rij ik zelf mee en dat loopt nergens aan. Misschien wel als er 2 mensen achterin zitten, maar dan kan ik toch al geen drempel meer over komen, dus mijn auto is nu gewoon een 2zitter vind ik.
-
haha ja t is nog steeds geen kindercreche mobiel he -nana-
Dat 165 45 15 zou passen had ik wel verwacht MAAR het verschil tussen 165 45 en 195 50 wordt wel erg groot...dat ziet er vast niet uit. Zou 165 50 of misschien nog beter 175 50 niet beter/ook passen?
-
Niemand die ervaring heeft 175 50 15 of 175 55 15? -dunno-
-
Moet passen bij de goede offset. Tot 175 breed moet nooit een probleem geven, aangezien de g40 standaard op 175ers is geleverd.
Ik zou dan voor de 50 hoog gaan, dan zit je aardig goed qua rolomtrek (+1.6%).
Hier een handige site voor het berekenen van je rolomtrek en tellerafwijking:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm (http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm)
-
Ah kijk top! Hier kan ik wat mee -thumbsup-